Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:44

Ik vind het jammer dat Bleeker dit zegt.
Een paard is een sociaal groepsdier. Zou nooit alleen moeten staan.
Paarden die hierin gestoord gedrag vertonen is niet normaal, waarschijnlijk hebben deze paarden nooit de kans gehad te leven als een paard.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:50

niet elk paard is hetzelfde, de ene wil wel graag in een groep leven en de andere niet. Je moet ook niet vergeten dat de paarden niet in het wild staan, waar ze kunnen vluchten als het escaleerd, maar de staan in een weiland waar ze in een hoek gejaagd kunnen worden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:59

mika11 schreef:
Ik vind het jammer dat Bleeker dit zegt.
Een paard is een sociaal groepsdier. Zou nooit alleen moeten staan.
Paarden die hierin gestoord gedrag vertonen is niet normaal, waarschijnlijk hebben deze paarden nooit de kans gehad te leven als een paard.

_O- bedankt dat je mijn paard gestoord en dus niet normaal vind. Heeft 4 jaar bij haar moeder, nichtje en veulens (waarvan 1 van haarzelf) gelopen, daarna 2 jaar in een andere kudde, die haar verrot schopte. Daarna in een kudde die haar (gelukkig) met rust liet. Vind het zelf heel logisch dat ze dus geen fysiek contact met andere paarden wilt. Jij word ook huiverig voor andere mensen als je elke dag in elkaar geslagen word.

Edit: Ze heeft uiteindelijk apart gestaan van de 'slechte' kudde, maar ik weet dat er eerst een rangorde moet worden bepaalde met een nieuw paard.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:02

Helemaal mee eens.

_Hyperion_ schreef:
Nu wordt hier voor paarden zo op door gedramd...
Maar als we naar andere diersoorten kijken....hoeveel mensen hebben niet 1 geit (die vaak ook nog aan een stik staat)! En een geit is minstens net zo'n kuddedier als een paard.
Of konijnen en cavia's die in hun upje in een te klein hokje zitten en er nooit uitkomen...

En als je bijvoorbeeld kijkt naar de bewegingsvrijheid van fokzeugen in de varkenshouderij....uit economisch belang tegen het doodliggen van de biggen zit zo'n zeug in een kooi waarin ze zich niet eens kan omdraaien. Staan en liggen gaat...en dan houdt het op. Ik denk dat daar belangrijker stappen te nemen zijn.
Hoewel ik het belang van sociaal contact van paarden ook zeer hoog heb zitten....maar mij bekruipt het gevoel dat andere, minstens zo belangrijke zaken en soms zelfs belangrijker, niet de aandacht krijgen die het zou moeten krijgen.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:03

tja voor sommige paarden ishet beter om een maatje te hebben.
ik heb bij mijn paard een lieve pony gekocht maar door omstandigheden staat mijn paard nu even tijdelijk ergens anders. dus mijn pony staat al een tijd alleen. hij heeft geen andere paarden in het zicht alleen de hondjes. en nee ik heb geen contact gestoorde pony, en hij gedraagt zich net zoals anders. ik zie geen verschil. over een paar weken komt zijn vriendin terug.
wat bleker betreft hij heeft leuke pony´s lopen en zoals ik het kan bekijken heeft hij het mooi voorelkaar.
ik woon bij hem in de buurt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:06

Toch vind ik het dubbel, maar dat zal wellicht de veranderde maatschappij zijn... Mijn 1e pony heeft vroeger een paar jaar alleen gestaan, en daar heeft ze echt niks van geleden. Er was toen ook geen haan die daar naar kraaide :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:07

ElCamino schreef:
Nickyyy: en als je zo'n paard eenmaal hebt kun je er niks meer aan veranderen...een niet sociaal opgevoed paard blijft ellende geven en niet iedereen wil het risico lopen dat zijn paard schade oploopt door zo'n dier.

Mijn paard is heeeeeeel sociaal, z'n hele leven in kuddes gelopen, kon ik overal bij zetten. En toen hij aan huis kwam te staan wilde ik er persé gezelschap voor hem bij. Na 4 jr. aan huis met gezelschap te hebben gestaan is hij nu alleen en ik merk aan alles dat hij het fijn vind dat hij na 20 jr. eens alleen staat, niet hoeft te wachten op zijn hooi tot anderen klaar zijn, zijn eigen plekje mag bepalen, geen rekening hoeft te houden met paarden die hoger staan in rang, niet getreiterd wordt door jongere paarden die willen spelen.

Kortom, er zijn uitzonderingen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:11

Yviertje: jouw paard stond toch vier jaar bij haar moeder etc. Daar had ze het toch goed?
Dan vertoont ze toch geen gestoord gedrag.
Dan stond ze in een stabiele groep.
Juist door wisselingen, nieuw paard in de groep etc, heb je weer opnieuw rangorde problemen.
Ik zou trouwens nooit mijn paard 2 jaar in een kudde laten staan die haar verrot schopte.
Bij ons op stal is ook een ruin die paarden verrot schopt, die staat nu alleen met een merrie. En dat gaat weer heel goed.
Feit blijft dat een paard van nature een sociaal dier is, ook al leven ze niet meer in het wild.
Groep kan ook bestaan uit 2 paarden.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:12

juli73 schreef:
annebe schreef:
Heeft Staatssecretaris Bleker uberhaupt wel verstand van paarden of banketstaaf hij nu maar lukraak weg!?

Staatsecretaris Bleker is een ervaren fokker van Welshponies, dus ja, hij heeft verstand van paarden.....

Hij zal er heus verstand van hebben, maar dan moet je niet onaangekondigd langsgaan, want dan blijkt op eens dat zn eigen pony's er ook niet altijd zo heel goed bijstaan.. Maar ik vind sociaal contact ook belangrijk..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:15

mika11 zie mij edit. Hebben haar uiteindelijk wel apart gezet, maar toen was het kwaad al geschiedt. Ik heb haar bij haar moeder enz. weggehaalt omdat ik van de fokker overnam en haar dus heel stuk dichterbij wou hebben staan. De kudde waar ze in kwam, was totaal nieuw voor haar. Nu is ze dus 'gestoord' geworden door die 2de kudde.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:16

Ik heb voor mijn dekhengst (hoog in het bloed) toen ik besloot hem niet meer voor mijn eigen merries te gebruiken een maatje gekocht, gaat al jaren perfect. Ook bij andere fokkers in het buitenland en een enkele in NL is het heel normaal dat hengsten buiten staan met een andere hengst, ruin of merrie. Als hij niet samen had gekund met een ander paard had ik hem laten castreren. Ik vind een paard alleen geen paardwaardig leven. Een paard moet zijn natuurlijk gedrag kunnen uiten daar hoort in mijn geval bij een hengst o.a. ook groomen bij elkaar bij. Het hysterische gedrag zodra het woord hengst valt is typisch iets Nederlands. Sportpaarden kunnen ook rustig buiten met een soortgenoot Bonfire had toch ook een pony op het land erbij. Ik wil de stelling anders zetten: Er zijn mensen die houden van paarden en er zijn mensen die paarden houden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:18

Misschien moeten al die fokkers die een hengstveulen krijgen niet bij de eerste hengstenstreken van het veulen, heel spastisch het veulen scheiden van andere merrie's.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:33

nee, die merries gewoon laten terroriseren door de jong hengstjes en op die manier geen rust laten hebben, veel diervriendelijker! ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:42

Fysiek contact kan ook met een draadje of hek er tussen. Ze kunnen elkaar dan toch aanraken. Groepen samen zetten die wel goed gaan. Maar er is een veel groter probleem als alle paarden buiten moeten lopen. Ik vind het geen slecht iets maar zoveel ruimte is er niet in NL en dan krijg je problemen omdat er teveel paarden op een te klein stukje lopen. Een paard heeft teminste 2500m2 per paard nodig..en taj ga dat maar eens vinden en daarbij ook nog eens betalen:)

Periodieke keuring voor trailer zou ik niet slecht vinden. Er rijdt veel slecht spul op de weg. Mensen die dus hun paard vervoeren in een gammel ding waarvan je denkt wanneer ligt het paard op de grond of is de band geklapt enz. Ze mogen van mij op concoursen vaker controleren op deugelijkheid, maar dan ook wel een goedkoop voorstel voor herstel van de problemen aan bieden. Want het is best duur vaak om als je het zelf niet kan je trailer te laten onderhouden.

Mijn man zegt altijd als het woord paard in iets terug komt is er alweer 100 euro op de prijs.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:51

Een paard gaat niet dood van geen sociaal of fysiek contact met soortgenoten, daar zijn we het allemaal over eens. Dat het voor het paard fijner zou zijn om bij soortgenoten te staan, daar zijn we het ook over het algemeen over eens. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn ;).

Mensen die beweren dat een paard genoeg heeft aan het zien van andere paarden hebben in MIJN ogen geen verstand van paarden }>.

Mensen die beweren dat sportpaarden te duur zijn om op het land te zetten, gebruiken in MIJN ogen een kulargument om e.e.a. goed te praten. Alsof dat paard dat voor dat paard uitmaakt...

Mensen die blijven doorzeveren over het feit dat we eens moeten kijken naar honden, konijnen, varkens etc; wees blij dat men iig de leefomstandigheden van één diergroep wil verbeteren :j . En dat het met de fokvarkens een stuk slechter is gesteld tja dat doen we zelf...Een paard is nu eenmaal meer een 'gezelschaps'dier geworden dan een werkdier, daarmee heben we er zelf voor gezorgd dat de focus op het welzijn is toegenomen. Nemen we nu allemaal een varken als huisdier, dan zal deze omslag ongetwijfeld over een paar jaar verlegd worden naar de varkens. Of je stopt met het eten van varkensvlees, als er geen behoefte meer is aan varkensvlees, hoeven ze ook niet meer in die kleine donkere hokjes gehouden te worden :)* (dat de consumptie op andere vleessoorten dan toe zal nemen, allerhande problemen met zich meebrengend spreekt uiteraard voor zich).

Sommige argumenten hier raken echt kant noch wal...
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-05-11 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:51

Ik denk dat Bleker heel veel verstand van paarden heeft. En rekening mee houd dat niet ieder paard in een kudde kan. Wie meerdere paarden heeft en ze kunnen bijelkaar..... prachtig!
Maar er zijn paarden waar het niet kan. Mijn paard, een ruin heeft nog steeds een enorme hengstengedrag en kan niet in een gemende kudde. Slaat andere ruinen het weiland uit en dekt merries. En niet iedereen (en ik ook niet) is daar gelukkig mee. Nu staat hij op een andere pensionstal waar ruinen en merries gescheiden staan en staat hij 24/7 in de ruinenwei..... ook weer prachtig!!. En nooit geen gedonder meer gehad.
Mijn vorig paard beet de staarten van andere paarden kapot..... ook zoiets, daar maak je geen vrienden mee.

Ik kan mij in Bleeker wel vinden...... in de dierenbescherming niet (al jaren niet trouwens, met hun goede ideeen).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:59

Yarrah en daar sla je nou net de spijker op z'n kop; hoe een paard gehouden wordt, wordt in de 1e plaats voornamelijk bepaald door de overtuigingen en denkwijzen van de eigenaar. Ik heb ook een ruin die dekt, ja dat is irritant maar wél natuurlijk gedrag!! Als je het kan oplossen door de paarden in een wei met uitsluitend ruinen te zetten, is dat natuurlijk super.

Je moet roeien met de riemen die je hebt en tolerantie onderling is daarin vaak key. Maar sommige argumenten die ik hier voorbij hoor komen slaan echt nergens op ;).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:00

Citaat:
Ook de Sectorraad Paarden vindt het niet nodig dat een paard op z'n minst fysiek contact moet kunnen hebben met een ander paard.

Eten en drinken is ook niet per se nodig natuurlijk.

8)7

Hoe kan de SRP nou zó'n punt maken over een BASISBEHOEFTE van paarden 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:03

Arabesk schreef:
Citaat:
Ook de Sectorraad Paarden vindt het niet nodig dat een paard op z'n minst fysiek contact moet kunnen hebben met een ander paard.

8)7

Lees het topic door zou ik zeggen en dan zie je dat er discussie is over of dat wel zo'n ''BASISBEHOEFTE'' is :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:06

schoentje schreef:
nee, die merries gewoon laten terroriseren door de jong hengstjes en op die manier geen rust laten hebben, veel diervriendelijker! ;)

Als jouw merrie dit toelaat, heeft ze inderdaad geen leven. Ook contactgestoord?
Ik heb bij m'n eigen merrie gezien dat ze dit niet tolereerde van haar hengstveulen. Als hij niet ophield kreeg hij gewoon een klap van d'r, en ook van zijn oma en tante. Deed het daarna nog maar een paar keer, toen was het spelletje niet grappig meer.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:16

ik heb het over een groep jonge merries en hengsten. Ze gaan hier uit elkaar zodra de hengstje lastig worden. Imo diervriendelijker dan ze bij elkaar leten staan

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:19

dan zou ik er een ouder dier tussen zetten om de hengstjes op hun plek te zetten, liefst een goed dominante merrie. Hou persoonlijk niet zo van opfok met alleen maar jong grut.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:39

Asyaa schreef:
Arabesk schreef:

8)7

Lees het topic door zou ik zeggen en dan zie je dat er discussie is over of dat wel zo'n ''BASISBEHOEFTE'' is :)

Dat is het zeer zeker. Als je een dier koopt (maakt niet uit wat voor dier), dan heb je de taak je te verdiepen in deze behoeftes. Mensen die een paard alleen zetten hebben dit niet gedaan. Het is van nature een kuddedier, dat is een feit.
En wat hierboven gezegd wordt is inderdaad waar, er zijn nog genoeg andere dieren in Nederland die slecht gehouden worden. Dat neemt niet weg dat er hier geen verbetering gemaakt mag worden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:41

schoentje schreef:
ik heb het over een groep jonge merries en hengsten. Ze gaan hier uit elkaar zodra de hengstje lastig worden. Imo diervriendelijker dan ze bij elkaar leten staan

En wat voor leeftijd moet ik dan denken? Aangezien hengsten vanaf ca 8 mnd vruchtbaar kunnen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:43

Nou ik vind eigenlijk dat Bleker dat wel moet gaan verplichten! een paard is een kuddedier en hem het contact met soortgenoten onthouden is een vorm van mentale dierenmishandeling.