Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:44

Hallo allemaal, ik woon in het noorden van ZA en heb net een paard gehad met ahs. Hy is er weer bovenop. Hy staat gewoon met alle andere paarden en die hebben het niet gekregen. Er zyn gevallen bekend van paarden die echt ziek zyn geworden van de enting. Ik ben er ook geen grote fan van maar ent wel. Het vaccin is nogal veranderd in de laatste paar jaar. Het grote probleem hier is dat er zebras en ezels rondlopen die het virus dragen. Hun worden er niet ziek van maar onze paarden wel. Het paard wat het heeft gehad heeft zyn entings altyd netjes op tyd gehad, dus zie maar weer, het helpt niet altyd. Het dodental ligt al veel hoger dit jaar als wat hier wordt aangegeven. Ondat het veel heeft geregent dit jaar is het erger. Als het koud genoeg wordt, worden de gevallen ook minder. Hier een wbsite met het laatste nieuws. En nee ik denk niet dat iedereen zich nu gelyk zorgen hoeft te maken. Het bestaat al alng hier en het is het ene jaar erger dan het andere. Dit jaar is een piek jaar met veel media. www.africanhorsesickness.co.za groete

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:33

Bailey_4ever schreef:
Ik hoop dat ze snel een vaccin vinden

Lees de link van Kendra.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:51

apple01 schreef:
Weet iemand een website (evt. engels) die bestaat uit WETENSCHAPPELIJKE artikelen over de AP en europa?
En dus niet al die klets...van sommige websites. :S

Volgens mij valt het geklets wel mee, maar in het draaiboek vind je een hoop verantwoorde informatie.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... npest.html

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:45

Kendra schreef:
http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... aardenpest.
Hier kun je alles lezen over (de risico's van) preventieve vaccinatie.
Heldere informatieve link

Met de beelden van de MKZ-aanpak in het huidige bio-industrie tijdperk nog in het achterhoofd versus de aanpak oudsher (uit laten zieken) vrees ik dat economische afwegingen vele malen sterker wegen bij de overheid dan dierenwelzijn. Ik hoop maar dat eigenaren van paarden en de overheid op 1 lijn gaan komen mocht er een besmetting hier voorkomen.

ZaZoe schreef:
ik woon in Zuid-Afrika, wij enten al onze paarden 2x per jaar tegen 'Afrikaanse Perde Siekte' ......

nicolleZA schreef:
Hallo allemaal, ik woon in het noorden van ZA en heb net een paard gehad met ahs. Hy is er weer bovenop. Hy staat gewoon met alle andere paarden en die hebben het niet gekregen. Er zyn gevallen bekend van paarden die echt ziek zyn geworden van de enting. Ik ben er ook geen grote fan van maar ent wel. Het vaccin is nogal veranderd in de laatste paar jaar. .....

Zazoe & NicolleZA: wat is de naam van de fabrikant die het afrikaanse middel heeft ontwikkeld c.q. op de markt heeft gebracht wat jullie gebruiken?
En weten jullie ook de naam van het middel ?

Ik heb gemerkt met het West Nile Virus hoe lastig het is onafhankelijke informatie te vinden over de geneesmiddelen
Er zijn meerdere fabrikanten van vaccins inzake WNV begreep ik, maar ik heb hier in Nederland alleen Fort Dodge heel actief alle dierenartsen in Nederland zien benaderen. Dit bedrijf heeft voorzover ik weet het eerste inentingsmiddel tegen het West Nijl Virus dat in Europa is goedgekeurd. Bij het zoeken naar objectieve info over Fort Dodge bleek het zeer moeilijk om objectieve achtergrond informatie te verkrijgen. Het meeste wat over het internet uitgestort wordt is info van de fabrikanten zelf. Uiteindelijk is dat wel gelukt en was ik onder de indruk welke neven-effecten er in Amerika zijn geweest door de entingen. Nu zul je op een gegeven moment misschien moeten kiezen tussen de minst slechte van de verschillende alternatieven, maar wat me verbaasde dat aan de nadelen bij de voorlichting absoluut geen aandacht geschonken werd en ik een ontwijkend antwoord kreeg bij vragen over ervaringen in Amerika. Neven-effecten waren niet bekend bij de voorlichter terwijl ik vreemd genoeg daar wel info van zag. Ik ben geen medicus dus mij kan je alles wijsmaken ... <<)

Het verbaasde me ook een beetje dat niet meerdere fabrikanten de toegang tot de europese markt hadden verkregen en of dit aan de kwaliteit of de gedegen lobby ligt is voor een leek moeilijk te achterhalen.

Ik ben dus een beetje benieuwd welke fabrikant voor de Afrikaanse Paarden Pest in de noodsituatie in Europa de entings-stoffen mag gaan leveren. Ben benieuwd welke fabrikant Afrika momenteel voorziet. En met welk middel.

Airborn

Re: Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:37

Heb je wel eens nagedacht over dat "vroeger" de concentratie vee en paarden en mensen VELE malen lager lag dan nu? En dat daardoor, en doordat de handel veel lokaler was, destijds de verspreiding van ziektes zowieso veeeeelll langzamer ging en isolatie zonder stamping out toen nog mogelijk was?

En hoe had je dat willen doen, de ziekte uit laten woeden... duizenden dieren dood, nog meer ziek, omdat we niets aan de uitbraak doen, en dan niet alleen in nl, nee door de handel en de hoge concentratie dieren heb je dan meteen heel europa binnen notime besmet. En omdat buurlanden later zijn besmet, kunnen die het orginele land weer herbesmetten als daar de eerste uitbraak uitgewoed is, en dan begint het dus weer opnieuw. En wat moeten ondertussen de boeren met hun vee? Want besmette dieren mogen niet worden geslacht, en volgens mij gezonde dieren van een besmet bedrijf ook niet. Dus die moeten zowieso alsnog geruimt worden. Nog afgezien van het feit dat "men", opgefokt door de media, meteen zou flippen als blijkt dat gezonde dieren van een besmet bedrijf worden geslacht.
Je veroordeelt dan dus meteen boeren alsnog tot gigantische verliezen, niet alleen van mest vee, maar ook melk vee, want melk kun je niet ophalen omdat je anders alleen maar meer verspreiding hebt van de ziektes.
Je handel naar het buitenland ligt jaren lang plat omdat je land niet ziekte vrij is, dus nogmeer boeren failliet.

en grote concurentie voor veel diergeneesmiddelen is niet heel reeel, de omzet is te klein om veel concurentie te hebben.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:05

@ Airborn

Mijn familie heeft veeteeltbedrijven en ik kom ook van een groot bedrijf af. Dus ja, er is veel over gepraat onderling en wordt veel over nagedacht of er andere mogelijkheden zijn. De hoge concentraties in overbevolkte gebieden en het gesleep met dieren over de hele wereld is iets wat we zelf creeeren. Dat is niet iets wat ons overkomt. Dus om onszelf als slachtoffers neer te zetten alsof het niet anders kan en er niet naar andere oplossingen gezocht hoeft te worden vind ik te ver gaan. Ik zeg niet dat ' vroeger' ideaal was, maar de huidige keuzes op basis van overwegend economische motieven wil ook niet bepaald ideaal noemen. Wat de omzet van geneesmiddelen betreft denk ik dat er mooie marges te behalen zijn. Als ik even kijk naar de gebieden waar al die WNV-entingen al uitgevoerd zijn en wat er nog in Europa op stapel staat, dan denk ik dat er best een aantal bedrijven een goede boterham aan hebben gehad en nog zullen hebben. En ik neem aan dat die hoge concentraties dieren die je zelf noemt toch ook nog wel regelmatig een preventief of genezend prikje krijgen. Als het zulke hoge concentraties zijn dan zal er toch wel e.e.a. geproduceerd moeten worden. Een groot produktenscala voor elk wissewasje, nee dat zal niet rendabel zijn. Maar we praten hier over wat grotere vaccinatie-programma's.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 05:00

@papaya, je zegt dat je onder de indruk van de neven-effecten was, wat zijn die dan?

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:49

@ Bravura: Toen ik informatie aan het inwinnen was over WNV (=West Nile Virus, dit gaat dus niet over de Afrikaanse Paarden Pest) en de mogelijke vaccinaties tegen het WNV-virus stuitte ik destijds p.a. op deze site (N.B.!!: er een aantal foto's op de volgende site die als shockerend ervaren kunnen worden" ) http://lost-foals-group.4t.com/index.html
De gegevens zijn al wat ouder. Het is al weer even geleden dat ik me erin verdiept heb, maar wat ik begreep was dit de 1e variant van het WNV-vaccin is en dat er in latere jaren een andere variant is gebruikt. Nu kan het zo zijn dat middelen inmiddels verbeterd zijn, maar ik vind het lastige beslissingen als er geen ervaringen te vinden zijn en/of onderzoeksgegevens die los staan van de fabrikant van een middel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:56

Er wordt al een tijdje gewerkt aan een vaccin hoor. Het grootste probleem zit hem o.a. in het feit dat het een exotische ziekte is en je dus wel heel speciale faciliteiten moet hebben om het middel veilig te testen.
Er moeten namelijk voor de ontwikkeling van zo'n vaccin nogal wat paarden expres ziek gemaakt worden en overlijden. Voor jouw paard dus een ander zo te zeggen.

http://www.homeofrestforhorses.co.uk/De ... ine-in-UK/

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:22

misschien stomme vraag he maar noodplan ?
hun denken een mug tegen te houden...ik snap niet, leg me ff uit hoe je een mug tegen houd om verder te vliegen.....dus nl lam leggen tja lijkt me ook niet echt een optie maar goed. ze kunnen beter wat gaan zoeken om de mug uit te roeien.....als ik nu al zie dat ik 7 muggen bulten heb.
laten we maar gewoon hopen dat het niet naar nl komt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:43

@frangelica: I.v.m. het strengere beleid t.a.v. toegelaten middelen voor vliegenbestrijding zit dat er nu juist even niet in....

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:59

In hoe verre zou een vliegendeken en dan ook nog eentje met een hoody, je paard kunnen beschermen tegen knutten ??? Zolang een goed vaccin nog niet verkrijgbaar is, is dit dan de enige manier tot beschermen. Naast het op de juiste tijden in de stal en in de wei houden. Om nu iedere dag een hoeveelheid antimuggenspray op een behoorlijke hoeveelheid paarden te spuiten is ook zowat.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:34

ook met een vliegendeken is je dier niet volledig beschermd, er zijn altijd wel delen benaderbaar, bv benen en stuk van de buik of tussen de voorbenen, ben bang dat als die muggen hier komen je er weinig aan kunt doen om ze te stoppen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:47

Je kunt de onbedekte delen natuurlijk iedere dag inspuiten met vliegenspul. Hier gebruiken we bremsebremse, als ik de volgende dag kom stinken ze er nog naar.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:51

Dat is ook wat ik bedoel Marieminime. Er zijn helaas geen dekens die net als een boerka van top tot teen kunnen. En als die er wel zouden zijn is het de vraag of je je paard daar een plezier mee zou doen.
BremsenBremse is inderdaad goed spul maar dat is een hele klus om dat iedere dag bij een behoorlijk aantal paarden te doen (met name de jonkies die nog niet spuitbus-proof zijn).
Laatst bijgewerkt door jibberjabber op 30-04-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:52

dat bremse bremse ken ik helemaal niet? wij gebruiken hier veerust

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:53

bremsebremse gebruik ik ook..
En heb vliegendeken

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:54

Huertecilla schreef:
Bailey_4ever schreef:
Ik hoop dat ze snel een vaccin vinden

Lees de link van Kendra.

heb ik gelezen :) Maar dan nog. Ik wil het niet meemaken dat er ineens toch een epidemie deze kant op komt en er geen vaccin is :n

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:55

Enigste oplossing is je paard in de koelkast zetten :P Vliegen houden niet van kou.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:57

_O-

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:01

onder een clamboe zetten :P

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:03

Ok. :)* gevraagd: klamboe van 8 hectare, groter mag..............

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:34

marieminime schreef:
dat bremse bremse ken ik helemaal niet? wij gebruiken hier veerust

Veerust (insecticide op basis van permetrin) of aanverwante vliegenmiddelen zullen helpen. Middelen als tectonik, butox en switch (allen pour on en eigenlijk voor koeien/schapen) zijn op basis van permetrin of deltametrin werkzaam 2-5 weken afhankelijk van sterkte en ook in gebruik tegen blauwtong die ook overgebracht wordt door een knut net als de paardenpest. Switch is/was ook voor paarden, maar die versie is vervangen door een andere (in Engeland in gebruik als seme middel) die korter werkt en duurder is.