Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:58

Vjestagirl schreef:
M_D_H schreef:
achterlijk :n
als overheid moet je zo abjectief mogelijk naar alle mogelijkheden kijken...
dit is dus echt niet meer objectief te noemen :n

Ja, of deze man heeft er objectief naar gekeken en objectief besloten dat hij het op dat moment niet vind kunnen.

is het niet gewoon verboden in nederland? dan is het toch ook gewoon verboden op equitana?
( dat is in nederland toch? :P )
je kan toch ook moeilijk zeggen dat je nooit door rood mag rijden, behalve op deze demo van de nieuwe ferrari. 8)7

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:58

Idd. En we hebben allemaal onze inentingen gehad. Een stof ingespoten in je spier deed bij mij een dag pijn en was stijf, en daarna over...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:59

Equitana is in Duitsland

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:02

Vjestagirl schreef:
M_D_H schreef:
achterlijk :n
als overheid moet je zo abjectief mogelijk naar alle mogelijkheden kijken...
dit is dus echt niet meer objectief te noemen :n

Ja, of deze man heeft er objectief naar gekeken en objectief besloten dat hij het op dat moment niet vind kunnen.

als je objectief kijkt weeg je de voor en nadelen tegen elkaar a, aan chippen zitten veel meer nadelen dan aan brandmerken...
zowiezo dan verbied je het brandmerken en dan gaan ze wel vriesmerken ;)
deze man heeft niet objectief gekeken juist omdat hij iets verbied waarmee je zou kunnen bewijzen dat het niet verkeerd is... dat kan ik niet objectief noemen :n

Lieveranders

Re: Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:07

Maar er worden toch ook zoveel andere dieren gechiped? Mijn hond en twee katten ook en die gaven geen kik.. Ik moet er niet aan denken ze te brandmerken.. :s

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:08

Of hij is ervan overtuigt door zijn ervaringen dat het niet goed is. Of hij is ervan overtuigt dat het op dat moment op die plek niet goed was, door drukte of weet ik het wat...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:13

ja, of hij is gewoon onwijs tegen brandmerken en kon zo fijn zijn zin doordrammen :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:13

M_D_H schreef:
ja, of hij is gewoon onwijs tegen brandmerken en kon zo fijn zijn zin doordrammen :)

ja ik denk dat dat het was ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:14

Brandmerken heeft niks met een identificatiemiddel te maken, meer met status. Een ander nut kan ik werkelijk niet bedenken. Paarden moeten geïndentificeerd zijn, dus ondanks een brandmerk moet er alsnog gechipt worden. Chippen kun je niet achterwege laten (of je moet van die oormerken willen). Brandmerken heel eenvoudig.
Ik heb respect voor de da dat hij het lef had om hier een stokje voor te steken. Je kunt l*llen wat je wilt, maar brandmerken en de brandwond die het veroorzaakt, is pijnlijk en heeft nauwelijks nut. Afschaffen dus.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:17

ik denk het wel ja :))

brandmerken heeft wel degelijk nut en is mijns inziens een beter indicatie nummer als een chip...
zowiezo geeft een chip vaker grote problemen dan het brandmerken...

en chip zou heel veel nut hebben...
als iedereen ook het paard + paspoort etc controleerde...
maar helaas, die chip wordt zelden tot nooit gecontroleerd en heeft mijn inziens geen enkel effect...
in tegendeel tot het brandmerk die je gewoon ziet zitten en waar je ook al heel veel info uit kunt halen(mits het een goed brandmerk is)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:19

abeltje_xx schreef:
M_D_H schreef:

ja ik denk dat dat het was ;)

ja, mee eens. Tuurlijk, dat was het. Daarom hebben ze die man, die blijkbaar zo anti-brandmerken is, zonder daar een reden voor te hebben, naar dit evenement gestuurd/gevraagd.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:20

die opmerking was sarcastisch, dat heeft iedereen toch wel door? :P

maar ieder paard van dat ras krijgt toch hetzelfde brandmerk. iedere haflinger iets met een edelweiss, een trakehner zo'n kroontje dacht ik ( kan ook een ander ras zijn :P ) daar kan je toch niet meer informatie uit halen dan: ja dit is een haflinger.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:22

waarom niet?
als je echt iets heel graag tegen wilt houden schuw je geen enkel middel om het tegen te houden...
dus waarom dan geen bevooroordeelde veterinair er heen sturen?
niemand in deze wereld is voor de volle 100% eerlijk...
dus waarom zou deze man dat wel zijn? ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:23

omdat complottheorien wel heeeel erg vergezocht zijn...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:24

abeltje_xx schreef:

maar ieder paard van dat ras krijgt toch hetzelfde brandmerk. iedere haflinger iets met een edelweiss, een trakehner zo'n kroontje dacht ik ( kan ook een ander ras zijn :P ) daar kan je toch niet meer informatie uit halen dan: ja dit is een haflinger.

nee hoor :n
bepaalde rassen(holsteiner b.v. maar ook de haflingers)
krijgen naast het stamboek embleem ook een nummer van de stam waaruit ze komen.
en sommige zelfs een eigen nummer :)
mijn inziens is een brandmerk met een stamboekembleem met 2 nummers waarvan 1 autentiek is veel beter dan een chip... :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:25

abeltje_xx schreef:
omdat complottheorien wel heeeel erg vergezocht zijn...

in de gewone wereld vast...
in de paardenwereld kun je maar beter iemand vertrouwen voor zover je hem ziet en zelfs dan eigenlijk niet ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:26

M_D_H schreef:
ik denk het wel ja :))

brandmerken heeft wel degelijk nut en is mijns inziens een beter indicatie nummer als een chip...
zowiezo geeft een chip vaker grote problemen dan het brandmerken...

en chip zou heel veel nut hebben...
als iedereen ook het paard + paspoort etc controleerde...
maar helaas, die chip wordt zelden tot nooit gecontroleerd en heeft mijn inziens geen enkel effect...
in tegendeel tot het brandmerk die je gewoon ziet zitten en waar je ook al heel veel info uit kunt halen(mits het een goed brandmerk is)

Wat een onwaarheden. Een brandmerk is slechts een uiting van het stamboek met bij een aantal een uitbreiding met stamnr. Nou, da's een duidelijk identificatie, een brandmerk van bijv. het KWPN. Echt uniek, loopt geen ander paard mee. Heel zinvol.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:30

als je je niet beter verdiept in het chippen en de gevolgen en het brandmerken en de gevolgen kun je hier beter niet mee praten ;)
je bent duidelijk zeer pro-chippen en anti-brandmerken, zelfs zo erg dat je de keiharden feiten etc van tafel veegt... beetje jammer ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:32

jij bent zeer duidelijk pro-brandmerken en anti-chippen, we vragen jou toch ook niet om maar weg te gaan
iedereen mag meepraten hoor, kom op zeg! :?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:36

M_D_H schreef:
abeltje_xx schreef:

nee hoor :n
bepaalde rassen(holsteiner b.v. maar ook de haflingers)
krijgen naast het stamboek embleem ook een nummer van de stam waaruit ze komen.
en sommige zelfs een eigen nummer :)
mijn inziens is een brandmerk met een stamboekembleem met 2 nummers waarvan 1 autentiek is veel beter dan een chip... :)

met een boeknummer, alleen heb je dan aan dat nummer alleen niet genoeg om de identiteit te acherhalen als de papieren zoek zijn, is zo'n nummer over te branden waardoor het onleesbaar wordt. En volgens de stamboeken zelf, heb je brandnummer, DNA nodig om de identiteit te achterhalen.
Daarnaast kent men alleen in Duitsland ca 30 verschillende stamboekbranden, zijn de brandmerken niet altijd goed af te lezen, en moet je gokken uit welk land het betreffende paard komt. Spanje heeft nog meer verschillende brandmerken, waarvan de meeste niet eens geregistreerd staan omdat het prive brandmerken zijn.

Op de sites van die stamboeken is te lezen (heb het vertaald en in het andere topic vermeld) waarom ze pro branden zijn.

en in datzelfde topic werd ook gemeld dat de dienstdoende DA verboden heeft het veulen van de trailer te laten.

Alane

Cayenne schreef:
KBTP schreef:
@Froukje1993 jij hebt duidelijk het andere topic net gevolgd over brandmerken ;)

Ik zou nog maar eens even daar gaan lezen!

Misschien heeft ze het wel gevolgd maar behoud ze haar eigen mening ;)
Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn :)

Als ze het gelezen had, dan had ze geweten dat er in Duitsland al sinds 2009 gechipt wordt.

M_D_H

ik zeg het niet vanwege het anti brandmerken oid...
ik zeg het vanwege de onwaarheden :)
als je niet weet waar je over praat kun je beter niet mee praten maar wel mee lezen :)
lijkt me logisch :)
en even voor de duidelijkheid, ik ben niet anti-chippen, ik vind dat er meer met de chip gedaan moet worden :)
op dit moment vind ik sommige brandmerken een veel beter indicatie nummer als de chip :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:04

Chippen had wat mij betreft ook niet gehoeven.. Hoefde vroeger toch ook niet. Daarnaast hoeft van mij die brandmerken ook niet, kan me niet indenken dat het niet pijn doet bij de paarden... die paarden die ik zag waren er in ieder geval nooit echt blij mee..
Bedoel, probeer beide maar eens bij jezelf.. piep je wel anders. Dus ik doe alleen het hoognodige en dat was dus chippen van de paarden en 1 van de paarden had al een brandmerk toen ik d'r kreeg.

Ik heb wel eens zoiets van koud 'brand'merken gehoord, dat lijkt me dan een goede optie, want ik denk dat het net als het wegstippen van wratten is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:21

Maar dat filmpje van dat veulen dat gebrandmerkt word, is het bij een paard niet hetzelfde als bij een mens? een brandwond voel je pas na enkele seconde, niet zo raar dat hij dan dus niet reageerd op het moment zelf en achteraf kan hij geen reactie tonen want een vluchtdier toont geen pijn tenzij echt ondragelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:15

Dat die veulen zo stil blijven staan lijkt me eerder omdat ze aan de grond genageld staan van de pijn. Volgens de onderzoeksresultaten die ik in het vorige topic plaatste ging de hartslag bij het branden pas na 5 minuten omlaag en bij het chipen direct na het chippen, dus in die 5 minuten zal zo'n veulen wel ff staan te happen naar lucht. Het staartje gaat op het filmpje ook even flink heen en weer.

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk...
iedere keer als ik me echt heel erg pijn deed (arm verbrand aan de verwarmingspiraal van de oven, autodeur dichtgegooid met hand ertussen en de deur zat echt dicht bijv.), bleef ik even staan en kon van de pijn even niks, zelfs niet ademhalen, daarna moest ik bijkomen en liep ik langzaam weg van de plek des onheils. Dus hysterisch doen en gillen doe je dan echt niet, daarvoor is de pijn te erg.
Maar ik ben geen paard, alhoewel ik denk dat paarden nog wel eens meer konden voelen dan wij.