Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:58

ik bedoelde inderdaad de werkzame stof natuurlijk.
Ik ontworm iedere 8 weken....al 30 jaar.Wel na gelang het jaargetijde met verschillende werkzame stoffen.
En jaarlijks bloedproef.Mijn paarden hebben nog nooit koliek gehad en tot nu toe is er geen resistentie.
Anders zou het in het bloed te zien zijn,ontwormen en toch een te hoog eosinofielen.

MamboBeach

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:00

Ik doe het al ruim 20 jaar bijna niet en dat gaat ook goed. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:04

Gelukkig maar! :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:16

germie schreef:
Dan ben je dus dubbel geld kwijt: en van het onderzoek en nog eens voor de kuren.
Dus toen kon iedereen alsnog weer over op preventief ontwormen.

Ja dit vind ik ook bezwaarlijk, het onderzoek is te duur in verhouding. Ik ontworm ook preventief nadat mijn veulen na een 'goede telling' toch een week later wormen in de mest had.
Ik mest het land niet uit, ik schop de mest uit elkaar en laat het liggen. Ik ontworm 4x per jaar waarvan één keer sowieso Equest Pramox.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:16

Iedereen piept over resistente wormen, maar als je goed ontwormt is er niets aan de hand. Niet onderdoseren, met het goede middel voor het goede jaargetijde en niet te vaak: geen enkel probleem. Problemen komen er alleen maar doordat mensen zuinigjes aan doen met de pasta, niet weten hoeveel hun paard weegt, perse een 700kilo spuit voor 2 paarden van 350kilo willen gebruiken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:14

Onderzoek duur? Wat vragen ze bij jullie dan? Ik ben 6 euro kwijt. Vind ik wel meevallen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:20

Ik kijk nu even naar een oude rekening van 2008, ik zie dat ik voor 2 vd pony's per stuk €10,08 excl BTW heb betaald en voor één pony €16,47 excl. BTW. Mmm... erg veel dus en waarom dat ene bedrag veel hoger was?
Ik heb daarna nóóit weer mest weggebracht. (nog een akkefietje gehad met een rekening bij die dierenarts, grrrrrrrrrr......)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:44

Ik vind het wel heel goed dat hier meer aandacht aan wordt besteed, straks zijn idd al onze paarden resistent tegen wormen. Dat moeten we met zijn allen zien te voorkomen. Als die arme dieren dan echt wat hebben, dan kunnen we niets!

Ik zag net staan dat iemand een mestonderzoek had gedaan en dat er toch uiteindelijk nog rode wormen bij het paard werden gevonden en niet in het mestonderzoek. Dit kan heel goed kloppen, in de periode tussen het najaar en het voorjaar kunnen deze zich tegen de darmwand van het paard aan nestelen, hierdoor komen ze niet door en in de mest naar buiten. Dit gebeurt dan pas in het voorjaar dan zijn worden ze 'geboren' als larven en komen ze naar buiten.

Wat wel een diagnose naast een mestonderzoek kan stellen tegen bloedwormen is een bloedonderzoek naar ontstekingen en het feit dat het paard vanwege bloedwormeninfectie te weinig ijzer zou hebben. Fijn om te weten dan kun je je paard en er tegen ontwormen en mogelijk ijzer bij voeren. Die van mij is bij de vorige eigenaar niet goed ontwormd, ik denk onderdosering omdat hij zo groot is (de rest van zijn kudde was wel goed, die van mij zag er al minder uit, hij had echt een soort van een 'wormenbuikje' toen ik hem kocht, nu helemaal niet meer!). Die stomme spuiten van 575kg zijn voor een heleboel paarden veel te licht. Je kunt beter licht overdoseren dan onderdoseren!

Dan denken mensen het goed te doen met een mestonderzoek, komt er niets uit... Dan geven mensen een spuit, doseren ze onder... Tja ik heb dit zelf uitgedokterd en nagevraagt, helaas doet niet iedereen dit (geen verwijt, wel helaas een feit..) en helpt het ook niet, ook al doen mensen op hun manier hun best. Jammer, ik vind echt dat dierenarsten dit zelf moeten aanpakken door mensen goed voor te lichten. Of misschien is een folder via de overheid iets?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:00

eigelijk droom ik van een paard wat resistent is tegen wormen ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:48

gat in de markt om zo een fokkerij op te zetten... :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:10

PBA_ schreef:
Onderzoek duur? Wat vragen ze bij jullie dan? Ik ben 6 euro kwijt. Vind ik wel meevallen.

Stad tot wad loppersum iets van 17.50 euro, moet dan excl. btw zijn. Op de pensionstal werd namelijk per 4 paarden in de zomer mest ingeleverd en dan moest daar 5 euro p.p. voor betaald worden. In de winter ging het per paard. Maar zelfs als je splitst over 4 paarden is het gewoon te duur. En dat moet dan elke maand in de zomermaanden en 2 keer in de winter. Kassa.
Maar goed, deze dierenartsenpraktijk is zowieso extreem duur: ze rekenen per injectie nog even 6.52 euro excl. btw voor het zetten van een spuit. Straks wordt elk watje apart in rekening gebracht. Voor mij een reden om alleen in noodgevallen iemand van deze praktijk te laten komen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:55

De overheid heeft de paardenbranche ontdekt en ziet dat er heel veel geld in om gaat. Eerst gaat ze zich op een quasi positieve manier er in draaien en dan ,onvermijdelijk, volgt de rekening. Belasting op het houden van paarden.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:17

@ Geerke is jouw reactie op mij bedoeld? Misschien zeg ik het verkeerd over de ressistentie, maar ik bedoel gewoon dat de wormenkuren straks niet meer helpen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:04

Blijkbaar vragen veel klinieken of dierenartsen veel geld voor het mest onderzoek (gelukkig bij mij niet) maar daar kunnen ze vast mee gaan beginnen om de prijzen lager te houden waardoor de drempel lager ligt. Ook jaarlijks een bloedonderzoek is verstandig maar die is wat duurder.

erikvdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:33

Kijk eens op http://www.3dontworming.nl
Hier staat erg veel op over het ontwormen van paarden.
Ook komen er speciale filmpjes heb ik gelezen over het ontwormen van paarden.

Altijd handig toch?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:39

erikvdoorn schreef:
Kijk eens op http://www.3dontworming.nl
Hier staat erg veel op over het ontwormen van paarden.
Ook komen er speciale filmpjes heb ik gelezen over het ontwormen van paarden.

Altijd handig toch?

Dank voor de spam!

erikvdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:41

Lijkt me geen spam een website die zich volledig richt op het ontwormen van paarden en het gebruik er van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:44

erikvdoorn schreef:
Lijkt me geen spam een website die zich volledig richt op het ontwormen van paarden en het gebruik er van.

Je spamt zelf dezelfde tekst net zo hard... Nee hoor, compleet onopvallend...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:51

Ik heb een paar jaar geleden mestonderzoek laten doen, en daar kwam uit dat ze alleen een milde bloedwormbesmetting had. Op advies ontwormdt, bleek er later toch stiekem nog een flinke lintwormbesmetting te zijn. Uiteraard even gebeld, en dan krijg je te horen dat je standaard toch twee keer per jaar moet ontwormen tegen lintworm omdat noch lintworm noch horzel ontdekt worden in de mest.

Dus na goed willen doen heb ik toen mijn paard in 3 maanden zo'n beetje 3x kunnen ontwormen, dat was dus voor mij meteen einde mestonderzoek. Ze krijgt nu 2x per jaar ( :D ) een goede stevige ontworming, ik haal de mest eens per week uit de wei en gebruik ook geen ivermectine meer. Beestje heeft er nog nooit zo mooi bijgestaan. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:08

wat gebruik je dan in plaats van ivermectine?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:09

erikvdoorn schreef:

Van één specifiek bedrijf en je hebt je geregistreerd puur om die link in een paar topics te gooien. Dat is dus spam. :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:12

Moxidectine, en eens per jaar in combi met praziquantel.http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Paard_MDW_LW.html Deze gebruik ik eigenlijk net ervoor, daar kan ik alle info vinden die ik nodig heb om te kijken welke het beste zou zijn. Misschien zou een keer ivermectine wel goed zijn, maar ik heb vorig jaar op de stal waar ze nu staat geen enkel horzeleitje op haar benen gevonden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:17

HIHIHI...wij moeten dus les in het ontwormen, maar als door de koeienziekte duizenden koeien moeten worden vernietigt, door de varkenspest miljoenen varkens worden afgeslacht, en dan heb ik het nog maar even niet over de kippen..terwijl dat allemaal heel eenvoudig door 1 prikje kan worden voorkomen.......
Ik word schijt ziek van die regering!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:47

Ik neem aan dat je Equest Pramox geeft? Sowieso handig om dat eens per jaar te doen. Ik meen november/december.

Breghje schreef:
Ik heb een paar jaar geleden mestonderzoek laten doen, en daar kwam uit dat ze alleen een milde bloedwormbesmetting had. Op advies ontwormdt, bleek er later toch stiekem nog een flinke lintwormbesmetting te zijn. Uiteraard even gebeld, en dan krijg je te horen dat je standaard toch twee keer per jaar moet ontwormen tegen lintworm omdat noch lintworm noch horzel ontdekt worden in de mest.

Dus na goed willen doen heb ik toen mijn paard in 3 maanden zo'n beetje 3x kunnen ontwormen, dat was dus voor mij meteen einde mestonderzoek. Ze krijgt nu 2x per jaar ( :D ) een goede stevige ontworming, ik haal de mest eens per week uit de wei en gebruik ook geen ivermectine meer. Beestje heeft er nog nooit zo mooi bijgestaan. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:01

Amalarab schreef:
Ik neem aan dat je Equest Pramox geeft? Sowieso handig om dat eens per jaar te doen. Ik meen november/december.

Breghje schreef:

Klopt. Ze heeft net Equest gehad, en tegen de winter krijgt ze de Pramox.