Afwijzing Friese hengst Aaron zorgt voor rechtzaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:07

Amarie schreef:
Bij mij gaat het om het feit dat de hengst zomaar afgewezen wordt op iets dat er voorheen niet was.
Waarom geen onderzoek, bij het KWPN krijg je in elk geval wel de indruk dat men niet over 1 dag ijs gaat en de afwijzing onderbouwd. (al moet ik zeggen dat overvulde spronggewrichten wel discutabel is, begreep van de Da dat voor een merriekeuring het spitsuur is op het wegwerken van de overvulling).

Ja idd erg maar waar! En dan op de keuring maar trots staan te wezen op je kersverse stermerrie met (tijdelijk) niet overvulde sprongewrichten...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:14

Famke160301 schreef:
De hengst stapte recht naar ons toe, en trad met beide voorbenen in t zelfde spoor
Volgens mij moet een paard zijn benen ook midden onder de massa zetten, anders krijg je een waggelende gang.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:18

Nee ik bedoelde eigenlijk hoe fotomodellen lopen op de catwalk, t ene voorbeen voor t andere voorbeen (in te geval van paarden dan hé :D , in t geval van mensen t ene been voor t andere been) kruisen en dat is niet de bedoeling bij een paard.

Edtit: Niet van opzij gezien, ik bedoel dus als je er recht voor staat en t paard naar je toe komt stappen/draven. (net als op de A-C lijn binnekomen bij een dressurproefje en naar t jurylid bij C toe rijden, dát aanzicht)

Maarre dit was als voorbeeldje bedoeld en is off-topic...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:31

Famke, als je mijn antwoord goed had gelezen was het juist het feit dat je bij Aaron dus niet wéét of hij als driejarige wél droog beenwerk had reden om hem af te keuren. Bij de oudere hengsten die het Centraal Onderzoek op jongere leeftijd hebben doorlopen weet je dat wel, dat is een heel groot verschil!

(Ben het trouwens ook totaal niet met je eens dat een bodemnauw paard zo goed zijgangen zou kunnen daardoor, want het is eerder een beperking in de vrijheid dan een pluspunt!!)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:38

HF dus een ernstig bodem nauw paard toch maar goed keuren dan?

Heb je trouwens t artikel nog gevonden? Ben nog steeds zeer benieuwd!

Ik heb je antwoord goed gelezen, en idd dat wéét je niet. Maar door een bepaald artikel wat jij gelezen hebt, suggereer je dat t nooit goed is geweest en dat weet je dus ook niet zeker, met als gevolg, misschien een onterechte smet op Christian/Aaron.

Tevens zou ik nog graag antwoorden krijgen op de vragen die ik je stelde over t openbaar maken van evt gebreken bij goedgekeurde hengsten (al dan niet op latere leeftijd) t evt. al dan niet afkeuren van deze hengsten op basis van die gebreken en t evt. doorgeven van erfelijke afwijkingen enz. Zodat merriehouders een weloverwogen keuze kunnen maken t.o.v. de hengstenkeuze.

Ben trouwens ook erg benieuwd hoe de röfo's waren van Christian/Aaron en op welke leeftijd deze genomen zijn. Is daar miss iets van bekend?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:03

Het is erg rustig van jouw kant Horseyfries.. ben nog steeds erg benieuwd naar jouw antwoorden.

O ja ik heb hieronder nog een keer de zeer verhelderende link met betrekking tot de overvulde sprongewrichten van Christian... zeer de moeite waard om t nog eens goed te lezen HF! Volgens de eigenaresse heeft de hengst nooit last van overvulde spronggewrichten gehad, ben dus ook nog steeds zéér benieuwd naar t artikel wat jij gelezen hebt.

http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/20 ... t-staartje

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:04

Iemand nog nieuws over de uitspraak van de rechtzaak?

Jammer dat er geen update meer is gekomen, over hoe t nu eindelijk afgelopen is.

BKS

Re: Afwijzing Friese hengst Aaron zorgt voor rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:28

Denk dat deze zaak nog niet voorgekomen is, dat duurt meestal wel even......

Famke160301

Re: Afwijzing Friese hengst Aaron zorgt voor rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:20

Okee, wachten we nog even af..