Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:01

Cayenne schreef:
[***] schreef:
"even afstappen" vind ik niet zo'n goed idee. Ik ben niet van plan buiten van mijn paard af te stappen ;)

Hoe doe jij dat dan wanneer je bijvoorbeeld in het bos een smal hek langs een veerooster open moet doen of er een situatie zich voor doet waarbij je wel af moet stappen? :)

Die kan ik dan toevallig vanaf mn paard openen (Oefenen ;) ) maar ik zeg niet dat ik niet KAN afstappen, ik zeg alleen dat ik het niet verstandig vind. Als ik echt af moet stappen dan doe ik dat. Maar hier is de enige weg die ik over moet om in het bos te komen een hele smalle lange weg over de dijk waar de auto's heel hard rijden. Nooit van mijn leven dat ik er daar af ga. ;)

Er rijden ook zoveel auto's dat als ik terug kom uit het bos er niets meer van de mest te vinden is, zoveel overheen gereden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:01

Anya schreef:
Oh maar ik kan er wel af. Ik kan er alleen niet zomaar weer op. Dat is wat anders.
Verder durf ik te beweren dat mijn paarden gemiddeld genomen een stuk beter opgevoed zijn als sommige andere paarden. Dus die blijven ook netjes staan, laten zich goed parkeren e.d. Zijn gewend aan de meest gekke (verkeers)situaties.

Voor de veiligheid van mensen zou het een stuk beter zijn dat ze hun paard opvoeden, dan dat ze op kunnen stappen. Kortom: ik vind dat jij ontzettend kort door de bocht oordeelt. Het direct kunnen opstappen is geen bepalend onderdeel voor je veiligheid met een paard langs de weg.

Dit geloof ik voor 200% ik heb namelijk ook een stalgenoot met lyme gehad. Ook zei stapte op buitenrit met veel pijn en moeite van haar paard af en er weer op om de mest naar de kant te schoppen. Voor het opstappen moest ze dan wel even gebruik maken van een bankje of anders een hoog stoepbandje, maar ze deedt het wel.

Ik heb het er ook niet over dat je direct weer moet kunnen opstappen, maar dat je gewoon op en af moet kunnen stappen ook buiten. Maar wij hebben nooit gezegd dat mensen met de ziekte van lyme dit ook moeten kunnen, dus dat vindt ik dan weer erg kort door de bocht gedacht. Er blijven altijd redenen genoeg voor uitzonderingen: v.b. iemand in een rolstoel hoeft ook niet de poep van haar geleidehond op te ruimen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:02

Eh Cayenne, ik heb western getrainde paarden. Een hek vanaf het paard open doen én weer dicht doen zónder het hek los te laten is een wedstrijdonderdeel bij ons.

Kun je ieder paard leren hoor, geen probleem.

Maar zoals gezegd: als ik er echt af moet, kan ik er wel af. Maar dan moet ik lopen tot de eerst volgende opstap. Dat kan een hek, een steen, een bankje o.i.d. zijn. Ik kan mijn paarden nl overal parkeren. En ze kennen beiden ground tie. Dat wil zeggen: teugels op de grond = niet lopen (zie foto)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-03-11 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:03

Waarom kan je niet zonder opstapje opstappen dan?

vinurr schreef:
Er rijden ook zoveel auto's dat als ik terug kom uit het bos er niets meer van de mest te vinden is, zoveel overheen gereden.

Een grote weg is iets anders dan een fietspad of in de woonwijk waar mensen lopen... :+

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:08

Ik zou eens willen weten waarom een poepzak gevaarlijk is, die uitleg mis ik. Vroeger hadden onze paarden en pony's altijd een poepzak aan. Het lijkt mij dat het een prima oplossing is. Wij hebben nooit situaties meegemaakt dat het gevaarlijk zou zijn. Dat je paard meerdere keren op een buitenrit mest is geen excuus om die poepzak niet te gebruiken, je kunt de poepzak altijd in een berm oid leeggooien. Dan heeft er ook niemand last van.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:10

Shellyke schreef:
je kunt de poepzak altijd in een berm oid leeggooien. Dan heeft er ook niemand last van.

maar je kunt het ook gewoon even in de berm schoppen :j

Ik wil geen zak achter mijn paard hebben hangen... schei uit :=
Loopt lekker de bonken... zeker als je flinke ritten maakt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:14

ik kan je een handje geven anya.

ik rij buiten en mijn paard is zeer goed opgevoed,teugels op de grond is stilstaan! ;)
[ik ben ME patient]
maar ik stap juist wel regelmatig af onderweg,even de benen weer los krijgen.

maar we dwalen af hier.
mest in het dorp kan ik me voorstellen dat het een ergenis is voor de niet paarden mensen.
vaak trap ik het naar de goot of ik ruim het later op mits ik er aan denk.
wat ik wel jammer vind is dat een aantal mensen wel doorslaan.
laatst liep ik lang de zeedijk,een stuk waar een hond en 1,5 kip langs fietst.
paard mest aan de kant [tegen het gras aan] en uitgerekend op dat moment komt er 1 van die zeldzame fietsers aan.
krijg ik de volle laag!
ik moet zeggen dat ik dan ook alles behalve vriendelijk blijf. :(
maar aan de andere kant......hoeveel ruiters hun troep laten liggen in het dorp is ook niet normaal.

foekje13

Re: Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:20

bij ons in het dorp is het verplicht om de mest in de berm te schoppen, ook een idee is om je paard buiten aan te leren dat hij in de berm moet poepen...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:25

gekvanfleur schreef:
Toch vindt ik het belachelijk dat als je paard 3 keer een olifantenhoop legt je niet eens af en op kan stappen, wat doe je dan met je paard op de weg.
Ik ben 1.63, paarden zijn 1.81 en 1.75 en zie niet vaak hogere paarden voorbij komen, toch kon ik na een paar weken oefenen zo op en af stappen. Als je dat geneens kan hoor je niet buiten imo.

Ik neem aan dat dat een reactie op mijn bericht is. Oefenen heeft geen zin met mijn lengte van 1,53m en mijn paard van 1,83m. Het is gewoon te hoog om zonder goede opstap erop te komen.
Kan je ook niemand verwijten. Niet iedereen is even soepel.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:36

Ik zou zelf niet graag met een poepzak gezien willen worden... Verder denk ik dat mijn paard dat ook echt niet gaat appecteren, zo'n drollevanger ;)
Ik vind als je buitenrijd rij dan waar het kan in de berm. Ik stap vrij regelmatig langs de weg en ze loopt altijd in de berm, wanneer ze op de straat loopt en er naast is berm en ze moet mesten loopt ze uit zichzelf de berm in om daar te gaan mesten :) (altijd handig)

Maar ik denk dat er meer problemen met die poepzak zullen komen in de praktijk dan dat ze denken ;)
En misschien de ongelukken op de weg ook wel te verhogen..

Enja laat je paard/pony zo veel mogelijk in de berm dan heb je ook minder gezeur ;)
In de stad is dit wat lastiger, maar als je af kan stappen en het aan de kant schopt is er ook niks meer aan de hand ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:38

Tsja, ik vind het niet echt een goed idee := Laat zoals eerder gezegd je paard gewoon in de berm zn behoefte doen, of stap af (als dat kan) en schuif het in de berm. Denk niet dat paarden een zak aan hun kont leuk zullen vinden :+
En daarbij, ik vind vaak genoeg katten en honden poep, moeten die dan ook allemaal maar een zakkie aan hun kont :+ ?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:41

Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd over sommige reacties. Omdat jij niet van je paard al wilt/kunt stappen hebben andere mensen die door jouw hopen heen lopen/rijden maar pech? Vind ik niet bepaald netjes. Ik begrijp ook totáál het idee niet dat je niet van je paard af zou kunnen/moeten stappen in een spannende situatie. Ik ben daarin vrij simpel hoor, als ik langs de weg rijd en ik zie dat er een situatie aan komt die mij niet 100% veilig lijkt. Zet ik mijn paard stil, hups ik er vanaf, en ga ik er na een stukje wandelen weer eens op. En ja, dit doe ik ook als ze bijvoorbeeld een brug eng vindt om overheen te lopen. Ga echt buiten niet moeilijk lopen doen hoor, er komt vanzelf een moment dat ze wel stoer genoeg is om het onder de man te doen. Mijn paard wordt er ook niet onzeker van, ze heeft dan juist even een rust momentje waarna we weer dapper verder kunnen. Ik vind dat als je een paard hebt die zo gespannen is dat je niet op en af kunt stappen, je buiten niets te zoeken hebt.

En over het niet kunnen opstappen in verband met lenigheid, geen krukje voorhanden...Tsja, ik zou mijn paard er echt op selecteren dat ik er makkelijk op en af kom, juist omdat ik graag buiten wil rijden. Dus dat vind ik wel een moeilijke. Het is dan niet helemaal onwil, maar ook een keuze die je maakt. En die hoop ligt er dan nog steeds...

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel eens een hoop laat liggen op het fietspad hoor, maar dat is dan meer omdat ik soms een beetje teveel in gedachten verzonken ben en eenmaal terug op stal denk, ach, dat is ook niet netjes van me :o :o :o

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:44

Love_4ever schreef:
Ik zou zelf niet graag met een poepzak gezien willen worden... Verder denk ik dat mijn paard dat ook echt niet gaat appecteren, zo'n drollevanger ;)

Hij zal een zadel in het begin ook niet bepaald geapprecieerd hebben. Dat is hem uiteindelijk toch ook geleerd waardoor hij het nu gewend is?

Kijk, handig lijkt het me niet als je een lekker galopje wilt doen of als het waait. Maar een paard kan alles leren te accepteren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:47

Tja, wij rijden hier met een platic vuiliszak in jaszak of broekzak rond.
Een dunne zo een met van die dicht trek touwtjes.

Mest je paard dan stap je af, kleit de hele bende bij elkaar in de zak.
(kan met schone handjes als je dat beetje handig doet)
En je kan de inhoud in het plantsoen gooien, een prullebak of meenemen.
(wij gooien het meestal weg.)
Soms kan je met je voet de mest al in een berm schuiven waar niemand komt.
Andere keren heb je de zak nodig, om de mest stuk mee te nemen.

Met mijn fjord is dit allemaal geen probleem.
Met zwartje echter is het wat lastiger.
Die staat midden in het verkeer nog niet keurig stil.
Dus moet ik soms eieren voor mijn geld kiezen, gisteren heeft hij niet gemest,
is maar goed ook, moet over een sluiproute en dat was extremer dan anders in de spits.
Ze reden als gekken. (max is daar 60, want heel onverzichtelijk, je kan er geen fiets inhalen,
komen ze je gewoon met 80 voorbij geknald)
Voordeel is dan ook meteen dat je niet eens de kans krijgt op te ruimen, aangezien je mest dan
al plat gereden is.

Overigens als je afstapt om op te ruimen, krijg je vaak wel hele positieve reacties.
En aangezien we allemaal willen blijven buitenrijden, zou ik zeggen, krijg je de kans, ruim op!
Dan blijven de mensen veel postiever tegen over de paarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:52

Niet op en af kunnen stappen tijdens een buitenrit!? De waanzin ten top.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:55

Het is een beetje off topic, maar ik krijg ineens allemaal visioenen van wat er zou gebeuren als alle bestuurders altijd zouden willen blijven zitten :=

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:03

Je rotzooi hoor je echt op te ruimen, als je dan niet af kunt stappen is dat jouw probleem en ga je maar lopen.
We wonen nu eenmaal in een klein landje en we moeten het met elkaar netjes houden dat is echt niet raar hoor.
Het is pas raar als je je eigen rotzooi niet opruimt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:06

Roosje1987 schreef:
Het is een beetje off topic, maar ik krijg ineens allemaal visioenen van wat er zou gebeuren als alle bestuurders altijd zouden willen blijven zitten :=

Ziet het voor zich...
Fietser komt aan op kruising.. Zijn lichtje rood.
Hij roept nog... Pas op! Hier kom ik!!! Kan niet afstappen!!!!
Datzelfde doen de fietsers uit de andere richtingen.
Uiteindelijk grote chaos op de kruising 4 ontwijken elkaar nog net 3, bosten er.
Helaas kunnen de ambulance chauffeurs ook niet uitstappen, dus moeten de slachoffers,
zelf de deur van de ambulance open doen en er in kruipen :+

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:12

als je dr op moet doe je toch gewoon je stijgbeugel ff wat langer maken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:20

Cayenne schreef:
Het gaat er niet om dat mensen voor ieder wissewasje afstappen. Het gaat erom dat je voor ieder wissewasje af KUNT stappen :)

Precies!
Ik vind het een egoistisch denken dat je je mest niet hoeft op te ruimen en dat mensen niet zo moeten zeuren. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken :n

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:26

Ik snap dat je op een groen of heet paard niet zomaar gaat afstappen, dat zou ik ook niet doen. Ik zou na de buitenrit dan maar teruggaan op de fiets of auto om het alsnog in de berm te schuiven, kleine moeite en iedereen tevreden. :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:26

Het is bij ons ook normaal mocht je paard mesten in het dorp dat je na het rijden terug gaat om het op te ruimen.
Helaas doet niet iedereen het en ga je uiteindelijk wel scheve gezichten krijgen.
Er zijn hier geen bermen en ook geen fietspaden in het dorp, dus afstappen en wegvegen is geen optie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:27

hotchocolat schreef:
Het is bij ons ook normaal mocht je paard mesten in het dorp dat je na het rijden terug gaat om het op te ruimen.
Helaas doet niet iedereen het en ga je uiteindelijk wel scheve gezichten krijgen.
Er zijn hier geen bermen en ook geen fietspaden in het dorp, dus afstappen en wegvegen is geen optie.

Ook goeie optie.
Die hier in de buurt ook nog is uitgebreid, met behulp van bewoners.
Bij diverse staan er sneeuwschuivers in de tuin (semi verstopt) of emmertjes en schep, om je mest op te kunnen ruimen.
(Je moet wel even weten waar ze staan)
Zo kan je samen met de bewoners het leuk houden voor iedereen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:33

XLeandrosX schreef:
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over een paardendrol. Op een trotoir snap ik dat maar op de weg.... Btje overdreven.

nou ik woon ook in een straat waar iedereen op weg naar stal terug doorheen komt en dan allemaal nog even moeten mesten, in de zomer ligt de hele straat vol, dat is echt niet lekker fris voor je deur, sommige mensen komen terug om het aan de kant te vegen maar de meesten rijden gewoon door.

Denk alleen dat dat met een zak niet gaat werken, denk dat ik dan zelf door de straat zou vliegen :')

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:43

het lijkt mij ook gewoon heel simpel:

JIJ rijdt paard, dus zorg er dan voor dat andere mensen geen last ervan hebben dat je paard af en toe wat laat vallen!
en als je niet kan of wil afstappen (wat ik veel gevaarlijker en in sommige gevallen puur arrogant vind, en dan heb ik het niet over mensen die een ziekte hebben!) dan moet je niet door dorpjes enz gaan rijden.
dan moet je buiten de bebouwde kom blijven en heeft niemand last van je.

ik zou zo'n zak ook niet echt een succes vinden, maar als mijn paard mest in het dorp dan stap ik af en schuif het aan de kant.

verder is voor mij het op en af kunnen stappen op buitenrit iets heel normaals, en behoort tot de basis opvoeding van elk paard imo!