Seizoensopener Hurdle Racing begint met dodelijk ongeval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:38

Cowgirl schreef:
Ik weet niet waar ik meer dierenleed zie. Bij een steeple/hurdle of in de (basis) dressuur sport?

Als dierenleed bij de Dressuursport is, zit de fout bij de Ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:45

spettertjuh schreef:
Kyrkelover het is zeer begrijpelijk dat jij deze sport verdedigd, gezien de foto's die je plaatst.

Het is niet zo dat ik alleen over deze tak van sport zo denk maar ook in de drafsport. Paarden worden veel te jong al beleerd maar dat is een hele andere discussie

Nee in de dressuur sport gaan ze zo lekker met hun beesten om... Daar stappen zo ook regelmatig al met 2,5 jaar op hoor ;) en die moeten dan al met een kop tussen de voorbenen rondjes lopen in een bak..

Een renpaard mag te minsten rechtuit..

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:52

het is zonde dat er altijd zo veel negatief nieuws over de races in het nieuws komt. het is een mooie sport waar zoveel duidelijke regels gesteld worden omdat het gevaarlijk is en omdat er zoveel mensen op tegen zijn. daarnaast hebben ze een zeer doordacht fokprogramma waar menig stamboek wat van kan leren, deze fokkerij en race organisaties spanderen ook veel geld aan wetenschappelijk onderzoek waar iedere paardenliefhebber vroeg of laat wat aan heeft.
dat zie ik in de overige takken niet terug.

daarnaast is het voor vele gezinnen een 'goedkoop' en leuk dagje uit. de sport heeft ook een groot sociale waarde in de landen waar deze sport fanatiek beoefend word.

hier zijn ze tenminste eerlijk tegen over de dieren die een fikse (onherstelbare) blessure oplopen en laten ze niet lijden, door het dier ter plekken in te laten slapen en niet laten lijden op weg naar de operatie tafel in de hoop op herstel. hiermee zeg ik niet dat ze ieder paard met blessure afmaken, maar wel degene die weinig tot geen kans op herstel hebben om nog als fokmerrie of dekhengst of racepaard te dienen
hoeveel paarden worden er niet ingeslapen omdat ze een blessure in de springsport of dressuur hebben opgelopen, daar hoor je niks van tenzij het in de ring gebeurt.

ook dressuurpaarden en springpaarden moeten jong presteren, er is zelfs een wk jonge paarden (die moeten ook meer doen laten zie dan een simpel L-proefje) de hurdle en steeplechase paarden zijn ouder dan de gene die korte stukken rennen op de vlakke baan.
daarnaast mag een jong racepaard ook niet gelijk lange afstanden rennen, er is ook een traject wat het moet volgen voordat het een derby mag lopen.

zo kan je over alle takken van de paardensport voor en nadelen noemen. moeten we dan ons paard maar weer terug zetten in zijn natuurlijk omgeving? moeten we die eerst weer terug krijgen

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:53

Anoniem schreef:
spettertjuh schreef:
Kyrkelover het is zeer begrijpelijk dat jij deze sport verdedigd, gezien de foto's die je plaatst.

Het is niet zo dat ik alleen over deze tak van sport zo denk maar ook in de drafsport. Paarden worden veel te jong al beleerd maar dat is een hele andere discussie

Nee in de dressuur sport gaan ze zo lekker met hun beesten om... Daar stappen zo ook regelmatig al met 2,5 jaar op hoor ;) en die moeten dan al met een kop tussen de voorbenen rondjes lopen in een bak..

Natuurlijk gaat het bij de Dressuur ook niet altijd even lekker.. maar direct racen zodat ze hun poten breken, nee dat is fijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:58

RougeLaMer schreef:
Anoniem schreef:

Natuurlijk gaat het bij de Dressuur ook niet altijd even lekker.. maar direct racen zodat ze hun poten breken, nee dat is fijn :+

Ik zeg niet dat dat heel fijn is... Maar iedereen schreeuwt hier als een kip zonder kop hoe verschrikkelijk het allemaal is en en dat het verboden moet worden. Terwijl ik denk dat de meeste nog nooit een renbaan van dicht bij hebben gezien, laat staan een steeple of hurdle. (ik zelf ook niet maar ik heb lees er wel eens wat over)
En bij dressuur paarden komt het vaak genoeg voor dat paarden een peesblessure oplopen en ook niet meer gereden kunnen worden. Maar daar hoor je veel minder van.. Dus is dat minder erg ofzo 8)7 ?

blacknorton

Re: Seizoensopener Hurdle Racing begint met dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:11

ook die race paarden krijgen een training voordat ze de baan in worden gelaten. en ja ze hebben ook geleerd om te springen.

net als bij steeplechase bij atletiek gaat het wel eens mis als je met meerdere over een hindernis springt. de gevolgen zijn ook daar groter dan de gene die alleen hordes springen.

het zou inderdaad fijn zijn als mensen zich verdiepen in de race wereld zonder hier vanalles te roepen.

mee eens nini-roosje, zulke dingen hoor je zelden. terwijl er denk ik toch wel wekelijks dressuur/springpaarden ene peesblessure oplopen in de ring, die daarna nooit meer terug komen of die dag of een dag later worden in geslapen (en misschien wel achter de schermen al)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:12

volgens mij mag je toch pas starten in de dressuur als je paard dat jaar vier wordt? en zit er ook aan hogere niveaus een hogere paardenleeftijd? wat dat betreft is het daar beter geregeld..

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:23

Kim90 schreef:
volgens mij mag je toch pas starten in de dressuur als je paard dat jaar vier wordt? en zit er ook aan hogere niveaus een hogere paardenleeftijd? wat dat betreft is het daar beter geregeld..

_/-\o_

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:27

In de rensport heb je ook regels voor paarden welke deel mogen nemen.
Zelfs een maximum leeftijd en rennen die speciaal voor bepaalde leeftijdscategorieën zijn.
Dus beter geregeld nou nee.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:29

kyrkelover schreef:
In de rensport heb je ook regels voor paarden welke deel mogen nemen.
Zelfs een maximum leeftijd en rennen die speciaal voor bepaalde leeftijdscategorieën zijn.
Dus beter geregeld nou nee.

En wat is de beginleeftijd?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:31

2 jaar, deze rennen vinden plaats aan het einde van het jaar als de 2 jarige dus eigenlijk bijna 3 zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:33

Weer een vorbeeld van opzettelijk iets negatief brengen.
De media helpt mee aan het negatieve beeld. Als er had gestaan dat er een te betreuren ongeluk was gebeurd in de race, was het al anders overgekomen. Het is niet meer dan dat. Een ongeluk. Gebeuren zelfs in de wei en in elke tak van paardensport.

Ik zie veel negatieve titels boven artikelen die niet toevallig over nederlandse ruiters gaan, als ik eerlijk ben.
Zo ben ik ook eens geconfronteerdmet "paardenworstelen in spanje": waar ik nog een correcter stuk over ga schrijven. Als je al begint met zo'n term en in combinatie met dat in nederlandse ogen toch al vreselijke spanje, heb je al amok. Terwijl in duitsland en vele andere landen ook gewoon round-ups worden gehouden waarin de veulens met de handen worden gevangen om gebrandmerkt te worden omdat het nu eenmaal niet ander gaat. In Dulmen is het een toeristen attractie, in Spanje ook inmiddels (het vangen op zich doet men al eeuwen), maar de hollanders maken er in Spanje plots paardenleed van. Waarom?

Rensport is ook paardensport en de jockeys treuren ook heus als een paard wat overkomt. Ze gaan er echt niet op zitten met het idee van laten we eens lekker een paard de kluts in rijden.
Het lijkt wel of tegenwoordig niks meer mag met een paard. Want het zou wel eens wat kunnen krijgen...
Paarden worden opgeleid en getrained om aan de proeven mee te doen die we van ze vragen. Er is niks oneerlijks aan de proeven op zich.
Ik zou het heel erg vinden als systematisch alle takken van paardensport werden afgeschaft omdat men het zomaar ineens zielig vind omdat er wel eens ongelukken in gebeuren.

naderhand typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-04-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:33

kyrkelover schreef:
2 jaar, deze rennen vinden plaats aan het einde van het jaar als de 2 jarige dus eigenlijk bijna 3 zijn.

Oke, dat gaat opzich nog wel.. maar mijn punt is eigenlijks meer, dat de rentrainingen veel en veel zwaarder zijn als de Dressuur (Basis Dressuur)
De pezen en botten zijn er nog maar net, en dan al direct zware trainingen.. (snelheid)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:35

DE AFSTANDEN
Artikel 15
I De te lopen afstand moet in meters worden aangegeven.
II De afstand van een ren moet tenminste 1000 meter bedragen.
III In rennen waaraan 2-jarige paarden deelnemen, mag de afstand vóór 1 juli
niet meer dan 1000 meter, vóór 1 augustus niet meer dan 1200 meter en na
1 augustus niet meer dan 1800 meter bedragen.
DE BIJZONDERE BEPALINGEN INZAKE DEELNEMING VAN PAARDEN
Artikel 16
I Rennen waaraan zowel 2-jarige paarden als oudere paarden deelnemen mogen
niet vóór 1 september worden gehouden.
II Handicaps voor 2-jarige paarden mogen niet vóór 1 oktober worden
gehouden. Uitschrijvingen van handicaps tussen 2-jarige en oudere paarden
zijn niet toegestaan.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:38

1000 meter vind ik heel wat hoor, met die snelheid.
Maar ik hou me nu ff er weer buiten, want zoveel verstand heb ik er ook niet van hihi :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:40

RougeLaMer schreef:
kyrkelover schreef:

Oke, dat gaat opzich nog wel.. maar mijn punt is eigenlijks meer, dat de rentrainingen veel en veel zwaarder zijn als de Dressuur (Basis Dressuur)
De pezen en botten zijn er nog maar net, en dan al direct zware trainingen.. (snelheid)

Om heel eerlijk te zijn is dat niet echt waar.
Een rentraining duurt vaak veel korter en is meer rechte stukken.
Eigenlijk doe je niet meer als warm stappen dan paar meter draven, vervolgens een rustig galopje van zeg 1km en weer uitstappen.
In het begin zelfs nog minder.
Dit even in het algemeen genomen want iedere trainer is natuurlijk anders.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:41

RougeLaMer schreef:
1000 meter vind ik heel wat hoor, met die snelheid.
Maar ik hou me nu ff er weer buiten, want zoveel verstand heb ik er ook niet van hihi :D

1000m is echt niks dat is starten op snelheid komen en zowat alweer stoppen.
en ze gaan niet de volle 1000m op topsnelheid uiteraard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:49

Wat doet een jong paard het liefst als je hem losgooit in een wei? Juist, gewoon lekker hard! Zelf had ik een paard dat van zeer klein veulen af aan hindernissen ZOCHT om te nemen, inclusief met een enorme op of afsprong, en daar ook niet echt langzaam op af ging.
Hard gaan vergt lang niet zoveel van een paard als men denkt. Het lichaam van een paard en helemaal een Volbloed, is daar helemaal op ingesteld.
En hordes springen is niet hetzelfde als hindernissen die niet geraakt mogen worden.

Racen is gecontroleerd in een kudde op hol slaan, zeg maar, dus feitelijk heel dicht bij hun natuur.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:28

Lusitana schreef:
Weer een vorbeeld van opzettelijk iets negatief brengen.
De media helpt mee aan het negatieve beeld. Als er had gestaan dat er een te betreuren ongeluk was gebeurd in de race, was het al anders overgekomen. Het is niet meer dan dat. Een ongeluk. Gebeuren zelfs in de wei en in elke tak van paardensport.

Ik zie veel negatieve titels boven artikelen die niet toevallig over nederlandse ruiters gaan, als ik eerlijk ben.
Zo ben ik ook eens geconfronteerdmet "paardenworstelen in spanje": waar ik nog een correcter stuk over ga schrijven. Als je al begint met zo'n term en in combinatie met dat in nederlandse ogen toch al vreselijke spanje, heb je al amok. Terwijl in duitsland en vele andere landen ook gewoon round-ups worden gehouden waarin de veulens met de handen worden gevangen om gebrandmerkt te worden omdat het nu eenmaal niet ander gaat. In Dulmen is het een toeristen attractie, in Spanje ook inmiddels (het vangen op zich doet men al eeuwen), maar de hollanders maken er in Spanje plots paardenleed van. Waarom?

Rensport is ook paardensport en de jockeys treuren ook heus als een paard wat overkomt. Ze gaan er echt niet op zitten met het idee van laten we eens lekker een paard de kluts in rijden.
Het lijkt wel of tegenwoordig niks meer mag met een paard. Want het zou wel eens wat kunnen krijgen...
Paarden worden opgeleid en getrained om aan de proeven mee te doen die we van ze vragen. Er is niks oneerlijks aan de proeven op zich.
Ik zou het heel erg vinden als systematisch alle takken van paardensport werden afgeschaft omdat men het zomaar ineens zielig vind omdat er wel eens ongelukken in gebeuren.

naderhand typefouten verwijderd

duidelijk verwoord en geheel waar in mijn ogen.

die begin training (zoals is kerkelover beschrijft) is vele male minder intensief als dat van een dressuur/springpaard. die lopen toch al snel 15 min te draven aan de longeerlijn zeker de gene die op de hengstenkeuring moeten verschijnen. die hebben toch echt veel spier voor een 2,5 jarige.

daarnaast worden de paarden ook zo gefokt dat ze tussen jan-maart veulen zodat ze 'volgroeit' 2jarige zijn als ze mogen racen. en zijn ze gefokt om te racen

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:03

Er wordt hier dus ook gesproken dat bijv Jockey's niet zouden treuren om het verlies van hun paard maar daar gaat het hier ook helemaal niet om. Het staat hier ter discussie dat er veel tragische ongelukken gebeuren in de Steeple.

Mijn zus is met haar paard een aantal jaar geleden begonnen met de steeple maar is daar uiteindelijk mee gestopt omdat het haar te gevaarlijk werd voor haarzelf en haar paard. Ook zij heeft toch een aantal vreselijke ongelukken gezien met zowel paard als ruiter. Ongelukken die nooit waren gebeurd als het paard niet over zulke hindernissen had moeten springen. Het zijn geen normale sprongen voor een paard als je van een heuvel af, over een boomstam in een diep gat met water moet springen, vervolgens over de kop slaat en zijn voorbeen breekt. Allemaal voor de sport en omdat de mensen erom nu een van een leuk (goedkoop)dagje uit houden (zoals ik hier lees) Het is volkomen onnatuurlijk voor een paard om op zo'n manier een hindernis te nemen. Een paard in het wild zou dit nooit doen maar wij mensen vinden het nu een maal een enorme kick als wij het paard dit kunnen laten doen...... Geweldig!!!!!!

Waar ik het ook helemaal niet mee eens ben is de dressuursport. Het ziet er zo mooi uit en kijk eens hoe geweldig mijn paard dit voor mij doet. Eén ding wordt voor het gemak even vergeten en dat is hoe verschrikkelijk onnatuurlijk lopen dit voor een paard is. Even voor alle duidelijkheid, ik heb het hier wel over de professionele sport en niet over de recreatie sporter of iemand die het gewoon leuk vind om af en toe eens een wedstrijdje rijdt.

De enige sport in de paardewereld waar ik het nog enigszins mee eens kan zijn is de endurence en god zij dank zijn daar de regels heel erg goed aangescherpt. Dit is de meest natuurlijk manier van paardrijden en waar de paarden uiteindelijk voor gemaakt zijn. Lekker rechtuit rijden en ontspannen van de natuur genieten tenminste voor de niet-wedstrijdruiters dan.

Ik ben en blijf van mening dat heel erg veel paarden veel te jong bereden worden, in welke tak van paardesport dan ook. Zelfs tussen de recreatieruiters......

Ik heb mij beide paarden voor mijn en hun plezier, ik rijd wel wat dressuur voor zijn spieren en de basis maar verder rijden wij veel buiten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:38

De eerste boomstam in een steeplechase moet ik nog tegenkomen.
Dat is zowiezo al eventing waar je over praat.
De hindernissen in een steeple/hurdle race zijn namelijk wel ntuurlijker.
Wel ben ik het er mee eens dat het veiliger moet.
Maar dat ze het niet leuk zouden vinden ben ik het 100% zeker niet mee eens.
Als ze het niet zo leuk zouden vinden zou het voor veel jockeys , workriders, trainers etc een stuk makkelijker worden.
Waarom, dan hadden we ook niet zoveel moeite om een paard er van te overtuigen dat hij toch echt jou tempo moet oftewel langzamer.
Ik heb in al die jaren dat ik nu renpaarden rijdt dus zeg nu zo'n 8 jaar nog nooit problemen gehad een paard vooruit te laten gaan, echter wel om een paard langzamer te laten gaan.
En ik ben niet de enige. We moeten op de school continue 5 paardlengte houden want komen we dichterbij dan maken we het onszelf heeeel moeilijk, want ja de paarden gaan elkaar uitdagen wie het snelste is en tja dan wordt het heel lastig om ze bij je te houden.
Niet omdat ze niet goed getraind zijn maar gewoon omdat ze het helemaal geweldig vinden.
Pff had veel blessures bij cursus genoten gescheeld als de paarden het niet leuk zouden vinden.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:18

Dit is allemaal prima dat je er zo over denkt maar verklaar jij dan maar eens hoe het dan komt dat er zo verschrikkelijk veel ongelukken gebeuren in deze sport en ehhhhh............ die boomstammen, ik zou nog maar eens heel goed gaan kijken hoor want ze liggen er wel degelijk.

Zeker gezien het feit dat jij deze tak van sport zo hoog ophemelt terwijl camerabeelden in Engeland toch echt niet liegen hoor. Het is verder prima dat jij deze sport beoefend met je paard, dat moet ieder voor zich weten. De één die is gek met dressuur, springen of een andere vorm van paardesport en daar hoef ik het gelukkig niet mee eens te zijn.

Maar om ook nog even op mijn openingszin terug te komen, over die zak met geld voor een paardeleven? Je gaat mij toch echt niet wijsmaken dat deze paarden alleen maar geld kosten in de profesionele wereld. Denk dat er toch maar heel weinig mensen over zouden blijven als er geen geld in te verdienen zou zijn. Klein voorbeeldje maar hoor ........ Totilas verkocht voor onnoemlijk veel geld en dat gebeurt dus ook in jou tak van sport

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:20

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:00

spettertjuh schreef:
Dit is allemaal prima dat je er zo over denkt maar verklaar jij dan maar eens hoe het dan komt dat er zo verschrikkelijk veel ongelukken gebeuren in deze sport en ehhhhh............ die boomstammen, ik zou nog maar eens heel goed gaan kijken hoor want ze liggen er wel degelijk.

Zeker gezien het feit dat jij deze tak van sport zo hoog ophemelt terwijl camerabeelden in Engeland toch echt niet liegen hoor. Het is verder prima dat jij deze sport beoefend met je paard, dat moet ieder voor zich weten. De één die is gek met dressuur, springen of een andere vorm van paardesport en daar hoef ik het gelukkig niet mee eens te zijn.

Maar om ook nog even op mijn openingszin terug te komen, over die zak met geld voor een paardeleven? Je gaat mij toch echt niet wijsmaken dat deze paarden alleen maar geld kosten in de profesionele wereld. Denk dat er toch maar heel weinig mensen over zouden blijven als er geen geld in te verdienen zou zijn. Klein voorbeeldje maar hoor ........ Totilas verkocht voor onnoemlijk veel geld en dat gebeurt dus ook in jou tak van sport

Alinea 1 op welke renbaan in de wereld liggen er dan boomstammen als hindernissen tijdens een steeple?
Ten tweede met mijn paard beoefen ik deze tak van paardensport niet ik train alleen deze paarden voor een trainer.
Let op wij hadden op de school ook al 4 keer in de week fitness om zo fit mogelijk te zijn en jha ook wij hadden fitness testen.
Je kunt hier namelijk niet zo maar aan deelnemen.
Om aan deze rennen deel te mogen nemen moet je als ruiter een hele zware test ondergaan.
In Engeland is het zo dat je nadat je al heel wat ervaring hebt met de training van renpaarden naar de school moet voor een week waar je allemaal testen moet doen om te kijken of je geschikt bent.
Omdat de sport gevaarlijk is willen ze alleen mensen die heeeeeel goed weten waar ze mee bezig zijn en die in TOP conditie verkeren.
Enkele tests van de fitness test 3 min steps stappen en daarna moet je hartslag onder de 90 zijn.
40 sec sit ups doen en dan moet je er minimaal 40 hebben, zo ook met de push ups.
Daarnaast moet je in die week voor rijden en wordt je door verschillende mensen bekeken of je capabel genoeg bent.
Dan over het geld er moet zeker WEL heeeeeeeeeeeeel veel geld bij.
Het zal voor enkele mensen lonend zijn maar jha die zijn op een paar handen te tellen.
Ze noemen het vanuit de oudheid niet voor niks te sport of kings, waarom eerst hadden koningen vooral de renpaarden omdat het allemaal zo duur is.
Om een paard in training te zetten kost je toch al gauw(bij de meeste trainers zelfs veel meer) 1000 pond per maand exclusief hoefsmid,dierenarts,transportkosten naar renbaan, jockeykosten enz enz enz.
Dit is ook de reden dat vooral rijke mensen renpaarden hebben omdat zei zich dat kunnen veroorloven.
Hier is in Engeland een oplossing voor bedacht en dat zijn de zogenoemde syndicaten hierbij heb je met bijvoorbeeld 10 man 1 paard om zo de kosten te kunnen scheiden en je toch het plezier hebt van een renpaard.

Voor de mensen die in de rensport werken is het eigenlijk precies hetzelfde verhaal.
Je begint met zo'n 500 pond per maand dat je verdient.
Hiervan moet je ALLES betalen. Voor dat bedrag werk je ook in het weekend sta je iedere dag vroeg op en bent pas laat klaar.
Verder is het zeer zwaar werk en de voldoening haal je uit het trainen wat je in de ochtend doet als de zon opkomt en de dagjes koers die er zijn.

Dat er minder ongelukken zouden moeten gebeuren ben ik het mee eens maar wat jij zegt klopt nu eenmaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:23