Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
idefix4 schreef:Ach, vandaar dat ik Andaliefhebber ben.Die kunnen dus echt gewoon bij mekaar in de buurt komen. Mag ik dan weten waarom hengsten zo angstvallig worden binnengehouden en in paddockjes? Ik heb er een docu over gezien ook in Duitsland. Daar kwam Totilas zijn verzorging ook niet echt aardig over. Toen was ie nog van een Nederlander. Zo iets moet je natuurlijk in perspectief zien.
Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling. Laten we bij onszelf beginnen en de wereld verbeteren. Wat ik echter vind, is mijn mening en daar sta ik nog steeds voor. Ik lees hier nog geen tegendeel van mijn visie en ik heb ook nog niet gezien dat het anders is.
Het zal allemaal best goed geregeld zijn. Er gaan immers tonnen in om. Dat zegt nog niet dat we niet hoeven na te denken hoe het beter kan.
Dan ben ik maar blond. Hier ging de hengst ook gewoon met de ruinen op de wei. En voila! Het ging gewoon goed! Hij heeft nooit gedekt, maar hij is wel superdominant en toch legt ie het af tegen een wijzere ruin. Als ze van jongs af aan leren hoe paarden met elkaar omgaan, gaat dat gewoon goed.
Blijf wel zo, dat het natuurlijk vervelend is voor de hengst en de mensen die met hem willen fokken.
En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?
idefix4 schreef:Ach, vandaar dat ik Andaliefhebber ben.Die kunnen dus echt gewoon bij mekaar in de buurt komen. Mag ik dan weten waarom hengsten zo angstvallig worden binnengehouden en in paddockjes? Ik heb er een docu over gezien ook in Duitsland. Daar kwam Totilas zijn verzorging ook niet echt aardig over. Toen was ie nog van een Nederlander. Zo iets moet je natuurlijk in perspectief zien.
Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling. Laten we bij onszelf beginnen en de wereld verbeteren. Wat ik echter vind, is mijn mening en daar sta ik nog steeds voor. Ik lees hier nog geen tegendeel van mijn visie en ik heb ook nog niet gezien dat het anders is.
Het zal allemaal best goed geregeld zijn. Er gaan immers tonnen in om. Dat zegt nog niet dat we niet hoeven na te denken hoe het beter kan.
Dan ben ik maar blond. Hier ging de hengst ook gewoon met de ruinen op de wei. En voila! Het ging gewoon goed! Hij heeft nooit gedekt, maar hij is wel superdominant en toch legt ie het af tegen een wijzere ruin. Als ze van jongs af aan leren hoe paarden met elkaar omgaan, gaat dat gewoon goed.
Blijf wel zo, dat het natuurlijk vervelend is voor de hengst en de mensen die met hem willen fokken.
En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?
idefix4 schreef:Citaat:]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn.Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Op dit vlak ben ik het eens met de dierenbescherming. Paarden hebben ruimte nodig!
En dan kan een paard nóg zo goed verzorgd worden... Een paard hoort gewoon regelmatig lekker buiten te lopen. Daar heeft de evolutie voor gezorgd. Hier hebben we het niet over de verzorging van het paard, maar om hoe de meeste hengsten gehouden worden.
idefix4 schreef:Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling.

Ayasha schreef:Jessix schreef:*Rent snel naar buiten om haar (dek)hengsten te scheiden, want leest nu op bokt.nl dat het helemaal niet kan!!
Dat het bij jou kan beteken niet dat het overal kan..
Peerd komt elke dag buiten en nog is er commentaar, manman.
Hoop dat ie snel geneest.
Famke160301 schreef:En voila! Daar heb je meteen t antwoord! Hengsten die dekken of gedekt hebben, kun je niet bij elkaar zetten, dat word vechten! (Écht vechten en niet spelen zoals jonge hengsten die nog nooit gedekt hebben doen). Je kunt er hooguit een ruin (misschien) of een merrie (dit is ook een risico, stel dat ze hengstig is, maar nog niet gedekt wil worden omdat t nog aan de vroege kant is, dat wordt geheid knokken!) bijzetten.
Het grote verschil is dat dit topic over een dékhengst gaat. Das wel ff wat anders dan de gemiddelde huis-tuin- en keuken hengst (die nooooiiit gedekt heeft)!
Om even terug te komen op alle natuur liefhebbers. In t wild vechten hengsten die leider zijn van een kudde, met elkaar op leven en dood! Deze hengsten dekken dus of hebben gedekt. Dan geldt t recht van de sterkste, en ja dit kan ook de dood van de andere hengst betekenen. De jonge hengsten die verstoten worden, vormen een vrijgezellenkudde. Daar wordt speels gevochten, maar zeker niet voor t echie!
Bij meerdere diersoorten is dit zo. Zet maar eens 2 schapenrammen die gedekt hebben bij elkaar, dat wordt knokken, en meestal sneuvelt er dan eentje...
(we hebben zelf ooit zo een ram met zijn hoofd tegen t gaas gevonden dood, en de andere lag in coma aan de andere kant van t gaas, ze hebben elkaar dus aangevallen door t gaas heen.)
Bij paarden gaat t er ook zeer heftig aan toe, met bijna zeker ernstige blessures tot gevolg. Dan maar beter iedere dag naar buiten de paddock in, das wel veiliger...hoewel...deze hengst heeft wrs heel veel pech gehad en een misstap gemaakt. Kan elk paard gebeuren.)
Jessix schreef:Waar zie je dat staan? Waar zeg ik dat het overal kan en waar staat dat ik commentaar heb op het houden van de hengst in deze kwestie? Ik vind het best dat je me quote, maar misschien moet je dan eerst goed lezen wat er staat.
Arabesk schreef:Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
idefix4 schreef:Dan ben ik maar blond. Hier ging de hengst ook gewoon met de ruinen op de wei. En voila! Het ging gewoon goed! Hij heeft nooit gedekt, maar hij is wel superdominant en toch legt ie het af tegen een wijzere ruin. Als ze van jongs af aan leren hoe paarden met elkaar omgaan, gaat dat gewoon goed.
idefix4 schreef:En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?
c_alsemgeest schreef:Je kan het ook zo zien...
Behalve het 'maatje, vriendje, houden van' komt er bij deze paarden ook het bedrijfsmatige in beeld.
Het paard zorgt voor de inkomsten.
Dus behalve de emotionele band (en ja... die hebben veel fokkers met hun hengsten, evenals de grooms die ze dag en nacht verzorgen) is er ook nog een financieele afhankelijkheid van de hengsten. Waardoor je goede afwegingen moet maken. Wanneer jij je paarden zal verliezen doet dat erg veel pijn... maar je bent niet meteen werkeloos, dat zijn de hengsten houders wel.
Bij mij gaan echt alle paarden gelijk op, ongeacht het financiële aspect. Sowieso staat welzijn bij mij voor commercie, dus zo'n kijk zal ik er gewoon nooit op hebben. De financiële strop die ik heb als ik mijn hengsten verlies is maar een fractie van het emotionele verlies. Maar goed, zo ben ik en daar ben trouwens nog trots op ook. Ik zou niet anders willen.
Jessix schreef:c_alsemgeest schreef:Je kan het ook zo zien...
Behalve het 'maatje, vriendje, houden van' komt er bij deze paarden ook het bedrijfsmatige in beeld.
Het paard zorgt voor de inkomsten.
Dus behalve de emotionele band (en ja... die hebben veel fokkers met hun hengsten, evenals de grooms die ze dag en nacht verzorgen) is er ook nog een financieele afhankelijkheid van de hengsten. Waardoor je goede afwegingen moet maken. Wanneer jij je paarden zal verliezen doet dat erg veel pijn... maar je bent niet meteen werkeloos, dat zijn de hengsten houders wel.
Nee sorry, zo zie ik het dus niet. En nog belangrijker zo voel ik het al helemaal niet.Bij mij gaan echt alle paarden gelijk op, ongeacht het financiële aspect. Sowieso staat welzijn bij mij voor commercie, dus zo'n kijk zal ik er gewoon nooit op hebben. De financiële strop die ik heb als ik mijn hengsten verlies is maar een fractie van het emotionele verlies. Maar goed, zo ben ik en daar ben trouwens nog trots op ook. Ik zou niet anders willen.
Jessix schreef:Nee, niet voor mijn totale levensonderhoud, zou ik ook niet willen. (zoals ik al schreef gaat welzijn bij mij voor commercie) Dat neemt niet weg ik er grote financiële strop aan zou hebben als een zou komen te overlijden, maar zoals ik al schreef is dat voor mij niets vergeleken het verdriet wat ik er van zou hebben. En ik nogmaals ik behandel al mijn paarden gelijk, ongeacht wat ze me gekost hebben en opbrengen. Dus het is echt niet zo dat ik voor mijn mini pony de dierenarts minder snel bel, omdat die niet zoveel waard zou zijn. Bij die stelling kan ik me echt niets voorstellen.