Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mika11 schreef:Ik vind het jammer dat Bleeker dit zegt.
Een paard is een sociaal groepsdier. Zou nooit alleen moeten staan.
Paarden die hierin gestoord gedrag vertonen is niet normaal, waarschijnlijk hebben deze paarden nooit de kans gehad te leven als een paard.
bedankt dat je mijn paard gestoord en dus niet normaal vind. Heeft 4 jaar bij haar moeder, nichtje en veulens (waarvan 1 van haarzelf) gelopen, daarna 2 jaar in een andere kudde, die haar verrot schopte. Daarna in een kudde die haar (gelukkig) met rust liet. Vind het zelf heel logisch dat ze dus geen fysiek contact met andere paarden wilt. Jij word ook huiverig voor andere mensen als je elke dag in elkaar geslagen word._Hyperion_ schreef:Nu wordt hier voor paarden zo op door gedramd...
Maar als we naar andere diersoorten kijken....hoeveel mensen hebben niet 1 geit (die vaak ook nog aan een stik staat)! En een geit is minstens net zo'n kuddedier als een paard.
Of konijnen en cavia's die in hun upje in een te klein hokje zitten en er nooit uitkomen...
En als je bijvoorbeeld kijkt naar de bewegingsvrijheid van fokzeugen in de varkenshouderij....uit economisch belang tegen het doodliggen van de biggen zit zo'n zeug in een kooi waarin ze zich niet eens kan omdraaien. Staan en liggen gaat...en dan houdt het op. Ik denk dat daar belangrijker stappen te nemen zijn.
Hoewel ik het belang van sociaal contact van paarden ook zeer hoog heb zitten....maar mij bekruipt het gevoel dat andere, minstens zo belangrijke zaken en soms zelfs belangrijker, niet de aandacht krijgen die het zou moeten krijgen.
ElCamino schreef:Nickyyy: en als je zo'n paard eenmaal hebt kun je er niks meer aan veranderen...een niet sociaal opgevoed paard blijft ellende geven en niet iedereen wil het risico lopen dat zijn paard schade oploopt door zo'n dier.
juli73 schreef:annebe schreef:Heeft Staatssecretaris Bleker uberhaupt wel verstand van paarden of banketstaaf hij nu maar lukraak weg!?
Staatsecretaris Bleker is een ervaren fokker van Welshponies, dus ja, hij heeft verstand van paarden.....
.
.
. En dat het met de fokvarkens een stuk slechter is gesteld tja dat doen we zelf...Een paard is nu eenmaal meer een 'gezelschaps'dier geworden dan een werkdier, daarmee heben we er zelf voor gezorgd dat de focus op het welzijn is toegenomen. Nemen we nu allemaal een varken als huisdier, dan zal deze omslag ongetwijfeld over een paar jaar verlegd worden naar de varkens. Of je stopt met het eten van varkensvlees, als er geen behoefte meer is aan varkensvlees, hoeven ze ook niet meer in die kleine donkere hokjes gehouden te worden
(dat de consumptie op andere vleessoorten dan toe zal nemen, allerhande problemen met zich meebrengend spreekt uiteraard voor zich).
. Arabesk schreef:Citaat:Ook de Sectorraad Paarden vindt het niet nodig dat een paard op z'n minst fysiek contact moet kunnen hebben met een ander paard.
Eten en drinken is ook niet per se nodig natuurlijk.
Hoe kan de SRP nou zó'n punt maken over een BASISBEHOEFTE van paarden
schoentje schreef:nee, die merries gewoon laten terroriseren door de jong hengstjes en op die manier geen rust laten hebben, veel diervriendelijker!

Asyaa schreef:Arabesk schreef:
Eten en drinken is ook niet per se nodig natuurlijk.
Hoe kan de SRP nou zó'n punt maken over een BASISBEHOEFTE van paarden
Lees het topic door zou ik zeggen en dan zie je dat er discussie is over of dat wel zo'n ''BASISBEHOEFTE'' is