Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
jannie86 schreef:ik vind het een beetje vreemd.
zo lang wij paarden hebben (20 jaar) fokken we er ook mee, en er staan ook bijna net zolang al hengsten op stal. Bij ons is dit nog nooit voorgekomen (klopt wel even af)
SETEFURII schreef:Dus de hengst in kwestie zou zich kunnen herinneren of hij de merrie in kwestie gedekt heeft?
Lijkt me wel vaag
Nathalie83 schreef:Dat was voor mij een bevestiging dat een hengst wel degelijk weet wie hij wel en niet gedekt heeft.
Melanie5 schreef:Ik weet uit ervaring en van andere mensen dat gedekte merries die thuis weer in een koppel met hengst komen, vaak weer opbreken. Dit om de eigen hengst de kans te geven.
Vind het onderzoek wel logisch. Bij leeuwen, apen etc gebeurt dit zeer regelmatig.
Daarnaast is het wel zo, dat ik denk dat eerder de hengst veantwoordelijk is voor een miskraam, dan de merries. Wat veel hengsten doen, is de merrie zolang opjagen en lastig vallen, dat ze vanzelf opbreekt (in de eerste 3 maanden dracht). Een hengst weet dondersgoed of de merrie van hem dragend is of niet.
Boras schreef:Onduidelijk artikel. It may wordt in de volgende zin gevolgd door we conclude.
Ik ben benieuwd hoe degelijk dit onderzoek is geweest. Een miskraam kan vele oorzaken hebben. Daarmee wil ik de genoemde reden niet uitsluiten, maar ik vraag me af of andere oorzaken werden uitgesloten.
Dan moet je het hele onderzoek opvragen, de toegepaste methodologie staat er als het goed is in. Het is gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift dus dan mag je aannemen dat het wel aan de basisvoorwaarden van fatsoenlijk onderzoek voldoet. De meeste onderzoeken conluderen dat "iets zou kunnen zijn" tot het tegendeel bewezen is. termen als it may of we conlude zijn dus niet zo raar
Ik kan best geloven dat hun instinct paarden laat weten welk veulen wel of geen nakomeling is.
Maar dat stukje over buiten de deur gedekte merries die zich vervolgens als ze de kans krijgen laten dekken door de stalhengst vind ik erg vaag. Dat wil je toch juist niet als eigenaar als je merrie juist door een door jou (dure) geselecteerde hengst is gedekt? En daarom let je er nog meer dan normaal op dat merries en hengsten gescheiden blijven. Een ongelukje kan gebeuren, maar in het artikel wordt het gebracht alsof het vaak voorkomt en dus representatief voor het onderzoek. Snap ik niet.
Als je naar de namen kijkt lijkt het een Tsjechisch (?) onderzoek. Daar houdt men paarden wellicht iets anders dan wij hier.