FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:59

pfff.. alsof we nog niet genoeg betalen!! En daarbij... hier op stal krijgen ze (jammer genoeg) maar 1x per dag een klein beetje hooi en ze hebben al genoeg hooi ingeslagen voor de rest van het jaar, dus hier geen prijsstijging hoop/ denk ik.
Daarbij staan de paarden op vlas, steigen die prijs ook?

En inderdaad.. wanneer dalen de prijzen dan als het een goed seizoen is? Prijzen zijn hier overigens al 2 of 3 jaar achter elkaar gestegen dus volgenmij is dit al genoeg, in ieder geval meer dan de inflatie is! Dus daar verdienen ze ook aan. En bij ons komt er een hoefsmid voor iedereen waar de manege ook nog een eurotje of 5 a 10 bijop teld als extra winst :=
Ze verdienen al genoeg aan ons!

Anoniem

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:01

Maar 1x per dag een beetje hooi??? Ja dan heb je zo een jaarvoorraad binnen.
Je weet dat ruwvoer de basis is voor een paard hoop ik???

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:03

Ik denk dat van zulke adviezen niemand beter wordt. Ben heel benieuwd naar wat voor reactie ze gaan geven aan Sammie. Ik vind het echt een belachelijk advies. De meeste stallen die ik ken zijn al flink omhoog gegaan de afgelopen jaren, heb een half jaar terug een belrondje gedaan toen ik opzoek was naar een nieuwe pensionstal. Alle redelijk geprijsde stallen stonden vol en hadden een wachtlijst en de dure stallen hadden allemaal plek zat. Leegstand kost ook geld. Als de ene stal 240€ vraagt en de andere 360€ voor ongeveer dezelfde faciliteiten gaan mensen vanzelf iets verder rijden.
Bovendien heb ik bv ook op een stal gestaan waarin ik in een half jaar tijd totaal 30€ verhoging kreeg per maand. Uiteindelijk betaalde ik daar 255€ voor volpension met buitenbak met normaal zand en een stapmolen. Als ik zelf goed hooi zou kopen, in kleine hoeveelheden en midden in de winter, was ik rond de 100€ per maand kwijt, dezelfde brok en hoeveelheid vlas die mijn paard kreeg zou me nog 35€ extra kosten, 135€ per maand dus aan goed voer en bodembedekking wanneer ik het zelf zou kopen. Mijn paard kreeg echter geen goed hooi, maar natte koeienkuil (geen idee wat dat kost, maar vast een stuk minder), en iedereen stond voor dat geld ook nog zelf zijn stal uit te mesten. En maar klagen dat ze er niks aan over hielden.... :evaw:

Edit: Ja Sonja, er zijn zat stallen waar de paarden maar een heel klein beetje hooi krijgen, en dan ook nog op een bodembedekker staan die niet te eten is. En die denken met zo'n bericht, oh mooi dat hangen we op en dan kunnen we weeer een prijsstijging verantwoorden. En als een paard dan uit pure ellende zijn vlas staat de eten en de DA moet komen hebben ze geen idee waar dat aan zou kunnen liggen.

Juwelenschip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:05

ptiteblue schreef:
In Frankrijk moeten de boeren hun koeien naar de slacht brengen, omdat er geen gras meer op de weide staan, en ze hun stock voer van de winter al begonnen zijn.

Lijkt me verschrikkelijk voor die boeren, dan voel je je denk ik ontzettend machteloos. :(:)
Nu maar hopen dat het hier niet zo ver komt..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:05

The_Stig schreef:
Voor veel mensen zal het houden van paarden dan onacceptabel duur worden en zullen zij stoppen met de paarden hobby.

Dat zit er met het komende paardenbesluit ook al aan te komen.
Ik heb maar 1 enkel paardje, maar word straks misschien gedwongen om er een tweede bij te kopen voor snuffelcontact oid. Maar een tweede kost ook 2x zoveel hooi en ander voer, en dat wordt er niet goedkoper op.
En hooi is hier op dit moment schaars aan te komen. Veel maneges in de omgeving zijn 'hooiloos' en de paarden staan op rantsoen, of pensionklanten moeten zelf hooi kopen als ze meer willen voeren. Ik hoorde dat men al tot 8 euro voor een kleine 15 kg baal hooi betaald in deze omgeving.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:07

Sonja schreef:
Maar 1x per dag een beetje hooi??? Ja dan heb je zo een jaarvoorraad binnen.
Je weet dat ruwvoer de basis is voor een paard hoop ik???

ja.. weet ik. Ben ook wel aan het zoeken naar een andere plek, maar nog niet zo makkelijk hier in de buurt..
daarnaast vind ik het zelf ook belachelijk en voer zelf hooi bij en zorg ik voor zoveel mogelijk weidegang.. maar goed, ben blij als ze volgend jaar thuis staan! :=

moet overigens zeggen dat ez aan hooi hier zoveel hebben dat ze er waarschijnlijk wel meer dan een jaar mee kunnen!
Laatst bijgewerkt door Lotte_Wessel op 06-06-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:09

Die 25 euro per maand buffer heb je toch wel hoop ik als je paarden houdt?

Menig telefoon abbonement kost het dubbele....

Ik heb liever dat ze nu aal aangeven dat de prijs ietsjes omhoog gaat dan dat mijn paard ongemerkt ineens minder te eten krijgt.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:11

Isapaardje schreef:
The_Stig schreef:
Voor veel mensen zal het houden van paarden dan onacceptabel duur worden en zullen zij stoppen met de paarden hobby.

Dat zit er met het komende paardenbesluit ook al aan te komen.
Ik heb maar 1 enkel paardje, maar word straks misschien gedwongen om er een tweede bij te kopen voor snuffelcontact oid. Maar een tweede kost ook 2x zoveel hooi en ander voer, en dat wordt er niet goedkoper op.
En hooi is hier op dit moment schaars aan te komen. Veel maneges in de omgeving zijn 'hooiloos' en de paarden staan op rantsoen, of pensionklanten moeten zelf hooi kopen als ze meer willen voeren. Ik hoorde dat men al tot 8 euro voor een kleine 15 kg baal hooi betaald in deze omgeving.

serieus?! :=
Moest dit weekend nog werken (op stoetterij) en daar leverde ze juist nieuw hooi en stro aan. Ze hadden zeker 2000 x 20kg balen hooi en dan nog 20 x 100kg balen hooi!
en van stro nog 20x 150kg dus echt geen schaarste hier! :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:16

Ik heb zelf ook alleen nog maar overjarig hooi kunnen kopen.
Nieuw hooi is er al wel, maar kan nog niet gevoerd worden. Omdat mijn pony gevoelig is voor bevangenheid, leeft ze eigenlijk altijd van hooi, en voer ik dat dagelijks. Overjarig hooi is dan ook geen probleem.
Alleen betaalde ik voor dat hooi wel de 'nieuwe' hogere prijs :o ... dat gaat dus ook gewoon door.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:18

Hier in duitsland ook geen schaarste, ik betaal net als vorig jaar voor een grote rondbaal hooi 20 euro,
kleine baaltjes hooi varieren van 1 euro tot 1,70 iig nooit meer als 2 euro, en een grote vierkante baal
stro kost me ook 20 euro.
De 2e snede is hier voor de meeste boeren ook al binnen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:19

Ja tuurlijk...nog een verhoging..Stalling wordt straks onbetaalbaar, zeker in de randstad.

@ Manic: Het gaat op een gegeven moment niet meer om of je de buffer van €25,- per maand wel of niet hebt, maar of de totaalprijs reëel is. En als dat op een bepaald moment betekent dat je voor 350 - 400 euro alleen een buitenbak en paddock hebt, sorry, maar dan weegt het niet meer tegen elkaar op (vind ik).

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:22

Ik denk dat de opbrengst per hectare afhangt het al dan niet beregenen van de percelen. Wanneer je gaat beregenen (zoals veel koeienboeren) dan komen daar een hoop kosten bij aan diesel (wat op het moment ook enorm duur is). Wanneer je niet beregent en er valt niks of weinig uit de hemel dan zal er ook niet veel gaan groeien. Hooguit zal het wat groen kijken bovenop van een paar millimeter regen maar groeien doet het hier tenminste nog lang niet op de drogere stukken welke niet beregent kunnen worden. Het moet een langere tijd flink gaan regenen wil het hier effect hebben na de droogte van afgelopen maanden. Wij hebben percelen beregent waar dat kan maar dat kost per dag bijna 50 euro per haspel. Dat is enorm veel geld als je gaat kijken hoe lang we al aan het beregenen zijn. De prijzen voor de opfok zijn nog altijd hetzelfde maar blijft de droogte nog lange tijd aanhouden dan zijn wij ook genootzaakt te gaan stijgen in de tarieven. Anders snijden we onszelf in de vingers. Wij doen erg veel zelf van eigen land en pachtland. We perssen het voordroog en stro ook zelf en alleen al het plastick (om pakken te wikkelen) is dit jaar al flink gestegen in prijs.
De opbrengst per hectare gras is bij een goede snede 20 balen (rond) per hectare. Dit jaar is het 10 per hectare. De eerste snede is er bij ons net af (normaal half mei, maar nou door droogte en slechte groei dus pas net). Nou worden de percelen weer bemest, maar als het weer niet binnen niet al te lange tijd gaat omslaan dan groeit er amper wat en hoe langer het droog blijft, des te langer het duurt eer het gras alles weer ingehaald heeft. De grond is zo droog dat wanneer er een buitje komt, dit alleen de toplaag iets nat maakt maar nooit bij de wortels komt, dus dan groeit er ook niks.
Tarwe beregenen is bijna niet rendabel met deze brandstofprijzen. Wij verwachten rond de 5 balen stro per hectare, normaal is dit ongeveer 20 per hectare. Vorig jaar was het ook vrij droog, toen waren het er ongeveer 10 per hectare.
We hebben dit jaar 40 hectare extra stro moeten kopen en daar denken we het nog niet mee te gaan redden door de slechte opbrengst per hectare. De boer vraagt evenveel als normaal per hectare maar nou komt er wel maar veel minder af.
Je moet dus als bedrijf zijnde omhoog gaan met de prijzen (zeker gezien de granen en dus ook brok ook zullen gaan stijgen vanwege de slechte opbrengst) anders ga je gewoon hartstikke failliet. Er zullen dan veel paardenhouders afvallen maar het is wel de realiteit.
Ik ben het er wel mee eens dat het stalgeld weer wat omlaag zou moeten als alles weer wat gaat zakken in de prijs. Is dat niet het geval dan kun je dat als stalhouder natuurlijk ook niet doen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:24

manic schreef:
Die 25 euro per maand buffer heb je toch wel hoop ik als je paarden houdt?

Menig telefoon abbonement kost het dubbele....

Ik heb liever dat ze nu aal aangeven dat de prijs ietsjes omhoog gaat dan dat mijn paard ongemerkt ineens minder te eten krijgt.

Die zullen mensen best hebben. Maar ik ken genoeg stallen die de afgelopen jaren ieder jaar een tientje in prijs gestegen zijn. Een stal waar ik 6 jaar terug stond was toen 290€, en schijnt nu 360€ te zijn, met 25€ erbij gaat het naar 385€. Toch bijna 100€ meer per maand voor mensen die miss 6 jaar terug een paard kochten en het daar stalde. Kan me goed voorstellen dat na een tijdje de ruimte in je budget op is. Of de goedkopere stallen met minder faciliteiten gaan het heel druk krijgen of mensen zullen op de lange termijn hun paard moeten verkopen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:24

350-400 voor alleen een buitenbak en paddock is inderdaad niet reeel, maar dat was dan voor die 25 euro prijsverhoging ook niet reeel... vind ik dan.

Overigens vind ik 25 euro ook wel erg veel hoor, maar het tientje dat het bij mij omhoog gaat vind ik eigenlijk wel okay.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:28

manic schreef:
350-400 voor alleen een buitenbak en paddock is inderdaad niet reeel, maar dat was dan voor die 25 euro prijsverhoging ook niet reeel... vind ik dan.

Overigens vind ik 25 euro ook wel erg veel hoor, maar het tientje dat het bij mij omhoog gaat vind ik eigenlijk wel okay.

tuurlijk is een tientje per maand niet onredelijk, maar als dat al de zoveelste keer is dat de stalling omhoog gaat! 2009 - prijzen hoger (+10) 2010 - inflatie dus ook prijzen 10,- hoger en nu in 2011 zijn de stallingsprijzen hier (bij stal waar ik sta) alweer 10euro meer, dus in 3 jaar zeker 30,- per maand verhoogd is dan niet meer leuk als er nu nog eens 25 oid bij komt. Is niet meer reeël!

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:30

O ja en ik denk dat er al veel boeren zijn die hun 2e snee er al af hebben maar er is nog wel een verschil tussen gras voor koeien en paarden. Voor koeien wordt het spul ingekuilt en hoeft er niet veel structuur in te zitten. Het kan dus veel sneller gemaaid worden dan voordroog voor paarden. Dit gras wil men het liefste wat grover hebben en voor de paardenmensen lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat er al een 2e snede gedaan is. Bij normaal weer wordt dit pas rond juli gedaan, als het gras goed rijp is en over niet al te veel voedingswaarden meer beschikt. De koeienboeren die hun land goed beregenen of percelen welke op een nat stuk liggen zullen vast en zeker al een 2e snede gehad hebben maar voor de paarden lijkt me dat erg sterk, of je moet van dat korte nattere kuil houden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:32

Ja leuk is het niet, of het reeel is weet ik niet, maar feit is dat dit land nog steeds behoorlijk in de recessie zit en een paard nu eenmaal een luxe artikel is.

sophie83 heeft een heel mooi stuk geschreven dat duidelijk de andere kant van het verhaal weergeeft.

Toevallig was ik 2 weken terug in de achterhoek en daar stonden de sproeiers ook dag en nacht te spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:32

Heb het toevallig zelf in de hand gehad zaterdag, was mooi hooi. En HOOI he, geen kuil.

we moeten ons ook niet helemaal gek laten maken door de verhalen he... daarmee wakker je dit gedoe alleen maar verder aan...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:33

Eens hor, maar ik noem nu ook gewoon een bedrag wat hier in de omgeving 'normaal' is. De meeste stallen hier liggen tussen de 295 en 350, met uitzonderingen naar 400 (nu dus al). Maar het is ook maar net wat je wil betalen.

Bij ons is begin van het jaar de prijs met €10,- omhoog gegaan, op zich is dat geen raar bedrag en volledig te begrijpen.
Persoonlijk geef ik veel om hoe mijn paard erbij staat en verzorgd wordt en daar wil ik best wat meer voor betalen, en dat doe ik nu dus ook, maar het moet wel binnen bepaalde perken blijven.

Wij hebben trouwens ook zaterdag gehooid en was idd super mooi en droog hooi, niet stoffig, en lekker grof/stengelig. Ok, het gras groeit misschien niet hard, maar het heeft wel genoeg tijd om te drogen nadat het gemaaid is. Dus sprake van een mislukte / slechte oogst is hier iig niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:36

Het is niet die 25 euro per paard per maand. Het is het totaalplaatje. Ik heb 2 paarden, oke, ik weet het, die kosten flink wat geld. Dus voor mij is het dan al 50 euro. En alles wordt telkens duurder, dus bij mij is de rek er nu gewoon wel uit. Het is op een gegeven moment ook een keuze tussen kunnen en willen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:36

Daar ben ik het volledig mee eens... Het is ook absoluut merkwaardig te noemen dat de FNRS dit soort uitspraken doet, helemaal omdat de FNRS helemaal niks te maken heeft met drie kwart van de pensionstallen en even on een artikel van 3 regels een bedrag volledig uit de lucht grijpt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:37

germie schreef:
Het is niet die 25 euro per paard per maand. Het is het totaalplaatje. Ik heb 2 paarden, oke, ik weet het, die kosten flink wat geld. Dus voor mij is het dan al 50 euro. En alles wordt telkens duurder, dus bij mij is de rek er nu gewoon wel uit. Het is op een gegeven moment ook een keuze tussen kunnen en willen.

Het is alsof ik mezelf hoor! _/-\o_

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:39

onze stalling is 150,- dat is nog netjes...

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:43

Jibbel schreef:
germie schreef:

Het is alsof ik mezelf hoor! _/-\o_

dacht hetzelfde! ;)

Hier stalling voor 1 paard + 1 pony nu €475,- maar stel dat verhoogd wordt alweer €550,- en daar zit echt niet genoeg in dan bij ons op stal. Is het geld niet waard!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:44

kitzbi schreef:
onze stalling is 150,- dat is nog netjes...

Precies, dat vind ik ook een fatsoenlijke prijs. Ik kan (en wil het ook niet) meer ophoesten per maand per paard. Ik hoef dan niet veel luxe, als de paarden maar lekker buiten komen, ook in de winter en gewoon goed hooi krijgen.