Dekseizoen Rohdiamant voorbij door breuk in kroonbeen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Dekseizoen Rohdiamant voorbij door breuk in kroonbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:32

Daar heb je ook zeker een punt. Vaak heb je voor de merrie een bepaalde gedachte idd. Daar past niet elke hengst bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:37

*Rent snel naar buiten om haar (dek)hengsten te scheiden, want leest nu op bokt.nl dat het helemaal niet kan!! :oo

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:11

Is toch super dat het bij jou wel kan! Alleen we moeten niet alles gelijk trekken dat het bij een ander dan ook kan! Rohdiamant kwam elke dag buiten. Cumano komt ook elke dag in een fijne gras paddock. Cumano maar ook Corrado zouden zichzelf en het andere paard kapot maken als ze met elkaar in de wei kwamen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:17

idefix4 schreef:
Ach, vandaar dat ik Andaliefhebber ben. :D Die kunnen dus echt gewoon bij mekaar in de buurt komen. Mag ik dan weten waarom hengsten zo angstvallig worden binnengehouden en in paddockjes? Ik heb er een docu over gezien ook in Duitsland. Daar kwam Totilas zijn verzorging ook niet echt aardig over. Toen was ie nog van een Nederlander. Zo iets moet je natuurlijk in perspectief zien.
Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling. Laten we bij onszelf beginnen en de wereld verbeteren. Wat ik echter vind, is mijn mening en daar sta ik nog steeds voor. Ik lees hier nog geen tegendeel van mijn visie en ik heb ook nog niet gezien dat het anders is.

Het zal allemaal best goed geregeld zijn. Er gaan immers tonnen in om. Dat zegt nog niet dat we niet hoeven na te denken hoe het beter kan.

Dan ben ik maar blond. Hier ging de hengst ook gewoon met de ruinen op de wei. En voila! Het ging gewoon goed! Hij heeft nooit gedekt, maar hij is wel superdominant en toch legt ie het af tegen een wijzere ruin. Als ze van jongs af aan leren hoe paarden met elkaar omgaan, gaat dat gewoon goed.

Blijf wel zo, dat het natuurlijk vervelend is voor de hengst en de mensen die met hem willen fokken. :+

En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?

Ik heb geen zin in weer die discussie, maar dit kan ik toch niet laten. :)
Je gelooft toch niet echt dat Nederland 4e is? Ik weet niet hoe het onderzoek gedaan is en waarop dit gebaseerd is, maar gewoon even je gezonde verstand gebruiken en om je heen kijken in de wereld, dan weet je dat dit niet waar kan zijn. Dit wil niet zeggen, dat er geen dierenleed is in Nederland, maar er zijn tientallen landen waar slechter voor de dieren wordt gezorgd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:20

Jessix schreef:
*Rent snel naar buiten om haar (dek)hengsten te scheiden, want leest nu op bokt.nl dat het helemaal niet kan!! :oo

Dat het bij jou kan beteken niet dat het overal kan.. :roll:

Peerd komt elke dag buiten en nog is er commentaar, manman.
Hoop dat ie snel geneest.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:33

Moderatoropmerking:
Ook hier weer het verzoek om niet te speculeren en ontopic te blijven

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:41

idefix4 schreef:
Ach, vandaar dat ik Andaliefhebber ben. :D Die kunnen dus echt gewoon bij mekaar in de buurt komen. Mag ik dan weten waarom hengsten zo angstvallig worden binnengehouden en in paddockjes? Ik heb er een docu over gezien ook in Duitsland. Daar kwam Totilas zijn verzorging ook niet echt aardig over. Toen was ie nog van een Nederlander. Zo iets moet je natuurlijk in perspectief zien.
Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling. Laten we bij onszelf beginnen en de wereld verbeteren. Wat ik echter vind, is mijn mening en daar sta ik nog steeds voor. Ik lees hier nog geen tegendeel van mijn visie en ik heb ook nog niet gezien dat het anders is.

Het zal allemaal best goed geregeld zijn. Er gaan immers tonnen in om. Dat zegt nog niet dat we niet hoeven na te denken hoe het beter kan.

Dan ben ik maar blond. Hier ging de hengst ook gewoon met de ruinen op de wei. En voila! Het ging gewoon goed! Hij heeft nooit gedekt, maar hij is wel superdominant en toch legt ie het af tegen een wijzere ruin. Als ze van jongs af aan leren hoe paarden met elkaar omgaan, gaat dat gewoon goed.

Blijf wel zo, dat het natuurlijk vervelend is voor de hengst en de mensen die met hem willen fokken. :+

En voor sommige mensen is dat opeltje uit '93 waardevoller dan welke ferrari ook. Dat zijn meer gebruiksvoorwerpen. Jammer dat je een paard daar mee vergelijkt! Is dat niet meer voor je dan dat?

En voila! Daar heb je meteen t antwoord! Hengsten die dekken of gedekt hebben, kun je niet bij elkaar zetten, dat word vechten! (Écht vechten en niet spelen zoals jonge hengsten die nog nooit gedekt hebben doen). Je kunt er hooguit een ruin (misschien) of een merrie (dit is ook een risico, stel dat ze hengstig is, maar nog niet gedekt wil worden omdat t nog aan de vroege kant is, dat wordt geheid knokken!) bijzetten.

Het grote verschil is dat dit topic over een dékhengst gaat. Das wel ff wat anders dan de gemiddelde huis-tuin- en keuken hengst (die nooooiiit gedekt heeft)!

Om even terug te komen op alle natuur liefhebbers. In t wild vechten hengsten die leider zijn van een kudde, met elkaar op leven en dood! Deze hengsten dekken dus of hebben gedekt. Dan geldt t recht van de sterkste, en ja dit kan ook de dood van de andere hengst betekenen. De jonge hengsten die verstoten worden, vormen een vrijgezellenkudde. Daar wordt speels gevochten, maar zeker niet voor t echie!

Bij meerdere diersoorten is dit zo. Zet maar eens 2 schapenrammen die gedekt hebben bij elkaar, dat wordt knokken, en meestal sneuvelt er dan eentje...
(we hebben zelf ooit zo een ram met zijn hoofd tegen t gaas gevonden dood, en de andere lag in coma aan de andere kant van t gaas, ze hebben elkaar dus aangevallen door t gaas heen.)

Bij paarden gaat t er ook zeer heftig aan toe, met bijna zeker ernstige blessures tot gevolg. Dan maar beter iedere dag naar buiten de paddock in, das wel veiliger...hoewel...deze hengst heeft wrs heel veel pech gehad en een misstap gemaakt. Kan elk paard gebeuren.)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:56

idefix4 schreef:
Citaat:
]Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje

Hier ben ik het nou echt roerend mee eens! In de natuur kunnen hengsten toch ook gewoon bij mekaar? Er wordt dan wel geknokt ook, maar ja, als de verhoudingen duidelijk zijn, is er niets meer aan de hand. Ik geloof ook dat een hengst zo vervelend wordt, omdat ie eenzame opsluiting heeft. Als ie gewoon altijd lekker op een ruime wei had gemogen met soortgenoten, zou het wel eens probleemloos geweest kunnen zijn. :j Hij is toch Oldenburger? Dat zijn toch over het algemeen heel coole paarden in de kop?
Op dit vlak ben ik het eens met de dierenbescherming. Paarden hebben ruimte nodig!

En dan kan een paard nóg zo goed verzorgd worden... Een paard hoort gewoon regelmatig lekker buiten te lopen. Daar heeft de evolutie voor gezorgd. Hier hebben we het niet over de verzorging van het paard, maar om hoe de meeste hengsten gehouden worden.

in de natuur hebben ze zeeeen va ruimte... geen landje van zoveel hectare.. heel nederland en nog groter..
ze hebben hun eigen kudde van merries.. en de ander ehengsten zijn ver weg.. met of hun eigne kudde.. of ze komen af en toe langs om een merrie in te pikken of meer.. en dan vechten ze ook.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:19

Mijn buren hebben ook een hengstenhouderij, de hengsten komen niets te kort en komen veel buiten.
Maar het kan ook mis gaan, ze hadden een andere hengst op stal, en toen hij buiten stond(wat elke dag gebeurd) is hij over de bakrand gesprongen en door 2 weides gegaan, om een andere hengst aan te vallen.
Hengstje(90 cm) had geen schijn van kans en moest afgemaakt worden.Hij had een gebroken voorbeen(op meerdere plaatsen) en wonden over zijn hele lichaam, dit allemaal in 3 min.
Ik zou dus ook nooit dekhengsten bij elkaar doen.
Ik hoop dat Rohdiamant snel zal genezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:24

idefix4 schreef:
Nederland is 4e in de wereld met dierenmishandeling.

b*llsh*i :')
In het betreffende onderzoek werd er gekeken naar MELDINGEN van mishandeling...
In Nederland staat dier en welzijn redelijk hoog in achtig van de burgers, wij melden incidenten veel sneller dan in bv zuid europese landen.
Dat onderzoek is geen goede weergave van de werkelijkheid.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:27

En op de één of andere manier snap ik steeds beter waar de onzinmeldingen vandaan komen...
Let op, dit staat natuurlijk los van de terechte meldingen voor de dummies of opperpennies onder ons..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:06

Ayasha schreef:
Jessix schreef:

Dat het bij jou kan beteken niet dat het overal kan.. :roll:

Peerd komt elke dag buiten en nog is er commentaar, manman.
Hoop dat ie snel geneest.

Waar zie je dat staan? Waar zeg ik dat het overal kan en waar staat dat ik commentaar heb op het houden van de hengst in deze kwestie? Ik vind het best dat je me quote, maar misschien moet je dan eerst goed lezen wat er staat. :roll:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:14

Famke160301 schreef:
En voila! Daar heb je meteen t antwoord! Hengsten die dekken of gedekt hebben, kun je niet bij elkaar zetten, dat word vechten! (Écht vechten en niet spelen zoals jonge hengsten die nog nooit gedekt hebben doen). Je kunt er hooguit een ruin (misschien) of een merrie (dit is ook een risico, stel dat ze hengstig is, maar nog niet gedekt wil worden omdat t nog aan de vroege kant is, dat wordt geheid knokken!) bijzetten.

Het grote verschil is dat dit topic over een dékhengst gaat. Das wel ff wat anders dan de gemiddelde huis-tuin- en keuken hengst (die nooooiiit gedekt heeft)!

Om even terug te komen op alle natuur liefhebbers. In t wild vechten hengsten die leider zijn van een kudde, met elkaar op leven en dood! Deze hengsten dekken dus of hebben gedekt. Dan geldt t recht van de sterkste, en ja dit kan ook de dood van de andere hengst betekenen. De jonge hengsten die verstoten worden, vormen een vrijgezellenkudde. Daar wordt speels gevochten, maar zeker niet voor t echie!

Bij meerdere diersoorten is dit zo. Zet maar eens 2 schapenrammen die gedekt hebben bij elkaar, dat wordt knokken, en meestal sneuvelt er dan eentje...
(we hebben zelf ooit zo een ram met zijn hoofd tegen t gaas gevonden dood, en de andere lag in coma aan de andere kant van t gaas, ze hebben elkaar dus aangevallen door t gaas heen.)

Bij paarden gaat t er ook zeer heftig aan toe, met bijna zeker ernstige blessures tot gevolg. Dan maar beter iedere dag naar buiten de paddock in, das wel veiliger...hoewel...deze hengst heeft wrs heel veel pech gehad en een misstap gemaakt. Kan elk paard gebeuren.)

Maar dat is dus niet perse zo. Ook in een bachelor kudde zitten namelijk hengsten die wel gedekt hebben. Oudere hengsten die uit hun harem zijn verstoten worden namelijk ook weer in de groep opgenomen. Jonge hengsten willen nog wel eens "stiekem" dekken, kortom het is helemaal niet zo dat ze nooit gedekt hebben. Een paarden zijn namelijk kudde en prooidieren en zoeken elkaars bescherming. Uiteraard wordt er gevochten en rangorde bepaald, meer als één keer, maar uiteindelijk zijn ze in de meeste gevallen toch liever in kudde verband. Het meest agressief zijn de hengsten wanneer ze een merries hebben om te verdedigen.

Ik heb hier zelf veel rapportages over gelezen, omdat ik zelf een bachelor kudde wilde samenstellen. (Dat is dus ook gelukt.) Hetzelfde heb ik gedaan met mijn rammen. Ook naar uitgebreid onderzoek en advies van iemand die 90 rammen hield van verschillende rassen. Elk jaar gaan ze uit de groep om te dekken en worden na de bronsttijd weer bij elkaar gezet.

Natuurlijk kan het fout gaan. En wat betreft de blessure van deze hengst. Dat kan elk paard altijd gebeuren, ongeacht huisvesting of geslacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:36

Jessix schreef:
Waar zie je dat staan? Waar zeg ik dat het overal kan en waar staat dat ik commentaar heb op het houden van de hengst in deze kwestie? Ik vind het best dat je me quote, maar misschien moet je dan eerst goed lezen wat er staat. :roll:

Gezien de nieuwe alinea kan je afleiden dat dat niet meer over jou gaat maar ik begrijp het misverstand.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 06:38

Arabesk schreef:
Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje -O-

Is het nu echt nodig dat je iedere keer dit soort topics verpest?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:08

idefix4 schreef:

Nou, fantastisch toch! Je had mijn 2-jarige wel eens een weekje mogen lenen toen hij nog hengst was, was je gillend gek geworden je paarden ook. Het ene paard is het andere niet ;)

idefix4 schreef:

Natuurlijk hangt er meer emotionele waarde aan een paard, zal voor de eigenaar van Rohdiamant niet anders zijn trouwens. Maar in principe kan de vergelijking prima. Laat ik het zo stellen: Wanneer ik een Shet heb die bij me staat om het gras kort te houden en meer niet en dat paardje begint licht te kreupelen zal ik, al naargelang de pony echt pijn heeft of niet, er niet meteen een DA bijhalen maar eerst afwachten. Zou ik een miljoenenpaard als Rohdiamant in bezit hebben, had de DA meteen ter plekke moeten zijn.

En nu zal ik wel een vreselijk mens zijn, ik noem het eerder realistisch.... :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:52

Adil, ben het helemaal met je eens, maar ik vrees dat realistisch nadenken steeds minder gedaan wordt..
Nou kan ik er wel voorbeelden bijhalen, maar dat is vreselijk off topic.
hoewel er wel veel meer off topic reacties zijn waar toch niet op gemodereerd wordt

In ieder geval jammer voor alle fokkers die hun merrie bij Rohdiamant wilden laten dekken.
Het paard heeft in mijn ogen dan weer de mazzel dat hij niet wild is achtervolgd om die achtervolging vervolgens te verliezen en langzaam opengereten en opgevreten te worden.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:08

Adil ,

Ik ben het echt met je eens ! Mensen die speculeren over het feit dat het "aahh zoo zielig is dat ze niet in de wei staan en rennen" , geloof mij , zo'n hengst heeft het echt heerlijk hoor ! En tuurlijk baal je als eigenaar , laten we wel wezen dat zou ieder normaal denkend mens doen volgens mij ! Hoeveel paarden gaan er wel niet in hun eentje de wei op ? Mijn ponies komen elke dag een uurtje op de wei , ALLEEN.Ze staan vaak al bij het hek omdat ze er klaar mee zijn.Verder krijgen ze veel liefde, elke dag beweging 2x en nog de stapmolen..Het risico dat er een verkeerde trap word uitgedeeld , wil mijn pa gewoon niet hebben , logisch toch ! Denk dat er wel meer mensen zijn die dat doen hoor ! Niet alleen dekhengsten maar ook sportpaarden en ponies . Vind het zulke onzin dat men "klaagt" hierover ....eigelijk vind ik laat iedereen lekker zijn ding doen zolang er geen mishandeling in het spel is . Erg vervelend voor fokkers dat de hengst tijdelijk uitgeschakeld is , hoop dat hij snel weer de oude is ! En tsja , 21 is niet meer piepjong , botten zijn misschien iets brozer maar dat hoeft geeneens . Kijk eens naar voetballers , die maken ook weleens een misstap en liggen maanden in de lappenmand .

Snap die heftigheid nooit zo , ik ben 15 en zelfs ik snap t !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:35

@ Adil: Nee, ik vind je geen vreselijk mens maar wat in jouw ogen realistisch is, is mijn ogen niet zo. Al mijn paarden zijn me evenveel waard, ongeacht de verschillende financiële waarden. Ik behandel en verzorg ze dan ook niet anders en zal, als er eentje het leven verlaat ook om allen evenveel verdriet hebben.

Ik heb respect voor je mening, maar ik deel hem niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:01

Je kan het ook zo zien...
Behalve het 'maatje, vriendje, houden van' komt er bij deze paarden ook het bedrijfsmatige in beeld.
Het paard zorgt voor de inkomsten.
Dus behalve de emotionele band (en ja... die hebben veel fokkers met hun hengsten, evenals de grooms die ze dag en nacht verzorgen) is er ook nog een financieele afhankelijkheid van de hengsten. Waardoor je goede afwegingen moet maken. Wanneer jij je paarden zal verliezen doet dat erg veel pijn... maar je bent niet meteen werkeloos, dat zijn de hengsten houders wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:37

c_alsemgeest schreef:
Behalve het 'maatje, vriendje, houden van' komt er bij deze paarden ook het bedrijfsmatige in beeld.
Dus behalve de emotionele band (en ja... die hebben veel fokkers met hun hengsten, evenals de grooms die ze dag en nacht verzorgen) is er ook nog een financieele afhankelijkheid van de hengsten. Waardoor je goede afwegingen moet maken. Wanneer jij je paarden zal verliezen doet dat erg veel pijn... maar je bent niet meteen werkeloos, dat zijn de hengsten houders wel.

Nee sorry, zo zie ik het dus niet. En nog belangrijker zo voel ik het al helemaal niet. :n Bij mij gaan echt alle paarden gelijk op, ongeacht het financiële aspect. Sowieso staat welzijn bij mij voor commercie, dus zo'n kijk zal ik er gewoon nooit op hebben. De financiële strop die ik heb als ik mijn hengsten verlies is maar een fractie van het emotionele verlies. Maar goed, zo ben ik en daar ben trouwens nog trots op ook. Ik zou niet anders willen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:01

Jessix schreef:
c_alsemgeest schreef:

Nee sorry, zo zie ik het dus niet. En nog belangrijker zo voel ik het al helemaal niet. :n Bij mij gaan echt alle paarden gelijk op, ongeacht het financiële aspect. Sowieso staat welzijn bij mij voor commercie, dus zo'n kijk zal ik er gewoon nooit op hebben. De financiële strop die ik heb als ik mijn hengsten verlies is maar een fractie van het emotionele verlies. Maar goed, zo ben ik en daar ben trouwens nog trots op ook. Ik zou niet anders willen. :)

ik word nu toch nieuwsgierig, in hoeverre zijn jouw paarden je broodwinning?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:07

Maar jouw hengsten zorgen niet voor je levensonderhoud neem ik aan?
Als jouw hengsten elkaar slopen zit je niet ineens zonder inkomen.
Als je echt afhankelijk bent van zo'n dier dan wil je gewoon geen risico's nemen en een dekhengst op zich is al een risico, als je die dan ook nog samen met andere paarden moet zetten loop je wel erg veel risico.
Bij de meeste hengstenhouders komen hengsten niet eens los buiten maar alleen onder het zadel of in de stapmolen.
Deze liep tenminste al lekker buiten, vind ik al heel wat, bokken ed doen ze toch dus zo'n hoefbeentje kan altijd breken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:22

Nee, niet voor mijn totale levensonderhoud, zou ik ook niet willen. (zoals ik al schreef gaat welzijn bij mij voor commercie) Dat neemt niet weg ik er grote financiële strop aan zou hebben als een zou komen te overlijden, maar zoals ik al schreef is dat voor mij niets vergeleken het verdriet wat ik er van zou hebben. En ik nogmaals ik behandel al mijn paarden gelijk, ongeacht wat ze me gekost hebben en opbrengen. Dus het is echt niet zo dat ik voor mijn mini pony de dierenarts minder snel bel, omdat die niet zoveel waard zou zijn. Bij die stelling kan ik me echt niets voorstellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 02:05

Jessix schreef:
Nee, niet voor mijn totale levensonderhoud, zou ik ook niet willen. (zoals ik al schreef gaat welzijn bij mij voor commercie) Dat neemt niet weg ik er grote financiële strop aan zou hebben als een zou komen te overlijden, maar zoals ik al schreef is dat voor mij niets vergeleken het verdriet wat ik er van zou hebben. En ik nogmaals ik behandel al mijn paarden gelijk, ongeacht wat ze me gekost hebben en opbrengen. Dus het is echt niet zo dat ik voor mijn mini pony de dierenarts minder snel bel, omdat die niet zoveel waard zou zijn. Bij die stelling kan ik me echt niets voorstellen.

niet meer dan eender welke andere paardenhouder waarschijnlijk, dan kan je ook amper oordelen IMO.