Jason Maguire en Ballabriggs winnen de Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Jason Maguire en Ballabriggs winnen de Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:35

Overdag lekker in de wei en voor de conditie lekker wat hillwork en lekker gepamperd worden is meer een diva leven Dan de meeste paarden lijkt mij.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:12

Ilse_123 schreef:
ik heb er een beetje een verdeelde mening over... Aan de ene kant vind ik paardenrennen prachtig, paardenrennen is naar mijn idee de meest natuurlijke tak van de paardensporten, ze worden niet gedwongen om vreemde passen te maken en rare houdingen aan te nemen, alleen maar om hard te gaan, iets wat ze van nature al doen. En daarbij, die paarden vinden het leuk om zo hard te rennen, ik heb meer medelijden met topdressuurpaarden die puur en alleen dressuur matig gereden worden en voorzichtig en mega beschermt even in de paddock mogen in de hoop dat ze geen rare sprongen maken. vrijwel elk paard vind het leuk om even hard te gaan, of dat nou in de wei, op de baan of in het bos is, ik vind dat je dat elk paard moet gunnen.
Aan de andere kant vind ik het weer verkeerd dat er tijdens zo'n race 2 paarden sterven, al begrijp ik uit eerdere reacties dat dit toeval is en dat er echt niet elke GN paarden doodgaan?
als er nou niet zoveel doden zouden vallen zie ik helemaal geen probleem in deze sport.
En uitdrogingsverschijnselen.. ja na een rondje hardlopen met deze hitte heb ik ook uitdrogingsverschijnselen :+

^ dit
Kijk het elk jaar, het is zo geweldig hoe die paarden de oren erop hebben en er echt plezier in hebben. Vind het ook vreselijk als er een paard overlijd tijdens deze race, misschien dat het al een groot verschil zou zijn als de race iets korter en iets lager zou zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:48

Ik begrijp echt niet dat iemand die echt paardenliefhebber is dit zelfs maar kan uitkijken. Idem met andere wedstrijdsport op een letterlijk pijnlijk niveau hoor.. 't is niet dat ik iets tegen racen heb. Schaf het voor mij maar gelijk allemaal af. Geen sport met dieren meer, en huppa, klaar met alle misbruik in de rand.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:58

Als je niet bekend (of oppervlakkig bekend) bent met een bepaalde discipline paardensport is het moeilijk om een uitspraak te doen op basis van je eigen mening.
Iedere discipline (maakt niet uit in welke sport) kent zijn positieve en negatieve momenten.

En afschaffen van sport met dieren is ook niet de oplossing als ik al die artikels lees over verwaarlozing van paarden en pony's..die doen ook geen sport en worden zwaar misbruikt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:47

Het ene leed met ander leed vergelijken op een schaal van om ter zieligst heeft absoluut geen zin Madelene.

Sport = georganiseerde competitie door/voor MENSEN, niet dieren.
Neem het competitie element weg en het is prima voor mij hoor. Dan kan je nog net zo goed een rondje springen of een streepje racen, dat vinden paarden echt wel leuk.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:00

Maar een competitief element blijf je altijd wel houden denk ik, ook al is het niet het doel van datgene wat je doet. Je kijkt vaak toch naar de prestaties van anderen en je wilt jezelf daaraan meten, zelfs al levert het je geen geld of roem op. (Of ik ben gewoon dusdanig abnormaal perfectionistisch dat ik dat doe, haha)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:25

Dat is ook geen probleem, en veel paarden doen daar graag aan mee. Normaal staat dat je gezond verstand niet in de weg ,-)
Probleem is het moeten behalen van prestaties, vandaar dat ik het over georganiseerde competitie had. Moeten = pro = geld = contracten = sponsors = fokwaarde = weg met het paardenwelzijn op de eerste plaats, want je kan niet meer in alle omstandigheden vrij kiezen voor je paard.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:14

WendyBZ schreef:
Ze doen iets wat ze leuk vinden (want als ze niet willen krijg je ze echt niet over zxo'n hindernis, of willen ze niet eens starten, zoals een paar dagen eerder een deed) en ze zijn meteen weg.

Weer zo'n menselijke kijk wat een paard leuk of niet leuk vind..
Als paarden het springen in de race zo leuk vinden waarom gaan ze - als het even kan - dus zonder de ruiter - niet OVER maar LANGS de sprong?
Bedenk nog dat er kudde gedrag bijkomt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:20

Zo typisch, zo jammer. Er worden misschien wereldwijd net zo veel rennen verreden als dressuur en spring westrijden etc. Ik denk dat er in elke tak evenveel paarden sneuvelen. Alhoewel...hoeveel 'dressuurpaarden' lopen er wel niet rond met blessures waar de rijders niks van weten? Als je dan zegt 'Je paard trekt met z'n achterpoot' krijg je een antwoord als zijnde 'dat doet hij altijd'...
Het enige is, we horen over de draf- en rensport alleen maar als er één ene ongeluk heeft of doping heeft gehad. Alle andere miljoenen hardlopers hoor je niets van. Terwijl de bladen bol staan van de hobby rijders met een pony die ze tot het z hebben gereden.

Ach onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen. Het enige wat ik ECHT! niet begrijp is dat de meeste mensen die krijsen over de draf- en rensport wel hun paarden behangen met Scapa, HV polo etc. Weleens goed bij polo's gaan kijken? Maar ja wat er eerder ook gezegd wordt, het ene leed met het andere vergelijken lost niets op. Ieder leven is er één te veel. Of het nou een dooie rijbok is of een volboed.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:33

Woogy *\o/* ik ga hier helemaal in mee.
Ooit ruim 20 jaar geleden heb ik met zeer veel plezier races gereden, zeer veel geleerd en nog gebruik ik veel in de reguliere ponysport voor mijn kinderen.De volbloeds worden zeer zorgvuldig voor de races klaargemaakt en elke oneffenheid wordt opgemerkt ( welke bokker controleerd de benen van zijn paard meerder malen per dag???) De volbloeds en daarmee de races hebben nog steeds een groot deel van mijn hart....
En voor de leken, veel is niet wat het lijkt..