Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lautje28

Re: Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:32

Ik vind, ongeacht hoe jullie het allemaal bekijken, dat het te gek voor woorden is dat er in 1 wedstrijd, 2 paarden dood gaan omdat ze INZAKKEN VOOR DE FINISH. Dit betuigd niet van paard vriendelijkheid. Ongeacht wat het voor tak van paardensport is. Dit is het niet goed voorbereiden van een paard op een wedstrijd. Als er een goede voorbereiding is voor het paard, dan zou het te gek voor woorden zijn dat er in 1 wedstrijd 2 paarden het leven moeten laten doordat het uithoudingsvermoge niet voldoende is. Dan vraag ik mij dus af of dit inderdaad wel een "gezonde" tak van de rensport is. Met zo`n grote afstand het paard de dood in jagen vind ik niet een gezonde sport. En dan bedoel ik niet de rensport in zijn algemeen, maar deze tak van de rensport waarbij 2 paarden dood over de finish gaan....

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:34

het is vreselijk dat er paarden dood gaan en daar moet naar gekeken worden of het door de sport komt of doordat door een ongeluk gebeurt is. de rensport is een mooie eerlijke sport, helaas kennen de meeste in nederland alleen de negatieve verhalen en weten niet hoe deze wereld in elkaar steekt. en dat blijkt wel weer uit de vele reacties die hier gegeven worden.

in deze wereld is geen KI of embryo transplantatie toe gestaan, dus alle dekhengsten hebben zich eerst bewezen op de baan voordat ze in de fokkerij terrecht komen. uit mijn onderzoek wat ik vorig jaar heb gedaan in ierland blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de hengsten 8 jaar was (range 8 tot 15jaar totaal 15 hengsten), de merries hadden een gemiddelde leeftijd van 9 jaar (de oudste was 24). dus ja de toppers van 5-10 jaar geleden lopen nog steeds op deze aardbol rond. ze worden vaak geeert en krijgen een graf/standbeeld op de stoeterij.

daarnaast word hier gezegt dat de paarden niet buiten komen. dat is klink klare onzin. In nieuw zeeland loopt de gehele fokkerij populatie en ook een groot deel van de racende paarden staat buiten op het weiland. 365dagen!!! ook de hengsten lopen buiten!!! ook in ierland, engeland en australie lopen ze veel buiten in ieder geval van april tot november (mits de bodem het toe laat, aan een vertrapt weiland heb je niks).

het is heel flauw maar kan het niet laten hoeveel dressuur en spring toppers in de fokkerij komen in een groep op het land? naar mijn idee staan die vaker op stal dan de renpaarden.

wat ik van deze tak gezien heb is positief, de paarden worden goed behandeld, de sport word proffesioneel benadert op basis niveau maar ook aan de top (en dat over heel de wereld). Er word veel aan onderzoek gedaan om het leven van de paarden te verbeteren en te begrijpen, oke op sommige punten blijven ze wat traditioneel denken hierdoor kan de jumping derbies etc. blijven bestaan.
de sport heeft een groot sociaal en economisch invloed in deze landen. (vergelijkbaar met het voetbal in nederland en ook daar stappen we na een weekje zo over de doden/gewonden van zinloosgeweld op het veld ook over heen en is het voetbal kampioenschap belangrijker)

hopelijk kunnen we in de toekomst deze sport positief benaderen en er eerlijk berichtgeving over geven en niet alleen de wonderpaarden en de doden, maar het gewone belangrijke nieuws ook. zoals er gezegt is er zijn veel starts per week, dus vele winnaars en verliezers.

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:52

Toevallig gebeurd het nu bij deze vorm van rensport, maar ik zet er wel mijn vraagtekens bij als er 2 paarden in 1 wedstrijd doodgaan aan gebrek van uithoudingsvermogen. Dat is naar mijn idee toch dierenmishandeling. Want dan zouden ze niet een paard inzetten op wat voor wedstrijd dan ook, als blijkt dat de uithoudingsvermogen niet goed genoeg is. En als je dan hoort dat er 60 paarden dood gaan bij de rensport, dan licht het niet aan de rensport, maar aan de trainers en eigenaren. Omdat die iets vragen van het paard waar het paard klaarblijkelijk niet klaar voor is. Deze trainers en eigenaren verpest het voor de goede mensen, die wel een paard op een goede manier trainen, het paard die het wel uithoud. En blijkbaar zit er in deze vorm van rensport iets te veel "rotte appels" om het even netjes uit te drukken. Als die niet op een normale manier gestopt kunnen worden, dan vind ik het niet meer dan terecht dat deze wedstrijden verboden worden. Of eventueel de afstand aanpassen naar een afstand die niet zo belastend is dat een paard het makkelijker uit kan houden. En zo denk ik ook over dressuur en springsport of wat voor tak dan ook.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:07

die 60 paarden komen in dit topic meer naar boven ik kan de bron niet achter halen. iemand wel? zou hem graag hebben.

er staat ook dat er bijna geen ongelukken gebeurt zijn in de afgelopen 10 jaar. dus ze zijn bezig geweest om deze tak te verbeteren. je haalt de rotte appels er absoluut niet uit door de afstand korter te maken of de wedstrijd minder zwaar te maken. juist dan denken deze oh misschien kan ik hier mijn slag slaan met mijn net niet topper, ook al is de kans 1%. ja het gaat om geld en prestige, maar zo zit de wereld in elkaar. de meesten zijn ook zo reeel om te zeggen hier heeft mijn paard niks te zoeken, dus ik start hem niet. hij loopt volgende week een andere wedstrijd waar hij wel kans maakt.

ik denk dat het warme weer meer parte speelt dan de afstand (dit werd ook in het vorige bericht gemeld). deze races worden vroeg in het seizoen gehouden, net op het punt dat de bodem kwaliteit stabiel is maar niet te warm is. helaas heeft moeder natuur een vroege zomer gegeven. deze paarden zijn knokkers en geven niet zo makkelijk aan dat ze het niet aan kunnen, die vallen liever neer dan dat ze achter blijven of opgeven. dat is voor jockey en trainer moeilijk aan zien te komen.

hoe dan ook vind ik dat ze ook dit ongeval moeten nagaan hoe het heeft kunnen gebeuren en daaraan vast de regels aan te passen als blijkt dat dat nodig is. bv als het weer warm weer is de wedstrijd in korte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:41

blacknorton schreef:
die 60 paarden komen in dit topic meer naar boven ik kan de bron niet achter halen. iemand wel? zou hem graag hebben.

er staat ook dat er bijna geen ongelukken gebeurt zijn in de afgelopen 10 jaar. dus ze zijn bezig geweest om deze tak te verbeteren. je haalt de rotte appels er absoluut niet uit door de afstand korter te maken of de wedstrijd minder zwaar te maken. juist dan denken deze oh misschien kan ik hier mijn slag slaan met mijn net niet topper, ook al is de kans 1%. ja het gaat om geld en prestige, maar zo zit de wereld in elkaar. de meesten zijn ook zo reeel om te zeggen hier heeft mijn paard niks te zoeken, dus ik start hem niet. hij loopt volgende week een andere wedstrijd waar hij wel kans maakt.

ik denk dat het warme weer meer parte speelt dan de afstand (dit werd ook in het vorige bericht gemeld). deze races worden vroeg in het seizoen gehouden, net op het punt dat de bodem kwaliteit stabiel is maar niet te warm is. helaas heeft moeder natuur een vroege zomer gegeven. deze paarden zijn knokkers en geven niet zo makkelijk aan dat ze het niet aan kunnen, die vallen liever neer dan dat ze achter blijven of opgeven. dat is voor jockey en trainer moeilijk aan zien te komen.

hoe dan ook vind ik dat ze ook dit ongeval moeten nagaan hoe het heeft kunnen gebeuren en daaraan vast de regels aan te passen als blijkt dat dat nodig is. bv als het weer warm weer is de wedstrijd in korte.

60 paarden staat in de openingspost....

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:07

bedankt, heb totaal over de laatste regel heen gelezen. het staat ook in de telegraph als een losse kreet. dus ben nog steeds benieuwd naar de oorspronkelijk bron.
het lijkt onwijs veel als je nagaat dat op het zuidelijk half rond de meeste wedstrijden hun winterstop in gaan en ze op het noordelijk half rond net begonnen zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:10

Joolien schreef:
Anoniem schreef:
Gaan we weer hoor.. :\ :evaw:

Waarom Bokt, waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?! Ik word hier zo moe van!!! Als het goed gaat horen we nooit wat over deze sport, nee hoor, alleen als er een paard dood gaat moeten we het op de voorpagina zetten!!

Sorry, maar ik ben heel boos over deze berichtgeving.

Hoe zie jij goed dan precies in een sport waarin blijkbaar al 60 dode paarden te tellen zijn op goed vier maand?
Noem me nu eens één menselijke bezigheid met paarden buiten fokken en paardenvlees kweken die hierbij in de buurt komt?!

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:11

Bandida schreef:
Hoe zie jij goed dan precies in een sport waarin blijkbaar al 60 dode paarden te tellen zijn op goed vier maand?
Noem me nu eens één menselijke bezigheid met paarden buiten fokken en paardenvlees kweken die hierbij in de buurt komt?!

Eveting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:13

HindaFree schreef:
]

ow een dressuur of spring blessure die niet meer te herstellen is word een paard ook gewoon maar afgemaakt :+

Ja, wie zegt dat dat minder erg is dan?

Ik vind de jumpraces verschrikkelijk, de lange afstanden trouwens ook voor die jonge paarden.

Er is er eens een op mijn voeten beland, dood en wel tijdens de race, het bloed spoot zijn neus uit. Beestje was 4 jaar

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:15

ajockeydream schreef:
Bandida schreef:

Eveting

Ook zo veel? Nou even erg schande dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:18

blacknorton schreef:

Vorig jaar was er ook al een topic over de dode paarden tijdens deze races, ook nav een paar dode dieren. Misschien heb je de bron waar staat dat er afgelopen tien jaar bijna geen ongelukken zijn geweest? En waar heb je het dan over, internationaal of nationaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:29

En deze site houdt het bij sinds 2007, sinds Cheltenham festival, dit zijn alleen de racepaarden die het leven hebben gelaten door de races in Engeland. Dat zijn er 678 in 1498 dagen. Paard, ongeluk en race wordt vernoemd. En dit is dus alleen nog maar engeland.
http://www.horsedeathwatch.com/index.php

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:47

Citaat:
Maar Marcus Armytage, journalistiek verslaggever voor de rensport, denkt niet dat de vier omgekomen paarden voor een verandering zullen zorgen. "Ik geloof dat er de afgelopen tien jaar bijna geen ongelukken zijn voorgekomen tijdens de Grand National van Schotland. Je kunt de ongelukken van deze week niet vergelijken met de paarden die omkwamen tijdens de Britse Grand National van afgelopen zaterdag.

dit staat in de opingspost.

die 60 dode paarden komt uit een lijst (http://www.horsedeathwatch.com/) de link staat op de 'extreem' engelse dierenbeschermingsite (animalaid). hierin worden ook de paarden genomen die na de race zijn ingeslapen. niet eens als ze gewond zijn geraakt, maar ook als ze te sloom waren tijdens de race.
ik vind deze lijst absoluut niet objectief (de site komt bij mij over dat ze fel tegen bioindustrie zijn en dat ze willen dat iedereen vegatarisch worden) (op de telegraph staat ook een artikel over dat dit soort groepen meer problemen gegeven dan dat er werkelijk op de baan gebeurt). als ik google op 'race horse died 2011' kom ik op 7 verschillende paarden (2 die door elektrische schok in de paddock om komen, 1 die is ingeslapen in begin van het jaar, 2 tijdens de engelse grand national en deze 2). in deze tak van sport word nou eenmaal eerder besloten om een dier die een blessure opgelopen heeft in te laten slapen. ik persoonlijk vind dat heel reeel en vriendelijk. geen eindeloos geklooi met revalidatie, vervolgens is de kans op blessures groter en de kans is ook klein dat dit paard een goede prestatie levert. tenzij het een goede foklijn heeft, heeft dit paard geen 'nut' meer. niet alle racepaarden zijn geschikt als recreatiepaard, zeker niet met peesblessures. en ik persoonlijk wil zo;n paard het niet aan doen om van ene eigenaar naar de volgende te moeten. dan is die dood beter af.

But Louise Robertson from the League Against Cruel Sports had a completely different view. since 1996 17 horses died in grand nationals (http://www.mirror.co.uk/sport/racing-be ... -23053091/)

eigenlijk wil ik cijfers vinden van de raceorganisaties of stamboek. maar die heb ik nog niet gevonden.

als er zo'n lijst word gemaakt voor elk iedere ander tak van sport/fokkerij, waar ook een de blessures die op wedstrijd zijn opgelopen en die de dood veroorzaakt wordt meegenomen dan ben ik bang dat de dressuur en springsport er nog slechter uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:52

Ik heb wel een deathrate gevonden per 1000 gelopen races tijdens een onderzoek van normale of synthetische bodems in America samen met het overkoepelende orgaan van de racesport aldaar.
Zal even weer zoeken.

Paarden worden ingeslapen omdat ze te sloom zijn?

De site waar je het over hebt, ik zie anders een hoop gebroken benen, dood door vallen endergelijke. Paard en race staan er bij, wat vind je daar dan feitelijk niet goed aan? Bekijk de site eens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:53

blacknorton schreef:
eigenlijk wil ik cijfers vinden van de raceorganisaties of stamboek. maar die heb ik nog niet gevonden.

Alsof die dan wel objectief zouden zijn..
Verbaast me ook niet echt dat er geen degelijke cijfers te vinden zijn over een sport die van zichzelf goed genoeg beseft dat het om een combinatie van paardenvlees fokken en gokwinsten verdelen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:54

Bandida schreef:
blacknorton schreef:

Alsof die dan wel objectief zouden zijn..
Verbaast me ook niet echt dat er geen degelijke cijfers te vinden zijn over een sport die van zichzelf goed genoeg beseft dat het om een combinatie van paardenvlees fokken en gokwinsten verdelen gaat.

Ze gaan natuurlijk niet hun vuile was buiten hangen, men weet zelf ook wel dat de casualty rate hoog is, daar wordt in alle landen druk over gespeculeerd.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:28

ik heb de site bekeken, ik geef ook aan dat er veel paarden zijn ingeslapen omdat ze een blessure hebben op gelopen. ze zijn in geslapen ondanks daar menig paard in dressuur/spring bijvoorbeeld word op gelapt (zoals aangegeven vind ik dat geen goede zaak, zeker niet voor het racepaard). ik vind deze doden niet gerelateerd aan de wedstrijden.
van een val kan je nog niet afleiden of het zijn nek gebroken heeft of een peesblessure of een onherstelbare beenbreuk heeft op gelopen. zoals ik al eerder aan gegeven heb worden deze paarden makkelijker ingeslapen dan dressuur/springpaarden etc. deze site haalt alles er bij om maar aan te geven dat er racepaarden dood gaan. (ik vind de link naar de gegevens van amerika in eerste opslag veel objectiever en dus betrouwbaarder, ik heb nu de tijd niet om het helemaal goed door te lezen en uit te zoeken)

action lost heb ik geinterpeteerd dat ze te sloom zijn en niet voldoen aan de 'eisen'

ze houden die cijfers echt wel bij (van mijn onderzoekspaarden kon ik de gehele racegeschiedenis achterhalen in de gegevens), maar of ze er zo open en bloot op internet smijten is een ander verhaal. ik weet dat er onwijs veel onderzoek word gedaan door deze organisaties bij universiteiten (NZ, AUS, UK, IER van deze landen weet ik dat ze het doen, VS ook wel maar niet zo uitgebreid als die andere). Die vind ik betrouwbaarder dan de protest dierbeschermingsorganisaties. het mooiste is natuurlijk als een objectief instituut het uitvoerd, maar iemand moet dat sponsoren.

ik wil gewoon een eerlijk beeld krijgen over de doden, dus ook waar aan ze gestorven zijn of dit echt een ongeluk was of een vervelende blessure is. ik kan me namelijk niet voor stellen dat de races echt zo blijven door gaan als er in iedere race in amerika een dode valt. het verbaasd mij dat er zoveel doden zijn, terwijl ik meer dan de gemiddelde nederlandse paardenliefhebber weet hoe de racewereld er aan toe gaat. ik ben niet blind voor de doden paarden, ik vind ook dat ze van ieder ongeluk moeten leren en conclusies trekken en verbeteringen moetne aanpassen als dat nodig is. en heb ook werkelijk het idee dat ze dat doen. ik weet ook dat er veel gefokt word en dat niet alles geschikt is voor de racesport (maar ik vind ook dat je dat in iedere tak heb, alleen kunnen deze niet zo makkelijk de basissport in)

ik stop voor vandaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:38

Bij de ene sites staat toch ook vermeld in welke race dit is gebeurd? Wanneer een paard een beenbreuk heeft opgelopen tijdens de race en na onderzoek wordt afgemaakt, vind ik het nog steeds race gerelateerd.

Races blijven doorgaan, zolang er grote sommen geld mee gemoeid gaan. En voor velen is het paard slechts het middel. Dus wanneer er daar een paar van dood gaan, maakt dat niet zoveel uit. Als dat aantal wat hoog wordt, gaan ze er natuurlijk niet publiek mee te koop lopen. Dat is snijden in eigen handel.

Onderzoek door de heer Tim parkin
http://www.bloodhorse.com/horse-racing/articles/60358/stats-look-at-fatal-injuries-over-two-years
http://www.nytimes.com/2010/03/24/sports/24racing.html?_r=1

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:37

Gaaan we weeer :D Normaal gesproken ga ik er niet op in, maar heb toch niks te doen :D Zelf een rensportliefhebber, en ook mijn amateurvergunning. 60 paarden in 4 maanden tijd, Ach in amerika zijn er behoorlijk wat renpaarden, en denk dat er zo bijna iedere dag op een van de vele banen word gekoerst. Engeland, zelfde verhaal, niet iedere dag maar wel een paar dagen, Hebben we frankrijk, ook wel paar dagen koers, op verschillende banen, australie, vele banen, vaak koers. dat zijn dan nog maar 4 landen. en behalve hier in egypte, is de rensport verder in alle landen zo ong. erkend. dubai, abu dhabi, israel, marokko,turkije,china,japan,bahrain,italie,spanje,duitsland,belgie, nou goed.. dat is nog maar een snelle opsomming, er zijn nog veel meer landen waar gekoerst word. Een aardige koersdag, misschien 8 rennen, ene plek meer andere minder, gemiddeld van 10paarden aan de start. dat is dan 80 paarden op een dag. nouja reken het maar uit per land, per week ;) geloof me, je krijgt een behoorlijk nummertje, dus die 60 is dan misschien 1%. Daarbij rensport : paard werkt in zijn meest natuurlijke gang, lichte rijder, en meeste stukken rechtuit, nu zijn de hordenrennen niet mijn favo ding, en ben ik meer voor vlakkebaan, maargoed. We kunnen zo bezig blijven en alle nummertjes naast elkaar gaan zetten.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:59

Ik vind persoonlijk dat er in zulke races teveel gevraagd wordt van een paard op zón hoge snelheid hindernissen nemen is naar mijn mening vragen om problemen.
Je hebt grote kans op overbelasting/verhitting van het paard en heb ik het nog niet over de gevallen paarden.
De meeste van deze paarden rennen gewoon op karakter en ookal zal hun lichaam zeggen dat het niet meer kan zij gaan gewoon door.
De paarden zullen gerust wel goed getraind worden, maar tijdens de race zijn de condities heel anders dan een training, de paarden in de race zullen echt alles geven 200% procent met alle gevolgen vandien.

Daarom ben ik tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:59

Mindim schreef:
Ik heb wel een deathrate gevonden per 1000 gelopen races tijdens een onderzoek van normale of synthetische bodems in America samen met het overkoepelende orgaan van de racesport aldaar.
Zal even weer zoeken.

Paarden worden ingeslapen omdat ze te sloom zijn?

De site waar je het over hebt, ik zie anders een hoop gebroken benen, dood door vallen endergelijke. Paard en race staan er bij, wat vind je daar dan feitelijk niet goed aan? Bekijk de site eens.

Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard. Alleen de hele moeilijke/gevaarlijke paarden worden afgemaakt. Omdat menig amateur(en daar bedoel ik dan zo'n 95% van de (normale)ruiters mee) niet om kunnen gaan met dit soort paarden. En daarom worden de moeilijke paarden al gelijk geslacht omdat ze die het leed van de handel willen besparen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:57

Anoniem schreef:
Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard.

Hallo? een zeldzame gelukzak misschien.. je dacht toch niet dat racestallen zich bezig houden met het voor de recreatie inrijden van tientallen ex-race-volbloeden? Waar lopen die dan wel allemaal in de recreatie?
Ik wil je niet uit je roze droom helpen, maar hier in België gaan die regelrecht naar de slager. En volbloed is in de recraetie zo goed als onverkoopbaar. Je krijgt ze zelfs niet weggeschonken.. simpelweg omdat er zowiso al een overaanbod is aan geschiktere recreatierassen.
Idem met dravers, hier en daar laat iemand zijn hart zien en wordt er eentje doorverkocht naar een liefhebber, maar de meerderheid..nee hoor.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 19-04-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:59

Bandida schreef:
Anoniem schreef:
Paarden worden niet ingeslapen omdat ze te sloom zijn. De worden omgeschoolt en verkocht als recreatie/eventing paard.

Hallo? een zeldzame gelukzak misschien.. je dacht toch niet dat racestallen zich bezig houden met het voor de recreatie inrijden van tientallen ex-race-volbloeden? Waar lopen die dan wel allemaal in de recreatie?
Ik wil je niet uit je roze droom helpen, maar hier in België gaan die regelrecht naar de slager. En volbloed is in de recraetie zo goed als onverkoopbaar. Je krijgt ze zelfs niet weggeschonken.. simpelweg omdat er zowiso al een overaanbod is aan geschiktere recreatierassen.

geldt ook voor dravers...daar kun je er hier in frankrijk twee halen voor de prijs van een.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:00

geerke schreef:
geldt ook voor dravers...daar kun je er hier in frankrijk twee halen voor de prijs van een.

Het lijkt nu weer net iets beter te gaan maar ik kon vorig jaar BWP-ers met papier en een mooie stamboek ophalen aan drie voor de prijs van één. Die ene zijn prijs was de kosten van de stalling aan de stalhouder terugbetalen.. om een idee te geven van de 'markt'.