Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:27

zal wel een belasting-technisch geintje zijn/worden.
of er komt iets van houdersschap-belasting, en er kan niemand meer van zwart geld paarden houden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 06:35

Sammyoo schreef:
Goh, het valt me toch wel op dat er vaak terughoudend wordt gereageerd op vernieuwingen. Is het paardenwereldje zo traditioneel? Ik voorspel: over een paar jaar is de I & R de normaalste zaak van de wereld.

en over een paar decades is het registreren van DNA van mensen ook heel normaal

:roll:

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:20

Ja, hahaha, zat ik ook net aan te denken. 's zomers staat hij 24/7 op wei maar niet op de locatie waar hij 's winters staat. Moet dat dan ook apart gemeld worden??

En ja, paardenbelasting zal wss de volgende stap zijn. Heeft op zich nog lang geduurd mocht het er komen :j

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:23

Bartello1 schreef:
Ja, hahaha, zat ik ook net aan te denken. 's zomers staat hij 24/7 op wei maar niet op de locatie waar hij 's winters staat. Moet dat dan ook apart gemeld worden??

En ja, paardenbelasting zal wss de volgende stap zijn. Heeft op zich nog lang geduurd mocht het er komen :j

Paardenbelasting, komt dat op leeftijd, gekeurde waarde of gehaalde prestaties?
Of gewoon per kilo?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:35

slokkie schreef:
Bartello1 schreef:

Paardenbelasting, komt dat op leeftijd, gekeurde waarde of gehaalde prestaties?
Of gewoon per kilo?

Is afhankelijk van de aanschafwaarde , CO2 uitstoot en de accessoires die erop zitten ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:37

Eerst zullen alle paarden geregistreerd moeten zijn, dan moet de eigenaar/houder via het I&R systeem melden dat een paard zijn bedrijf verlaat en moet de nieuwe houder/eigenaar hem aanmelden.
Als je de aan en afvoerlijsten uit het I&R systeem naast de ophaallijsten van de Rendac legt kan je opmaken of er wel heel veel doodmeldingen zijn.
Ik zeg niet dat dit het "goede" systeem is maar er kan nu nog veel te veel gerommeld worden qua wie de eigenaar is van een paard.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:12

chanicha schreef:
Eerst zullen alle paarden geregistreerd moeten zijn, dan moet de eigenaar/houder via het I&R systeem melden dat een paard zijn bedrijf verlaat en moet de nieuwe houder/eigenaar hem aanmelden.
Als je de aan en afvoerlijsten uit het I&R systeem naast de ophaallijsten van de Rendac legt kan je opmaken of er wel heel veel doodmeldingen zijn.
Ik zeg niet dat dit het "goede" systeem is maar er kan nu nog veel te veel gerommeld worden qua wie de eigenaar is van een paard.

En jij denkt dat dit ook al gebeurt met het bestaande I&R-systeem? Da's zo lek als een mandje. Ik geloof niet dat dit igv paarden wel zou werken. Wel levert het heel veel rompslomp en administratie op. En ongetwijfeld kosten om de schatkist te spekken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:27

Marion71 schreef:
En jij denkt dat dit ook al gebeurt met het bestaande I&R-systeem? Da's zo lek als een mandje. Ik geloof niet dat dit igv paarden wel zou werken. Wel levert het heel veel rompslomp en administratie op. En ongetwijfeld kosten om de schatkist te spekken.

Als jij een beest afvoert en deze wordt niet weer aangemeld door de volgende houder, tja dan heb je een probleem.
Maar je wordt er wel over geinformeerd.
Tuurlijk valt er met runderoormerken veel te sjoemelen, maar met een chip zal dit ws minder snel zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:02

annastasia schreef:
Als jij een beest afvoert en deze wordt niet weer aangemeld door de volgende houder, tja dan heb je een probleem.
Tuurlijk valt er met runderoormerken veel te sjoemelen, maar met een chip zal dit ws minder snel zijn.

Het gaat om oormerken en dus registratie in het algemeen, niet specifiek runderen. En je hoeft niet eens te sjoemelen, er wordt gewoon simpelweg niet gecontroleerd. Een dier zonder oormerk op een overslagplaats wordt gewoon van een nieuwe voorzien, de oude blijft ook gewoon geregistreerd staan. Een dood dier voor de Rendac wordt gewoon in de bak gekieperd, denk je echt dat ze nagaan wat z'n oornummer is, hoe die er bij ligt en hoeveel dooie beesten er van dat bedrijf komen? 't is gewoon een wassen neus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:12

Nee dat is niet waar hoor. Hier haalde de Rendac de koe niet op omdat hij geen oornummers in had. Die hebben we er dood nog in moet schieten, anders namen ze hem niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:15

westerwind schreef:
En de volgende stap is paarden-belasting (net als honden belasting)!!!!

jij zegt het.. ik dacht het

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:10

annastasia schreef:
Dier wordt geregistreerd op naam van eigenaar (op zijn/haar UBN nummer), stal je het beest ergens anders als je huisadres dan schaar je je vee/paarden uit. Daar waar je je paard inschaart is op dat moment de houder.

Denk dat we meer het rundveesysteem op gaan.
Paard wordt geboren, krijgt papieren mee met daarop naam van de fokker, wordt het paard verkocht dan wordt dit in het I&R systeem veranderd, en niet meer in het paspoort. Immers naamswijziging heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde voor het verhaal van eigendom. Alleen voor keuringen en fokkerij.
Ik denk dat op termijn het belang van stamboeken minder wordt (qua overschrijven op naam), en dat dit steeds meer naar het I&R gaat verschuiven.

I&R is ook vele malen goedkoper als stamboek.

Alle mensen die aan wedstrijden/ keuringen doen heb je direct al te pakken om te registreren/controleren.
Struin het internet maar even af.
Daarnaast controle per huisadres of er een paard staat om de registratie waterdicht te krijgen. En dan vooral voor al die mensen die nooit de moeite hebben genomen om hun beest te laten chippen/ DNA.
Al zal hier jaren overheen gaan voordat het systeem echt goed ingevoerd is.

Denk ook dat het deze kant op gaat. Zit op het moment bij DR aan de telefoon voor I&R Schaap/Geit en Rund.
Voor I&R maakt het niet uit wat afstamming is en of het dier al dan niet bij een stamboek geregistreerd staat. Gaat alleen om waar het dier zich bevindt.

Wat ik me wel afvraag is hoe dat dan praktisch moet met concoursen, lessen elders etc.
Andere landbouwhuisdieren gaan zo nu en dan naar een keuring of show, maar als je kijkt wat er met paarden gereisd wordt. Moet de rijvereniging dan iedere week een aan en afvoermelding doen voor iedereen die naar les komt???

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:19

Marion71 schreef:
annastasia schreef:

Het gaat om oormerken en dus registratie in het algemeen, niet specifiek runderen. En je hoeft niet eens te sjoemelen, er wordt gewoon simpelweg niet gecontroleerd. Een dier zonder oormerk op een overslagplaats wordt gewoon van een nieuwe voorzien, de oude blijft ook gewoon geregistreerd staan. Een dood dier voor de Rendac wordt gewoon in de bak gekieperd, denk je echt dat ze nagaan wat z'n oornummer is, hoe die er bij ligt en hoeveel dooie beesten er van dat bedrijf komen? 't is gewoon een wassen neus.

Dat ben ik niet met je eens.
Tegenwoordig worden zelfs nuchtere kalveren (die al wel zijn aangemeld en dus een nummer toegekend gekregen hebben) niet meer opgehaald als je het nummer er niet inknipt.
EN de melkfabriek, veevoerleverancier en veearts hebben inzicht in de gegevens van het aantal beesten die je bij de rendac aanbied. Dit wordt ook meegenomen in het Q-lip verhaal en bij te hoge sterfte wordt je daar echt wel op aangesproken.

JaBa

Re: Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:02

Dus Nederland volgt eindelijk het systeem van België! Misschien dat dat eens een einde maakt aan de ongelooflijke oplichtershandel die er bestaat met Nederlandse paarden. Geloof me vrij, de paarden die uit Nederland komen zijn nooit in orde en er wordt altijd mee gesjoemeld. Ongelooflijk hoe makkelijk het in Nederland is om illegaal paarden te verkopen en leveren. Ik ben dus volledig voor. Hoop alleen dat er in de toekomst inderdaad een Europese centrale databank komt!

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:52

PascalB schreef:
gamble schreef:
Nu kan de inspectie vaak niets omdat "eigenaren" ontkennen eigenaar te zijn. Dat is dan dus verleden tijd en gaan de proces verbalen naar de rechtmatige eigenaar en komen ze er niet meer onderuit HOERA!!

Hoe goed is de info die nu al bij verschillende organisaties opgeslagen is? 25%, 80%, 100% goed?
zodra dit niet 100% is en je gaat hiermee een database vullen gaat het al mis. Dan komt de volgende stap
Het aanvullen van de bestaande informatie hoeveel % gaat daar nog van fout?

De overheid denkt dat alles op te lossen is met registratie en databases. Vaak kost het veel geld en tijd maar er kan niet worden aangegeven hoeveel % voordeel je hebt van het bijhouden.
Op papier leuk bedacht maar ik ben bang dat het niet de voordelen gaat opleveren die ze denken te behalen.

Al weten we maar een verwaarlozer te
pakken is het mij al de moeite waard

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:29

gamble schreef:

Is het dan niet beter om gewoon het mishandelen / verwaarlozen harder aan te pakken. En richtlijnen te maken wat al onder verwaarlozing/mishandeling valt.
De overheid heeft al regelmatig aangetoond niet echt handig te zijn met IT ideeën.
Het geld wat iedereen dmv belasting mag ophoesten verdwijnt naar dure IT consultants en met als eindresultaat dat het niet werkt en er weer een hoop geld over de balk gesmeten is.

Elke mishandeling/verwaarlozing is er 1 te veel ben ik 100% met je eens maar gaat het probleem zelf niet oplossen.
Je krijgt hier voor een groot gedeelte alleen maar zicht op de mensen die het ws redelijk netjes voor elkaar hebben.

Als je de geboorte van een veulen niet aangeeft en het veulen blijft op het zelfde terrein is er geen haan die er naar kraait op moment dat je het dier niet goed verzorgt. Het dier bestaat niet volgens de database, daar heb je het 1e gat al in het systeem.

Ook en chip is niet heilig, die kan je ook uitschakelen.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:58

Zou dit ook uitdraaien op een fiasco 'net als het project De Blauwe Stad'

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:11

gamble schreef:

Het doel heiligt de middelen? :n

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:22

Arabesk schreef:
Sammyoo schreef:
Goh, het valt me toch wel op dat er vaak terughoudend wordt gereageerd op vernieuwingen. Is het paardenwereldje zo traditioneel? Ik voorspel: over een paar jaar is de I & R de normaalste zaak van de wereld.

en over een paar decades is het registreren van DNA van mensen ook heel normaal

Ik zie niet direct het verband tussen registratie van paarden en DNA registratie van mensen, maar het zou zomaar kunnen dat uiteindelijk het DNA van iedereen wordt opgeslagen (je wil niet weten wat er, vooral sinds de komst van internet, al over iedereen geregistreerd wordt). Al enkele jaren wordt het DNA van verdachten van geweldsmisdrijven opgeslagen. Dat wil niet zeggen dat ik niet voor bescherming van persoonsgegevens ben, maar uiteindelijk zal dat een verloren zaak blijken. Dus ach, als mijn auto wordt geregistreerd, waarom mijn paard niet. Kunnen we misschien in ieder geval het eigendom goed vastleggen.

chanicha

Re: Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:20

PascalB, als jij met je veulen of dan inmiddels paard de weg op wil, al ik het maar naar de kliniek in nood, en je wordt gecontroleerd heb je een probleem.
Er zijn altijd wel manieren om er onderuit te kunnen maar ik vind het een goed begin zullen we maar zeggen.
Doordat het nu te vrijblijvend is is het vaak moeilijk om eigenaren op te sporen.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:44

chanicha schreef:
PascalB, als jij met je veulen of dan inmiddels paard de weg op wil, al ik het maar naar de kliniek in nood, en je wordt gecontroleerd heb je een probleem.
Er zijn altijd wel manieren om er onderuit te kunnen maar ik vind het een goed begin zullen we maar zeggen.
Doordat het nu te vrijblijvend is is het vaak moeilijk om eigenaren op te sporen.

De gene die paarden verwaarlozen zullen ws toch niet met een dier de weg op gaan als het nodig is.
Daarnaast is maar de vraag hoe groot de pakkans werkelijk is. Hoe vaak doen ze nu een controle op wedstrijden of iemand een paspoort bij zich heeft en of de chip in het paspoort klopt tov wat ze uitlezen in het paard.

Ik blijf erbij dat ze beter de straffen omhoog kunnen gooien , bij schuldig een verbod op het houden van dieren en zo veel mogelijk de voorwaarden van verwaarlozing/mishandeling op papier zetten.
Bij twijfel in beslag nemen, mits dat de inbeslagname en de verzorging op de nieuwe locatie ook goed zijn.
Het wil aan de laatste twee dingen ook nog wel eens schorten.

Een voorbeeld van weer een overheid die doorgeslagen is.
Snoopy

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:16

PascalB schreef:
Is afhankelijk van de aanschafwaarde , CO2 uitstoot en de accessoires die erop zitten ;)

_O- *kom even niet meer bij*

Ontopic: tjeetje wat een toestand zeg... :+

Ze blijven maar verzinnen... en hoe willen ze het controleren? Gaan ze er een automatisch systeem aanhangen dat afgaat als er een aanmelding is op 3 hoog achter? Zoals al vele zeggen: het zal wel in de weg naar paardenbelasting liggen..

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:32

PascalB schreef:
Een voorbeeld van weer een overheid die doorgeslagen is.
Snoopy

Ze hebben de schilpad in beslag genomen en weten zelf niet meer waar het dier is.
kon geen edit meer doen