Wielrenners ten val door geschrokken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:42

Bom-proof is ze niet, maar als ze samen met haar maatje is dan kijkt ze van een wielrenner meer of minder niet op of om.

Uiteraard sla ik nooit met een zweep naar mensen, dat vind ik echt niet kunnen, hij is er echt alleen maar om aan te geven dat ze iets ruimer om me heen moeten dan zo dicht langs dat ze mijn stijgbeugel in hun gezicht zouden kunnen krijgen.

Wij hebben niet eens een fietspad, maar een parallel weg aan een grote 80km/h weg. Daar maar 60 gereden worden, en dat vind k geen probleem. We hebben brede bermen, dus ik kan (en ga) altijd aan de kant voor automobilisten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:44

Wat ik ook altijd een beetje raar vind is dat zelfs ruiters schrikken van wielrenners. Ik ben van mening dat je al veel voor kan zijn als je als ruiter goed om je heen kijkt. En dat betekent ook dat je weet wat er achter je gebeurt! Je ziet ze dan aankomen en je kan dus je paard voorbereiden hierop en als je weet dat je paard het misschien spannend kan vinden kan je al voorbereidingen treffen (door bv ergens te stoppen, paard om te draaien of juist wat extra gas te geven).

Maar als ruiter schrikken van wielrenners vind ik ergens gewoon niet slim van de ruiter. Die hoort ook gewoon achter zich te kijken wat er aan komt (uiteraard uitzonderingen daargelaten)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:47

Vjestagirl schreef:
Ik vraag me weleens af hoe we als ruiters meer rekening kunnen houden met wielrenners. Wat zouden wij nu kunnen doen om het voor hen prettiger/makkelijker te maken?

Ik kijk heel vaak achterom als ik buitenrijd en als ik zie dat er wielrenners aankomen, probeer ik zo ver mogelijk in de berm te gaan rijden, zodat hun er ook fatsoenlijk langs kunnen. En vaak maakte ik een gebaar of ze mij en mijn pony rustig konden passeren, omdat mijn pony nogal snel schrok van mensen en dingen die te snel voorbij kwamen. Sommige hielden hier wel rekening mee, maar sommigen ook niet.. Maar dat is wat ik deed als ik wielrenners (en auto's ed natuurlijk) aan zag komen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:50

Ffortuna schreef:
Hoe dan ook, het spijt me dat jullie zulke negatieve ervaringen hebben. Hebben jullie er op stal al weleens over nagedacht de dichtstbijzijnde wielervereniging eens uit te nodigen voor wat informatie over en weer? Wellicht kun je zo oefenen met fietsers die langsrijden. Goed voor je paard, en goed voor de wielrenner die in het vervolg wellicht meer afstand houdt. Ervaring leert me dat wielerclubs hier vaak (zeer) voor open staan.

Sterker nog, ik ben er mede door bij een stal weggegaan. Bij mijn vorige stal was het honk op zondag in gebruik voor de wielrenners, waar we de afspraak hadden dat zij NIET op het paardengedeelte zouden komen. Afijn, ze hebben het een volledige heeeele maand volgehouden, daarna is er ééntje bijna van zijn fiets geslagen door mijn paard omdat ie zo ongeveer IN haar achterste zat als voorste van een groepje, en maar opjagen. Ze reden ook in volle vaart gewoon over het terrein heen, als jij met je paard toevallig net uit stal kwam had je pech, reden ze je gewoon van je sokken. En weeeee je gebeente als je er iets van durfde te zeggen. Gingen ze meteen janken bij de pensionhouder. Echt, ik ben zoooo verschrikkelijk blij dat ik op deze stal en in het bos waar ik nu rijd amper iets met die aso's te doen heb. Dus misschien hadden wij net die éne rotte appel van de wielerverenigingen, maar ondanks dat er daar ook paardeneigenaren bij zaten (althans dat claimden ze) boeide het ze geen ruk.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:52

Eigen schuld dikke bult moet ik eigenlijk zeggen .
je ziet meer dan vaak dat wielrennens denken dat de weg van hun is .
zo fietsen ze soms wel met 5e naast elkaar .
rijden ze overal vlak lang af
geven geen waarschuwing van te voren .
en worden nog kwaad als je roept he kijkt eens uit .
(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk .

echt wielrenners zijn mijn grote nachtmerrie buiten ik heb nog liever dat een peleton moterrijders langs rijd .
die wachten namelijk wel 9 van de tien keer .
op een teken van de ruiter dat ze er rustig lang kunnen rijden .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:54

wopkelover schreef:
Eigen schuld dikke bult moet ik eigenlijk zeggen .
je ziet meer dan vaak dat wielrennens denken dat de weg van hun is .

zo fietsen ze soms wel met 5e naast elkaar .
rijden ze overal vlak lang af
geven geen waarschuwing van te voren .
en worden nog kwaad als je roept he kijkt eens uit .
(uitzonderingen daar gelaten natuurlijk .

echt wielrenners zijn mijn grote nachtmerrie buiten ik heb nog liever dat een peleton moterrijders langs rijd .
die wachten namelijk wel 9 van de tien keer .
op een teken van de ruiter dat ze er rustig lang kunnen rijden .

Zoals ik het heb begrepen, reden deze wielrenners op het fietspad en de ruiter op het onverharde pad ernaast.
Wie zijn schuld is het dat het paard op het fietspad terecht komt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:54

sjorsie schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vraag me weleens af hoe we als ruiters meer rekening kunnen houden met wielrenners. Wat zouden wij nu kunnen doen om het voor hen prettiger/makkelijker te maken?

oplossen in de lucht als ze eraan komen }:0

:') _O-
Ik neem het acuut van je aan. Ik kijk ook regelmatig achterom op buitenrit, gewoon alleen al voor de auto's die aan kunnen komen en die je soms door omgevingsgeluid ook niet altijd hoort. Mijn paard is echt zo'n beetje bomproof buiten, maar als ik merk dat ze wat strak gaat staan dan gebaar ik even wat rustiger, en zodra ze weer ontspannen is (paar pasjes later) dan kunnen ze er gewoon langs. Ook al gaan ze dan vol gas, is geen probleem. En dat gaat eigenlijk altijd goed, als ik hoor dat er eentje met een bloedvaart aankomt dan wil ik wel eens mijn paard opfokken zodat ze dansend over straat gaat, werkt ook gezien niemand zo'n 600 kilo op zijn motorkap wil hebben. En zodra ze dan vaart minderen gaat mijn paard netjes aan de kant, en wuif ik vriendelijk dankjewel.

whitneyvdwJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:55

ik kan me voorstellen dat je bij die stal weg bent gegaan,wat een ascociaal volk zeg,ik had er geen medelijden meegehad.als je paard had uitgehaald,moeten ze er maar niet zo vlak achter zitten.dan vragen ze erom.verder ben ik het in grote lijnen met sjorsie en met jessira eens,het is en blijft een asociaal volk.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:57

@brainless .
waarschijnlijk bedoelen ze met onverhard pad de berm of een padje net langs het fietspad
die wielrenners hebben het paard dus kunnen zien ,
en ik vind dat ze dan wel het fatsoen mogen hebben om even te roepen o,i,d,
als jij als fietsen op het fietspad rijd bel je toch ook even als je even passeerd .
hier gebeuren dus die ongelukken allemaal mee

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:58

Hier ooit meegemaakt dat een wielrenner mijn paard inderdaad raakte met een arm ( ik reed echt aan de kant). Sinsdien kent mijn paard de traverse en heb ik altijd een zweep(je) bij me, puur om mijn ruimte om het paard heen te verruimen. Het paard was erg braaf, maar mocht ie schrikken, dan heb ik het nog gedaan ook.
De laatste paar keer heb ik even zijn kont opzij gezet ( richting rijbaan) en zweep aan die zijde en dat is dus DE manier om verkeer van achteren af te remmen. Dit moet je wel doen als ze nog een meter of 20 achter je zitten, en niet als ze net voorbij komen natuurlijk.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:43

Ik heb net een gat in de markt bedacht... Springmutsje voor het paard met achteruitkijkspiegels ;)

En dan kunnen we in de beugels van de ruiters vast ook wel iets fabriceren wat op knipperlichten lijkt. Vraag me af, of als je oranje lichtjes hebt en die laat knipperen als alarm lichten mensen daar rekening mee zouden houden :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:52

manic schreef:
Ik heb net een gat in de markt bedacht... Springmutsje voor het paard met achteruitkijkspiegels ;)

En dan kunnen we in de beugels van de ruiters vast ook wel iets fabriceren wat op knipperlichten lijkt. Vraag me af, of als je oranje lichtjes hebt en die laat knipperen als alarm lichten mensen daar rekening mee zouden houden :D

:')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:57

manic schreef:

Ben zo maar bang.... een vriendin van me heeft geen bak, en moet dus in de winter in het donker over straat met haar paard. Die gaat als hysterische kerstboom, maar nóg wordt ze door allerhande gemotoriseerd verkeer zo ongeveer van haar paard zijn sokken afgereden...

Wat misschien wel werkt, is een sirene of alarm met bewegingsmelders. Moet alleen je paard ook wel sirene proof zijn uiteraard. (Die van mij heeft het gisteren in de schriktraining gehad, die gaf weinig kik) :') :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:13

Hier ook vooral negatieve ervaringen met wielrenners. Heb een tijdje op een stal gestaan met precies zo'n fietspad als op de foto's met een flinke berm en pad voor ruiters ernaast. Gewone fietsers zijn voor een paard over het algemeen niet eng, maar de wielrenner wel. Je hoort ze niet aankomen, en dan komen ze plotseling met een flinke snelheid voorbij, en dan ook nog eens in grote groepen soms. En grote groepen zijn veel enger volgens mijn paard, tot 5 wielrenners vind hij het prima, maar groepen van 20 niet. Ik ben ook weleens in een wielerronde beland (gewoon op een 60 weg voor auto's die verder niet afgesloten was). Dat is pas ellende, dan komen er na heel veel wielrenners nog motoren en auto's met vlaggen erop achteraan ook. Gelukkig is het altijd goed gegaan. Het valt mij ook altijd op dat op het mini stukje weg waar ik langs kom op weg naar het bos, dat als ik daar met de auto rijd, over het algemeen auto's meer afstand nemen en afremmen wanneer ze me passeren dan wanneer ik op mijn paard zit. Heel vreemd is dat. Wel met 80 rakelings langs een paard scheuren op een landweggetje en voor een auto de berm in gaan en afremmen.

Over deze situatie kunnen we niet oordelen. Ik heb ook regelmatig gehad dat bv auto's heel goed bedoeld afremmen voor mij, maar dan net te vroeg weer optrekken waardoor mijn paard meer reactie geeft dan wanneer ze gewoon met normale snelheid waren langs gereden.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:33

Als we allemaal eens rekening met elkaar houden in plaats van alleen maar met vingertjes naar elkaar te wijzen en alle groepen over één kam te scheren!

Wat een reacties hier, eigen schuld dikke bult etc :n
Je vraagt er toch niet om om in het ziekenhuis te belanden?

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:41

Tja het zijn niet alleen wielrenners hoor. Paardenmensen kunnen ook behoorlijk asociaal gedrag vertonen op de weg.
Zo ben ik jaren geleden aangereden door een vrachtwagen die mij koste wat het kost moest inhalen. Kon niet even wachten tot ik met mijn paard tot bij een oprit gereden was om opzij te gaan. Dat was een smalle landweg met steile berm, dus kon niet even opzij. Ik heb een redelijk bomproef paard dat is toen wel gebleken. De vrachtwagen passeerde zo dicht bij ons dat hij met spiegel zo ongeveer mijn schouder vermorzelde. Mijn paard reageerde helemaal niet. Ik heb daar nog maanden last van gehad van die klap. Eenmaal voorbij zag ik dat het een paardenvrachtwagen betrof. Toen viel ik pas bijna van mijn paard van verbazing.

Aan de andere kant krijg ik via mijn werk vaak genoeg te maken met overtredingen van ruiters. Rijden over een voetgangerspad in een park is daar 1 voorbeeld van. Als ruiter ben je een bestuurder, OOK als je ernaast loopt en dus hoor je imo niet op een voetpad thuis. Wil of moet je toch door het park heen ga dan even de berm in.
Dat ruiters op een fietspad rijden is ook helemaal fout maar dan wel weer begrijpelijk als het alternatief een 80 km weg is. Veiligheid voorop.

Ikzelf heb er niet zo'n probleem mee als er ergens paardenpoep ligt maar de gewone burger heeft dat wel. En die zijn nog steeds in de meerderheid. Poep die op het fietspad terecht komt kan bijvoorbeeld best even aan de kant geduwd worden. (Ik vind een poepzak zelf wel onzin.)

Ik ben het ermee eens dat er in de theorie van het rijbewijs meer aandacht besteed mag worden aan het gedrag van dieren. Niet alleen paarden maar ook honden, katten en andere dieren waar je regelmatig mee geconfronteerd wordt op de weg. Ik heb het wel gehad in mijn theorie en zelfs een examenvraag over gehad (in België).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:46

Voor dit soort situaties heb ik dus altijd een lange dressuurzweep bij me he. En die hou ik als ik langs de weg of op een fietspad of in de berm rij dus bewust níet netjes tegen mijn zij... Gewoon goed naar opzij houden, dan houden passanten wel afstand ;)

Het feit dat zóveel ruiters/ amazones slechte ervaringen hebben met wielrenners, zegt eigenlijk wel genoeg. Verkeersveiligheid gaat boven verkeersregels, wanneer je de situatie daarom anders inschat dan officieel moet, krijg je echt geen bekeuring van oom agent. M.i. kunnen wielrenners met hun hoge snelheden daarom beter verkassen naar de autorijbaan en langzaam verkeer zoals paard en ruiter op het fietspad of in de berm rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:50

Chubby: dat is dus de omgekeerde wereld. Omdat een ruiter het wil, moeten wielrenners (ik gok dat die gemiddeld 30 km per uur rijden) maar de autoweg op (waar 50, 60 of wel 80 gereden wordt) en moeten ruiters maar gebruik maken van het fietspad? Het moet toch niet gekker worden.
Wel vind ik dat er meer ruiterpaden moeten komen. Maar ja, zie daar maar eens ruimte voor te vinden in ons toch al druk bevolkte landje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:51

Ffortuna schreef:
Chubby: dat is dus de omgekeerde wereld. Omdat een ruiter het wil, moeten wielrenners (ik gok dat die gemiddeld 30 km per uur rijden) maar de autoweg op (waar 50, 60 of wel 80 gereden wordt)? Het moet toch niet gekker worden.

Nee hoor, moeten helemaal niets. Was een hersenspinsel van mij..

Maar beter een wielrenner met 30 (volgens mij gaan ze in volle vaart wel harder hoor) over de rijbaan dan een stappend paard (5 km/ uur).. Of denk ik erg krom?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:51

Hier zijn ook veel wielrenners, maar die beginnen al te roepen en te doen als ze nog niet in de buurt zijn. Ik ga dan altijd zo staan dat mijn paard ze kan zien aankomen. Dan is er niets aan de hand. Ze zijn altijd wel geluidloos als ze heel hard fietsen, maar even waarschuwen met roepen dat ze er aan komen is een kleine moeite en kan veel voorkomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:52

Een paard kun je nog inhalen op een weg waar je 60 mag, een peloton wielrenners niet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:53

Fortuna, ik ben best bereid met mijn stal een dag te organiseren om wielrenners uit te nodigen. Maar k ben bang dat het weinig zode aan de dijk zet... Het begind nu weel mooier weer te worden dus worden alle wielrennerspakken weer aangetrokken ed.

Wat je als ruiter kunt doen om het elkaar prettig te maken in het verkeer? Elkaar niety in de weg zitten en elkaar met respect behandelen. Maar ik weet uit ervaring dat dit gewoon weinig gebeurd. Ik heb absoluut respect voor mijn mede weggebruikers en probeer iedereen dan ook zo min mogenlijk in de weg te zitten, maar soms is het gewoon niet anders. Hier in het dorp zijn een heleboel paardenhouders, dus gelukkig houden de weggebruikers over het algemeen wel rekening mee. Behalve wielrenners. En dat is gewoon jammer.

Iemand haarda aan de zweep aan de kand van de weg te houden. Dit heb ik op een gegeven moment oom gedaan, en ze rijden gewoon door, als rijden ze er tegen aan. Dat achelden ze mij uit dat ik mijn troep bij me moet houden. Ik vind dat gewoon niet kunnen, aangezien ik veiligheid voor bijde probeer te bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:56

Chubby: ik snap je logica ook wel dat er een extra baan voor ruiters moet komen. Maar je kunt een wielrenner niet 'verbannen' naar de autoweg en als ruiter maar het fietspad in beslag willen nemen :+ (gemiddeld genomen is een ritje van 30 gemiddeld redelijk vlot hoor, 'in volle vaart' moet je aan 40 denken maar dan heb je een flink recht stuk nodig). Daarom vind ik dat er extra ruiterpaden zouden moeten komen.

Overigens vind ik het erg grappig, zelf geef ik altijd aan bij ruiters dat ik voorbij rijd, en als ik dan voorbij ben en zij bijv. aan de kant zijn gegaan voor me roep ik altijd dankjewel!, hopende dat ruiters die in dit soort topics roepen dat wielrenners zo aso zijn mij een keer tegenkomen :') hahahaha. Want ja op de fiets ben ik (net als in de auto trouwens) een redelijk heilig boontje, ik veroorzaak liever geen ongelukken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:03

Fortuna, dat soort mensen heb ik ook totaal geen problemen mee. Ik zou graag hebben dat bijna alle wielrenners zo reageren. maar dat is gewoon niet zo... De wielrenners die zo reageren als jij die kom ik gewoon zelden tegen. Ik vind het wel erg leuk en super sportief als er zo gereageerd word :) Ik vind dat een stuk leuker dan al dat gekanker tegen elkaar...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:04

sjorsie schreef:
Kuggur schreef:

Die opmerking is niet banketstaaf, die is gewoon dom. Er is al vaak opgemerkt hier op Bokt dat je illegaal bent als ruiter op het fietspad. En dat is een goede verkeersregel zoals uit dit ongeluk blijkt.

Je kan op veel paden haast niet ergens anders rijden, dus je opmerking slaat kant nog wal, dat is dan misschien dom van de gemeente die er geen rekening mee houd, maar wij hebben hier ookal aanrijdingen gehad op kruispunten en bruggen, daar zijn echt geen ruiterpaden. Het zou de wielrenners sieren als ze wat meer met de mensen om zich heen rekening hielden want ik heb er ook wel eens een haast op de motorkap gehad omdat ze zo kneppelhard over de kruising gingen terwijl het licht aan hun kant rood was, dan willen ze niet remmen, als ze al remmen hebben op hun fiets.

Jij bent een typische paarden eigenaar in mijn ogen. Illegaal als ruiter op een fietspad zijn en toch nog de verantwoording op een ander af schuiven. Ik doe wat ik wil en de rest van de wereld moet maar rekening met mij houden.
Dat je op veel paden niet ergens anders kan rijden is een waardeloos excuus dan hoor je er gewoon niet te komen.