KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:56

als Inspekteur nou echt niet in orde is kan het natuurlijk niet , maar ik ben van mening dat een paard dat stil gezet zou worden harder achter uit gaat dan 1 die lekker blijft lopen. mocht hij nu wel weer beter zijn dan een jaar terug ? waarom niet ?
ik wens de ruiter dan veel plezier het komende seizoen.

Vudress

Re: KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:07

Ik denk dat iedereen die hem onder Kimberley heeft zien lopen wel inziet dat het beestje ouder aan het worden is. Voor het geld hoeft deze familie het niet te doen, dus waarom wel? :?

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:14

Wie weet doet hij het inderdaad nog wel met plezier, maar hij word toch ouder en onder Kimberley zag je al dat hij het zwaar was, en nu is hij alweer een jaartje ouder. Maar daarom ben ik benieuwd naar het debuut, wie weet omdat het niveau lager is dat het dan wel goed gaat. We zullen het zien, wie weet waneer en waar ze voor het eerst starten?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:17

Voor t meisje is het super dat ze zo'n paard heeft om te leren. Zolang het het dier nog makkelijk af gaat, lijkt het me een super idee....kan er niet over oordelen omdat ik hem niet live gezien heb op concours,maar als het er uitzoet alsof ze hem een proef door moeten tillen,moeten ze er meteen mee ophouden. Maar dat geldt voor elk paard. En weet niet op wat voor niveau de nieuwe amazone rijdt, er is een verschil tussen een keer meedoen in t Z2 of beginnen in t Z2 om elke keer bovenin mee te rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:57

Vudress schreef:
Ik denk dat iedereen die hem onder Kimberley heeft zien lopen wel inziet dat het beestje ouder aan het worden is. Voor het geld hoeft deze familie het niet te doen, dus waarom wel? :?

Ik vond hem toen in den bosch bij z'n afscheid inderdaad al niet lekker lopen,af en toe leek ie gewoon een pasje niet rad.Ik weet ook niet wat het paard het liefste doet..maar thuis rustig doorrijden,bosritjes en veel weidegang {met deken} lijken mij ook fijner voor de hengst.

zorana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:01

laat t beesje toch lekker van zn pensioen genieten en gewoon lekker hobbelen in de bak of buiten ritjes maken idd. waarom nog op wedstrijd met deze leeftijd.. ik snap t niet hoor

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:02

Na het lezen van alle reacties op dit topic, kan ik eigenlijk toch niet anders concluderen, dat de meesten eigenlijk gewoon jaloers zijn!
Voor de nieuwe amazone is het namelijk een lot uit de loterij, voor het paard in principe ook.
Zijn leeftijd is eigenlijk helemaal niet belangrijk, als hij maar in goede conditie is. Dit zijn sportpaarden en gewend om op concours te gaan. Dit vinden ze vaak heel erg leuk. Deze paarden maken vaak veel meer positieve dingen mee, dan de paarden waar af en toe op rond gehobbeld wordt, door ruiters die menen te kunnen rijden. Voor de rest staan ze dan lekker 24 uur 365 dagen per jaar in weer en wind in het land. Nee, Inspecteur is een Lucky Horse. Krijgt mega veel aandacht, wordt dagelijks getraind, ontbreekt het aan niets, en heeft nu weer geregeld contact met collega wedstrijdpaarden. Beter kan zo'n paard het gewoon niet treffen!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:10

ik ben het met de meesten wel eens, hij is al zo vaak met "pensioen" gegaan, dat ik me afvraag of het nog wel eerlijk is tegenover het paard om hem wéér in de ring te laten komen.
als leerpaard kun je je geen beter paard wensen, maar een leerpaard kun je ook thuis houden.
een de zz-licht oefeningen werden te zwaar, waarom is het z2 dan niet te zwaar?
zoveel verschil is er tussen die proeven niet, hij zal nog steeds 60m uit moeten strekken, en 6 wisseles moeten springen, en zigzag appuyementen moeten uitvoeren....
ik vind dit toch wel misbruik maken van het paard.
daarintegen beweer ik niet dat inspekteur niet geniet van de wedstrijden, want je hebt echte wedstrijdpaarden en hij is daar één van, dat heeft hij wel bewezen.
maar moet dat echt nog steeds op vrij hoog niveau?

@ johanna59: inspekteur is duidelijk NIET meer in goede conditie, als hij nog maar om de dag getraind KAN worden, en het zz-licht TE ZWAAR is voor hem.
jaloezie?nee, totaal niet.
respectloos naar het paard toe? ja, ik vind van wel.
Laatst bijgewerkt door different1 op 28-05-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:11

Nou ik heb hem een paar keer op concours gezien en ruim 4 jaar geleden was hij al niet meer echt een Happy Ahtlet

Om mededogen met een oud paard als jaloezie te bestempelen is wel een hele vreemde manier van interpretatie

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:20

Precies. Het paard trok het gewoon helemaal niet meer makkelijk. Prima dat men hem dan om de dag wil blijven rijden, maar waarom moet hij dan koste wat 't kost weer op concours? Daarbij zijn die Z2 proeven best pittig hoor, zeker als een paard wat ouder en stijver wordt. Want dat hij niet meer de jonge atleet is van vroeger, dat is zeker.

Ik begrijp dat de nieuwe amazone hem wil gebruiken als leerpaard, maar ik krijg de indruk dat haar ouders wel de middelen hebben om een ander goed paard aan te schaffen, dat wat jonger is en het meisje ook een heleboel kan leren... Dat lijkt me dan een betere optie.. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis, wat betreft die middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:41

Bettine schreef:
Vond hem een jaar of 3 terug op wedstrijd al aardig 'op'. Hij blijft echter wel braaf zijn kunstjes lopen.
Op deze manier wordt er gewoon misbruik gemaakt van de goeiigheid van het paard.

Stuur hem alsjeblieft een keer écht met pensioen.
En stilzetten hoeft echt niet, maar het dier iedere keer weer op hoog niveau op wedstrijden laten presteren is écht niet meer nodig.

Helemaal mee eens.. Aantal jaren geleden heb ik hem ergens gezien en had toen hetzelfde idee :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:47

sarabande schreef:
Nou ik heb hem een paar keer op concours gezien en ruim 4 jaar geleden was hij al niet meer echt een Happy Ahtlet

Na Marlies heeft hij nog heel goed gepresteerd, toch had hij onder Marlies wel heel veel extra's wat ik onder andere ruiters nooit heb gezien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:52

sarabande schreef:

Om mededogen met een oud paard als jaloezie te bestempelen is wel een hele vreemde manier van interpretatie

Ik word zo moe van dat domme jaloezie argument |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:54

Boras schreef:
sarabande schreef:

Ik word zo moe van dat domme jaloezie argument |(

Da's gewoon gebrek aan goede tegenargumenten :))

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:55

Waarom denkt iedereen toch dat het vervelend voor een paard is om mee op concour te moeten? Sorry hoor maar als ze het echt zo vervelend vinden waarom doen jullie het zelf dan? Want dan is het niet alleen zielig voor een paard van 21 maar ook van 7. Mijn paard vind het super leuk om mee op concour te gaan! Denk dat je paard er echt niet gelukkig van wordt als je m in een weiland zet en een paar keer rondjes rijdt. Zeker een paard wat altijd mee mocht en nu achter moet blijven. En die Z2, tja volgens mij draait Inspekteur zn hoef daar niet voor om ;) die krijgt t heus niet warm van die paar wisseltjes.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:56

tamoreliefje schreef:

Zet hem veel in de wei met gezelschap, nu kan hij nog ronddartelen met anderen. Laat hem maar een wintervacht krijgen.[quote]

Het is een DEKHENGST dat gaat gezellig worden. En het is altijd een sportpaard geweest. Na al die jaren scheren en veel dekens ophebben lijkt mij dit het minst verstandige om te doen.[/quote]

Als je graag wilt duidelijk maken dat ik weinig verstand heb van dekhengsten, dan zal ik je helpen. Ik heb weinig verstand van dekhengsten!

Maar je begrijpt volgens mij de essentie van mijn post. Paard in de (aangepaste) wei, al dan niet met een geschikt ander paard (weet niet of dat onmogelijk is). En krijgt hij geen winterwacht, dan een deken op. Zo moeilijk is dat toch niet?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:00

Bettine schreef:
Vond hem een jaar of 3 terug op wedstrijd al aardig 'op'. Hij blijft echter wel braaf zijn kunstjes lopen.
Op deze manier wordt er gewoon misbruik gemaakt van de goeiigheid van het paard.

Stuur hem alsjeblieft een keer écht met pensioen.
En stilzetten hoeft echt niet, maar het dier iedere keer weer op hoog niveau op wedstrijden laten presteren is écht niet meer nodig.

Hoezo 'op' hij doet gwn zn rondjes en natuurlijk ziet een paard van 21 er niet meer zo fris en fruitig uit als van 4. Lijkt me logisch, maar dat wil niet zeggen dat hij geen lol meer heeft in wedstrijden rijden. Als mijn oma door de stad loopt denk je ook goh dat doet ze niet meer zo jofel als vroeger, maaar toch vind ze het heerlijk om te doen! En 'hoog niveau' kom op hee een Z2 proefje..Tis geen Grand prix hoor ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:04

Precies, je oma werkt niet meer. Die mocht met pensioen!
Laatst bijgewerkt door Boras op 28-05-11 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:07

:D

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:09

Ik heb het over een stadswandeling bijdehandje ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:11

Als je goed hebt gelezen die je dat ik doel op de uitstraling die Inspekteur leek te hebben.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:18

Ik weet dat ie 5 jaar geleden al niet meer helemaal rad was, dat is de reden waarom hij toen op pensioen is gegaan. Ik geloof niet dat ie daar nu geen last meer van heeft hoor. Z2 is inderdaad niet het van je, maar moeilijk genoeg voor sommige paarden, en zeker paarden die al jaren topsport lopen.
Ik hoop voor hem dat hij er geen moeite mee heeft, en anders hoop ik dat ze hem nu eindelijk van een verdiend pensioen laten genieten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:36

JessicaD88 schreef:
Ik heb het over een stadswandeling bijdehandje ;)

Maar ze hoeft niet meer de wissels te doen, toch :+ :D

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:40

Vind het belangrijk dat een paard wat voor zovelen een leermeester is geweest, een EERVOL pensioen moet krijgen!

Het ene paard wil blijven werken het andere geniet wel van spelen in de weide!

Maar keer op keer uitgemolken worden :(:)

Net als Junior STV die nu nog even mag zorgen dat een ruiter zich in de schijnwerper kan zetten!
Doet het paard zooooo geen eer aan! |(

fanday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:10

Als eigenaar van een goedgekeurde ponydekhengst van inmiddels 19 jaar kan ik zeggen dat dit geen makkelijke beslissing is ,en er hopenlijk goed over nagedacht is.Een dekhengst lekker op de wei zetten is helaas vaak geen optie.Die van ons gaat dan na 15 min rennen en blijft dat doen tot hij er bij neer valt.Dus 15 min per dag naar buiten en voor de rest aan de hand, rustig een buitenritje ,of dressuurtraining.Ook onze pony wordt om de dag gereden,wil nog heeel graag mee op de vrachtwagen maar we hebben op 17 jarige leeftijd besloten dat we niet meer in de klasse m gingen starten,en is hij dus met pensioen.Desondanks zou hij met een jeugdruitertje nog best de klasse B en L kunnen lopen.Mocht de pony kiezen dan loopt hij vanuit de stal rechtsaf de vrachtwagen in en niet linksaf de wei op!!Afgelopen winter heeft hij veel meer stilgestaan door blessure ruiter,die inmiddels ook al bij de paarden start.Dit is hem zeker niet ten goede gekomen en ook wij denken er hard over om m toch nog te laten starten.Pony is dan echt in zijn element dus meer happy in zijn vel ,hij staat echt te hinniken als de vrachtwagen zonder hem vertrekt.Pensioen voor een(sport) dekhengst is dus niet zo makkelijk ,het is een keuze uit vele opties maar het belangrijkste is het welzijn van de hengst.