'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:59

Whinnylando schreef:
Die foto is geen ideale paardenhemel maar al een stuk beter als tegen een muur aan kijken zonder contact met soortgenoten.

Beter dan geeft nog steeds alleen maar aan dat er nóg slechter is. Niets over goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:05

Dakotah schreef:
En wie zegt dat paarden niet op stal WILLEN staan?
Mijn paarden anders wel......

Bedankt voor de onderbouwing van mijn opmerkingen over hoe erg het met veel paarden is.

Vluchtdier en stal in wíllen zijn twee hardnekkige onkunde-mythes.
Combineer ze eens; het vluchtdier dat een hok in wil _O-

´...en hoe verklaar je dan??!!´
Gewenning, niet anders weten, afstomping, battered wife syndrom.
De ethologie van het paard is een beroepsclaustrofoob.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:00

Huertecilla schreef:
Whinnylando schreef:
Die foto is geen ideale paardenhemel maar al een stuk beter als tegen een muur aan kijken zonder contact met soortgenoten.

Beter dan geeft nog steeds alleen maar aan dat er nóg slechter is. Niets over goed.

en dan heb ik geen kennis van zaken. Iets op internet gooien in een hoop gewauwel taal is leuk maar met dit antwoord kan ik dan weinig. Je ziet mij nergens zeggen dat ik zeg: Dit of dát is goed of juist helemaal verkeerd.

Wat is jouw mening over hitt actief stallen? Dat zou ik graag willen weten. Ok het zijn door mensen samengestelde kuddes, maar je ziet toch een hoop tevreden paarden die kunnen eten naar hun eigen behoefte aan ruwvoer en daarbij veel kunnen bewegen. Dat voldoet naar mijn idee aan een belangrijke behoefte van het paard.

Daarom zei ik eerder in diezelfde post ook: ik denk dat door dit soort berichtgevingen er wel meer pensionstallen gaan nadenken over hun eigen aanbod om paarden in dit welzijnsbeleid te stallen. Paarden eigenaren gaan meer en meer nadenken en kijken eens een deur verder als ze een stalling zoeken. (vroeger had je paardenmensen, nu heb je mensen met paarden, dus een hoop onwetendheid is er zeker)
Vraag bepaald de markt, dus als mensen om meer ruimte en beweging vragen en liever hun paard op zo'n stal zetten gaan de stallen die willen overleven toch mee daarin :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:26

Hier hebben de paardenvrije keuze, en maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid te schuilen in de stal. 's zomers staan ze er vrijwillig van 9 tot 16 uur in om te vluchten voor de steekbeesten...

Opsluiten heeft natuurlijk niet de voorkeur, maar er is niet altijd de mogelijkheid om stal en weide/uitloop aan elkaar vast te maken (wei aan de overkant van de weg bijvoorbeeld, of kale wei zonder bouwvergunning verder weg van het woonhuis of de stallen) en als er dan keuze is uit in de wei bij de steekbeesten of langdurig vreselijk nat weer met wateroverlast, of op die momenten een aantal uren of de nacht op stal, dan is in mijn ogen vaak toch de combi van zoveel mogelijk uren buiten met een klein deel op stal diervriendelijker...
In Brabant hoor je bijvoorbeeld veel vaker dat de paarden daar 's nachts de wei in gaan en overdag op stal vanwege de steekbeesten en onrust dat dat veroorzaakt. De dieren zelf kiezen dan als ze de mogelijkheid hebben voor binnen staan, dus waarom zou je daar geen rekening mee houden?

Ben benieuwd naar een toelichting op wat de politieke dames en heren bedoelen met dit "voorstel"

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:49

Huertecilla schreef:
Vluchtdier en stal in wíllen zijn twee hardnekkige onkunde-mythes.
Combineer ze eens; het vluchtdier dat een hok in wil _O- .

Als paard weet door ervaring dat er niks te vluchten valt omdat er geen bedreiging is, staat een paard echt niet de hele dag "op vluchten".
Dat staat hij eerder in een groep met een bully erbij en reken maar dat als ze keuze hebben tussen stal een de hele dag vluchten voor een bully, dat ze de stal kiezen, in elk geval voor een deel van de dag, om te rusten.
Een koele stal geeft rust, er zijn minder insecten, minder prikkels en ze kunnen dan lekker weg dutten en rustig eten zonder het idee dat ze zich of het eten moeten verdedigen. Daar is toch ook wat voor te zeggen?
Ik ken genoeg paarden die, als ze niet een dagdeel op stal staan om echt, vooral geestelijk, kunnen rusten echt helemaal merkbaar "raar" worden van oververmoeidheid. Al zou het gewenning zijn, als een paard kiest om zo rust te krijgen is dat toch niet slecht, je kunt ze toch niet dwingen om dan maar angstig of onrustig in de wei te blijven omdat we vinden dat het zo hoort?

Ik ben echt een voorstander van per situatie bekijken.

Cyrina

Re: 'Bij gebruik van dieren is belangenafweging noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:46

Is er ook iemand die alle nieuwe wetten die voor de paardenhouderij opgaan straks op een rijtje heeft? Ben eigenlijk wel benieuwd, maar zie alleen elle lange stukken en niks "to the point".