De Indiase Kathiawari staat mogelijk op punt van uitsterven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:03

Ik heb ze altijd zo apart gevonden. Ik hoop dat ze stand kunnen houden. Het zou echt zonde zijn als ze uitsterven.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:59

JoSav schreef:
Cayenne schreef:
De meeste Kathiawari's zijn van lokale mensen daar en die hebben geen weet of echte profijt van een fokprogramma denk ik zo.
Hoewel dat natuurlijk altijd kan veranderen.

Neen. De meeste Kathi's zijn in het bezit van staatstoeterijen van Gujarat. Uit een telling van een aantal jaar terug bleken slechts enkele tientallen zuivere Kathi's in het bezit van private fokkers/eigenaren.

De Kathiawari (of Kathiawadi horse, afgekort tot Kathi maar ook wel poedersuiker genoemd) heeft al meerdere malen op het randje van uitsterven gebalanceerd.
Overigens is geen enkele van de genoemde raszuivere paarden geruind. Ruinen wordt alleen gedaan bij uitermate agressieve of defecte exemplaren. Ook renpaarden worden soms geruind.

Het artikel is een manier om aandacht te vragen voor dit probleem. De Marwari heeft recentelijk ook gekampt met deze problematiek: er werden grote aantallen gekruist met andere rassen, er was geen fokstandaard en geen officieel stamboek en dit is gedeeltelijk via de overheid en publiek initiatief recht gezet.
Inmiddels lopen er veel meer exemplaren van de Marwari rond in India en Pakistan en wordt de kwaliteit gecontroleerd via het stamboek. Het is de bedoeling dat dit ook voor de Kathiawari gaat gebeuren en er worden nu plannen opgezet hoe dit constructief en grootschaliger aan te pakken. Een van de eerste stappen omvatte dan het in kaart brengen van de huidige populatie en daaruit is verrassenderwijs gebleken dat er weinig 'zuivere' Kathiawari's over zijn.

Er bestonden in wezen 36 strains, wat de laatste jaren is geslonken tot 28 en nog altijd tanende is; dus je kunt wel nagaan dat 80 tot 100 zuivere exemplaren zeer relatief is en er klaarblijkelijk veel 'onzuivere' Kathi's rondlopen.
Er wordt echter al heel lang bij zowel de Marwari als de Kathi op een specifiek type geselecteerd.

De populatie kan dan met behulp van bijvoorbeeld een hulpstamboek voor de onzuivere exemplaren en geschikte nauw verwante paarden als de Marwari en heel eventueel Arabier en Akhal-Teke weer worden opgebouwd. Met gerichte fok is hier zeker nog wat van te maken, en daar zijn ze nu al een aantal jaar mee bezig.

Bij de Marwari is de invloed van de Turkoman overigens duidelijker te zien dan die van de Arabier, bij de Kathiawari eerder andersom, maar vanaf de 18e eeuw zijn er zeer veel Turkomans geïmporteerd door de Britten om de Kathiawari en Marwari te veredelen. Doorgaans wordt de Arab oorsprong tussen haakjes gezet. Vooral de Marwari en onzuivere Kathiawari's zullen moeten bijdragen aan het behoud van dit ras, maar het is zover ik weet niet zo ernstig gesteld als je naar aanleiding van dit artikel zou denken, in die zin dat de populariteit van deze paarden na jaren eindelijk weer stijgende is. De staat van Gujarat is al jaren bezig om de fok te reguleren en de populatie niet alleen in kaart te brengen, maar ook middels een fokbeleid te sturen. Dit is met de Marwari in andere gebieden al heel succesvol gebleken.
Het onderzoek is begin verleden jaar gestart op last van de overheid en heeft ten doel ook andere bedreigde, lokale rassen en types onder de loep te nemen, zoals de Manipuri, de Bhimthadi en de Gungthadi, die vermoedelijk veel ernstiger bedreigd zijn.

De Kathi's worden o.a. gebruikt voor licht landbouwwerk, de sport tent pegging, cavalerie en door de politie, met name die van Gujarat: zij hebben een flinke hand gehad in het voortbestaan van dit ras. Ze worden momenteel vooral gepromoot voor endurance.
Het is overigens Dr. Pankanj Valvai en Indiase pony's.

Het zijn ook gangenpaarden.
Er wordt al enkele jaren wat ondernomen voor deze paarden, maar op deze manier kan het mogelijk grootschalig onder de aandacht worden gebracht. De uitkomst van het onderzoek is verontrustend, maar hoeft niet het einde van het ras te betekenen (eigenlijk twijfel ik daar niet aan). Pogingen om het voortbestaan te waarborgen worden ondernomen door fokkers die sinds enkele jaren de handen ineen hebben geslagen en verenigd zijn onder het IHSI, het KMBHS en het KHBA, onder toezicht van o.a. het Ministerie van Landbouw van India. Deze problematiek geldt ook voor andere inheemse paardenrassen in de regio. Dat is ook de reden dat het IHSI destijds is opgericht. Denk bijv. ook aan de Kathiawadi Horse Society of India, waar diverse stoeterijen bij zijn aangesloten. In een census van een jaar of 10, 15 geleden kwam naar voren dat er nog zeker 7000 Kathi's waren, maar dit recente onderzoek is wat diepgravender geweest, vermoed ik, en heeft kruisingen uitgesloten. Ik ga eens kijken of ik het rapport kan inzien.
De staat Gujarat heeft een stuk of 10, 11 staatstoeterijen voor de Kathi. Een klein deel is in het bezit van private fokkers. De Panch Kalyani Kathi's zijn het meest populair.

Goed, en nu hou ik op de schooljuf uit te hangen. :o

Wat een interessant stuk.
En nu ben ik nieuwsgierig of je dit vanuit een beroeps achtergrond bestudeerd hebt of gewoon puur uit intresse voor het ras?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:04

Crista schreef:
Tja, fokprogramma klinkt heel leuk hoor,

maar met maar 80 tot 100 dieren is dat niet haalbaar. Een deel van de 80 tot 100 dieren zal ruin zijn, en tevens zal een deel verwant zijn aan elkaar. Laten we het positief bekekijken en zeggen dat we dan 50 raszuivere, onverwante merrie's en hengsten overhouden. Daarmee is het praktisch onmogelijk om een gezonde en goede populatie op te richten en in stand te houden. Wil je maximaal 10% inteelt heb je geloof ik alleen al 30 zuivere, inteeltvrije en onverwante hengsten nodig + ook nog een behoorlijk aantal inteeltvrij, onverwante merrie's.

Weet de precieze aantallen zo niet uit mijn hoofd maar ben vorig jaar bezig geweest voor school met een fokplan voor het Gelderse paard, daarvan zijn om en nabij de 20 hengsten en ongeveer 120 merrie's (zijn er iets meer maar ik redde het met 120) beschikbaar en zelfs daarbij was het moeilijk....

Dus helaas, maar ik denk dat het ras uit gaat sterven....

Erg zonde.....

Die Gelderse merries zijn er veel meer, doe maar x4.
Het aantal hengsten is wel een probleem ja, maar gelukkig is het een typefokkerij, dus zijn er ook andere hengsten bij te halen.

Is bij de IK ook nodig dan.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 06:30

Saffier schreef:
JoSav schreef:

En nu ben ik nieuwsgierig of je dit vanuit een beroeps achtergrond bestudeerd hebt of gewoon puur uit intresse voor het ras?

Mee eens, ontzettend interresant! En vooral NIET ophouden de schooljuf uit te hangen. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:37

Juangi schreef:
Erg zonde, maar India doet het ook voor een deel zelf... Er stond namelijk een exportverbod op die paarden.

ik begreeep dat dat verbod er juist was om het ras te beschermen
er werden er veel geexporteerd en daardoor dreigde uitsterving
geen idee meer waar ik dat laatst gelezen/gehoord heb

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:13

Wat jammer! zonde!
Zo'n leuke paardjes: super braaf, werken hard, taai, enorm vast ter been en kunnen super snel als het moet :D *D
Ik heb er nog op gereden in India (zal zeker wel geen ras zuivere zijn! ;) )
ff kijken of ik nog ergens fotootje heb...

Afbeelding

Zoolgangster

Re: De Indiase Kathiawari staat mogelijk op punt van uitsterven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:34

Er zijn inderdaad geen zwarte exemplaren, wat idd vreemd is. Maar als je naar Peru kijkt, daar werden vroeger zwarte cavia's doodgemaakt, want zwart was een ongelukskleur...

Ik heb het vermoeden dat dat zo ook is gegaan met die paarden in India, daarbij: in een warm klimaat is zwart geen prettige kleur om te hebben.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:43

Saffier schreef:
JoSav schreef:

PussInBoots schreef:
Mee eens, ontzettend interresant! En vooral NIET ophouden de schooljuf uit te hangen. ;)

:Y) Dat stelt me enigszins gerust. Het is een combinatie van persoonlijke interesse en beroepsdeformatie. Zie o.a. mijn profiel. :)
Mocht iemand verdere informatie over de Kathi willen dan mag er altijd een PB mijn kant op gestuurd worden.