Kendra schreef:http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... aardenpest.
Hier kun je alles lezen over (de risico's van) preventieve vaccinatie.
Heldere informatieve link
Met de beelden van de MKZ-aanpak in het huidige bio-industrie tijdperk nog in het achterhoofd versus de aanpak oudsher (uit laten zieken) vrees ik dat economische afwegingen vele malen sterker wegen bij de overheid dan dierenwelzijn. Ik hoop maar dat eigenaren van paarden en de overheid op 1 lijn gaan komen mocht er een besmetting hier voorkomen.
ZaZoe schreef:ik woon in Zuid-Afrika, wij enten al onze paarden 2x per jaar tegen 'Afrikaanse Perde Siekte' ......
nicolleZA schreef:Hallo allemaal, ik woon in het noorden van ZA en heb net een paard gehad met ahs. Hy is er weer bovenop. Hy staat gewoon met alle andere paarden en die hebben het niet gekregen. Er zyn gevallen bekend van paarden die echt ziek zyn geworden van de enting. Ik ben er ook geen grote fan van maar ent wel. Het vaccin is nogal veranderd in de laatste paar jaar. .....
Zazoe & NicolleZA: wat is de naam van de fabrikant die het afrikaanse middel heeft ontwikkeld c.q. op de markt heeft gebracht wat jullie gebruiken?
En weten jullie ook de naam van het middel ?
Ik heb gemerkt met het West Nile Virus hoe lastig het is onafhankelijke informatie te vinden over de geneesmiddelen
Er zijn meerdere fabrikanten van vaccins inzake WNV begreep ik, maar ik heb hier in Nederland alleen Fort Dodge heel actief alle dierenartsen in Nederland zien benaderen. Dit bedrijf heeft voorzover ik weet het eerste inentingsmiddel tegen het West Nijl Virus dat in Europa is goedgekeurd. Bij het zoeken naar objectieve info over Fort Dodge bleek het zeer moeilijk om objectieve achtergrond informatie te verkrijgen. Het meeste wat over het internet uitgestort wordt is info van de fabrikanten zelf. Uiteindelijk is dat wel gelukt en was ik onder de indruk welke neven-effecten er in Amerika zijn geweest door de entingen. Nu zul je op een gegeven moment misschien moeten kiezen tussen de minst slechte van de verschillende alternatieven, maar wat me verbaasde dat aan de nadelen bij de voorlichting absoluut geen aandacht geschonken werd en ik een ontwijkend antwoord kreeg bij vragen over ervaringen in Amerika. Neven-effecten waren niet bekend bij de voorlichter terwijl ik vreemd genoeg daar wel info van zag. Ik ben geen medicus dus mij kan je alles wijsmaken ...
Het verbaasde me ook een beetje dat niet meerdere fabrikanten de toegang tot de europese markt hadden verkregen en of dit aan de kwaliteit of de gedegen lobby ligt is voor een leek moeilijk te achterhalen.
Ik ben dus een beetje benieuwd welke fabrikant voor de Afrikaanse Paarden Pest in de noodsituatie in Europa de entings-stoffen mag gaan leveren. Ben benieuwd welke fabrikant Afrika momenteel voorziet. En met welk middel.