'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:53

Zeer interessant artikel!!!!

Geeft ook een duidelijk beeld. Het leek me al logisch. Dit soort situaties kunnen altijd onduidelijkheid geven. Fijn dus als de jurisprudentie over een situatie weer duidelijkheid geeft.

Ik snap eigenlijk niet waarom je op een persoon zou willen verhalen ipv op een bedrijf. Het bedrijf geeft meestal meer mogelijkheden tot het verhalen van een eventuele schadevergoeding. Ook is meestal de verzekering goed geregeld, wat het ook makkelijker maakt om schade te verhalen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:53

Anoniem schreef:
wat maakt het die ouders uit wie de schade betaald? Dat maakt toch niet uit? Dus waarom maken hun zich er zo druk over dat de eigenaar het betaald?

Dat vroeg ik me ook al af. Hoewel het hier misschien niet om de ouders zelf gaat maar om hun verzekeringsmaatschappij... Geld is toch geld?
Ik zou het me wel voor kunnen stellen als de aansprakelijkheidverzekering van de manege bezwaar zou maken, maar dat is hier de zaak niet.

Toevallig had ik van de week net zo'n geval maar dan net even anders. Ik ben wel benieuwd wat de uitspraak dan was geweest.

Situatie: Mijn paard staat in pension op een manege. Ik was mijn paard los aan het longeren (ook in een kleine bak) en er was een meisje van een jaar of 7 heel geïnteresseerd aan het kijken. Toen ik klaar was heb ik haar ook de bak in gevraagd. Zij heeft mijn paard toen 'uitgestapt', met mij ernaast uiteraard.
Nu heb ik een ultra-braaf paard dat veel kinderen gewend is en bovendien al moe gelongeerd was, maar ik vraag me toch af: Wie is er aansprakelijk als er iets gebeurd was?

Natuurlijk zou je zeggen dat ik dat zou zijn, maar zegt de wet dat ook? De manege is ook aansprakelijk als ik van mijn eigen paard val, dus...

Wat mij betreft komt er aparte wetgeving voor paarden, want veel dingen zijn erg onduidelijk en onlogisch met de huidige wetgeving.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:00

Dan zou je mij dus gigantisch kunnen naaien door mijn paard zo op te fokken dat hij iets of iemand kapot maakt, en dat mag ik dan betalen. Degene die het paard 'handelt' heeft ook verantwoordelijkheid.

Als dat niet zo zou zijn dan heeft een managehouder/trainingsstaleigenaar/pensionhouder dus geen enkele verantwoordelijkheid, want alles wat er gebeurt is de schuld van het paard en dus van de eigenaar. Mooie boel zou dat zijn. Dan zou de hele business in elkaar storten want dan zou niemand zijn paard nog ergens willen stallen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:06

LindyH schreef:
Situatie: Mijn paard staat in pension op een manege. Ik was mijn paard los aan het longeren (ook in een kleine bak) en er was een meisje van een jaar of 7 heel geïnteresseerd aan het kijken. Toen ik klaar was heb ik haar ook de bak in gevraagd. Zij heeft mijn paard toen 'uitgestapt', met mij ernaast uiteraard.
Nu heb ik een ultra-braaf paard dat veel kinderen gewend is en bovendien al moe gelongeerd was, maar ik vraag me toch af: Wie is er aansprakelijk als er iets gebeurd was?

Lees TAO FAQ, jij bent gewoon aansprakelijk, heeft niets met deze uitspraak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:18

steefnidor schreef:
Ik vind gewoon dat de eigenaar verantwoordelijk is voor het paard.
Je bent niet voor niets EIGENAAR van een paard, anders moet je maar een paard huren en niet opeens zeggen van: ik ben niet verantwoordelijk, want dat is nogal makkelijk.
De manegehouder is ook wel verantwoordelijk wat er in de manege gebeurd, maar de eigenaar van het paard geeft z`n paard wel vrij aan de manege dus het heeft zo z`n risico`s, maar daar denk je hopelijk toch wel aan van te voren als je je paard daar zet.

Wat jij vindt is van ondergeschikt belang, 't is hier toch echt de wet die bepaalt ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:20

Nouks schreef:
Wat jij vindt is van ondergeschikt belang, 't is hier toch echt de wet die bepaalt ;)

En waar de wet niet duidelijk is: de rechters :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:23

LDRD schreef:
LindyH schreef:

Lees TAO FAQ, jij bent gewoon aansprakelijk, heeft niets met deze uitspraak te maken.

Ja, natuurlijk ben ik dat. Maar als niet-jurist probeer je te begrijpen waar 'm nou steeds de crux zit. En in dit geval zit het er dus niet in dat ik mijn paard zelf longeerde, maar in het feit dat mijn paard in pension staat en niet in training.

Maargoed, dan heb ik er nog wel eentje...
Ik heb mijn paard gekocht bij een fokker/trainingsstal. Nadat ik 'm gekocht had is hij daar gebleven om beleerd te worden. Stal is aansprakelijk, zou je dan zeggen. Maar... op een dag mocht ik 'm vast een keer rijden. Dat is mis gegaan en ik ben in het ziekenhuis beland (gelukkig niks aan over gehouden).
Naar aanleiding van de uitspraak in dit topic zou je denken dat de stal dan toch aansprakelijk is, omdat het paard bij hen in training stond.

(Overigens is het nooit een issue geweest. Mijn ziektekostenverzekering heeft gewoon alles vergoed.)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:32

LindyH schreef:
Ja, natuurlijk ben ik dat. Maar als niet-jurist probeer je te begrijpen waar 'm nou steeds de crux zit. En in dit geval zit het er dus niet in dat ik mijn paard zelf longeerde, maar in het feit dat mijn paard in pension staat en niet in training.

Correct :D De vraag is wanneer de manege beroepsmatig gebruiker is van het paard.

Maargoed, dan heb ik er nog wel eentje...
Ik heb mijn paard gekocht bij een fokker/trainingsstal. Nadat ik 'm gekocht had is hij daar gebleven om beleerd te worden. Stal is aansprakelijk, zou je dan zeggen. Maar... op een dag mocht ik 'm vast een keer rijden. Dat is mis gegaan en ik ben in het ziekenhuis beland (gelukkig niks aan over gehouden).
Naar aanleiding van de uitspraak in dit topic zou je denken dat de stal dan toch aansprakelijk is, omdat het paard bij hen in training stond.

Dit hangt helemaal af van de vraag wát er precies is afgesproken en bewijsbaar op papier staat.
Ook hier zal de vraag zijn of de trainer beroepsmatig gebruiker is of niet.

Overigens begrijp ik er geen snars van dat deze zaak voor de rechter is geweest, want dit is verder eigenlijk helemaal geen opmerkelijke uitspraak. Ik zou in deze zaak nooit zijn gaan procederen in ieder geval.

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:41

ik vind dat niemand een schadevergoeding hoeft te betalen. omdat het aan iedereen licht het kind had voorzichtiger moeten zijn. de gene die het paard vasthield had het kind niet in de bak moeten laten. enzovoort. en zo ligt het aan iedereen. alleen de manegehouder heeft er niets mee te maken vind IK.... :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:43

Ik vind de ouders van het meisje aansprakelijk. Zij vinden het meisje kennelijk verstandig genoeg om op eigen houtje op die manege rond te banjeren, paarden zijn nog altijd dieren en onberekenbaar, dus ouders aansprakelijk.

Maargoed, idd, wat ik vind is ondergeschikt :D Maar ik vind het wel een vreemd verhaal...gewoon een gevalletje pech wat de ouders uit pissigheid willen verhalen.

mylittlejoy

Re: 'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:59

Citaat:
Maargoed, idd, wat ik vind is ondergeschikt :D Maar ik vind het wel een vreemd verhaal...gewoon een gevalletje pech wat de ouders uit pissigheid willen verhalen.

Lees even de uitspraak door. Het is geen kwestie van pissige ouders, het is een kwestie van verzekeringen die willen vaststellen wie nu aansprakelijk is. De ziektekostenverzekering van de ouders zal niet uit willen keren om dat zij de manege of de eigenaar aansprakelijk achten (wat klopt). Vervolgens moet bepaald worden welke van die twee verzekeringen uit moet keren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:04

mylittlejoy schreef:
Lees even de uitspraak door. Het is geen kwestie van pissige ouders, het is een kwestie van verzekeringen die willen vaststellen wie nu aansprakelijk is. De ziektekostenverzekering van de ouders zal niet uit willen keren om dat zij de manege of de eigenaar aansprakelijk achten (wat klopt). Vervolgens moet bepaald worden welke van die twee verzekeringen uit moet keren.

De ziektekostenverzekeraar betaalt gewoon de ziektekosten hoor.

Hier is gewoon de vraag of de verzekeraar van de eigenaar (bezitter) de overige schade moet betalen of de verzekeraar van de manege.
Het is de manege geworden dus in dit specifieke geval.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:13

in dit geval zeg ik dat de manege aansprakelijk is
vanaf het moment dat hun het te beleren paard uit de stal halen tot dat deze weer terug in zijn stal staat zijn hun aansprakelijk
immers heeft de eigenaar een overeenkomst gesloten tegen betaling voor het beleren
en dat een medewerker dan een kind van 10 toelaat tot de bak is hun verantwoordelijkheid
je bent op dat moment bezig met een paar dte beleren(vaak zijn dit 3-jarige/4-jarige)
dan moet je 100% je focus leggen op het paard en niet nog een kind erbij halen

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:16

Tja wat ik me toch altijd blijf afvragen is waarom ouders hun kroost droppen op een manege en zelf de middag elders doorbrengen. De kinderen mogen op het schoolplein niet zonder toezicht spelen maar op een manege terrein kan niks gebeuren ?? Als ik mijn hond uitlaat en ik kom ouders met kinderen tegen dan vertrekken ze onder aanleiding meteen naar de overkant van de straat ... Snap ik niet, is een hond aan de riem gevaarlijker dan een paard ??
Ik weet niet of de ouders van dit meisje wel aanwezig waren?? Zaten zij misschien op de waakzame wacht in de kantine of liepen ze in de stad boodschappen te doen of stonden ze ook bij de kleine bak waar hun kind zo gewond is geraakt ??

Een waarom zijn zij er zo op gebrand dat de eigenaar van het paard voor de schade aansprankelijk wordt gehouden ?? Omdat de training van het paard al zo goed als afgerond was?? Welk vogeltje heeft ze dat in de oren gefloten??

Of nou de eigenaar van de stal/manege of de eigenaar van het paard aansprakelijk is .. dan nog vind ik dat ouders hun eigen deel in dit ongeluk mogen dragen. Waar waren zij toen dit gebeurde ?? Ben je als ouder niet verantwoordelijk voor het welzijn van je kinderen ?? En gaat die verantwoordelijkheid hand in hand met een kind droppen op een stal ?? Waar de dieren meer onder toezicht staan dan je jonge bezoekers ?? Laten we eerlijk zijn, een manege is geen veilig jeugdhonk. En het personeel van een stal houdt zich meer bezig met de bewoners van de stal dan met de bezoekers ... behalve natuurlijk het uurtje les onder begeleiding van een instructeur ... maar ook die persoon is geen kinder oppas.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:18

Asjemenauw schreef:
Een waarom zijn zij er zo op gebrand dat de eigenaar van het paard voor de schade aansprankelijk wordt gehouden ?? Omdat de training van het paard al zo goed als afgerond was?? Welk vogeltje heeft ze dat in de oren gefloten??

Zie twee en drie posts naar boven...

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:22

asjemenauw:ik dacht het en jij tikt het

even over dat stukje over dat het beleren al zo goed als klaar zou zijn
een paard kan altijd uithalen of ze nu net geboren zijn of al 30 zijn
ik vind het niet netjes dat als je met ander mans paard bezig bent dat je dan ''vreemde'' erbij haalt
eerst je werk doen en dan de rest word je uiteindelijk voor betaald toch?

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:32

Cayenne schreef:
http://www.nrc.nl

Waar draait het conflict om? De ouders van het gewonde kind vinden dat de eigenaar aansprakelijk is. Zij lezen in boek 6 art 179 van het burgerlijk wetboek dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is. De eigenaar vindt echter dat art 181 toepasselijk is. Als het dier ‘wordt gebruikt in de uitoefening van het bedrijf van een ander’ dan is die ander daarmee ook aansprakelijk geworden.

Wat zeggen de ouders? De training van het paard was vrijwel voltooid. Er was dus geen sprake meer van een bedrijfsmatig gebruik door de manege dat duurzaam is en ‘ten eigen nutte’. Anderen reden er ook niet op. De manege is alleen aansprakelijk als het expliciet die verantwoordelijkheid van de eigenaar heeft overgenomen.

De uitspraak LJ BP1475 in het arrest ‘paard Loretta’ is hier te vinden.

Ik lees liever de ongewijzigde post van TS ... als je het niet erg vind ;)
Ik begrijp wel dat TS met "Wat zeggen de ouders" eerder bedoelt te zeggen "Wat zeggen de advocaten van de ouders"

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:37

XoNo schreef:
Ik vind de ouders van het meisje aansprakelijk. Zij vinden het meisje kennelijk verstandig genoeg om op eigen houtje op die manege rond te banjeren, paarden zijn nog altijd dieren en onberekenbaar, dus ouders aansprakelijk.

Idd vind ik ook ;)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:32

Ik vind het zoiezo een beetje belachelijk dat ze een aanklachtt indienen, Een paard kan altijd trappen.. no mather what... Het is een dier. get over it. Daar kunnen de eigenaren noch trainers iets aan doen :s

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:36

LDRD schreef:
mylittlejoy schreef:

De ziektekostenverzekeraar betaalt gewoon de ziektekosten hoor.

Hier is gewoon de vraag of de verzekeraar van de eigenaar (bezitter) de overige schade moet betalen of de verzekeraar van de manege.
Het is de manege geworden dus in dit specifieke geval.

De ziektekostenverzekeraar kan zeker ook schade verhalen als er sprake is van een derde partij.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:43

Natuurlijk kan zoiets altijd gebeuren, maar íemand moet de doktersrekening betalen. Dat is in eerste instantie de verzekering van het meisje, maar die kan proberen om de schade te verhalen op (de verzekering van) iemand anders.

Het is normaal dat verzekeringsmaatschappijen gaan steggelen over aansprakelijkheid als die niet zonder meer duidelijk is en als het om een hoog bedrag gaat.

Ik vraag me dus ook af of het hier ging om de ouders zelf of om hun verzekeringsmaatschappij. Als er kosten zijn gemaakt die niet door hun verzekering gedekt werden, dan moeten de ouders die zelf gaan verhalen.

Tenminste, als ik het allemaal een beetje begrijp...

Stagediver

Re: 'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:46

Iemand heeft toch een ziektekosten verzekering daar word het toch door vergoed, Waarom doen die verzekeringen toch altijd zo moeilijk, cheapos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:49

Stagediver schreef:
Iemand heeft toch een ziektekosten verzekering daar word het toch door vergoed, Waarom doen die verzekeringen toch altijd zo moeilijk, cheapos

Ziektekosten zijn niet de enige kosten die er gemaakt worden. Denk ook eens aan aanpassingen aan de woning, smartegeld etc.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:52

Volgens mij word smartegeld aangevraagd door de ouders toch?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:56

Stagediver schreef:

Omdat jij en ik en iedereen dat bedrag / bedragen met elkaar moeten ophoesten en je waarschijnlijk ook niet het dubbele aan premie wil betalen. ;)