Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:58

Bij mij komt het redelijk uit, ze staan van 07.00 tot 19.00 (en soms langer) buiten, en zodra het 's nachts ook warmer blijft (valt nu nog flink tegen soms), staan ze gewoon lekker 24/7 buiten.

Ik vind het goede regels, alleen vraag ik me ernstig af hoe ze dit willen controleren, maargoed, er word tenminste actie ondernomen. Prikkeldraad hebben wij niet staan, boxen zijn 3,5 bij 3,5.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:00

misschien moeten hun zich eerst een bezig houden, met paarden die super slecht behandeld worden, en deze mensen straffen, ipv zich druk maken of iemand de oren uitknipt van het paard of niet :S
Het concept vind ik wel goed opzich! Maar misschien moeten ze eerst iets goed voldaan brengen voor ze weer met andere dingen komen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:11

Voor pony's geld dat de stal minimaal 2 keer de stokmaat moet zijn.
Dus voor een pony van 1,50 zijn afmetingen van 3 bij 3 prima.
En geld dat dat de afmetingen niet hoeven als ze minimaal 8 uur buiten staan alleen voor drachtige merries of alle paarden? (ZIt op mobiel dus is niet duidelijk te lezen.)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:14

CalvinenGino schreef:
misschien moeten hun zich eerst een bezig houden, met paarden die super slecht behandeld worden, en deze mensen straffen, ipv zich druk maken of iemand de oren uitknipt van het paard of niet :S
Het concept vind ik wel goed opzich! Maar misschien moeten ze eerst iets goed voldaan brengen voor ze weer met andere dingen komen.

Misschien inderdaad wel handig om eerst eens te kijken naar straffen nav dierenmishandeling voor je over tastharen gaat praten. Een paar uur werkstraf nav het mishandelen van een dier is natuurlijk veeel minder belangrijk dan paarden waarbij de tastharen worden geknipt voor een wedstrijd :roll:

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:26

Ik vind het in ieder geval een goed initiatief, ook al zitten er nog haken en ogen aan wb de implementatie.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:28

Afbeelding

Ik weet niet of dit echt haalbaar is, wij moeten onze paarden in de winter zelf binnen en buiten zetten. Ik doe dit samen met een vriendin van mij. Meestal zet zij ze buiten en ik weer binnen.
Heel vaak lukt dat wel dat ze 6 uurtjes in het paddock kunnen, maar soms kunnen ik of mijn vriendin niet of zitten alle paddocks vol. En als het echt rotweer is heb ik haar liever binnen.

Wat als een paard ziek is, of eigenlijk niet mag lopen ivm rust n.a.v. kreupelheid??, of als er bijvoorbeeld in februari een veulentje is geboren en er ligt nog vollop sneeuw.

Soms kan het gewoon niet, ligt aan de situatie. En wie wil dat gaan bijhouden of laat staan controleren?
en wat als een paard 3 uur en 59 min. buiten staat? is dat dan wel genoeg?

ik vind het wel goed als paarden vaak buiten staan, maar soms is de situatie zo dat het gewoon niet kan.

Fiefster

Re: Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:33

Ik denk dat de regeling vooral bedoeld is om ernstige verwaarlozing tegen te gaan.
Het lijkt me logisch dat een paard op boxrust bv. niet gedwongen naar buiten moet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:34

Mijn stal voldoet aan alle voorstellen. Vind het wel een fijne regel denk ik. Veel pensionstallen zullen nu wel paddocks ofzo moeten maken in de winter. En aangezien de hele tijd op en neer lopen met paarden veel tijd kost wordt het misschien voor veel stallen ook rendabeler om de hele dag buiten staan aan te bieden. Ik denk dat het vooral handig is voor klanten van een pensionstal, met deze richtlijnen kun je makkelijker je stalhouder aanspreken als ze niet aan de richtlijnen voldoen. Met dat ruwvoer zou ik nog graag een hoeveelheid zien worden opgenomen, voldoende is een te vaag iets.
De uitvoering moet wel goed zijn, ik heb bv. ook op een stal gestaan waar de paarden wel 3-4 uur naar buiten konden (door de stal geregeld) maar dat was geen stabiele vaste kudde in een kleine paddock voor het aantal paarden in de winter, en het was een kwestie van de stal open gooien en gaan, en dan moesten de paarden over de stenen, langs bochten, smalle paadjes richting wei/paddock. Echt levensgevaarlijk, gebeurde ook veel ongelukken. En een paard wat bv. de hele dag in een paddock staat moet wel voldoende ruwvoer krijgen anders krijg je weer problemen met zand eten en is er nog weinig aan voor een paard. De mijn staat liever op stal met stro dan uren in een zandpaddock waar niks te eten valt.
Vind het oorharen, tastharen verhaal een beetje overdreven. Ik laat het zelf ook zitten, maar of een paard daar nou echt zoveel last van heeft? En dat zweepgebruik, wel om te corrigeren niet om te straffen, dat onderscheid lijkt me lastig.
Het is een goed voorstel maar er zitten wel flink wat haken en ogen aan qua uitvoering en controle.

Er staat trouwens bij vermeld dat het niet geldt voor paarden die ziek zijn of een gebrek hebben, en er staat ook in dat zieke paarden afgezonderd moeten kunnen worden van soortgenoten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:39

Klinkt interessant, maar ik denk dat ze het echt beter moeten formuleren. Want op deze manier gaan die beesten hoogstens de stapmolen zien. En van iedere dag een paar uur daarin gaan ze zeker niet beter worden.
Er staat ook niet eens hoe groot de ruimte mag zijn. Ik bedoel mag buiten in een paddock van 5 bij 5 ook tellen als vrije beweging? Imo nog altijd niet.

En dat er stallen failliet zullen gaan is alleen maar goed. Je moet als eigenaar niet willen dat je paard de helft van de dag of langer in zo'n krappe box staat. :n
"Ja maar ik wil zo graag een paard en kan omdat ik in de randstad woon niks beters vinden."
Onzin zeg, ik zou bv zo een hond nemen, ware het niet dattie dan in een kamer van 3 bij 4 moet de hele dag. Is het dan opeens gerechtvaardigt dat te doen, omdat ik niets beters kan gunnen????
Nee echt, mijn 1e eigen paard is onderweg, kan die niet minimaal 24/7 naar buiten dan koop ik maar geen paard, of ik verhuis naar een plek waar dat wel kan.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:41

Het lijkt me heel erg als 4 uur per dag minimaal niet haalbaar is bij een stalling. Dan moet je jezelf echt even achter de oren krabben of je paard wel op de juiste plek staat

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:42

Wat een onzin. Je kan wel alles leuk en aardig bedenken maar er gaat echt niemand dit controleren. Op een wedstrijd kan je nog tastharen controleren maar dat zou dan eerder een regel zijn voor wedstrijden.
Zie me al iemand met een stopwatch bij wildvreemde paarden staat en etmaal lang. Kon met regels en met inspecteurs die ook voor de handhaving kunnen zorgen. Zo verlies je alle geloofwaardigheid.

Ze moeten investeren in de bewustwording van de paardeeigenaren. Wanneer de vraag om weides en ruime stalling met weidegang groter wordt zullen de pensionstallen zich moeten aanpassen. Alleen bij maneges lessen die het welzijn van hun inkomstenbron hoog in het vaandel hebben. Grote ruiters zoals anky moeten bekendheid geven aan een juiste paardehouding.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 10-05-11 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:43

Mijn stal voldoet prima. Boxen van 3.5 bij 3.5, en 24/7 buiten op de wei in tweetallen (niet alles kan met elkaar), tenzij je ze zelf binnenzet.

Ik denk wel zoals fleurtje zegt, dat sommige dingen moeilijk te controleren zijn, want waar ligt de grens. Maar ik vind het toch goed dat er in ieder geval een voorstel is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:43

Bij ons op stal doen de paarden in de paddock niets en mijn paard maak ik er niet blij mee..
Staat nu wel 2 uur per dag op de wei en overige 2 uur ben ik zelf met haar aan het rijden/tutten enz.
maar 's winters is de wei niet te doen hoor.. zet jij je geschoren sportpaard ff lekker met -10 met 4
dekens op.. Net of je dat beest blij maakt om met al die dekens te gaan lopen zeulen en als heel de zomer
het eten van het land af is valt er nog niets te doen behalve in een modderpoel staan en dan krijg je daar
weer heisa mee.

Ik vind het een mooi idee.. maar niet voor alle stallen/paarden weggelegd.. mijn vorige paard rende zolang
op de wei dat hij er uit wou tot hij letterlijk stuk gestoken was door de dazen van al het zweten en schuimen
of een peesblessure had en hij gelijk op boxrust kon.

Deze vind de wei geweldig.. alleen staan hier een heleboel paarden en verwacht ik dat over een maand
de wei leeg is.. 1 van de weides is al zo kort dat de paarden uit verveling stilstaan en wachten bij het hek of
juist telkens sprintjes trekken. Staan wel overigens in stallen met dikke laag stro (3,5m bij 3,5m)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:53

svdijk86: Sorry ik word bijna ontoepasselijk van je verhaal? Jou arme paard staat dus 20 uur per dag in een box??? Het hele jaar door??? Nou en dan 2 uur per dag in een paddock... Jippie. Ook niet de plek om eens lekker je benen te strekken.

Vind je ook behoorlijk naief, je stal heeft gewoon een slecht weidebeleid, dazen daar zijn vliegendekens en spray voor uitgevonden, en natuurlijk gaat hij als een gek rennen, zou jij ook doen als we jou ik weet niet hoelang in een krappe ruimte opsloten.
Geschoren sportpaarden bij -10 buiten? Jahoor ik ken ze!!!
Moet je eens naar de sjiem van bokker ambre kijken. Zeer hoog in de sport en toch 24/7 buiten. :D

Nee echt ik snap niet hoe je zo een paard kunt houden. Zijn de mensen dan echt vergeten waar de oorsprong van het paard ligt?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:55

Lijkt me perfect!

Wij zitten zeer ruim aan de norm met onze weidegang, het gehele jaar. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:56

Zitten teveel haken en ogen aan. Ik twijfel aan de controleerbaarheid ervan en aan de uitvoerbaarheid.
Op veel pensionstallen is dit niet haalbaar, dan gaan ze failliet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:57

Topic gevonden, het eerste LT paard dat 24/7 buiten staat. :D
Nog mensen die graag even willen beweren dat sport en buiten staan niet samen gaan?

@Suzanne F. Mooizo, mensen die niet aan deze minimale eisen kunnen voldoen, mogen imo echt geen paarden hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:57

svdijk: Het is maar net wat je wilt.

Ik heb op bijv. een heel grote dekstation gewerkt. En ja, daar gingen de sportpaarden met -10 gewoon op de paddocks, idd met 5 dekens, en niet langer als 2.5 uur, maar ze stonden iig lekker buiten. Dekhengsten eveneens.

Mijn geschoren wedstrijdpaardje (sportpaard zal ik het nog niet noemen, we starten nog niet zo hoog) staat overigens met -15 nog buiten. Het zijn paarden. Je hebt ook dekens van 600 grams.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 10-05-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:58

Gypsy schreef:
Geschoren sportpaarden bij -10 buiten? Jahoor ik ken ze!!!
Moet je eens naar de sjiem van bokker ambre kijken. Zeer hoog in de sport en toch 24/7 buiten. :D

Ik ook. Dit hele verhaal is echt een mensenprobleem, geen paardenprobleem.
Ik begrijp dat hele stalgedoe ook echt niet, zéker niet voor sportpaarden. Een atleet die 20 uur per dag op 3,5 bij 3,5 moet doorbrengen.. wel, dat is vragen om been en longproblemen. Zo eenvoudig is het. En op een echte sportstal, waar wat mensen met wat verstand van biomechanica rondlopen, weten ze dat ook al lang.
Alleen staan in 3,5 bij 3,5 voor 20 of meer uur per dag is niet alleen heel erg zielig voor het dier in kwestie, wat betreft sport is het ook onprofessioneel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:59

Gypsy schreef:
@Suzanne F. Mooizo, mensen die niet aan deze minimale eisen kunnen voldoen, mogen imo echt geen paarden hebben.

En wat doe je met het huidige paardenbestand?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:59

Meestal gaan de paarden op de grote stallen wel in de paddock maar een uurtje, anders kunnen ze nooit allemaal. Dat plus een uur trainen is 2 uur op een dag.
Meer is op grote stallen vaak niet haalbaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:00

Cer schreef:
Gypsy schreef:

Idd, dan krijg je echt nog veel grotere problemen dan er nu al zijn. Zit dan niks anders op dan paarden massaal te slachten. Er komt dan een immens overschot aan paarden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:00

Grote stallen hebben stapmolens. Over het algemeen, neem mee dat de beweging daar ook weggehaald kan worden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:01

Suzanne F. schreef:
Zitten teveel haken en ogen aan. Ik twijfel aan de controleerbaarheid ervan en aan de uitvoerbaarheid.
Op veel pensionstallen is dit niet haalbaar, dan gaan ze failliet.

Controle is niet eens nodig, als je je brood verdient met een stalhouderij, ga je dan zitten wachten tot er eventueel eens iemand een klacht neerlegt en je in problemen komt? Uiteraard niet, je zorgt dat dat niet kan gebeuren.

Niet haalbaar = dichtdoen. Maar daar heb ik zelf geen problemen mee, als zelfs 4 uur buiten niet haalbaar is, is het toch een verloren zaak. En als er geen grotere stallen kunnen als 3x3 eveneens.
Gewoon helft er uit, dan heb je boxen van 6x3, en die maak je twee keer zo duur, opgelost..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:03

Cer schreef:

Een combinatie van exporteren en opeten denk ik.