Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:36

Thats_Me schreef:
Als iemand schade veroorzaakt moet die dat ook gewoon vergoeden punt! Of je nu ruiter bent of niet en of er nu wel/niet plek is om te rijden. Je mag gewoon op de openbare weg komen en er zijn heus wel andere wegen dan de 80 km wegen waar je op kunt rijden. Op een hele enkele uitzondering na. In Noord-Holland heb je ook weinig ruiterpaden maar heb toch heerlijke buitenritjes kunnen maken gewoon op de openbare wegen. Uiteraard vermijd je de provinciale wegen maar dan nog is het prima te doen.

Het is geven en nemen en je zo goed mogelijk aanpassen aan de situatie. Mensen denken steeds eerder aan ik, ik, ik en denken niet aan de rest of de gevolgen van hun acties. Als dat eens zou veranderen was deze hele discussie niet eens nodig geweest..

Bij deze ben je uitgenodigd om langs te komen bij mij met je paard. Dan laat ik je zien hoeveel ruiterpaden er zijn in Korendijk en hoe je er moet komen!!!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:07

Elise95 schreef:
Ruiters moeten minimaal 14 jaar zijn om zelfstandig op de openbare weg te mogen rijden. Onder begeleiding van een oudere ruiter van minimaal 21 jaar oud, mag een jongere ruiter van 12 jaar wel op de openbare weg rijden.

Dan ben ik toch een groot deel van mijn leven in overtreding geweest. _O-

Ik ook, en nogsteeds! Wij komen niet in het bos zonder eerst over/langs de weg te moeten, net als vele anderen denk ik. Ik dacht dat deze regel specifiek van België was? Maar kan het mis hebben.

Maar wat betreft de rest van de regels: ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen zich er (eerlijk) aan houden.

Wanneer je op de weg rijdt gelden de verkeersregels. Geen punt. Maar om gevaarlijke situaties te voorkomen, zouden ze beter als regel in kunnen stellen dat ruiters zo veel mogelijk afstand moeten bewaren van het drukke verkeer. Een paard blijft schrik- en vluchtdier, waar geen rem op zit die je ten alle tijden kunt intrappen.

Zolang niemand hinder aan mij heeft (en ik dus netjes met medeweggebruikers om ga) zie ik de problemen niet zo. Door tuinen of gezaaide akkers ga je niet.
Een stukje over een wandelpad? Zo lang je wandelaars netjes in stap passeert is er imo weinig aan de hand. Ja, ik overtreed de regels daar mee. Maar motorcrossers bijvoorbeeld, vernielen paden een stuk meer en sneller dan de pony die er af en toe wandelt. Al valt hier wel over te discussieren. En wat over wandelaars op het ruiterpad? Zeker als ze hun honden los hebben waar dat niet mag... Maar ook dat is vaak niet zo'n punt. Er zijn genoeg brave honden die netjes bij de baas blijven, en er zijn bij ons in de buurt bedroevend weinig plaatsen waar de hond los mag.

Maar bermen vind ik echt onzin om te verbieden. Wie heeft daar last van? In het ergste geval ontstaat er een paardenspoor, wanneer er veel ruiters langs moeten. So what?
Over de stoep rijden vind ik ook discutabel. Ik heb mijn pony-les-kindjes altijd liever op de stoep gehad in het dorp, dan op de weg. Een paard in stap past daar qua tempo ook het beste, op fietspaden krijg je inhalende brommers en bellende fietsers, en op de weg is het helemaal rampzalig.

Ook wanneer je (zoals ik) vaak een ruiter(tje) begeleid op de fiets, is het toch haast niet te doen om alleen ruiterpaden te nemen? Ik kies dan het liefste een verhard (fiets)pad, met brede berm. Ruiterpaden kom je niet doorheen.
Is het trouwens wel toegestaan voor een jongere ruiter om op de openbare weg te rijden, wanneer er een begeleider te voet of op de fiets mee is? (Stel: twee ruiters van 9 en 12 en een fietsbegeleider van 18?)

Het onderhoud van ruiterpaden laat ook te wensen over. Veel gevaarlijke konijnenholen, irritante prikstruiken en overhangende takken. Als menner van een dubbelspan zal het nog lastiger worden lijkt me. Of dan het ruiterpad dat bij wijze van onderhoud omgeploegd wordt, waardoor alle stenen weer boven komen, en het te mul wordt om doorheen te rijden?

Van mij mag er een hoop aangepast worden. Ik bied me alvast aan om als vertegenwoordiger van 'de ruiters' mee te praten in deze kwestie :j

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:07

Vind dat er bij de verkeers regels voor ruiters niet echt rekening is gehouden met het gedrag van paarden... Waarom ben je ingodsnaam bestuurder ??? Het zou beter zijn als je onder de fiets regels zou vallen. Of zelfs voetgangers regels. Aangezien je paard te voet is.

Ik rijd langs een drukke weg gewoon op de stoep. Als er geen fiets pad is... Wel maak je natuurlijk veel ruimte voor voetgangers dan zal je effe er vanaf moeten...

Regels boeien mij niet te paard... Maar rekening met andere houden wel heel erg veel !

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:18

Alles begint met logisch nadenken. :)
Ik persoonlijk laat altijd anderen voor gaan in het verkeer (en zelfs bij de kassa haha) gewoon omdat het voor mij en mn paardje een stukje rust geeft en de andere weggebruiker hoeft zich niet in de broek te poepen als ie langs wil hihi.
Ik bedank me netjes als iemand iets aardigs voor me doet,zoals de motor uitzetten of wachten met starten of dat er speciaal voor mij en mn paard gestopt word en geseind dat ik over kan/mag steken.
Als je je dan meteen bedankt met een aardig gebaar +:)+ zie je meteen andere weg gebruikers er ook van meegenieten.
Zo geef je een goed voorbeeld en krijg je een goed voorbeeld. :)*

Eirikur

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:50

Tsja, je positie op de weg als ruiter blijft een moeilijk verhaal. Op de rijbaan breng je jezelf, je paard en de weggebruikers waarmee je de rijbaan deelt in gevaar door het snelheidsverschil tussen paarden en gemotoriseerde voertuigen (om nog maar te zwijgen over de gevolgen die een eventuele schrikreactie kan hebben) en op het voet- of fietspad veroorzaak je mogelijk overlast voor de weggebruikers waarvoor dezen zijn aangelegd. Persoonlijk neig ik er toch naar om het aspect veiligheid te laten prevaleren en dus de regels maar te overtreden en eventuele consequenties daarvan, in de vorm van een door een overijverige Hermandad ingevuld geel briefje, maar op de koop toe te nemen.

Wel staat voor mij vast dat Huertecilla van boven op zijn berg in de binnenlanden van Spanje makkelijk praten heeft, ook al heeft hij misschien formeel wel gelijk.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:50

Wat eigenlijk helemaal geweldig is als nou voortaan iedereen naar zijn werk te paard gaat! Oplossing voor het file en milieu probleem! Alleen mensen die verder van huis werken gaan met de trein en op plekken van garages en parkeerplaatsen worden stallen gebouwd :D
Ik moet de politiek in voel ik al.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:02

Sammie schreef:
Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet.

* Wacht vol smart op handleiding waarin staat hóe ruiter dat kan doen... Niet meer voeren? = Niet meer poepen? = Ook geen levend paard meer, maar = dan dus ook probleem gemeente opgelost? * :)* :+

Overigens erger ook ik me met regelmaat aan het weggebruik van sommige ruiters en aan het achterlaten van paardenpoep. Maar vind deze gemeente met de maatregelen wel een pietsie doorschieten...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:14

Het grote probleem is dat de wetgeving omtrent paarden en ruiters/ menners nooit is aangepast aan de veranderende tijd. In de tijd dat de auto net z'n intrede deed mochten automobilisten niet harder rijden dan stapvoets en moest er voor de auto uit iemand lopen met een vlag, om te waarschuwen voor het aankomende verkeer. Snelheden van meer dan 20/30 kilometer per uur werden schadelijk voor de gezondheid bevonden.

Maargoed, de auto was in opkomst, en een aardige tijd hebben auto's en paarden naast elkaar gebruik gemaakt van dezelfde wegen. Dat kon, omdat de maximumsnelheid die gereden mocht worden gelijk stond aan de gemiddelde snelheid van een paard in die tijd. Alleen kwamen er steeds meer auto's, die steeds harder konden rijden. Het argument van dat een te hoge snelheid schadelijk was voor de volksgezondheid hield ook geen stand meer. Maar nog steeds waren paarden en auto's voor de wet zo'n beetje gelijk. En dat is tot op heden het geval, terwijl auto's inmiddels heel veel sneller kunnen dan paarden, paarden in het verkeer betrekkelijk zeldzaam zijn geworden (op veel plaatsen in Nederland kan je rustig tig jaar autorijden zonder ooit een paard op de weg tegen te zijn gekomen) en de inrichting van de weg wel is meegegaan met de tijd.

Het word tijd dat de ruitersport een nieuwe status krijgt, eentje die beter aansluit op de hedendaagse praktijk. Dat zou voor iedereen een stuk veiliger worden. Voor ruiters, die niet allerlei kamikaze-acties hoeven uit te halen om ergens veilig te kunnen komen, maar ook voor automobilisten en andere verkeersdeelnemers, omdat er minder onverwachte situaties met paarden plaats vinden. Ook zijn veel ruiterpaden aangelegd zonder fatsoenlijke opgang en afgang, waardoor je illegale acties moet uithalen om bij dat ruiterpad te komen. En als iedereen dat braaf zou doen krijg je weer het argument dat het ruiterpad niet gebruikt word, dus dat er ook geen animo voor is. En er dus geen nieuwe ruiterpaden meer bij hoeven te komen. Die beredenering is hier in de gemeente in elk geval vrij gangbaar.

Ook kan de voorlichting naar beide partijen beter. Paarden in het verkeer zijn bezig aan een soort van revival. Het kan geen kwaad om in de verkeerslessen meer aandacht te besteden aan bijzondere voertuigen, waaronder paarden. Ik heb destijds meerdere theorielessen gehad over militaire colonnes, rouwstoeten en dat soort dingen, terwijl er over ruiters welgeteld minder dan een halve pagina in het boek stond, en het in de les in 5 minuten! behandeld werd. En manege's en paardrijopleidingen zouden ook best wat meer aandacht mogen besteden aan paarden in het verkeer. Voor manege's is dat vaak ook in het direct eigenbelang.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:25

Zoals gewoonlik is het probleem in de Korendijk de mest op straat en ergens een trap veldje waar een paard wat gaten in gelopen heeft.
Wanneer wordt er verbod ingesteld op die smerige en schijtende honden die overal rondlopen ??

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:37

mick75 schreef:
Het grote probleem is dat de wetgeving omtrent paarden en ruiters/ menners nooit is aangepast aan de veranderende tijd. In de tijd dat de auto net z'n intrede deed mochten automobilisten niet harder rijden dan stapvoets en moest er voor de auto uit iemand lopen met een vlag, om te waarschuwen voor het aankomende verkeer. Snelheden van meer dan 20/30 kilometer per uur werden schadelijk voor de gezondheid bevonden.

Maargoed, de auto was in opkomst, en een aardige tijd hebben auto's en paarden naast elkaar gebruik gemaakt van dezelfde wegen. Dat kon, omdat de maximumsnelheid die gereden mocht worden gelijk stond aan de gemiddelde snelheid van een paard in die tijd. Alleen kwamen er steeds meer auto's, die steeds harder konden rijden. Het argument van dat een te hoge snelheid schadelijk was voor de volksgezondheid hield ook geen stand meer. Maar nog steeds waren paarden en auto's voor de wet zo'n beetje gelijk. En dat is tot op heden het geval, terwijl auto's inmiddels heel veel sneller kunnen dan paarden, paarden in het verkeer betrekkelijk zeldzaam zijn geworden (op veel plaatsen in Nederland kan je rustig tig jaar autorijden zonder ooit een paard op de weg tegen te zijn gekomen) en de inrichting van de weg wel is meegegaan met de tijd.

Het word tijd dat de ruitersport een nieuwe status krijgt, eentje die beter aansluit op de hedendaagse praktijk. Dat zou voor iedereen een stuk veiliger worden. Voor ruiters, die niet allerlei kamikaze-acties hoeven uit te halen om ergens veilig te kunnen komen, maar ook voor automobilisten en andere verkeersdeelnemers, omdat er minder onverwachte situaties met paarden plaats vinden. Ook zijn veel ruiterpaden aangelegd zonder fatsoenlijke opgang en afgang, waardoor je illegale acties moet uithalen om bij dat ruiterpad te komen. En als iedereen dat braaf zou doen krijg je weer het argument dat het ruiterpad niet gebruikt word, dus dat er ook geen animo voor is. En er dus geen nieuwe ruiterpaden meer bij hoeven te komen. Die beredenering is hier in de gemeente in elk geval vrij gangbaar.

Ook kan de voorlichting naar beide partijen beter. Paarden in het verkeer zijn bezig aan een soort van revival. Het kan geen kwaad om in de verkeerslessen meer aandacht te besteden aan bijzondere voertuigen, waaronder paarden. Ik heb destijds meerdere theorielessen gehad over militaire colonnes, rouwstoeten en dat soort dingen, terwijl er over ruiters welgeteld minder dan een halve pagina in het boek stond, en het in de les in 5 minuten! behandeld werd. En manege's en paardrijopleidingen zouden ook best wat meer aandacht mogen besteden aan paarden in het verkeer. Voor manege's is dat vaak ook in het direct eigenbelang.

Netjes verwoord, hier ben ik het mee eens! Zeker als men hierover beter wordt voorgelicht, veel mensen weten niet hoe paarden kunnen schrikken, en verkeren wij ruiters ons in te gevaarlijke situaties.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:11

Ik vind het ook erg jammer dat met de campagne "weet wat je doet als je een paard ontmoet" van een paar jaar geleden, helemaal niet zoveel bekendheid heeft gehad. Het gewenste effect is iig zeer zeker niet bereikt. Deze campagne zouden ze nieuw leven in moeten blazen en dan geen stille dood laten sterven.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:42

Met je paard op de openbare weg lijkt mij ook niet zo verstandig. Zeker niet gezien de auto´s van tegenwoordig en de manier van rijden. Automobilisten rijden gewoon erg hard. En als er geen ruiterpad is, snap ik dat je even op het fietspad gaat. Maar hoe lastig is het om, wanneer er een fietser aankomt, even in de berm te gaan rijden? En als je voelt dat je paard gaat mesten, ook dan even in de berm te gaan rijden? Dan hebben de fietsers/voetgangers geen last meer van de mest én worden de plantjes gratis bemest.

Overigens vind ik het niet kunnen dat ruiters door tuintjes, plantsoenen ed heen rijden. Dat is gewoon asociaal. En ook de vergelijking met: honden poepen toch ook? Honden eigenaren zijn ook (volgens mij) verplicht om een zakje mee te nemen en de poep op te ruimen.(iig in Amsterdam wel) Dat het niet gebeurd is net zo irritant als ruiters die hun paard overal laten mesten.

Een beetje rekening houden met elkaar, dus aan de kant gaan als er een fietsen of wandelaar aankomt is helemaal niet zo erg. En voor de mensen die ook nog zeuren met: "ja maar zij houden geen rekekning met ons!"
Een betere wereld begint bij jezelf. Neem als ruiter nu zelf eens het initiatief om te veranderen. Dus ipv een actie met zijn alle weg gerbuikers sarren: Laten we met zijn allen het goede voorbeeld geven en elkaar de ruimte geven.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:33

Het zou misschien een oplossing zijn?
Net als hondenbelasting...paardenpenningen d.m.v bevestiging aan het zadel of hoofdstel,
in sommige bosgebieden ben je verplicht met zo'n penning terijden!
Misschien bied dit ook de oplossing voor degemeente waar /3 paardenpoep/overlast is?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:30

Tuurlijk nog meer belasting dokken zodat die dikke nekken op vakantie kunnen! :(
Als ik zie wat ze met de hondenbelasting doen ga ik hard lachen hoor.

Dan moeten ze toch echt met meer dingen over de brug komen zoals fatsoenlijke ruiter-en menwegen. :)*
Als dat gedaan word ben ik de eerste die er belasting-centen voor over heeft. :j

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:44

Daar ben ik een deel met je eens funnyhorses...maar als de gemeente nou een X bedrag voor de paardenpenningen rekend en daar mee investeerd in paardvriendelijke ruiterpaden en deweg paardenpoep vrij houd?
Dan hoeft niemand meer van z'n paard af testappen...omwonende hoeven niet meer tezeuren!
Aldus dan probleem opgelost.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:35

teugeltje schreef:
Daar ben ik een deel met je eens funnyhorses...maar als de gemeente nou een X bedrag voor de paardenpenningen rekend en daar mee investeerd in paardvriendelijke ruiterpaden en deweg paardenpoep vrij houd?
Dan hoeft niemand meer van z'n paard af testappen...omwonende hoeven niet meer tezeuren!
Aldus dan probleem opgelost.

Dat bedoel ik! :j
Maar enkel centen eisen omdat er een paard op de weg mest vind ik dan zwaar overdreven,das de reinste centenklopperij,want het "probleem"(en jeetje het gaat eigenlijk nergens over) is dan immers weer niet opgelost.
Ze maken voor honden toch ook losloop gebieden,waarom dan niet een strookje voor de ruiterij aanleggen? :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:06

kiss schreef:
Je blijft natuurlijk altijd ruiters/menners houden die dingen doen, waardoor ze het voor een ander verzieken, maar dat heb je ook bv in het verkeer, niet iedereen houdt zich aan de regels.

Het grote verschil is dat de meeste verkeersdeelnemers zich prima aan de regls houden. De ´aso´ is de uitzondering.
In de ruiterij is dat andersom. Men vindt het normaal om te rijden waar dat volgens de wet niet mag, maakt dan geen ruim baar voor de rechtmatige gebruikers, trapt de boel kapot en veroorzaakt mestoverlast. Degene die keurig volgens de regels met een verkeerszeker paard rijdt waar dat mag is de uitzondering.

Ook op dit topic weer volop vingerwijzen en ´ja, maar...´ in plaats van de realiteit onder ogen zien dat er héél veel ruiters zich aan god noch gebod storen en puur schade en overlast veroorzken voor de rest van de recreanten.

Ditzelfde speelde 20-15 gelden met offroad motorfietsen. Ook daar wilden de rijders die gewoon verkeerd bezig zijn dit niet erkennen en alles was de schuld van een ander.
Heel voorspelbaar werden toen onverharde openbare wegen voor alle motorrijwielen verboden toegang. nmiddels zelfs hele gebieden en ook is het al uitgebreid naar normale wegmotoren en mooie wegen zoals dijken en groene routes.
Terecht ook nog.

Tel je zegeningen; je bent echt bevoorrecht te paard met vrij gebruik van de openbare weg plus héél veel ruiterpaden terwijl je NIETS hoeft te betalen voor dit al.
Wees realistisch; de ruiterij overtreedt massaal naar eigen goeddunken elke wetgeving en veroorzaakt overlast en schade waar ze niet eens mag komen.
Hoedt op uw zaak voor zover dat nog kan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:55

Als de overlast zo groot is, is het dan niet een idee dat de gemeente eens gaat nadenken over het aanleggen van meer ruitermogelijkheden?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:49

Mijn paard is zo goed als zindelijk, die mest of plast niet buiten haar stal of de wei. :))
Maar ik ga echt niet op een weg waar je 80 of 60 mag langs de weg rijden hoor, dan kies ik ook voor het fietspad.

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:09

RianneH schreef:
'Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet.'

dat word met de mestvork rijden! :Y) Haha, gelukkig is het hier niet zo moeilijk, en kan ik oversteken naar het bos.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:20

Er staat in de bijbel een verhaal over de balk en de splinter.

Al die stadse mensen, die nu op het platteland wonen met hun honden en katten, zien niet dat wij als paarden liefhebber veel meer plezier hebben.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:55

Ach, als ze dan eens ruiterpaden hier in de buurt gingen maken hield ik me met alle plezier aan die regels. Maarja, ondanks voordurend aandringen zijn deze nog steeds niet aanwezig. Ik ben dan ook gedwongen om op fietspaden en recreatiepaden te rijden.

Eigen schuld, dikke bult.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:01

Ik ben ook een type die altijd even vriendelijk groet en bedankt naar een oplettende weggebruiker.
Maar soms denken ze echt dat een pony/paard een fiets is.
Ik heb een keer onze 2 jongens verderop in de straat (60km weg eigenlijk alleen bestemmingsverkeer en sluipverkeer) moeten brengen naar de wei het was een kleine 7 minuten lopen. Met 1 schrikkont van pony en een jaarling, ik had al iemand met een auto geregeld om achter ons te rijden om achterkomend verkeer te blokkeren op punten waar wij met de jaarling niet veilig konden uitwijken. De schrikkont is dat al gewent en na 50 meter vindt hij die auto prima.

Geloof het of niet maar er kwam een scheurijzer aan, dus de meerij auto stuurt wat meer naar het midden om het tempo uit die auto te halen en dan weer ruimte te geven voor langzaam inhalen.
Die gek bleef doorrijden en besloot dat hij half via de zachte berm wel kon inhalen. Geen respect voor de auto en geen respect voor ons. Het is gelukkig goed afgelopen maar soms grrrr.

Er wordt zo veel tijd gestoken in leren van de verkeersregels waarom niet wat meer uitleg over paarden op de weg. Als iedereen rustig met elkaar omgaat zijn er ook minder problemen. Ik geloof dat onze politie hier de ruiters ook het fietspad op zal sturen, mennen wordt hier meestal op zondagochtend gedaan heel vroeg.
De rest van de tijd is het gewoon niet te doen op de weg met een dier. Behalve dus op de plaatsen waar je niet mag rijden.

En nee een voetpad vindt ik ook niet correct om te betreden met paard en hier in de omgeving eigenlijk ook niet nodig aangezien er ook een fietspad naast loopt.

Maar ik blijf erbij :mensen kinderen wat kan er gezeurd worden over paarden op het fietspad. Er zullen maar weinig mensen per ongeluk ik paardenmest stappen/rijden maar veel vaker in hondenpoep (ja ook op het fietspad). Legt je dier op een onhandige plek wat neer is het idd aardig om het opzij te schuiven, ik doe het ook vaak voor ruiters die over het voetpad hebben gelopen. (ik blij dat ik vaak stalschoenen aan heb dan)

Nee tollerantie is in veel dingen ver te zoeken tegenwoordig helaas.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:02

RianneH schreef:
'Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet.'

Knappe ruiter die dat voor elkaar krijgt :P

Maar kan mij idd voorstellen dat wanneer de overlast zo groot is er maatregelen genomen moeten worden. Maar wellicht ook voorlichting geven op stallen in de buurt?

hihi ja niet poepen schat :D

de veroorzaker is het paard toch? :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:07

Citaat:
Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet. Als dit per ongeluk toch gebeurt dan is de ruiter verplicht om de uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen.

Nee! Stout paard!! Je mag niet poepen... :')

Betreft de openbareweg...
Zorg maar eens eerst voor fatsoenlijke veilige paden voor paarden eer ik op de openbare weg ga rijden.