Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:21

ook volledig mee eens en idd van die 70 euro hou je niet zo veel over... zit alles in:
reiskosten
paarden onderhoud, stalling, veearts, voer ed (kost mij iig 20 euro p/m)
minimaal 40 % belasting
pensioenopbouw en sociale lasten
verzekeringen
studie kosten
papier printwerk etc
en dan ben je blij als je iets overhoudt.....

en omdat het betaling is uit uren heb je alleen salaris als je werkt, als je ziek bent of je hebt vakantie dan krijg je niets uitbetaald

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:28

klopt, dat is echt een enorm risico binnen dit vak, bij ziekte of vakantie krijgen de meeste therapeuten geen salaris doorbetaald :n

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:36

Ik vindt het echt belachelijk zeg!

wat mmoeten de kindjes dan?
Op de meest stomme dingen bezuinigen ze en de ''onzin'' dingen krijgen meer geld!

Tja we zijn echte nederlanders he (de regering!) die kunnen niks regelen.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:52

Ik zou zo zeggen, de mensen die dit willen afschaffen; kijk eens een keer op een manege waar ze met verstandelijk en lichamelijk beperkte mensen werken, dan zien ze precies wat er met zo'n persoon gebeurt.
Ik heb hier meerdere mensen gezien die niks meer durfden of lichamelijk niet meer konden, die zijn er zo mee geholpen... Ik vind het maar raar dat ze dit willen afschaffen, kan er met mijn verstand niet bij.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:56

Belachelijk, ik heb een aantal dagen mee gedraaid op zo een zorgboerderij en de mensen hebben er zoveel baad bij..
zelf zoveel dat bijv mensen met boordeline oid., die zich zelf eerst verwonden het niet meer deden en een vrij normaal leven kunnen lijden.

Bizar gewoon.. het is zo een goede terapie.. het is niet alleen de paarden maar alles er om heen. Het verzorgen van de dieren o.a koeien, katten , kippen konijnen etc. de personen die begeleiden hebben ook hele opleidingen gedaan..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:37

Tja met bezuinigingen is niemand blij.. Toch zijn ze op alle vlakken, helaas, noodzakelijk.

Ik zie dat veel mensen 'mopperen' over het besluit. Ik zou zeggen: sla de handen ineen en organiseer iets waardoor ze wél kunnen blijven 'paardrijden'. Afgeven op anderen en met name de regering is makkelijk, hand ophouden is ook easy. Maar kom dan in actie, want als het zó belangrijk is, dan zijn er vast wel mogelijkheden!

Hou op met zeuren, maar kom in actie voor die kids!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:42

Jemig, een kennis van mij geeft ook therapie met paarden voor verschillende soorten kinderen. Heb ooit een docu voor haar gemaakt voor school en moest daarvoor 2 maanden elke week meelopen. Wat een verschil zag je zeg. Dit moet zeker wetenschappelijk bewezen gaan worden want het doet de kinderen zoveel goeds.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:40

Jeetje dat is ook niet niks! Goed dat ze een petitie zijn begonnen, ik vind ook dat deze vergoeding niet mag worden stopgezet :n Het helpt kinderen zo goed, met paarden bezig te zijn!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:21

Jammer.
Maar ook wel begrijpelijk.
Op naar bewijsmateriaal van de werking van deze therapie.

En ik ben het met LuvdaTossa eens.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:22

UMayDream schreef:
Jeetje dat is ook niet niks! Goed dat ze een petitie zijn begonnen, ik vind ook dat deze vergoeding niet mag worden stopgezet :n Het helpt kinderen zo goed, met paarden bezig te zijn!

Dan zullen ze toch eerst met bewijsmateriaal moeten komen.
Als bij passend onderwijs al zo bezuinigd wordt......dan mag je wel een heel goed argument hebben.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:04

Ik snapte eerst ook niet wat paarden met authistische mensen deed, maar toen ik een paar keer wat wezen kijken naar van die therapien, en ik zag wat het met die kinderen deed, snapte ik het direct.. Ze leven helemaal op in hun wereldje samen met het paard.. echt zonde dat dit niet wordt vergoed.

TinkerLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:50

Ik hoop het van niet.Ben zelf autistisch en paarden helpen mij enorm met vanalles.Zoals meer gaan praten.Ze hebben me ook gehoplen met een lichaamelijke achterstand.Als ze het willen stoppen dan moet ik stoppen met paardrijden en dat wil ik niet.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:58

Weer zo iets belachelijks om te bezuinigen...
Het is zo mooi om te zien hoe een dier een mens kan helpen
:') ontroerend

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:44

Denk dat je dan eens verder moet gaan kijken als klant......bedragen als 90,= per dag zijn meer aan de orde. En voor uren 'rijden' is een tarief van 25,= een normaler bedrag. Dat is voor 'privé' lessen al goedkoop, dus zie niet in waarom dit voor begeleiding met paarden dan een raar bedrag zou zijn. Als de klant niet kijkt naar de prijzen omdat het toch uit PGB betaald wordt, dan zijn we niet goed bezig

Suelza schreef:
sassefras schreef:
mmmmmmmmm zolang er mensen zijn die 70 euro per uur voor een uurtje paardrijden vragen, betaald uit een pgb, vind ik het best een goede zaak eigenlijk

70 euro! Jeeminee, wat een geld! Dat vind ik idd ook wel erg over the top!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:24

Ontzettend jammer, vond het juist zo goed..

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:59

Jammer dat er word bezuinigd op dingen die noodzakelijk zijn, al is het maar voor 1 bepaalde doelgroep. Wat helpt moet blijven..

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:07

Suelza schreef:
sassefras schreef:
mmmmmmmmm zolang er mensen zijn die 70 euro per uur voor een uurtje paardrijden vragen, betaald uit een pgb, vind ik het best een goede zaak eigenlijk

70 euro! Jeeminee, wat een geld! Dat vind ik idd ook wel erg over the top!

Denk er wel bij na dat er ontzettend veel kosten aan verbonden zijn. Er moeten veel certificaten gehaald worden, opleidingen enz. Voor de paarden is het mentaal erg zwaar waardoor ze na een uurtje per dag echt meer dan genoeg hebben. Omdat er ook een stuk minder kinderen komen dan op de gemiddelde manege en de paarden veel minder lopen moet je de vaste kosten die je blijft houden (onderhouden paarden, terrein, salarissen enz.) toch opvangen door meer geld te vragen voor een uurtje les.
De mensen die er werken krijgen ook meer salaris dan 'gemiddeld' lesgeven op een manege omdat er veel opleidingen nodig zijn.

Het blijft natuurlijk ontzettend duur, maar ik denk dat als je alles bij elkaar optelt dat je toch echt wel op die 70 euro uitkomt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:23

Het nadeel van deze bezuiniging is dat de ouders wel op voor andere manier van therapie gaan zoeken en misschien bij de HA terechtkomen en dat die bijvoorbeeld medicijnen gaat voorschrijven waardoor je uiteindelijk nog veel duurder uit bent en eigenlijk wouden we toch juist voor de kinderen gaan minderen met de medicijnen.
Ik werk nu zo'n 4 weken met kinderen met vormen van autisme en adhd en hoe die kinderen zich ontwikkelen is ongelovelijk!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:39

LuvdaTossa schreef:
Tja met bezuinigingen is niemand blij.. Toch zijn ze op alle vlakken, helaas, noodzakelijk.

Ik zie dat veel mensen 'mopperen' over het besluit. Ik zou zeggen: sla de handen ineen en organiseer iets waardoor ze wél kunnen blijven 'paardrijden'. Afgeven op anderen en met name de regering is makkelijk, hand ophouden is ook easy. Maar kom dan in actie, want als het zó belangrijk is, dan zijn er vast wel mogelijkheden!

De zin over stoppen met zeuren vind ik absoluut niet prettig overkomen. Ik weet niet of je ervaring hebt met autistische kinderen, maar heb je enig idee wat ouders moeten doen om de juiste hulpverlening te krijgen en hoeveel tijd en energie een autistisch kind vraagt? En dan moet je dus ook nog de energie opbrengen om een actie op te zetten omdat er mensen zijn die vinden dat je zeurt? Enige nuancering lijkt me hier wel op zijn plaats!

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:58

Ojajoh schreef:
goh laat ze eens gaan bezuinigen op kunst ofzo.......dit heeft tenminste nog echt nut!
belachelijk dat we weer gaan korten op dingen die echt belangrijk zijn

Helemaal mee eens, en ook met die andere opmerking over die bankdirecteuren.... die banken zijn in de crisis allemaal geholpen door de overheid, maar toch was een paar dagen terug weer in het nieuws dat er bonussen van over het miljoen worden uitgekeerd (net zoveel als hun jaarsalaris stond er ook nog bij).
Een schande vind ik zoiets.... laat de staat dat geleende geld onmiddellijk terug eisen (en die bonussen verbieden) en dan dit soort therapie ongemoeid laten :(

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:09

mijn neefjes zijn meer dan autistisch, kan dus wel zeggen dat ik me aardig verdiept heb in de uitgaven van hun PGB. een groepsles ( half uur stappen aan een touwtje door het bos ) 7 kinderen a 70 euro per uur (490 euro ), dagje efteling met begeleiding 240 euro per kind ex toegangskaarten.......

lijkt mij een strak plan om ook eens te kijken waar het geld blijft, bestemd voor de kinderen, verdwenen in de zakken van allerlei niet gediplomeerde therapeutische toestanden,

lijkt mij een strak plan om dat geld uit te geven zodat de kinderen er beter van worden dan, toch ????????????????

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:20

Sassefras, dan zou ik dat net zo goed uitzoeken als de PGB uitgaven. Mijn beide broertjes zijn ook autistisch (mengeling van alle soorten, inclusief hoogbegaafd enz.) en hebben verschillende therapieen gevolgd.
Bij mn oudste broertje werkte ergotherapie en praten ontzettend goed, bij mijn jongste broertje absoluut niet en heeft een hele tijd gewerkt met paarden.
Als ik zie hoe ontzettend veel werk (en geld) het is om die paarden mentaal en fysiek gezond te houden, hoe duur de speciale tuigage is, de verzekeringen, de opleidingen, certificaten enz. snap ik ontzettend goed dat het 70 euro is voor een bosritje.
Het is niet alleen een bosritje met een praatje prut, die kinderen hebben er ontzettend veel aan en kunnen alles kwijt. Soms aan degene die ernaast loopt, soms aan het paard.

Ik denk dat er weinig overblijft van die 70 euro.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:13

vind het gewoon belachelijk dat hierop bezuinigd moet worden gaat nergens over

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:22

LuvdaTossa schreef:

Ik weet niet hoe je dit voor je zou zien, maar ik heb niet de tijd, middelen en geld om hier iets aan te doen.. Daar komt bij dat ik me grotendeels van de dag al inzet voor kinderen met autisme e.d. Maar toch mag ik niet zeuren?...

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:52

En dat als je hoort dat de kinderen in de tweede klas middelbare school (speciaal onderwijs) allemaal een gratis android telefoon krijgen met een jaarabonnement met belbundels en sms bundels omdat daar een app. op zit voor autisten.
Daar is dan wel geld voor. Terwijl al die kinderen allang een telefoon hebben. Hoezo bezuinigen?