Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dblijham

Re: Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:30

Ik heb hier ook een pony van 35 staan die alleen staat, ze heeft wel zicht op de andere paarden maar kan zich niet meer verweren als het nodig is. Beestje vind het prima.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:31

ik hoop echt met heel mijn hart dat mijn jongen die leeftijd mag halen ......... en nooit van mijn leven dat ik hem dan zou laten gaan omdat mensen klagen dat hij te mager is ... al komt de AID op mijn stoep kamperen :(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:44

De AID zal adviseren om een bordje te plaatsen met IK BEN 30 oid!
Heb ik zelf ook iemand aangeraden die een oud paardje had staan waar meldingen over gedaan werden.
Laten we nou niet klagen over mensen die de DB/LID/AID gaan bellen, als er wél een verwaarlozing aan de gang is wordt er geklaagd dat er níet gebeld wordt!
Als de DB of LID goochem was geweest hadden ze een vermelding in hun systeem gemaakt dat er op dat adres een oud paardje staat die prima verzorgd wordt en van zijn oude dag aan het genieten is.
Ik ben twee jaar geleden op een pensionstalling geweest, zag er prima uit allemaal, tot ik langs een box kwam en er een schimmel stond waar aan alle kanten de botten uitkwamen.
Ik heb de eigenaar gevraagd wat er aan de hand was en die zei me dat het een paardje was van 37!! die iedere dag huppelend naar het land ging, geen pijn had, en nog plezier in het leven had, wie ben ik dan om daar moeilijk over te doen?!
Ik heb alleen wel geadviseerd om hem niet "in het zicht" te zetten omdat je dan misschien hetzelfde verhaal krijgt als hier.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:54

Hier heb ik ook regelmatig last van,mensen die komen klagen en/of de DB bellen.
Maar de DB weet nu dat ik ze niet zelf verwaarloos maar ze opvang,dus die komen ook niet meer langs.
Al krijg ik 10 keer op een dag de Politie,DB of wie dan ook aan de deur,ik laat ze echt niet inslapen omdat andere dat willen.Never nooit.
Die pony op de foto ziet er niet eens slecht uit,ik heb ze hier vele malen erger gehad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:58

Misschien dat de DA en de AID gewoon zo'n adres met zo'n oudje eens zouden kunnen registreren.(lijkt mij een peuleschil) Dan kunnen ze bij elke klacht die ze er over binnen krijgen even zeggen bedankt voor uw telefoontje maar deze is bekend. Het is een bejaarde pony(dan wel paard) die vanwege de leeftijd er zo uit ziet.
Dan hoeven ze dergelijke meldingen ook niet in behandeling te nemen.

Maar ja....dan kunnen ze aan het einde van het jaar natuurlijk niet meer zeggen dat ze zoveel meldingen over verwaarloosde paarden binnenkrijgen....

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:08

ilovemaccie schreef:
paardje ziet er voor zijn leeftijd best goed uit,
snap er niks van ,, wel sneu dat ze hem hebben inlaten slapen, had dan na een rusthuis gebracht !

Een rusthuis is niet altijd een optie.
Ken drie oude pony's die naar een rusthuis gingen en binnen de kortse keren er niet meer waren.

Daarom gaat mijn 32 jarige er absoluut niet heen.

Mijn pony ziet er nog redelijk goed uit, beter in de winter dan in de zomer zelfs.
Op mijn vorige stal is er ook weleens iemand geweest, stond ook redelijk goed in het zicht.

Te triest voor woorden gewoon zo iets, ik kan begrijpen dat de eigenaar deze beslissing heeft genomen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:10

Ik snap de eigenaar wel
los van het feit dat de pony zeker nog een half jaar zou leven
kan ik me heel goed voorstellen dat als de DB en de AID wekelijks op de stoep staan je daar helemaal gestoord van word zeker als je pony niets mankeerd.
Vergeet niet dat het meestal niet bij alleen telefoontjes naar de DB blijft wie weet heeft die man ook al een hoop ellende gehad met voorbijgangers die hun ongezoute mening hebben gegeven.

Ik vind het goed dat er mensen zijn die bellen maar vind ook dat de DB of AID wel eens een lijst kan maken met bekende gevallen dus oudjes die niet verwaarloosd worden enz.

Ik vind het echt heel sneu voor het dier en voor de eigenaar die jarenlang goed voor de pony heeft gezorgd en hem gewoon nog lekker van zijn ouwe dag wou laten genieten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:13

Ik heb een 33 jarige erg magere merrie lopen en een aantal jaren geleden heb ik ook in overweging genomen om haar maar in te laten slapen om van het gezeur af te zijn zeker toen onze dochter er ook op school door gepest werd dus ik kan me de beslissing van deze mensen wel voorstellen.

De dierenbescherming heeft het nu bij hun in het bestand staan en als er mensen bellen dan vertellen ze gelijk hoe oud ze is en dat er goed voor haar gezorgd word.

1 keer in de zoveel tijd komt de inspectrice langs als ze toch in de buurt is en die staat er elke keer weer versteld van dat ze nog leeft. Ook ik heb elke keer zoiets van PFFFFFFFFFT ze is de winter weer doorgekomen. constant een deken op is ook een probleem omdat ze op haar schouders geen spieren meer heeft en de deken met zijn volle gewicht op de schoft hangt waardoor ze vaak drukkingen heeft

Ze heeft het nog goed naar haar zin, ik ken haar door en door en zou echt merken als dat niet meer zo was ik heb haar namelijk vanaf dat ze 11 maanden was.

Afbeelding
de achterste twee jaar geleden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:19

De AID heeft dat ook en vaak lopen er dezelfde controleurs in hetzelfde gebied dus die weten dan wel wat er speelt.
Dan nog kunnen ze wel bijhouden hoeveel gevallen van verwaarlozing ze hebben gehad want dit is tenslotte geen verwaarlozing.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:23

Ik snap beiden kanten van het verhaal.
En een pony van bijna 30 hoeft er niet zo uit te zien.Ik vind het dier er ook bar slecht uitzien voor die leeftijd.(wat is nou 30 voor een pony?)
Op de manege waar mn dochter rijd lopen ook stokoude pony's mee,allemaal 30+ (voor de hele kleine beginnertjes) en die zien er fantastsich uit,geen ene is mager!
En als een dierenarts zo al kon zeggen dat ie op sterven na dood was dan was er dus wel iets aan de hand.Dan is het dier zodanig afgezwakt dat het niet meer eerlijk was om hem zo rond te laten lopen.

Ik denk dat behalve de magerheid wat voorbijgangers zagen misschien ook gezien hebben dat ie bijv moeilijk kon opstaan,of alleen met zn hoofd omlaag stond zielig te kijken end.
Zulke beelden wekken nu eenmaal reakties op.

Maar het besluit van een einde eraan breien blijft erg moeilijk.Ik hoop dat het me nog lang bespaard blijft!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:24

Wat sneu dat door onwetende mensen deze pony niet meer van de zomer mag genieten.................. inslapen kan altijd toch, zodra je zou merken dat het dier ergens last van heeft?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:29

dejavu schreef:
Citaat:
De stokoude pony bleek verder gezond te zijn, behoudens de gebreken die bij zulke pony's van nature voorkomen. Ik kon niet anders dan de pony laten inslapen hoe moeilijk we het daar ook mee hebben", zegt de eigenaar.

Waarom kon je niet anders?

Ik zou de laatste zijn die een gezond oud dier in liet slapen omdat anderen lopen te zeuren. Merkwaardig.

Ben het helemaal met je eens. Ik zou het gesprek aan gaan en het niet erg vinden dat mensen oplettend zijn. Ik heb ook een paard die moeilijk dik te krijgen is, doe er erg veel moeite voor( veel voermomenten en aanvullend voer) en hou hem dan toch redelijk op gewicht in de winter.
Verder respecteer ik de keuze van de eigenaar. Mijn keus zou alleen anders zijn geweest. Ik zou ook de publiciteit niet opzoeken met dit verhaal.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:36

Wat zonde zeg dat hij is ingeslapen, er moeten toch ook wel andere oplossingen voor zijn...
Ik heb ook een oude van 31, die ziet er ongeveer net zo uit als de pony op de foto maar is ook kerngezond en kan prima nog heel wat jaartjes mee. Gelukkig staat hij inmiddels wat achteraf (op het platteland) dus verder nog nooit last gehad van belletjes en in de winter staat hij natuurlijk ook gewoon met een lekkere dikke deken op, maar het zou echt niet in mij opkomen om hem in te laten slapen omdat mensen bellen. Ik zou net als iemand een paar posts hierboven zorgen dat de aid/dierenbescherming/whatever mensen die bellen dat uitleggen.

En het is extra sneu voor de pony om nu ingeslapen te worden, want juist in de lente/zomer trekken de meesten lekker bij, had hem dan aan het einde van de zomer in laten slapen als je denkt dat hij de winter niet haalt, maar nu breekt de mooiste tijd aan voor de oudjes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:42

funnyhorses schreef:
Ik snap beiden kanten van het verhaal.
En een pony van bijna 30 hoeft er niet zo uit te zien.Ik vind het dier er ook bar slecht uitzien voor die leeftijd.(wat is nou 30 voor een pony?)
Op de manege waar mn dochter rijd lopen ook stokoude pony's mee,allemaal 30+ (voor de hele kleine beginnertjes) en die zien er fantastsich uit,geen ene is mager!
En als een dierenarts zo al kon zeggen dat ie op sterven na dood was dan was er dus wel iets aan de hand.Dan is het dier zodanig afgezwakt dat het niet meer eerlijk was om hem zo rond te laten lopen.

Ik denk dat behalve de magerheid wat voorbijgangers zagen misschien ook gezien hebben dat ie bijv moeilijk kon opstaan,of alleen met zn hoofd omlaag stond zielig te kijken end.
Zulke beelden wekken nu eenmaal reakties op.

Maar het besluit van een einde eraan breien blijft erg moeilijk.Ik hoop dat het me nog lang bespaard blijft!

En zo ziet ook niet elke 90 jarige eruit als een andere 90 jarige ;)

Vriendin van mij heeft er ook 1 van bijna 35. Ze was al jaren mager en eindelijk met andere voeding en een paar andere dingetjes ging ze langzaamaan vooruit. Helaas heeft ze toen een ongeluk gehad waarbij ze haar knie verdraaid heeft. Om de knie te ontzien ging ze teveel op haar voorhand hangen, met gevolg een dubbele peesklap 8)7
Nu mag ze dus geen gram bijkomen omdat het anders teveel voor haar pezen word.

Verder is ze in dr bol nog altijd een jaar 3 en geniet ze nog volop van het leven.
Tja als die deken eraf gaat ziet ze er niet uit nee.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:58

Echter vind ik het wel bizar dat de pony ook daadwerkelijk is ingeslapen door klachten van omstanders. Als eigenaar zou je toch je neus in de lucht steken en beter weten. Ook vreemd dat een dierenarts hier aan mee werkt, in mijn ogen.
Instanties zouden ook eenmalig kunnen gaan kijken, concluderen dat dier gezond is en dit dan ook tegen klagende mensen vertellen. Als mijn pony er versleten uitgaat zien maar in werkelijkheid harstikke gezond is, geen haar op mijn hoofd dat ik hem dan in laat slapen omdat anderen mij vertellen dat ik dat moet doen. Bizar.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:05

Het beeld wat ik van het verhaal kreeg was niet helemaal het beeld wat ik op de foto zag ;).
Best bizar dat die man zo'n beslissing heeft moeten nemen om die pony omdat "voorbijgangers" het dier verwaarloosd vonden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:27

En WEER sta ik verbaasd van alle reacties hier.........de meeste hier zijn de gene die gaan bellen met de dierenbescherming enz...die bemoeien zich met zaken waar ze uit moeten blijven enz....EN NU is een onschuldige pony de klos....

Ik hoop dat mensen nu eens een actie gaan opstarten om dit tegen te gaan.....ipv altijd maar te klagen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:31

Prisca schreef:
En WEER sta ik verbaasd van alle reacties hier.........de meeste hier zijn de gene die gaan bellen met de dierenbescherming enz...die bemoeien zich met zaken waar ze uit moeten blijven enz....EN NU is een onschuldige pony de klos....

Ik hoop dat mensen nu eens een actie gaan opstarten om dit tegen te gaan.....ipv altijd maar te klagen...

dus we moeten maar geen melding maken bij verwaarlozing?...de lid mag uitzoeken of iets terecht verwaarlozing genoemd mag worden of niet.
Voor deze mensen was de optie inslapen beter en minder werk dan een bordje met uitleg op de wei te hangen....ieder zijn keus

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:36

Dit vind ik echt sneu voor het beestje en de eigenaar.....
Alleen omdat onwetende mensen gaan klagen, moet dit dier sterven. Onbegrijpelijk en ook een beetje slap van de eigenaar, al begrijp ik hem wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:39

Mowoah schreef:
Dit vind ik echt sneu voor het beestje en de eigenaar.....
Alleen omdat onwetende mensen gaan klagen, moet dit dier sterven. Onbegrijpelijk en ook een beetje slap van de eigenaar, al begrijp ik hem wel.

De enige reden waarom dit dier moest sterven is omdat de eigenaar het liet inslapen....

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:47

Wat ongelooflijk sneu.
Ik denk dat er meerdere dingen hebben meegespeeld bij de beslissing van de eigenaar. De media is er een ster in om dingen te verzwijgen of te verdraaien.
Overigens vind ik het pony'je er niet slecht uit zien, ja hij is wat benig, ja zijn vacht is niet meer het mooist... Maar om nou direct te zeggen dat dit diertje verwaarloosd werd...
Laatst bijgewerkt door Trice op 25-03-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kruumie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:50

hai allemaal, hier de verzorgster van Aran

laat ik ten eerste 1 ding duidelijk maken, de AID heeft nooit iets teruggekoppelt naar de bellers, Het bleken vaak zelfs dezelfde bellers te zijn.
Aran stond al dik 15 jaar alleen. Afgelopen zomer is zijn wei voor een paar weken in tweeen gedeeld en stond in de andere helft andere paardjes. Hij keek er nog niet eens naar om, en ook niet naar andere paarden als je daar langs liep. Een oud paard bij een soortgenoot zetten lijkt me dus ook niet altijd de beste oplossing. Hetzelfde vind ik persoonlijk van een rusthuis. Verder zijn is er al op verschillende manieren geprobeerd hem aan te laten komen, wat allemaal niet meer hielp

En zoals sommigen met gezond verstand WEL zien, hij is echt niet ingeslapen vanwege de klachten alleen. De DA slaapt niet een gezond paard in, noch de eigenaar.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:58

Krummie: dank je voor je uitleg. Het artikel insinueert dat hij ingeslapen is omdat er zoveel klachten kwamen(even kort door de bocht samengevat). Journalistiek geeft wel eens een andere beeld van de werkelijkheid. Normaal zou het inslapen van een dier de krant etc. niet halen, ik denk dat ze daardoor het voornamelijk van één kant belichten, anders was er geen artikel geweest.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:03

Ibbel schreef:
Precies. Pony stond kennelijk alleen in een grote wei. Zet 'm dan ergens met een maatje in de buurt van je huis, uit het zicht en voer het beest 3x per dag een bak bietenpulp/zemelenslobber. Moet je eens kijken hoe zo'n dier er dan uit gaat zien. Slappe DA ook die een gezond dier laat inslapen...

Helaas werkt dat niet zo bij alle oudjes. Oude pony bij ons op stal werd 4x per dag met senioren slobber gevoerd, en had constant hooi/gras tot haar beschikking. Die kwam echt niet meer aan, ook al werd er nog meer gegeven. Verder was ze goed gezond maar om ziekte en ergere toestand te voorkomen hebben ze haar ook in laten slapen. Je bespaard je oudje dan een lijdensweg en daar heb ik respect voor.
Laatst bijgewerkt door ARCTN op 25-03-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:07

Trice schreef:
Ik denk dat er meerdere dingen hebben meegespeeld bij de beslissing van de eigenaar. De media is er een ster in om dingen te verzwijgen of te verdraaien.

kruumie schreef:
hai allemaal, hier de verzorgster van Aran

laat ik ten eerste 1 ding duidelijk maken, de AID heeft nooit iets teruggekoppelt naar de bellers, Het bleken vaak zelfs dezelfde bellers te zijn.
Aran stond al dik 15 jaar alleen. Afgelopen zomer is zijn wei voor een paar weken in tweeen gedeeld en stond in de andere helft andere paardjes. Hij keek er nog niet eens naar om, en ook niet naar andere paarden als je daar langs liep. Een oud paard bij een soortgenoot zetten lijkt me dus ook niet altijd de beste oplossing. Hetzelfde vind ik persoonlijk van een rusthuis. Verder zijn is er al op verschillende manieren geprobeerd hem aan te laten komen, wat allemaal niet meer hielp

En zoals sommigen met gezond verstand WEL zien, hij is echt niet ingeslapen vanwege de klachten alleen. De DA slaapt niet een gezond paard in, noch de eigenaar.

Blijkt maar weer dat de media weer lekker correct is!

Dank je wel Kruumie voor je verhelderende uitleg!!!