Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:51

Brainless schreef:
Ik vind het gejaag en de snelheid van de rengalop zeker meevallen.
Alle paarden die na dit paard komen aan galopperen staan snel stil. Als het echt opgejaagd was stonden ze niet zo snel en rustig stil.

Ik vind het ook meevallen, op het filmpje heeft ook zo goed als iedereen hun paarden goed onder controle! Maar alsnog is het imo onverstandig geweest van haar om op dit paard mee te doen.

Ik denk trouwens wel dat het paard vrij snel overleden is, dat getrap met zijn benen zijn volgens mij stuiptrekkingen..

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:52

Brainless schreef:
Ik vind het gejaag en de snelheid van de rengalop zeker meevallen.
Alle paarden die na dit paard komen aan galopperen staan snel stil. Als het echt opgejaagd was stonden ze niet zo snel en rustig stil.

Dat is ook zo, dit jaar vond ik het tempo nog zeer goed meevallen. Vele paarden deden op hun eigen tempo galop. Er zijn al snellere jaren geweest...

Gini

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:53

Ik denk daarom alleen een minderheid van de paarden hieraan meedoet, die goed onder controle te houden zijn en wat koel in het koppie. Hieraan meedoen met een snel opgefokt heethoofdje is waanzin.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:55

Ik snap dat dit traditie is, maar ik zie een stoppelveld achtige ondergrond, publiek incl. kleine kinderen achter niet meer dan een lintje en mensen zonder helm of cap voorbij komen.
Het gaat vast al jaren goed, maar ik krijg toch een beetje de bibbers als ik dit zo zie.

Dat het paard daar overlijdt is heel akelig, maar dat had ook tijdens een galopje in de wei kunnen gebeuren.
Helaas gebeurt het tijdens dit evenement en is er iemand zwaar gewond geraakt, ik hoop dat ze er bovenop komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:57

_Rhiannon_ schreef:
Dat het paard daar overlijdt is heel akelig, maar dat had ook tijdens een galopje in de wei kunnen gebeuren.

Dat denk ik niet. De stress en de hitte zullen wel de oorzaak zijn.

ylse97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:57

renatevb schreef:
Ook al is het paard 21 jaar, op de foto lijkt ie niet echt goed in vorm, en in dat geval vind ik het wel een domme actie ja :j
Ik hoop dat ze goed hersteld, maar ik vind het zonde dat ze dit met dat paardje doet

op die foto kan je het niet goed zien in wat voor conditie dat paard is.
hij is van de zijkant genomen.

alsnog vreselijk dat zoiets gebeurd

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:58

ik vind het een erg raar verhaal dit. wat me vooral ook opvalt is dat de bodem erg zwaar is en die paarden dus door de bloederige hitte hierdoor moeten galopperen, dat er veel stress te zien is bij de dieren en dat ongeveer 1/3 van de ruiters geen cap draagt! ik vraag me echt af waarom je hier uberhaubt aan mee zou willen doen. ik zou mijn paard niet bloot willen stellen aan deze situatie :n

als de geruchten die hier rond gaan waar zijn (paard van 30 die niet in conditie was) vind ik het een erg stomme actie van mevrouw om hieraan mee te doen met betreffend paard. ondanks dat wens ik haar veel beterschap.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:58

Gini schreef:
_Rhiannon_ schreef:

Hoe weet je dat?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:01

WAT ERG!!! :x

ik wens de ruiter veel beterschap en sterkte toe, maar ook iets meer gezond verstand dat in haar hersens"isgeschud" .
ik had er nog nooit van gehoord, maar als je nagaat, 1vol uur, in de hitte, met ruiter en tuig, daarna met een grote groep wachten tot je mag galoperen, (zag aan het begin van het filmpje toch een grote groep onrustige dieren die héél graag weg wilden) dan uiteindelijk gaan, voorbij geraast worden, zelf voorbij razen, stof, hitte, imo best een zware ondergrond?.

tja dan kan ik me voorstellen dat je als ongetraind paard, ongeacht of je nu 21 of 30 bent dat niet trekt!
aan de foto te zien en aan het kleine stukje in het filmpje is te zien dat het paard toch wel mager is, een stuk slechter in de vacht zit als de andere die voorbij komen.

ik hoop dat alle toekomstige ruiters, nu goed nadenken voor ze zomaar even wat leuks gaan doen met het paard, van stoeten tot wedstrijden. je haalt niet even je paard uit stal ongetraind en niet opgewarmd ( de spieren dan hé :+ ) als je weet dat volgend jaar zoiets weer plaats vind, en je wilt graag mee doen, ga dan nu al wat met je paard doen, en wacht niet tot 2weken voor het evenement.

offtopic: er zijn inderdaad nog steeds goed lopende paarden van 30 met ruiter en al, die zo nog een mooie proef wegzetten, maar die paarden zijn 1) goed getraind, 2) in goede conditie en 3) gezond.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:04

Wat een naar ongeluk.
Zolang we de echte doodsoorzaak niet kennen heeft speculeren niet zoveel nut lijkt me.

Ter info: Bij een hartstilstand (zogezegd) gaat het lichaam vaak nog stuipen en naar adem happen.
Zoals ook te zien bij dit paard.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:04

Gini schreef:
Ik denk daarom alleen een minderheid van de paarden hieraan meedoet, die goed onder controle te houden zijn en wat koel in het koppie. Hieraan meedoen met een snel opgefokt heethoofdje is waanzin.

nou als ik zie hoe sommige ruiters de paarden hoofden tot achter de nekwervels trekken om ze iet of wat bij te houden, ben ik daar niet zo zeker van.
er zijn er een hoop bij( en zeker de volwassenen ruiters, niet de paar jongere die ik voorbij zie komen op de pony's) die echt hard trekken en de teugels behoorlijk kort hebben staan voor de "controle".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:09

Ik wil even dit zeggen over het al of niet op slag dood zijn. Een paard dat je in laat slapen beweegt ook nog de benen ook al is het bewusteloos. Het zijn contracties van spieren wat je al helemaal krijgt als het dier in beweging was op het moment dat het stierf, want de beweging zit dan nog in de spieren geprogrammeerd zeg maar. Ze kunnen ook liggend draven als ze onder algehele verdoving zijn.
Dat zegt dus niets over pijn!!!
Daar hoeft niemand zich zorgen over te maken, dier was al flink op weg naar de hemel zeg maar toen het de grond raakte.

Het had ook tijdens een strandrit kunnen gebeuren of in de wei.
Het is sneu als het gebeurd voor de ogen van zoveel mensen, maar dat wil niet zeggen dat het meteen iets wreeds is.

Of iemand met een ongetrained paard, van welke leeftijd dan ook, hier aan mee moet doen, is een andere discussie, maar amazone is er niet bij om zich te verdedigen en zal er zeer nare herinneringen aan over houden, dat is erg genoeg.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:12

Lusitana schreef:
Ik wil even dit zeggen over het al of niet op slag dood zijn. Een paard dat je in laat slapen beweegt ook nog de benen ook al is het bewusteloos. Het zijn contracties van spieren wat je al helemaal krijgt als het dier in beweging was op het moment dat het stierf, want de beweging zit dan nog in de spieren geprogrammeerd zeg maar. Ze kunnen ook liggend draven als ze onder algehele verdoving zijn.
Dat zegt dus niets over pijn!!!
Daar hoeft niemand zich zorgen over te maken, dier was al flink op weg naar de hemel zeg maar toen het de grond raakte.

Het had ook tijdens een strandrit kunnen gebeuren of in de wei.
Het is sneu als het gebeurd voor de ogen van zoveel mensen, maar dat wil niet zeggen dat het meteen iets wreeds is.

Of iemand met een ongetrained paard, van welke leeftijd dan ook, hier aan mee moet doen, is een andere discussie, maar amazone is er niet bij om zich te verdedigen en zal er zeer nare herinneringen aan over houden, dat is erg genoeg.

Wat ik dus ook bedoel :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:17

Ik wacht op een duidelijke update.
Ben benieuwd naar de toestand van het paard en of het daadwerkelijk onverantwoord was om met dit dier hieraan mee te doen.
Hopelijk hersteld de ruiter snel!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:18

Ik zou mijn paard sowieso al niet blootstellen aan zo'n bodem in dat tempo en met al die beesten eromheen.... En inderdaad niet echt ongevaarlijk voor toeschouwers (lees kleine kinderen).

Imo schokt het paard na en zijn het stuiptrekkingen en niet meer dan dat...

Daarbij is de media vaak totaal niet te vertrouwen qua leeftijden en het navertellen van een situatie....

Ook ik vind het dom en onverantwoord, neemt niet weg dat het een heel vervelend ongeluk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:29

_Rhiannon_ schreef:
Gini schreef:

Hoe weet je dat?

Had ik wel gedacht dat deze reactie ging komen. Tja, weten doe ik het niet, ik ben geen dierenarts.
Maar als je de omstandigheden van die processie kent, is het allemaal te toevallig. Het paard zal misschien al hartproblemen gehad hebben en dat de hitte en stress net het duwtje was dat die nodig had om te sterven. Maar ik durf de gewaagde uitspraak doen dat als dit paard deze ochtend in de wei was blijven staan, hij nu nog geleefd zou hebben.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:31

wat moet je hier nou van maken?

het was niet erg verstandig, maar wie weet waarom ze t heeft gedaan?
het is gebeurd, en ze lijdt er letterlijk zelf ook onder.(iedereen maakt fouten, erge en onbelangrijke fouten, en dan hoeven we de ander er niet om te veroordelen lijkt mij)

en even over de speculaties en "ik vind, ik vind", denk alsjeblieft goed na voor je wat zegt.

Montreux

Moet zeggen dat ik toch schrik van het filmpje. Een stel idioten die hun paarden over een knolleveld heenjakkeren en dan de meesten nog zonder een cap of wat ook. Zoals het eruit ziet heeft lang niet iedereen zijn paard of pony onder controle. Nee ik snap de zin niet van deze processie en dat alleen voor de lol van de mens. Neemt niet weg dat het ongeluk zeer tragisch is. Ik hoop dat de ruiter er weer bovenop komt en er niets aan over zal houden. Voor het paard is het triest dat het op deze manier aan zijn einde moest komen. RIP paard!

minka

Wat verschrikkelijk zeg..

En om ook nog even te reageren, het zou nooit de bedoeling zijn geweest van de ruiter dat d'r paard om het leven zou komen. Ik denk dat ze er zelf ook kapot van is en daarnaast is ze ook nog zwaar gewond, dus lijkt me niet helemaal gepast om hier een schuldige aan te wijzen :n

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:32

@gini: dat is inderdaad een héél gewaagde uitspraak, maar ik ben het wel met je eens.

helaas zijn alle alsen in de wereld een als te laat Y;(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:38

Zonnetje81 schreef:
Ik zou mijn paard sowieso al niet blootstellen aan zo'n bodem in dat tempo en met al die beesten eromheen.... En inderdaad niet echt ongevaarlijk voor toeschouwers (lees kleine kinderen).

Imo schokt het paard na en zijn het stuiptrekkingen en niet meer dan dat...

Daarbij is de media vaak totaal niet te vertrouwen qua leeftijden en het navertellen van een situatie....

Ook ik vind het dom en onverantwoord, neemt niet weg dat het een heel vervelend ongeluk is.

Het is een droog stoppelveld, het stuift. Dat is dus niet zwaarder dan een goede bak en lichter dan een slechte bak. Er is geen reden waarom je met een paard niet over een stoppelveld zal galopperen.

Als je op het strand rijdt in en groep heb je ook ander paarden om je heen en sterker nog, een paard is een kuddedier dus helemaal ingesteld op paarden om hem heen. Vind ik ook geen argument om niet mee te doen.

Kinderen zijn de verantwoording van de ouders! Niet van de evenementen organisatie.

En ja, media zijn niet het meest betrouwbaar, vooral niet wat paardengerelateerde dingen betreft, omdat ze er vaak gewoown geen verstand van hebben. Ook gaan ze vaak af van verhalen van omstanders en die hebben het natuurlijk ook niet altijd bij het rechte eind.

Verder is het zo dat het natuurlijk niet zo is dat paarden een hekel hebben aan dit soort evenementen. Ik zie verschillende posts voorbij komen die dat suggereren alsof het beulerij zou zijn.
Niks zo opwindend voor paarden als een gezamelijke galop. Zet paarden bij elkaar op een nieuw land en het eerste wat ze doen is flink racen... Dat doen ze niet omdat ze het zo erg vinden om hard te gaan. ;)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:42

ben wel blij met lusitana haar reactie, daar is logisch objectief over nagedacht ;)

als wij t allemaal wel goed konden doen, dan gebeurden er ook geen ongelukken meer

en over kinderen: als ze die nou eens leerden waar die linten/hekken/regels etc voor waren.......;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:43

Brainless schreef:
quartermoon schreef:
schandalig dat deze vrouw haar paard van 30 jaar heeft mee laten lopen.
Paardje verdient rust .
Khem medelijden met het paard maar niet met de vrouw dat is onverantwoordelijk.

Het is maar een kort rondje en een paard kan ook eens flink in het weiland rond rennen.
Daarentegen lopen er nog veel paarden met 30 onder de man.

dat lijkt me sterk ..en om op deze leeftijd ongetraind aan zo'n zottigheden mee te doen :n ..zeker als zô'n paard normaal ergens op een weiland of op stal staat is zoiets gewoon heel stresserend en dan met zo'n warmte erbij

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:52

Ik heb er jaren geleden verschillende keren aan meegedaan toen ik nog in Belgie woonde. Eerste jaren durfde ik niet meegalopperen omdat ik nog erg jong was en dan kon je rustig met nog een hele grote groep andere ruiters (het merendeel van de deelnemers galoppeert niet) aan de kant blijven staan of rondjes stappen. Later heb ik wel een paar keer meegegaloppeerd maar dan nog kon je kiezen om de buitenkant te nemen of achteraan te starten. Dat galopperen duurt al met al misschien 10 minuten en na 100m over zo'n veld is de eerste gekte er wel af hoor :D Mijn paard had trouwens veel meer moeite met de zegening van mr pastoor op het einde van de rit, zo'n enorme plens water van de WC-borstel is ook niet niets :D

Het is een hele lange traditie die hoort bij Pasen en mensen die ernaar gaan kijken, horen zich daaraan aan te passen. Het zou zonde zijn als zo'n traditie zou verdwijnen door reacties van "oningewijden" die weer allerlei regels willen toepassen op iets dat al letterlijk eeuwen goedgaat. Processies lopen nu eenmaal door dorpskernen waardoor je dichtbij de paarden komt maar er is nog altijd zoiets als eigen verantwoordelijkheid voor jezelf en je kinderen. En hou je er niet van, blijf dan vooral weg of doe er niet aan mee !!

Daarentegen vind ik het ook spijtig dat er een paard is overleden, dat wens je niemand toe en ik hoop dat het goedkomt met de amazone.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:54

Vind het sneu voor paard én ruiter, kan me niet voorstellen dat ze zo'n einde had bedoelt van deze dag.

Persoonlijk zou ik mijn paard niet mee laten doen aan zo'n "rondje om de kerk" maar dat is mijn persoonlijke keuze. Vind het wel slecht dat er idd ruiters voorbij komen zonder cap en ik snap niet dat mensen zó dicht op dat lintje gaan staan. Denk toch potverdorrie aan je eigen veiligheid :n

Dat het paard daar ligt te spartelen is niks anders dan stuiptrekkingen, paard voelt en merkt op zo'n moment niks meer. Op mn vorige werk zag je meerdere dieren zo stuiptrekken als je ze het spuitje had gegeven, geen fijn beeld voor ons maar het dier is al te ver weg om iets te merken.