Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:04

Alice13 schreef:
Ik denk dat het voor de stal/ eigenaren zin vol is maar ga mee met proudmama wat betreft de paarden. Ik denk dat het voor hen heel stressvol is geweest.
Wij hebben het heel makkelijk. Ik hoef alleen maar de stallen open te gooien de paarden lopen rechtstreeks een grote weide in waar ze veilig zullen staan van brand of dergelijke!

Dan heb je dus mooi een probleem, want ons huis is vorig jaar afgebrand, en maar 1 van de
4 paarden liep zelf de stal uit, de andere 3 hebben we er echt uit moeten halen ondanks dat ik de staldeuren al los had gezet, heb ze gewoon de straat opgejaagd nieteens de wei in geen tijd voor op zo n moment want je moet er nog meer redden, er kwam me er zelfs weer 1 tegenmoed wat ik al uit de stal had gehaald, waar ik tegenop liep met een ander paard want door de rook zie je echt niets.
Dus sommige paarden lopen hun eigen dood tegenmoed, en dan ons laatste paard die wilde de stal nieteens uit die heb ik echt lopen trappen en slaan dat hij eruit ging, en veel tijd heb je niet want je stikt
zelf zowat door de rook.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:42

bianca1980 schreef:
LAURA @ als jij denkt dat de oefening maar gelijk lukraak is dan heb je het mis, oefeningen gaan altijd vooraf aan instructie en uitleg en dan word er geoefend met nepvuur, met alleen theorie zoals jij het simpelweg stelt red je het zeker niet. Vergeet niet dat voor veel van ons paarden de normaalste zaak van de wereld zijn, maar dat jij niet kan spreken voor iedereen. Waarom vind de 1 een paard eng en de ander is bang voor slangen. Dussssss..........zo vanzelfsprekend als paarden voor ons zijn is dat niet voor iedereen.

Ik ben zelf een beroeps brandweervrouw dus ik weet waar ik over kan spreken. Die rook is voor de paarden echt niet gevaarlijk. Ik vind deze oefening voor de buitengebieden zeker heel waardevol. Zelf ben ik ook paardenliefhebber en ik zou mijn paard hier dus ook wel aan bloot stellen.

DAAROM ook juist eerst theorie. Daarna wel oefenen met echte paarden, maargoed ik ben geen brandweercommandant of landbestuurder. Als het aan mij lag ging er een hoop anders.

Ik denk niet dat de neprook zo schadelijk is voor de paarden. Maar zo´n bult stress en zo´n negatieve ervaring zou ik niet op gaan zoeken.

Die meiden: wisten die wat er aan de hand was en speelden ze de paniek? Of was dat echt? Mag hopen dat ze op de hoogte waren gesteld van de oefening en dat ze toestemming hebben gegeven vor het gebruik van hun paardeb.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:03

LAURA @ en juist omdat jij niet alles weet hoe deze !!! oefening DAAR ter plaatse voorbesproken is moet je niet alles zo op bokt zetten, want in jou posts lees ik alleen maar negatieve dingen....mag hopen dit....mag hopen dat....en hebben ze dit wel gedaan....etc etc etc. Je insinueert hiermee dingen die wellicht helemaal niet ter sprake zijn. Als je van de hoed en de rand wilt weten moet je wellicht iemand die daar per plaatse is geweest eens mailen. ;)
Ik weet namelijk wel heeeeeel zeker dat voor deze brandweer lui een theorie aan vooraf gaat. Dat geld voor AL onze oefeningen die wij draaien. Je krijgt namelijk altijd een scenario mee. Vooraf word dan ook besproken waar je tegenaan kunt lopen ONZE gevaren etc etc etc. In dit geval dus thema paard : vluchtdieren, hoe ga je daarmee om.

Keet

Re: Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:25

Natuur hebben zij toestemming gegeven en wisten ze wat er aan de hand was. Als je gewoon had gelezen zie je dat er al iemand van stal heeft gereageerd

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:36

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het stressvol was voor de paarden die gebruikt zijn. Ik wil niet per defenitie zeggen dat ik vind dat dieren gebruikt mogen worden voor oefeningen, maar de brandweer moet ergens mee oefenen. De paarden op dit filmpje waren relatief rustig, als ik het zo mag noemen, dus waarschijnlijk viel het allemaal ook wel mee.
Het is gewoon zo, er moeten offers gemaakt worden om levens te kunnen redden. Dat is bij mij op de opleiding (dierenarts) net zo. Er moeten gewoon dieren gebruikt worden, zodat ik er straks tig beter kan maken. Maar daar hoor je weinig mensen over.

Ik vind het goed dat dit soort oefeningen gehouden worden. Je hoort vaak genoeg dat dieren omkomen bij een brand. Als dat door dit soort oefeningen kan worden voorkomen, dan is dat toch mooi?
Tuurlijk hebben deze paarden stress gehad. Maar er zijn meer dingen, die wij goedkeuren, waar dieren ook een hoop stress van hebben. Ik zal jullie de tientallen voorbeelden besparen omdat die zwaar off-topic zijn ;) .

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:21

maar als er echt brand is dan ga je toch niet effe die halsters in elkaar zetten? er is dan toch allemaal rook dan kun je het paardenhoofd tog amper zien? en als de staldeur opengaat (als er brand is) dan gaan mijn paarden er gelijk uit, oftewel je krijgt het halster niet eens op (!denk ik dan!). dus als er brand is in de stallen dan zou ik de staldeuren gewoon openzetten en ze dan de weide of bbak oplaten?!
en voor de mensen die ze niet zo effe op de wei kunnen zetten denk dat hun wel effe een stuk af kunnen zetten zoadat ze nog gelijk de weides of bak op kunnen?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:28

bianca1980 schreef:
LAURA @ en juist omdat jij niet alles weet hoe deze !!! oefening DAAR ter plaatse voorbesproken is moet je niet alles zo op bokt zetten, want in jou posts lees ik alleen maar negatieve dingen....mag hopen dit....mag hopen dat....en hebben ze dit wel gedaan....etc etc etc. Je insinueert hiermee dingen die wellicht helemaal niet ter sprake zijn. Als je van de hoed en de rand wilt weten moet je wellicht iemand die daar per plaatse is geweest eens mailen. ;)
Ik weet namelijk wel heeeeeel zeker dat voor deze brandweer lui een theorie aan vooraf gaat. Dat geld voor AL onze oefeningen die wij draaien. Je krijgt namelijk altijd een scenario mee. Vooraf word dan ook besproken waar je tegenaan kunt lopen ONZE gevaren etc etc etc. In dit geval dus thema paard : vluchtdieren, hoe ga je daarmee om.

Jammer dat je wil bepalen wat ik wel en niet op bokt mag zetten?

Van mij had dat stukje erbij wel een stuk duidelijker geschreven mogen worden, want het roept een hoop varegn bij me op. Dat ik die hier neerzet mag gewoon. Als dat klopt wat je zegt is het niet de fout van de brandweer, maar van de journalist.

Duidelijker zo?

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:04

Ik schrok wel even gisteren toen ik er langs reed, dat rook en die brandweerauto langs het kanaal, wilde vanavond op internet kijken of ik er wat van kon lezen, en zowaar.

Ik heb héél vroeger een brand meegemaakt op de manege waar ik toen stond. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken en de paarden op tijd weg. Brand was in een aangrenzende boerderij waar het hooi lag.

Ik vind het zéér wijs dat dit soort oefeningen gehouden worden. Ze zijn ook wel eens bij de stal waar ik nu sta geweest, sommige brandweerlieden wisten niet eens dat er een stal was met zoveel paarden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:29

proudmama schreef:
Hier zou ik dus mijn paarden nooit aan bloot stellen. Ik kan die beesten niet vertellen dat het maar een oefening is.
Er is een schitterend stallencomplex van de beredenpolitie, kunnen ze het daar niet gewoon houden,die paarden zijn het gewend?
Natuurlijk kan je zeggen iedereen moet oefenen,maar iedere situatie is anders. Leer de basisregels en vooral zorg ervoor dat op iedere stal ,hoe klein ook brandblussers hangen. Een mooie controle taak voor de brandweer!

hadden ze toch ergens gedaan tijdje terug, waren er niet 3 met speod na utrecht gebracht.. bjina overleden door te veel rook?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:15

Er zijn zelfs stallen die hun stallen om de zoveel tijd onder de kunstmatige rook zetten om te kijken of de ventilatie nog goed is (of niet), dus zo slecht is het echt niet voor de paarden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:21

Bij ons komt de brandweer ook regelmatig oefenen. Ook met rook, lichten en alles er omheen. Ik vind het fijn om te weten dat de brandweer weet hoe zij het beste kunnen handelen. Paarden vinden het wel vreemd maar reageren niet heftig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 03:26

Het zijn oefeningen die helaas noodzakelijk zijn, en het is maar goed dat er paardeneigenaren en maneges zijn die mee willen werken aan dit soort oefeningen. Mijn paard mag er ook voor "gebruikt" worden. Liever dat ze alle heisa al eens heeft meegemaakt mocht het nodig zijn dan dat je op het moment dat je het het hardste nodig hebt staat met een paard dat de hakken in het zand zet.

Ik train er trouwens ook op, en dat doen ze op de manege waar ik rij ook, dat de paarden met een kap over hun hoofd (ogen en oren bedekt dus en liefst neus ook nog), meelopen. Vind dat buitengewoon belangrijk, zo kan je als het eens nodig is de stress van je paard beter controleren en is het makkelijker ze mee te voeren. Ik oefen dat door mijn jas over het hoofd te gooien, of een handdoek of zo. Door de zintuigen te bedekken word de informatie die ze binnen krijgen gefilterd en is dus minder heftig voor ze. Als ze geleerd hebben je blind te volgen op een aanraking of zo (ik leg mijn hand op de schoft om ze te vertellen dat ik er gewoon ben bij zo'n oefening, verder natuurlijk gewoon halster met touw) is het veel makkelijker ze in geval van nood de stal uit te krijgen dan als alles wat er gebeurt eng en vreemd en bedreigend en nieuw is. En tijdens een oefening kan je fouten maken, kan je opnieuw beginnen als het niet gaat zoals je wil, net zolang tot het wel lukt. En geloof me, dat red levens! Ook voor de brandweermensen is het veiliger als ze met paarden werken die geleerd hebben dat ze geblinddoekt moeten volgen, paarden zijn de stal sneller uit en de brandweerlui zijn dus veiliger. Ik moet er werkelijk niet aan denken dat mijn paard de hakken in het zand zet, de kop op stand ezel zet en er mogelijk een brandweerman (of vrouw) in de problemen komt doordat mijn wannabe- ezel het vertikt om mee te lopen.

En de stress voor het paard? Geef ze na afloop een goede bak vreten en laat ze een paar uurtjes uitrennen op de weide/ paddock en ze zijn die stress zo weer kwijt. Als jij er tenminste niet over door blijft emmeren. Ze meeslepen op wedstrijd is ook stressvol en als je bang bent dat je paard zich blesseert moet je hem gewoon 24/7 opsluiten en vastbinden. Dat kan op de wei ook gebeuren en daar gebeuren nog altijd meer ongelukken dan tijdens dergelijke oefeningen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:04

Wij hebben ook vorig jaar een brandoefening gehad hier op stal.
Eerst zijn we begonnen met theorie, 2 dagen achtereen heb ik de brandweermannen verteld hoe ze paarden moesten benaderen, halsters om moesten doen, noodhalsters maken, en nog een ZEER belangrijk punt.......de verschillende soorten staldeuren.
Je staat verbaasd te kijken hoelang sommige mannen bezig waren om een staldeur open te krijgen!
Ook de verschillen tussen merrie met veulen, hengsten, gewone lekkere manegepaarden en sportpaarden kwamen aan de orde.

Daarna was het 2 dagen praktijk. Ook hier de stallen onder rook, en we hadden eerst gekeken (zonder de oefenploeg) of de paarden niet over de rooie zouden gaan, maar dat was eigenlijk niet het geval.
Pensiongasten hadden de keuze of ze hun paard wel of niet mee wilde laten doen!

Het was heel erg indrukwekkend, en zeer leerzaam!
De tweede dag hebben we er ook een "geurbom" bij gedaan, en daar reageerde de paarden WEL op. DIt maakte het dat de oefening ineens fiks moeilijker werd.
Dit was ook een veel donkerder kleur rook, en doordat we nu niets meer zagen wilde de paarden echt hun stal NIET uit.

Ik kan er een compleet verslag van schrijven, maar ow wat is het leerzaam geweest! Zowel voor mij als pensionhoudster als voor de brandweermannen.

We hadden uiteraard voor alle veiligheid wel 1 op 2 aan begeleiding bij de paarden.

Tevens is mij zeer duidelijk geworden dat bij een echte brand een verrekte goede communicatie met de brandweercommandant uiterst belangrijk is!

En hoe hard het ook klinkt, als de brandkromme te hoog is, komt niemand meer in de stallen, wel of geen paarden er nog in.

Nu komen ze nog om de "broek"te oefenen, dat ding waarmee ze paarden uit de sloot halen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:42

laura1986 schreef:
Die meiden: wisten die wat er aan de hand was en speelden ze de paniek? Of was dat echt? Mag hopen dat ze op de hoogte waren gesteld van de oefening en dat ze toestemming hebben gegeven vor het gebruik van hun paardeb.

Het waren allemaal pony's van de manege en stal zelf. Het is keuze die gemaakt door de staleigenaar.

de paniek is in sene gezet juist omdat de brandweer paniek tegenkomt in dit soort situaties.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:37

Dit soort oefeningen zou verplicht moeten worden op alle manege en pensionstallen. Ik laat mijn paard hier heel graag aan mee doen. Zeker omdat hij niet makkelijk door andere te pakken is en een echte stresser is. word hij alleen maar makkelijker van.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:30

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:30

Op onze vorige stal kwam de vrijwillige brandweer ook regelmatig oefenen. De keer dat wij er waren zonder paarden. Dus kast onder de lampjes en volgens het scenario was de boer in de gierput gedonderd, dus daar moesten er ook een paar in (wat er grappig was, aangezien de wc daar ook gewoon op uitkomt en je dat eeeecht niet wilt ruiken). Als ik zou moeten kiezen zou ik ze zo met ons paard laten oefenen, al is het om te zorgen dat hij in geval van nood makkelijker is.