Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammyoo schreef:Goh, het valt me toch wel op dat er vaak terughoudend wordt gereageerd op vernieuwingen. Is het paardenwereldje zo traditioneel? Ik voorspel: over een paar jaar is de I & R de normaalste zaak van de wereld.
Bartello1 schreef:Ja, hahaha, zat ik ook net aan te denken. 's zomers staat hij 24/7 op wei maar niet op de locatie waar hij 's winters staat. Moet dat dan ook apart gemeld worden??
En ja, paardenbelasting zal wss de volgende stap zijn. Heeft op zich nog lang geduurd mocht het er komen
slokkie schreef:Bartello1 schreef:Ja, hahaha, zat ik ook net aan te denken. 's zomers staat hij 24/7 op wei maar niet op de locatie waar hij 's winters staat. Moet dat dan ook apart gemeld worden??
En ja, paardenbelasting zal wss de volgende stap zijn. Heeft op zich nog lang geduurd mocht het er komen
Paardenbelasting, komt dat op leeftijd, gekeurde waarde of gehaalde prestaties?
Of gewoon per kilo?
chanicha schreef:Eerst zullen alle paarden geregistreerd moeten zijn, dan moet de eigenaar/houder via het I&R systeem melden dat een paard zijn bedrijf verlaat en moet de nieuwe houder/eigenaar hem aanmelden.
Als je de aan en afvoerlijsten uit het I&R systeem naast de ophaallijsten van de Rendac legt kan je opmaken of er wel heel veel doodmeldingen zijn.
Ik zeg niet dat dit het "goede" systeem is maar er kan nu nog veel te veel gerommeld worden qua wie de eigenaar is van een paard.
Marion71 schreef:En jij denkt dat dit ook al gebeurt met het bestaande I&R-systeem? Da's zo lek als een mandje. Ik geloof niet dat dit igv paarden wel zou werken. Wel levert het heel veel rompslomp en administratie op. En ongetwijfeld kosten om de schatkist te spekken.
annastasia schreef:Als jij een beest afvoert en deze wordt niet weer aangemeld door de volgende houder, tja dan heb je een probleem.
Maar je wordt er wel over geinformeerd.
Tuurlijk valt er met runderoormerken veel te sjoemelen, maar met een chip zal dit ws minder snel zijn.
annastasia schreef:Dier wordt geregistreerd op naam van eigenaar (op zijn/haar UBN nummer), stal je het beest ergens anders als je huisadres dan schaar je je vee/paarden uit. Daar waar je je paard inschaart is op dat moment de houder.
Denk dat we meer het rundveesysteem op gaan.
Paard wordt geboren, krijgt papieren mee met daarop naam van de fokker, wordt het paard verkocht dan wordt dit in het I&R systeem veranderd, en niet meer in het paspoort. Immers naamswijziging heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde voor het verhaal van eigendom. Alleen voor keuringen en fokkerij.
Ik denk dat op termijn het belang van stamboeken minder wordt (qua overschrijven op naam), en dat dit steeds meer naar het I&R gaat verschuiven.
I&R is ook vele malen goedkoper als stamboek.
Alle mensen die aan wedstrijden/ keuringen doen heb je direct al te pakken om te registreren/controleren.
Struin het internet maar even af.
Daarnaast controle per huisadres of er een paard staat om de registratie waterdicht te krijgen. En dan vooral voor al die mensen die nooit de moeite hebben genomen om hun beest te laten chippen/ DNA.
Al zal hier jaren overheen gaan voordat het systeem echt goed ingevoerd is.
Marion71 schreef:annastasia schreef:Als jij een beest afvoert en deze wordt niet weer aangemeld door de volgende houder, tja dan heb je een probleem.
Maar je wordt er wel over geinformeerd.
Tuurlijk valt er met runderoormerken veel te sjoemelen, maar met een chip zal dit ws minder snel zijn.
Het gaat om oormerken en dus registratie in het algemeen, niet specifiek runderen. En je hoeft niet eens te sjoemelen, er wordt gewoon simpelweg niet gecontroleerd. Een dier zonder oormerk op een overslagplaats wordt gewoon van een nieuwe voorzien, de oude blijft ook gewoon geregistreerd staan. Een dood dier voor de Rendac wordt gewoon in de bak gekieperd, denk je echt dat ze nagaan wat z'n oornummer is, hoe die er bij ligt en hoeveel dooie beesten er van dat bedrijf komen? 't is gewoon een wassen neus.
PascalB schreef:gamble schreef:Nu kan de inspectie vaak niets omdat "eigenaren" ontkennen eigenaar te zijn. Dat is dan dus verleden tijd en gaan de proces verbalen naar de rechtmatige eigenaar en komen ze er niet meer onderuit HOERA!!
Hoe goed is de info die nu al bij verschillende organisaties opgeslagen is? 25%, 80%, 100% goed?
zodra dit niet 100% is en je gaat hiermee een database vullen gaat het al mis. Dan komt de volgende stap
Het aanvullen van de bestaande informatie hoeveel % gaat daar nog van fout?
De overheid denkt dat alles op te lossen is met registratie en databases. Vaak kost het veel geld en tijd maar er kan niet worden aangegeven hoeveel % voordeel je hebt van het bijhouden.
Op papier leuk bedacht maar ik ben bang dat het niet de voordelen gaat opleveren die ze denken te behalen.
gamble schreef:Al weten we maar een verwaarlozer te
pakken is het mij al de moeite waard
Arabesk schreef:Sammyoo schreef:Goh, het valt me toch wel op dat er vaak terughoudend wordt gereageerd op vernieuwingen. Is het paardenwereldje zo traditioneel? Ik voorspel: over een paar jaar is de I & R de normaalste zaak van de wereld.
en over een paar decades is het registreren van DNA van mensen ook heel normaal
chanicha schreef:PascalB, als jij met je veulen of dan inmiddels paard de weg op wil, al ik het maar naar de kliniek in nood, en je wordt gecontroleerd heb je een probleem.
Er zijn altijd wel manieren om er onderuit te kunnen maar ik vind het een goed begin zullen we maar zeggen.
Doordat het nu te vrijblijvend is is het vaak moeilijk om eigenaren op te sporen.
PascalB schreef:Is afhankelijk van de aanschafwaarde , CO2 uitstoot en de accessoires die erop zitten
*kom even niet meer bij*