KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: KNHS gaat akkoord met twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:26

Dus kunnen ze sommige richtlijnen dus nooit verplicht stellen omdat het gewoon niet uitvoerbaar is.
Al met al zal er dus amper iets veranderen met de richtlijnen.

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:45

Die 12 richtlijnen zijn een antwoord op de adviesvraag van Bleker, dus in die zin vrijblijvend. De Kamer is nu aan zet, en ik denk dat er dan voorschriften uit gaan komen die wél nageleefd moeten worden. Daar zijn bijv. die 500 nieuwe animalcops toch voor? En als je beroepsmatig paarden houdt (of meer dan 10 op 1 locatie) heb je een vergunning nodig. Dus dat controleren kan tot op zekere hoogte heel goed.
Ik vind het ook jammer dat een aantal 'richtlijnen' wel erg vrijblijvend zijn geworden bij de SRP. Bijv. het verplicht 4 uur vrije beweging van de Dierenbescherming is veranderd in 'beweging daaronder valt ook trainen en stapmolen". Ik denk dat een paard toch erg graag zich even los wil kunnen gooien en lekker rollen enzo.
Het zal best zo zijn dat de ene pony of paard meer behoefte heeft aan schuilgelegenheid dan de andere, als de mogelijkheid er maar is. Dat betekent niet alleen bomen tegen felle zon, maar ook beschutting tegen snijdende koude wind. Voldoende dichte struiken, zelfs als ze in de winter hun blad kwijt zijn kunnen dat bieden, maar ook bijv. glooiing in het terrein. En ja, het landschap zal daar in sommige streken door veranderen.