Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adri

Re: Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:53

Voor alle paardeneigenaars die nog steeds niet in orde zijn, wil ik helpen bij de aanvraag om de documenten in orde te brengen. Zelfs deze week leek een eigenaar hopeloos te vragen om alles in orde te krijgen, wel gisteren kreeg ik een telefoon, paspoort is toegekomen, mutatiedocument is in orde, heel dankbaar waren zij.
U moet echter ook kunnen aannemen dat 2007 niet 2011 is, dat was het begin, en ook de kinderziektes, dus ook fouten en problemen.
Heb nog nooit gehoord dat een Nederlands paspoort niet geldig is en dat er een nieuw moet aangemaakt worden. Ik ben er voor jullie, en wil jullie helpen, mijn hulp kost U niets, maar ik ga wel niet de kosten betalen voor het in orde te maken, oa DA enz...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:57

Blijkbaar zijn er toch nog veel mensen die niet weten dat er paarden die op Belgische grondgebied staan niet alleen een paspoort en chip moeten hebben, maar dat een mutatiedocument ook vereist is. Om een mutatiedocument te bekomen dient de eigenaar een aanvraagformulier identificatie in te vullen en op te sturen naar de Vlaamse Confederatie van het Paard - Dienst Identificatie Paarden - Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo, tesamen met een kopie van de stamboekgegevens indien er een paspoort is.
Ik raad de eigenaars meestal aan om in eerste instantie zelf een aanvraagformulier identificatie in te vullen. Het aanvraagformulier kunnen de eigenaars zelf downloaden vanaf onze website www.vlacopaard.be - dan bovenaan de tweede knop identificatie aanklikken - dan links de knop met aanvraagformulier aanklikken - dan aanvraagformulier pdf aanklikken.
Wanneer dit aanvraagformulier bij ons geregistreerd wordt krijgt de eigenaar eerst een factuur. Het bedrag van de factuur is € 42,99 (BTW inclusief) voor paarden die al een paspoort hebben en € 58,21 (BTW inclusief) voor paarden die nog geen paspoort hebben en de veulens. Wanneer deze factuur betaald is krijgt de eigenaar een identificatiedossier opgestuurd. Dit identificatiedossier bestaat uit 3 dezelfde identificatieattesten (1 voor de eigenaar - 1 voor de dierenarts en 1 voor de registrerende instantie)en 1 schetsformulier. Dan is het nodig dat de eigenaar zijn/haar dierenarts verwittigt om dit identificatiedossier in te invullen. Het is niet nodig het schetsformulier opnieuw in te vullen wanneer de schets in het paspoort aanwezig en correct is. Wanneer dit identificatiedossier dan terug naar ons gestuurd wordt, verwerken wij dit en krijgen de mensen hun mutatiedocument opgestuurd. Het paspoort (indien er een nodig is) volgt iets later omdat dit nog eerst bij de drukker moet gedrukt worden.

Indien de eigenaars hulp nodig hebben bij het invullen van het aanvraagformulier, dan kunnen zij ons altijd bellen op het nummer 016/899410 (iedere werkdag van 8u - 16u) en wij zijn altijd bereid hen te helpen hiermee.

Hierbij wil ik ook nog benadrukken dat paarden die een buitenlands paspoort hebben dat EG-conform is, geen equipaspoort of een paspoort van een Belgisch stamboek nodig hebben. Deze buitenlandse paspoorten zijn in België ook geldig. De eigenaars dienen wel na te kijken of er een bijlage IX of medische bijlage in het paspoort zit. Indien niet dan dient de eigenaar deze bijlage door het stamboek dat het paspoort heeft uitgegeven of door onze dienst in orde te laten maken.

Hopelijk is deze uitleg duidelijk genoeg.

Vriendelijke groeten,

Dienst Identificatie Paardachtigen
Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo
Gsm 0486/904973 - Tel. 016/899410
Fax 016/899356

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:00

Laat ze maar eerst eens komen met een goed altenatief voor chippen.
Het is te zot voor woorden dat je hier geen keuze meer in hebt. In ons veulen en shets komen ook geen chips.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:42

Adri, sorry maar ik vind het VAN DEN HOND dat ik
a) voor een xtra blaadje papier 42,99 euro moet betalen
b) ook de DA moet betalen die moet verklaren dat de schets voldoende is in haar reeds bestaande paspoort
c) ook nog eens bij de paspoortuitgevende instantie moet gaan betalen om een sticker in haar boekje te plakken dat ik de eigenaar ben (bij het KWPN 40 euro dacht ik)
Ik zwijg nog over portkosten en het risico dat je loopt dat papieren kwijt raken in de post.
Kijk, ze heeft een chip, dus als ze mij controleren dan heb ik het paard gewoon in bruikleen van de vorige eigenaar! :Y)

En als het dan nog echt een meerwaarde had, als het echt tot een rechtszaak komt, dan is de chip niet doorslaggevend. Wat te denken van die springpaarden die gestolen werden in de Walen en nu staan te verkommeren in de UK?

Voor de voedselveiligheid moet je het ook al niet doen, want ik kan voor mijn merrie vrolijk aankruisen dat ze voor de slacht geschikt is terwijl ze met god weet wat behandeld is in NL.

De Belgische politiekorpsen hebben geen idee hoe met paarden om te gaan en hebben meestal geen chiplezer, laat staan dat ze weten dat ze naar Korbeek-Lo moeten bellen (als die trouwens open zijn, ik geloof niet dat de politie na de werkuren in hun databank kan kijken).

Conclusie: een chip is duur, omslachtig, en helpt weinig want controlekans is miniem. Ik steek er geen geld in, me hoela.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:55

foxy80
Citaat:
Kijk, ze heeft een chip, dus als ze mij controleren dan heb ik het paard gewoon in bruikleen van de vorige eigenaar!

Als je dan het paard van een ander gaat vervoeren en de eigenaar is er niet bij heb je eigenlijk weer een vervoersbwijs nodig want dan val je onder commercïeel vervoer. ;)

Er is nog geen /3 gestorven van een chip bij mijn weten.

In de begin jaren werden ze overtelpt met laattijdige aanvragen logisch dat het wat langer duurde, maar als je zelf wat moeite deed (een enkel telefoontje of mailtje) ging het best snel. Ik zette er zelf een data op wanneer het in orde moest zijn om op wedstrijd te kunnen gaan. Ik ben altijd heel goed en snel bediend geweest, ze hebben zelfs een heel grote fokker die de documenten kwijt gespeeld had onder druk gezet toen ik nog steeds geen mutatie document had. Het probleem zit hem dikwijls ook bij de vorige eigenaar als die niet alle papieren in orde heeft of meegeeft. Nu zou geen enkel paard meer van eigenaar mogen veranderen voordat alle papieren en chip in orde zijn. Wie nu nog een paard koopt zonder geldige papieren heeft zich in de zak laten zetten en/of heeft zich niet goed vooraf geïnformeerd. Een paard zonder papieren zal dan ook niet zo snel meer verkocht geraken, het is zelfs strafbaar.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:02

de gouden tip om je paar effectief geregistreerd te krijgen in België is OF de dierenarts al het papierwerk laten doen OF een dikke vette post-it met PRIOR WEGENS VERKOOP op het paspoort/ de papieren te kleven.
mijn papieren waren binnen de 3 maanden van alledrie in orde *D mijn stiefma wacht nog steeds en mijn stiefpa neemt zich zelfs de moeite niet om te gaan uitzoeken hoe heel dat gedoe in mekaar zit. ook zijn DA zei gewoon om het zo te laten omdat het veulen toch in NL gechipt was en van daar een paspoort heeft. overzetten van naam en mutatiedocument heeft ie gewoon maar gelaten dus...

nu moet ik wel zeggen dat mijn dierenkliniek toch EERST de chip leest voor ze behandelen, dus al bij al goed dat mijn pony gechipt was...

en de politie?? dat is een lachertje! echt waar, vraag de lokale politie om een chip te komen lezen en ze moeten eerst gaan zoeken of ze wel een chiplezer hebben en dan bellen naar de confederatie als ze het nr hebben om de eigenaar te vragen (want ze hebben zelf geen login :'-) ) buiten de kantooruren kunnen de flikken dus geen eigenaar vinden :Y)

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:09

Dit laatste kan ik uit eigen ervaring tegenspreken (het niet kunnen identificeren buiten de uren). Ponylief hier besloot eens midden tijdens een weekendnacht op stap te gaan. Werd enkele km verderop gevangen. Chip afgelezen en kregen een vriendelijk telefoontje van de politie of we pony X met dat kleur bezitten en hij toevallig niet weggelopen kon zijn? Mochten hem vervolgens ophalen. Dus zonder chip was dit verhaal ws niet even vlekkeloos verlopen :).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:40

dat vermelden wegens verkoop moet ik beamen dat dit echt wel helpt om snel in orde te krijgen. 5 jaar geleden duurde het bijna 2 maanden eer ik mijn DA de chip kreeg. Tig telefoontjes later kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn (bleek het nog de secretaris van het bwp te zijn ook) die mij kon melden dat mijn aanvraag nooit is binnengekomen. Zei hem dat het veulen verkocht was en dus dringend gechipt moest worden. Binnen de 2 dagen was de hele boel in orde. Vraag me dan eigenlijk af waarom dit dan wel snel kon en anders niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:01

Inn, als ik het beestje IN BRUIKLEEN heb, dan val ik toch niet onder commercieel? Of zijn alle halve stallen en bijrijders opeens zwartwerkers dan :')

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:46

Beste allemaal,

Aangezien ik alle dagen geconfronteerd wordt met de zaken rond chip, paspoort, mutatiedocument zijn er vele die een uitleg zoeken, maar het is allemaal minder waar.
U moet in orde zijn, willen of niet, elk paard in Belgie dient in regel te zijn, hoe je het ook draait en keert.
Weet een paardje staan in beslag bij een paardeneigenaar die het ook heel goed kon uitleggen, paard staat nog altijd in beslag zolang de documenten niet betaald en in orde zijn.
Wat betreft de paarden van Sprimont, sorry ik heb daar ook heel veel voor gedaan, maar die paarden zijn met valse paspoorten verkocht door een Belgische handelaar. Normaal kan je geen paard in Engeland binnenbrengen zonder de nodige documenten. Tevens ben ik helemaal op de hoogte van die problematiek, hoe komt het dat de Duitse eigenaar wel zijn paard teruggekregen heeft, er zijn tevens nog andere paarden teruggekeerd naar Belgie van deze 7 paarden.
Wat betreft Politie zij kunnen constant kijken wie de eigenaar is van het paard aan de hand van de chip, zoals de Politie van Brugge die mij zondagmorgen om 7.30 uur belde om te helpen, dit maak ik regelmatig mee. Tevens kan jij wel zeggen paard mag geslacht worden, maar zo vlug gaat het niet, ga niet zeggen hoe het onderzocht wordt maar oudere paarden worden eerst onderworpen aan bepaalde onderzoeken.
Tevens weten zij bij het FAVV wel heel goed wie paarden binnenbrengt enz... natuurlijk heb je altijd vriendjespolitiek, maar die worden wel stilletjes aan opgedoekt.
Eerlijke handelaars die kopen voor de slacht in Belgie, kopen geen paarden meer zonder chip, paspoort en mutatiedocument, malafide personen zijn er en zullen altijd bestaan zoals koppige paardeneigenaren die niet aan het welzijn van hun paard denken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:32

Ayasha schreef:
Maar dan s hij niet enkel niet geregistreerd maar ook nog eens zonder gezondheidsbewijs de grens over. Bovendien zei ik ook "ik denk dat ze hem enkel
aan slaan als je hem over de grens wil brengen. In het België dat ik ken is Frankrijk over de grens.

Als je paard niet geregistreerd is in belgië (en jij als belg bent eigenaar of de documenten zijn niet in orde) dan kunnen ze het paard aanslaan. De grens heeft er NIKS mee te maken. Zoals ik al zei, is de politie in België gelukkig inschikkelijk genoeg om je eerst te waarschuwen.

Natuurlijk is Frankrijk over de grens maar dat ging over het gezondheidsbewijs. Misschien doet die kwestie hier maar zijdelings ter zake maar het was ter illustratie van het feit dat er wel degelijk paarden in belsag genomen worden om administratieve redenen.

kynshiri schreef:
en de politie?? dat is een lachertje! echt waar, vraag de lokale politie om een chip te komen lezen en ze moeten eerst gaan zoeken of ze wel een chiplezer hebben en dan bellen naar de confederatie als ze het nr hebben om de eigenaar te vragen (want ze hebben zelf geen login :'-) ) buiten de kantooruren kunnen de flikken dus geen eigenaar vinden :Y)

Als het moet, vorderen die gewoon een DA en in het slechtste geval op JOUW kosten.

@Foxy: het paard is niet van jou (op papier) en de eigenaar is niet bij het transport aanwezig. Dat valt per definitie onder commercieel vervoer. Waarvoor je documenten in orde moeten zijn... Bovendien moet elke wijziging in de situatie van een paard die langer dan 3 maand aanhoudt, gemeld worden. In dit geval zou jij dan sanitair verantwoordelijke moeten zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:39

oké maar nu ben ik Nederlander en woon in Belgie met paarden die in nederland gechipt zijn met dito paspoort
ojee, zelfs één paard is in Duitsland gechipt maar heeft wel een nederlands paspoort
zolang ik in de benelux blijf ben ik benieuwd of ze me wat kunnen maken
als ze me aanhouden toon ik mijn nederlandse indentiteitskaart en mijn nederlandse papieren van mijn paard

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:13

Spatter,

Je paarden staan in Belgie, dus moeten zij geregistreerd zijn bij de Confederatie van het paard/Belgie.
De paspoorten blijven, maar je moet ze laten registreren, niet van mij, maar volgens de Belgische wetgeving.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:33

Er moet zo veel...
Ik ben even heel erg beu gereglementeerd dus zolang de politie niet op de stoep staat, doe ik niks aan die papiertroep. Ik heb het paspoort, zij heeft een chip, LET THEM COME!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:12

Je kunt nu niet meer zeggen dat je het niet wist...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:26

je moest eens eten hoe onschuldig ik kan kijken O:)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:16

mja met de lokale politie hier heb ik toch al miserie gehad wat chips lezen betreft hoor... 'ja madammeke, maar het is nu een verlengd weekend, kan dat paard hier niet blijven staan tot maandag, want nu kunnen wij dien eigenaar niet vinden hoor'

ik vind het in elk geval ook maar een hoop gezever, niet tegenstaande dat mijn paarden dus wel in orde zijn.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:30

Mijn beide paarden zijn gechipt, staan op mijn naam, hebben paspoort...afin alles correct.
Heeft me toch een flinke cent en tijd en papierwerk gekost :z

Politie heeft ons al 2x tegengehouden toen we met de trailer onderweg waren naar concours. Chips controleren hebben zij zover ik weet nog niet gedaan...
Maar blazen 's morgens vroeg om 7h30 als je met de trailer onderweg bent :j

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:12

kynshiri schreef:
mja met de lokale politie hier heb ik toch al miserie gehad wat chips lezen betreft hoor... 'ja madammeke, maar het is nu een verlengd weekend, kan dat paard hier niet blijven staan tot maandag, want nu kunnen wij dien eigenaar niet vinden hoor'

Ik vind het in elk geval ook maar een hoop gezever, niet tegenstaande dat mijn paarden dus wel in orde zijn.

Dat is meer onwil dan niet kunnen in elke streek is er een veearts (eventueel ene van wacht) en bijna elke Da heeft toch wel een chiplezer en de kosten die worden betaald door de eigenaar.

Heel vroeger moesten auto's ook niet naar de controle, nu is het al heel lang verplicht en het is een schande als je niet in orde bent. Moest iedereen eerlijk en betrouwbaar zijn dan waren papieren niet nodig, nu moeten die je eigendom en zorgzaamheid over iets bewijzen. Vraag maar eens aan een boer wat voor papierwerk zij nu hebben.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:32

Wat er ook moet aan gedacht worden is dat in Frankrijk, paarden zonder chip en zonder alle identificatie documenten in orde, worden niet meer genomen door de vrachtwagen als ze dood zijn...worden wel genomen, maar met een boete van 500€!

En niet zeggen dat er vlug een chip in moet, nee nee, ze moeten de documenten hebben waarin vermeld staat dat het paard in orde is.

Zover is het bij ons nog niet, maar binnen een paar jaar zijn we zover ook.

Nu gaat het heel vlughoor.

Voor mijn kwpn merrie gekocht op 3 september, aanvraag opgestuurd, een week later factuur binnen, direct betaald, een week later identificatie documenten binnen, DA laten komen, en alles opgestuurd, en een week later was de mutatie document ook binnen.
Dus minder dan een maand lang.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:07

kynshiri schreef:

ik vind het in elk geval ook maar een hoop gezever, niet tegenstaande dat mijn paarden dus wel in orde zijn.

Kasterlee is geen grote Politieidienst, bel maar even naar Turnhout dan vliegen ze wel, nochtans nog geen problemen gehad met Turnhout, wel dat zij uitleg vroegen ivm waar chip en tel.nr van de databank van de chip/paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:34

foxy80 schreef:
Er moet zo veel...
Ik ben even heel erg beu gereglementeerd dus zolang de politie niet op de stoep staat, doe ik niks aan die papiertroep.

Niet geregistreerd, geen mutatiedocumenten, geen vervoersdocumenten etc. ontnemen de overheid élke mogelijkheid tot maatregelen op maat bij een geval van een ernstige, besmettelijke ziekte :)*

Vrijheid blijheid is *\o/* maar hier in het zuiden van Europa heeft men een epidemie van Afrikaanse paardenpest erváren -O-
Hier is men zich bewust van het voorkomen van de Culicoides mug en het potentiële risico van gebrek aan data over waar paarden zijn en waar die geweest zijn.
Met goede, actuele data kan een uitbraak voorkomen worden. Kan de overheid de rest van de paarden beschermen; kan men gericht isoleren en zijn geen draconische massale afmaakmaatregelen nodig.

Mijn complimenten Hr.Adri.
Uw bijdrage is correct en concreet.
Echt helemaal top dat u via Bokt feitelijke voorlichting geeft.

Ik begrijp niet waarom juist in NL en Be, waar een zowat hysterische sociale druk over enten is, een écht zinvolle maatregel grootsprakig in de hoek getrapt kan worden zonder kritiek daarop.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:22

Huertecilla, de overheid heeft in mijn ogen geen idee waar ze mee bezig is, registreren zal alleen dienen om belastingen te heffen aan het einde van de rit.
Mijn paard is gechipt en heeft een paspoort, alleen staat dat dus niet allemaal op mijn naam.
Ze staat letterlijk op 100 m van de grens, als ik ze gewoon ergens verderop in een wei duw ben ik wettelijk in orde, waar ze evengoed door allerlei besmettelijke ziektes geplaagd kan worden. Flauwekul die regelneverij, er zijn wel andere katten te geselen bv dierenwelzijn.
Van die "Hop in galop" campagne gaat bv al mijn haar overeind staan...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:23

foxy80 schreef:
Mijn paard is gechipt en heeft een paspoort, alleen staat dat dus niet allemaal op mijn naam.
..

Dus wettelijke is de paard niet van jouw (mits je natuurlijk wel een aankoop bewijs hebt).

Ben ik een voorstaande van chippen ... dikke vette NEE!

Maar het is nu eenmaal een WET in Belgie en Nederland. Het is een aanbevolen identificatie middel in Europa en als dusdanig opgenomen in EU wetgeving aangaande paarden identificatie. EU geeft wel melding van het gebruik van alternatieven (en die bestaan nu al en worden gebruikt).

Het hele procedure van chip registratie en de papieren winkel daaromtrent is relatief eenvoudig MITS men wel de richtlijnen volgen.
De eigenaar moet er voor zorgen dat de formulieren tijdig verstuurd worden, niet de DA!

Betaal je tijdig, wordt de verder afwerking niet gehindert.

In Belgie is het illegaal om een paard nog te verhandelen zonder chip, paspoort EN MF .... iedereen weet dit en toch nog kopen ze paarden zonder met alle gevolgen van dien.

De persoon/eigenaar die het eerst het paard aanmeld voor chip registratie betaald kosten ... iedere nieuwe eigenaar daarna hoeft niets te betalen. Dus als je een naam wijziging ivm nieuwe eigenaar of een sanitaire verantwoordelijke moet laten veranderen ... deze veranderingen zijn 'opgenomen' in de alle eerste betaling en zijn GRATIS voor de volgende veranderingen.

Ivm controles ... er is al aangemeld dat er extra controles (ook prive) door bevoegde instanties gaan gebeuren. Handelaars, maneges, huurstallen, stoeterijen krijgen GEEN waarschuwing maar meteen boetes ... en dan niet alleen de sanitaire verantwoordelijker maar ook de eigenaar van het paard. Prive persoon krijgen waarschijnlijk een waarschuwing ... omdat het moeilijk te bewijzen is van actuele kennis ... maar na-controle is binnen de week en als het paard dan niet gechipt is wordt wel een boete opgelegt.
Dit laatste is al gebeurt bij een paarden eigenaar in de beurt van Jodoigne ... waarschuwing die lachend neergelegt is, week erop controle, de 2 paarden waren niet gechipt, boete 2x 125 euro met waarschuwing dat als paarden binnen de 3 dagen niet gechipt waren de volgend boete 500 euro per paard zou zijn. En ja hoor, 3 dagen laten waren ze terug ... maar paarden waren gechipt en eigenaar kon kopies van ID-formulieren voorleggen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:00

Peterina schreef:
foxy80 schreef:
..

Dus wettelijke is de paard niet van jouw (mits je natuurlijk wel een aankoop bewijs hebt).

.

Ik kan stallingsfacturen voorleggen, DA rekeningen, rekeningen hoefsmid, osteo, paardentandarts, de hele mikmak + posts op bokt dat ik een nieuw paard heb gekocht. Knappe rechter die dat naast zich durft neerleggen.

En als de politie mij tegenhoudt, dan rijd ik ze voor iemand anders of heb ik ze net op proef. Knappe agent die meteen ter plekke zal uitvogelen dat dat paard van mij is.

Ze is gechipt, dat is al mooi zat voor mij. En ik mag dus wel betalen om haar hier in België te registreren hoor. Plus nog eens betalen om haar paspoort aan te passen.