Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:18

Het gaat ook niet om de paarden, het gaat om de situatie. En die hoort gewoon niet. Om dezelfde reden zijn hier in het dorp meer dan 10 pony's afgemaakt enkele maanden geleden (er op na dat die geen schuilstal hadden).

Welfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:22

Cayenne schreef:
http://www.blid.be / Nieuwsredactie

De politie zou al meermaals naar de weide zijn geroepen, maar kon steeds niet ingrijpen.

Maar als het kalf verdronken is...of in dit geval het veulen... Wat is er toch nog veel mis met de wetgeving rondom dierenwelzijn. Ik heb ook al eens meldingen gedaan van dierenleed, maar zolang een dier niet op sterven na dood is kan er praktisch niet ingegrepen worden. Heel verdrietig.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:22

ik ben het geheel met jullie eens, maar lijkt het niet eerder dat het veulen verworpen is of zal het er al zo lang liggen?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:10

nee duidelijk verworpen zal niet langer dan 3 dagen liggen, als langer lag, zou het veulen op de foto anders uit zien.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:26

der is wel veel modder, maar ik denk dat dat ook het weer is?
Het heeft best veel gesneeuwd enzo dus de grond word wel kapot gelopen, Vind de dieren er niet ondervoed uitzien ofzo?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:09

Het veulen heeft geen haar of er zit nog een vlies overheen en ik zie een niet ingedroogde navelstreng, tot zover kan ik dat wel aan de foto's zien. Ik denk ook niet dat het buiten het moederdier nog geleefd heeft. Maar dit is en blijft verschrikkelijk. Dit doe je niet, dier- en mensonterend. Dat veulen is niet vanzelf over het hek van de instelling gekropen, die mensen kregen de schrik van hun leven. De paarden zien er verder niet al te slecht uit maar het weiland wel, daar horen geen paarden in!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 07:19

loes-freke schreef:
nee duidelijk verworpen zal niet langer dan 3 dagen liggen, als langer lag, zou het veulen op de foto anders uit zien.

Het veulen is helemaal geen verworpen veulen. Speculeren lijkt me niet zo netjes..

Reactie van de eigenaar:

Citaat:
François Van Brussel uit Houtvenne is de eigenaar van de paarden en begrijpt de situatie niet. 'Al zes jaar proberen verschillende instanties me de duvel aan te toen terwijl de dieren kerngezond zijn. De weide in Tremelo kocht ik verleden jaar. De dieren staan er sinds 31 november . Ik heb ook nog paarden op een weide in Schriek. Alle worden ze degelijk gevoed. Het is een schande dat ik keer op keer word beschuldigd. De afgelopen zes jaar heb ik me al ettelijke keren moeten verdedigen bij de rechtbank. Telkens werd ik vrijgesproken van dierenmishandeling. Bovendien zijn de dieren vet. Waar is hier sprake van verwaarlozing? Ik ben de beschuldigingen zat', zegt Van Brussel.

Gestolen

Over het dode veulen wil hij het volgende kwijt: 'Het dier werd een tijd geleden gestolen uit de weide. Het was amper 75 dagen oud. Een veulen moet minstens honderd dagen bij de moeder blijven wil het reële overlevingskansen hebben. Na enkele dagen werd het dode veulen door de dief op de weide gedumpt.'

Een van de buren aan de Preterstraat in Tremelo die anoniem wenst te blijven, is net zoals François Van Brussel de situatie meer dan beu. Zijn achtertuin grenst aan de paardenweide. 'Kijk mijnheer: wat scheelt er nu aan die paarden? Niets toch? Van wie de klacht telkens komt, weet ik niet, maar ik verzeker u dat de dieren kerngezond zijn. Ook ik ben de situatie en het gezeur beu. De eigenaar doet niets verkeerd.;

Francois Van Brussel benadrukt zijn liefde voor paarden. 'Ik hou van die dieren. Waarom zou ik ze verwaarlozen?'

Hele artikel:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =TO37LSPB#

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:06

tja, zo zie je, elk verhaal heeft 2 kanten.
Maar goed, ik vind het lastig om vanaf deze kant de situatie te beoordelen.
op de foto's zie ik geen magere paarden en tja dat veulen, dat ziet er meer dan sneu uit, bizar verhaal, dat wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:27

Bokt staat al weer klaar met pek en veren en zelfs de doodstraf komt weer voorbij.
Als er maar een schokkend plaatje getoond wordt.
Maar de tinker met veulen en de haflinger zien er goed uit - die lijden geen gebrek.
De zandbak ziet er nog niet eens zo slecht uit als je het vergelijkt met hoe sommige andere bakken er uit zien als het eens een paar dagen stevig geregend heeft..

Over het dode veulen kun je alleen maar speculeren. Gedumpt in de tuin van een ander? Wie weet hadden die mensen het veulentje zelf wel 'opgehaald' en is het daar overleden wegens gebrek aan voeding. Who knows?
Ik zie een rijtje 'mooie' huizen staan op de foto.. wie weet zit daar wel iemand die liever een ander uitzicht wil hebben en alles aanpakt om die 'bende' weg te krijgen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:48

Cayenne schreef:
Reactie van de eigenaar:

Citaat:
*knip*
Over het dode veulen wil hij het volgende kwijt: 'Het dier werd een tijd geleden gestolen uit de weide. Het was amper 75 dagen oud. Een veulen moet minstens honderd dagen bij de moeder blijven wil het reële overlevingskansen hebben. Na enkele dagen werd het dode veulen door de dief op de weide gedumpt.'

Hele artikel:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =TO37LSPB#

Hebben BLID en de eigenaar het dan over hetzelfde veulen? Het dode veulen op de foto lijkt mij geen "amper" 75 dagen oud. Amper 75 dagen is in mijn ogen zo'n beetje 2,5 maand oud en dat is dat dode veulen van de foto mijns inziens echt niet.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 17-03-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:02

Mijn inziens ook niet, duidelijk een verworpen veulen. Stuk navelstreng zit er nog aan, dat valt er na enkele dagen af.
Ik lees nu dat er 11 paarden op het landje staan, veel te veel, kan dat weiland helemaal niet aan. Zonde. Laatst nog een stuk gelezen waarop gewaarschuwd worden voor z.g. paardenverzamelaars, mensen die het op zich wel goed voor hebben met hun dieren maar het duidelijk niet aan kunnen. Dit gaat er in dit geval toch wel veel op lijken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:16

tja de eerste foto vind ik niet zozeer schokkend ofzo...mijn weide ziete r momenteel ook zo uit,kan er weinig aan doen.
met al die sneeuw en de regen steeds droogt het gewoon niet op..

11 paarden op dat stukje is wel teveel..

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:28

Jannepauli schreef:
Bokt staat al weer klaar met pek en veren en zelfs de doodstraf komt weer voorbij.
Als er maar een schokkend plaatje getoond wordt.
Maar de tinker met veulen en de haflinger zien er goed uit - die lijden geen gebrek.
De zandbak ziet er nog niet eens zo slecht uit als je het vergelijkt met hoe sommige andere bakken er uit zien als het eens een paar dagen stevig geregend heeft..

Over het dode veulen kun je alleen maar speculeren. Gedumpt in de tuin van een ander? Wie weet hadden die mensen het veulentje zelf wel 'opgehaald' en is het daar overleden wegens gebrek aan voeding. Who knows?
Ik zie een rijtje 'mooie' huizen staan op de foto.. wie weet zit daar wel iemand die liever een ander uitzicht wil hebben en alles aanpakt om die 'bende' weg te krijgen.

helemaal mee eens!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:30

Sinds 31 november? Hmm, knappe datum.

Maar dan nog, mensen oordelen soms te snel. Je moet beide kanten horen, en je moet de situatie kennen om er uberhaupt over te oordelen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:38

Cayenne schreef:
http://www.blid.be / Nieuwsredactie
De politie zou al meermaals naar de weide zijn geroepen, maar kon steeds niet ingrijpen.

Dit vindt ik ook een beetje makkelijk gezegd, ze kunnen altijd zorgen voor hooi en schoon water toch :?

En verder zie je maar weer dat je altijd twee kanten van het verhaal moet weten voordat je oordeelt ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:59

Ik heb de foto's even bekeken en de paarden zien er wel gevoed uit maar de wei is een grote vieze blubberbende. Zo zou ik nooit paarden willen houden in ieder geval, zou me doodschamen. Er is geen droog plekje te vinden dus ik kan me goed voorstellen dat de omwonenden hier bezwaar tegen maken, zo hoor je geen paarden te houden mijns inziens. Dus als die man werkelijk zoveel van zijn paarden houd dan kan ie er op zn minst voor zorgen dat ze een droge plek hebben om te lopen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:06

Ik vind de dieren er qua conditie goed uit zien. Het verhaal van het veulen tja... al zou het zo zijn... Dan bel je toch de rendac (of hoe dat in belgie ook heet??)! Tenminste je laat het in ieder geval niet zo liggen...
Modder kunnen ze ook wel tegen, is ook erg nat geweest, dat er volgens het artikel geen hooi en drinkwater is is wel een kwalijke zaak.
(Uberhaubt snap ik mensen niet dat ze naast een woonwijk (toch?) dit soort dingen neer zetten, dat is vragen om problemen/gezeur)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:12

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:20

Paarden zien er goed uit, en het is niet altijd mogelijk om je wei blubbervrij te houden. Met veel bodemsoorten zit je zo in de drek... En verweiden is niet voor iedereen een optie.
Ik ken deze situatie niet, maar als ik het zo lees zou ik de eigenaar het voordeel geven. Het veulen vind ik er nog niet eens zo jong ('net geboren') uit zien. Het net geboren uiterlijk kan namelijk goed door het rotten komen, dus 75 dagen klinkt nog niet gek. Maargoed, om dat te beoordelen zou je het dier niet op foto moeten bekijken denk ik.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:34

Ja hoor dat is wel mogelijk. Als mijnheer zich zou beperken tot twee paarden. Een mooi stalletje zou bouwen een klein stukje zou afzetten en een zandbodem zou maken zodat de wei de kans krijgt om te herstellen in de natte perioden.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:40

tis niet bepaald ideaal en ik zou mijn paarden ook niet zo willen onderhouden, maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt dramatisch hoor... ze zijn niet uitgehongerd, niet gekwetst, zien er gezond uit.

Vorige maand stonden de mijne ook tot hun koten in de modder (ze hebben wel een stukje droog beton maar stonden toch liever in de smurrie) - het had 2 weken aan een stuk geregend - wat wil je...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:45

Als je inzoomt op de eerste foto, zie ik geen magere, verwaarloosde paarden.
Kijk of er vers drinkwater en hooi aanwezig is, zie je niet op de foto en de blubber wei is niet heel verrassend in deze periode natuurlijk. Wij hebben het geluk van zandgrond, wat erg snel weer opdroogt. MAar eerder hadden we klein grond, wat een drama. Dat zag er net zo uit.
Wat betreft het veulen, tja, dat is speculeren en gissen wat ermee gebeurt is. Ik vind de beschuldigen behoorlijk heftig tegen deze mevrouw om heel eerlijk te zijn. Heb al veel beroerdere situaties gezien dan deze.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:06

In het andere voorpagina artikel ( waarom eigenlijk twee praktisch dezelfde berichten plaatsen?) staat:

"Toch denkt de Belgische Landelijke Inspectie Dierenwelzijn (Blid) daar anders over. De dieren krijgen nauwelijks eten en drinken."

.. maar dat wordt NIET onderschreven door de foto's die geplaatst zijn van de gezond-ogende dieren.
Je kunt overal wel een heksenjacht over beginnen!

Het lijkt mij dat er situaties zijn ( ook in België) waar tegen opgetreden zou moeten worden - als men hier rechtzaken over wil beginnen, dan is men bezig 'goed geld naar kwaad' te smijten. Het lijkt me dat je je centen maar beter anders kan investeren. Voor zaken waar het écht nodig is om hulp te bieden bijvoorbeeld.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:13

kitbits schreef:
Ja hoor dat is wel mogelijk. Als mijnheer zich zou beperken tot twee paarden. Een mooi stalletje zou bouwen een klein stukje zou afzetten en een zandbodem zou maken zodat de wei de kans krijgt om te herstellen in de natte perioden.

Maar als er staat dat meneer pas sinds eind november de eigenaar is van dat land wist hij mischien ook niet dat het zo'n natte bende zou worden ?

Veder lijkt het me toch dat ze wel gevoerd worden anders kunnen ze er nooit zo vol uitzien.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:22

Jannepauli schreef:

Ik zie vooral een nieuw huis. Dus wellicht hebben ze dit in de zomer gebouwd met uitzicht op een mooi weiland, en zich niet gerealiseerd dat dit in de winter wel eens een natte zompige bende zou kunnen worden.

De mijne heeft ook een kapot getrapte wei, met een behoorlijk nat stuk erin, en waar gaat mevrouw uitgebreid liggen? Juist, vooral NIET op de droge stukken.

Ik vond de paarden op de foto ook absoluut niet mager, het veulen zag er luguber uit, maar ik heb daar absoluut geen verstand van hoe het eruit ziet als het er inderdaad al een paar weken dood ligt, of als het te vroeg geboren is.
Wel vind ik dat je het niet kunt laten liggen.

Zeker in de penny tijd, dat de paarden van boven tot onder onder de modder zitten. Het risico dat zo'n kind dat Sieluggh vind en wil gaan poetsen ( en ook doet) en dan tegen zo'n veulen aanloopt... (hebben ze het wel meteen geleerd, om van andermans spullen af te blijven }> )

Maar wat ligt er aan de zijkant van de vrachtwagen op de grond? misschien iemand die iets verder in kan zoomen, maar mij lijkt het op iets van een voerplek ( en ja, als je bij ons om een uur of 3 foto's maakt, zie je ook paarden die zonder hooi staan, en de plek waar het lag, daar liggen hooguit nog wat kruimeltjes)