'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:23

Eén ding weet ik wel.
Toevallig er over gehad met mijn DA, een expert op het gebied van reproductie paarden.

De geboorte van een veulen wordt door het veulen zelf in gang gezet.
Het veulen maakt een hormoon vrij, zodat de merrie aan de uitdrijving begint.

Elk onderzoek heeft als uitkomst wat de onderzoeker wil.

Voor mij is dit onderzoek een wazig en zweeverig verhaal.

In de mensen wereld zijn er ook veel miskramen.
Teveel horny buurmannen in de buurt ??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:24

jannie86 schreef:
ik vind het een beetje vreemd.
zo lang wij paarden hebben (20 jaar) fokken we er ook mee, en er staan ook bijna net zolang al hengsten op stal. Bij ons is dit nog nooit voorgekomen (klopt wel even af)

Hebben je merries een normale relatie met die hengst? Of is die alleen 'aanwezig' in dezelfde stal, maar verder geen kuddegenoot van de merries?

Retlaw

Re: 'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:25

zie mijn laatste post Bandida

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:25

Bramblerose schreef:
Misschien moeten alle merries lekker thuis in hun eigen box geïnsemineerd worden?

Nee die moeten gewoon lekker met de eigen hengst op de wei.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:42

SETEFURII schreef:
Dus de hengst in kwestie zou zich kunnen herinneren of hij de merrie in kwestie gedekt heeft?
Lijkt me wel vaag

Ik heb het ook nooit geloofd, maar het is echt zo!!
De stal waar ik nu rijd heb ik een merrie onder mijn hoede, zij is gedekt door hun eigen hengst. Stalgenootje liep met haar paard voorbij (welke niet gedekt was) en meneer maakte een hoop stampij, vervolgens kom ik er achter aan gelopen, hij kijkt een keer en loopt weg. En dit is meerdere malen gebeurd.
Dat was voor mij een bevestiging dat een hengst wel degelijk weet wie hij wel en niet gedekt heeft.

Ik vind het een interresant onderzoek.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:50

Als bij ons een merrie terug komt van een dekking is onze hengst zijn leven toch niet zeker :+
Hij staat er niet bij,maar wel langs in de wei en ze kunnen elkaar met neuzen over de draad aanraken. Maar de als bij ons de dames niet hengstig zijn, zijn ze niet zo heel gezellig naar de hengst of naar andere ruinen toe.

Veder zal niet elke hengst agressief reageren.
Bij onze hengst heeft vorig jaar af en aan een veulen in de wei gestaan. Veulen sprong constand over de draad en weer terug. Hij heeft nooit een hoef uitgestoken naar het veulen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:52

Ik weet uit ervaring en van andere mensen dat gedekte merries die thuis weer in een koppel met hengst komen, vaak weer opbreken. Dit om de eigen hengst de kans te geven.
Vind het onderzoek wel logisch. Bij leeuwen, apen etc gebeurt dit zeer regelmatig.
Daarnaast is het wel zo, dat ik denk dat eerder de hengst veantwoordelijk is voor een miskraam, dan de merries. Wat veel hengsten doen, is de merrie zolang opjagen en lastig vallen, dat ze vanzelf opbreekt (in de eerste 3 maanden dracht). Een hengst weet dondersgoed of de merrie van hem dragend is of niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:52

Nathalie83 schreef:
Dat was voor mij een bevestiging dat een hengst wel degelijk weet wie hij wel en niet gedekt heeft.

Ik vind het verbazend dat daar zo aan getwijfeld wordt.. uiteraard weet die dat.
Paarden worden als intelligente sociale diersoort gewoon verschrikkelijk onderschat, en dan in de eerste plaats nog door de mensen die er het meeste mee in de weer zijn. Laat een leek een uurtje naar een kudde kijken en die vindt dat perfect normaal dat paarden dat soort dingen weten.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:30

Denk eigenlijk niet dat er tegenwoordig nog merries en hengsten samen in een kudde staan.
Al helemaal niet als er net voor 2000euro aan KI besteed is, of denk ik nou te realistisch :Y)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:31

Melanie5 schreef:
Ik weet uit ervaring en van andere mensen dat gedekte merries die thuis weer in een koppel met hengst komen, vaak weer opbreken. Dit om de eigen hengst de kans te geven.
Vind het onderzoek wel logisch. Bij leeuwen, apen etc gebeurt dit zeer regelmatig.
Daarnaast is het wel zo, dat ik denk dat eerder de hengst veantwoordelijk is voor een miskraam, dan de merries. Wat veel hengsten doen, is de merrie zolang opjagen en lastig vallen, dat ze vanzelf opbreekt (in de eerste 3 maanden dracht). Een hengst weet dondersgoed of de merrie van hem dragend is of niet.

Dus het afbreken van de dracht door stress kan niet meer als de dracht meer dan 3 maand ver is?

Interessant om lezen, allemaal... Ik ga op zoek naar een ander vriendje voor mijn hengst ipv een fokmerrie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:42

Onduidelijk artikel. It may wordt in de volgende zin gevolgd door we conclude.
Ik ben benieuwd hoe degelijk dit onderzoek is geweest. Een miskraam kan vele oorzaken hebben. Daarmee wil ik de genoemde reden niet uitsluiten, maar ik vraag me af of andere oorzaken werden uitgesloten.

Ik kan best geloven dat hun instinct paarden laat weten welk veulen wel of geen nakomeling is.

Maar dat stukje over buiten de deur gedekte merries die zich vervolgens als ze de kans krijgen laten dekken door de stalhengst vind ik erg vaag. Dat wil je toch juist niet als eigenaar als je merrie juist door een door jou (dure) geselecteerde hengst is gedekt? En daarom let je er nog meer dan normaal op dat merries en hengsten gescheiden blijven. Een ongelukje kan gebeuren, maar in het artikel wordt het gebracht alsof het vaak voorkomt en dus representatief voor het onderzoek. Snap ik niet.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:06

apart...wel heel logisch vooral omdat ze hier veel vaker samen staan met andere hengsten dan dat ze int wild ermee leven....

maar wel erg intressant

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:52

Boras schreef:
Onduidelijk artikel. It may wordt in de volgende zin gevolgd door we conclude.
Ik ben benieuwd hoe degelijk dit onderzoek is geweest. Een miskraam kan vele oorzaken hebben. Daarmee wil ik de genoemde reden niet uitsluiten, maar ik vraag me af of andere oorzaken werden uitgesloten.

Dan moet je het hele onderzoek opvragen, de toegepaste methodologie staat er als het goed is in. Het is gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift dus dan mag je aannemen dat het wel aan de basisvoorwaarden van fatsoenlijk onderzoek voldoet. De meeste onderzoeken conluderen dat "iets zou kunnen zijn" tot het tegendeel bewezen is. termen als it may of we conlude zijn dus niet zo raar :)

Ik kan best geloven dat hun instinct paarden laat weten welk veulen wel of geen nakomeling is.

Maar dat stukje over buiten de deur gedekte merries die zich vervolgens als ze de kans krijgen laten dekken door de stalhengst vind ik erg vaag. Dat wil je toch juist niet als eigenaar als je merrie juist door een door jou (dure) geselecteerde hengst is gedekt? En daarom let je er nog meer dan normaal op dat merries en hengsten gescheiden blijven. Een ongelukje kan gebeuren, maar in het artikel wordt het gebracht alsof het vaak voorkomt en dus representatief voor het onderzoek. Snap ik niet.

Als je naar de namen kijkt lijkt het een Tsjechisch (?) onderzoek. Daar houdt men paarden wellicht iets anders dan wij hier.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:57

Tuurlijk weten hengsten wie zegedekt hebben. Ze weten bij mij op stal precies welk meisje bij hun hoort. En ondanks dat ze proberen te imponeren voor de anderen is het degene die ze drachtig hebben gemaakt waar ze het beste op passen/ meest bezorgd om zijn.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:51

smeetjoew schreef:
Sjoert schreef:
Overmorgen is het 1 april? :=

Mijn gedachten.
Vind het een zeer apart onderzoek, met vreemde onderbouwing en dito resultaten. :=

Helaas, het onderzoek staat inmiddels ook op nu.nl, dus denk niet dat dit verzonnen is. Wel heel apart als merries dat zelf zouden kunnen zeg...

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:54

Wat goed dat er onderzoek naar gedaan is. Maar het klinkt wel vreemd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:57

Wat ontzettend mooi :+:

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:07

nieuw? ik weet nog toen Verdi 2 jaar oud was (en nog hengst), ik regelmatig met hem liep te wandelen/grazen, voorbij een wei van een paardenfokkerij. Toen werd ik verzocht om daar niet te lang met hem te blijven staan omdat ze een merrie had die net was geinsimineerd en ze was bang dat de zwangerschap werd afgebroken. en dat is nu zo'n 7 jaar geleden. Dus ik denk dat deze vermoedens al veel langer onder fokkers leeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:28

Het volledige artikel is helaas niet beschikbaar, tenzij je je aanmeldt op de site waar het staat en een bedrag (34 euro) betaald om het te lezen. Dus moeten de meesten van ons het doen met het korte vertaalde extract van het onderzoek waar, zoals hierboven gemeld, inderdaad wel wat taalduiveltjes zitten.

Hoe dan ook: de oplossing lijkt simpel - als je meerdere paarden hebt lopen, waaronder één hengst als groepsleider, dan zul je de hengst tijdelijk moeten verhuizen als de merrie geïnsemineerd is of gedekt is "buiten de deur" .. dat een hengst een éénmaal geboren veulen zou doden omdat het niet zijn nawas is? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Een vergelijking met een leeuwengroep gaat m.i. niet op want een leeuw doodt de jongen van een leeuwin omdat hij met haar wil paren en zij dat niet toestaat (dacht ik) zolang ze jongen nog zoogt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:00

Ik ben dat filmpje van die hengst die in de natuur een veulen doodt ook nog niet vergeten,dus zo vreemd komt het onderzoek op mij ook niet over.Ergens is het zelfs heel logisch!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:28

Voor dat onderzoek is best wat te zeggen... Al kun je met 1 onderzoek nog niet alle gevallen van verwerpen niet verklaren, bovendien heb je bij een gedomesticeerd dier kans op uitzonderingen (die de regel bevestigen?).

Een paardenfokker die ik ken wilde beslist geen andere (klop)hengst van iemand anders ook maar 5 minuten op het erf, de drachtige merries werden knettergek, met kans op ongelukken en... verwerpen!

Het doet me inderdaad denken aan het leeuwen-mechanisme.

Ook katers kunnen jongen van vreemden doden, en vermoedelijk werkt dat bij konijnen ook zo. Tegen hun eigen jongen kunnen ze juist heel vriendelijk zijn, maar ja, weinig mensen durven dat uit te proberen...
Ook vrouwtjeskonijnen kunnen tijdenlang gedekt worden, zonder dat de zwangerschap doorzet, en bij een andere ram, of als de omstandigheden misschien verbeteren(?) ontstaat er ineens een geslaagde zwangerschap.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:38

Heb hetzelfde gevoel als Sjoert............. :D
enne.... wie zegt dat nu.nl niet aan 1 april grappen doet ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:40

@ yfande: Tja, op 32 maart zullen we het weten. :')

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:19

Een apart onderzoek.. maar opzich wel interessant. :) Kan me er wel iets bij voorstellen dat ze wilde weten waarom en hoe!
Ik heb een tijdje op een fok en handelstal gewerkt, en daar hadden ze het er ook altijd over dat de hengsten precies wisten wie ze gehad hadden en niet, die stonden met het dekseizoen gewoon met een aantal merrie's in de weide en dat ging toen altijd prima. Erna stonden ze om de beurt in de wei (overdag de merrie's en 's nacht de hengsten en dat is altijd goed gaan vertelde ze, heb er maar 1 jaar gewerkt) en zijn er altijd veulens geboren.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:46

Zoolgangster schreef:
@ yfande: Tja, op 32 maart zullen we het weten. :')

+:)+ _O-