Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:56

Geef mij die chip maar, maar alleen als hij door kundige handen word ingebracht!! Mijn 4 paarden hebben alle 4 een chip een chip en zowel bij het inbrengen als bij de (8) jaren daarna nooit problemen.
IMO ontstaan al die horror verhalen doordat de chip op verkeerde wijze is ingebracht. Niet door de chip zelf.

Daarnaast vind ik brand/vries merken zo zonde. Een van mijn paarden heeft een brand/vries merk. Weet zelf niet welk van de twee, ze is schimmel. Hij zit op haar linker bovenbeen (achter) en ik vond het er niet uitzien. Het ziet eruit als een grote ouderwetse bel, met een klepel eronder.
Er is niet eens te achterhalen waar dat merk vandaan komt... geef mij die chip maar.

EDIT: naast mijn eigen 4 ken ik talloze andere paarden die chips hebben, zonder dat er complicaties optreden. Ik denk dan ook dat al die "gevolgen" meer uitzondering dan regel zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:59

misterA, goed punt, voor wat betreft de identificatie. Je zou het kunnen oplossen door elke fokker een nummer te geven, (een beetje zoals bij konijnen en hun tattoeages) maar dan krijg je een reusachtig nummer omdat er zoveel fokkers zijn in Nederland.
Daarnaast is brandmerken alleen weggelegd voor raszuivere paarden. Wat doe je met alle vuilnisbakkies en kruisingen? Daar is geen brandmerk voor, maar daar wil je vast mee naar een wedstrijd, waar je paard geidentificeerd moet worden.

Dat brandmerken van afgekeurde paarden vind ik overigens wel een prima idee. Zo voorkom je dat paarden die van binnen stuk zijn, alsnog worden doorverkocht en langer moeten lijden.

jSophiaF

Re: Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:07

Mijn beide merries zijn gechipt, de oudste op latere leeftijd, gaf geen krimp, me veulen met iets meer dan 3 maanden leeftijd, gaf ook geen krimp.

Wel meegemaakt met een pup dat de chip is gaan wandelen door het lichaam.
Voor zo ver zitten beide chips bij me paarden nog op de juiste plek, ook bij beide geen ontstekingen gehad of iets dergelijks.

Ik ben niet voor of tegen Chippen / Brandmerken, zolang het maar goed gebeurt, want vind beide een pijnlijke ervaring voor de dieren. Net als het tatoeëren van de dieren wat vroeger ook gebruikt werd.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:35

Famke160301 schreef:
!

(voor degene waarbij hun paard/pony toch nog in de nek geënt worden voor IT, dit is een kunstfout en de betreffende dierenarts zal er dus op aangesproken kunnen worden i.g.v. het onstaan van een ontsteking/spuitplek, ze weten immers wat de risico's zijn en dat t daarom in de borst zou moeten)

Behalve bij tuigpaarden daarbij vind ik het een kunstfout om ze in de borst te enten i.v.m. het borsttuig.

Brandmerken is geen alternatief voor chippen omdat je geen levensnummer kunt branden, je kunt alleen zien van welk stamboek een paard is.
DNA vind ik ook geen alternatief omdat dit niet op een concours of keuring is te controleren.

Uit onafhankelijke onderzoeken is bij m ijn weten nog ooit gebrleken dat chippen schadelijk is. Al die websites over schade door chippen op internet zijn alles behalve onpartijdig en onafhankelijk en er is in mij ogen veel kul bij.

Afgekeurde paarden bracht ik altijd zelf naar het slachthuis en wachte tot hij geslacht was of ik was er bij met het spuitje geven. Dan wist ik in ieder geval zeker dat hij niet de handel in ging (of in Italie geslacht werd).
Alternatief is de staart en eventueel manen afscheren dan gaan ze ook niet zo makkelijk de handel in.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:50

Miekemuis_ schreef:
Een paardenhuid en mensenhuid zijn niet te vergelijken hoor.

Nee idd, een paard voelt op iedere plek van zijn lichaam een vlieg landen en trilt hem daar vervolgens weer weg.
Ik voel niet op iedere plek een vlieg landen, en al helemaal niet bovenop het haar van mijn hoofd.
Kun je nagaan hoe gevoelig de huid van een paard is.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:54

Brandmerk te identificatie kan wel degelijk, alleen is dat een minder fraai gezicht.

http://www.freezemark.net/faq.html

Maar als ze mij voor de keuze stellen: chip of levensnummer op de hals, kies ik voor levensnummer op de hals.
En al mijn paarden zijn DNA geidentificeerd, moest voor het stamboek.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:56

Levensnummer branden lijkt me erg moeilijk omdat de brandmerken vaak naar een aantal jaren vrijwel onleesbaar zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:57

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:23

En op een schimmel? Kan trouwens de foto's niet openen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:11

Word uitgelegd in het filmpje dat eerder gepost is.
http://img3.imageshack.us/img3/6338/afbeelding338m.jpg
Op mijn paardje

Hier kwam ze trouwens net uit de winter, zijn de haren langer en is hij minder goed te zien, in de zomer is de zwarte omlijning heel duidelijk. Is een vriesmerk trouwens. We dachten eerst dat het een brandmerk was.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:20

Lamar schreef:
Nee idd, een paard voelt op iedere plek van zijn lichaam een vlieg landen en trilt hem daar vervolgens weer weg.
Ik voel niet op iedere plek een vlieg landen, en al helemaal niet bovenop het haar van mijn hoofd.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als jij ontspannen bent en alert dan voel je de lichtste aanraking of briesje wind op je huid. Toch kan ik ook over je arm wrijven of je flink masseren zonder dat het pijn doet. Er zijn verschillende niveaus van aanraken.

Een dikke chipnaald door de huid duwen of vriesbranden (zoals in het filmpje dat ik de vorige pagina postte), het maakt voor het paard denk ik weinig verschil qua pijn. Dus laten we kijken welke methode het beste geschikt is ter identificatie en het minst fraudegevoelig. Dat is uiteindelijk écht het beste voor het paard. :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:24

Shahazai schreef:
Daarnaast vind ik brand/vries merken zo zonde. Een van mijn paarden heeft een brand/vries merk. Weet zelf niet welk van de twee, ze is schimmel. Hij zit op haar linker bovenbeen (achter) en ik vond het er niet uitzien. Het ziet eruit als een grote ouderwetse bel, met een klepel eronder.
Er is niet eens te achterhalen waar dat merk vandaan komt... geef mij die chip maar.

Tot je paard een keer gestolen is of anderszins uit het oog verloren. Dan dank je god op je blote knieën dat je paard die malle klok op z'n bil heeft waaraan hij herkenbaar is. Zeker bij schimmels of andere paarden die weinig herkenbare aftekeningen hebben. :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:26

Waves schreef:
Shahazai schreef:

Tot je paard een keer gestolen is of anderszins uit het oog verloren. Dan dank je god op je blote knieën dat je paard die malle klok op z'n bil heeft waaraan hij herkenbaar is. Zeker bij schimmels of andere paarden die weinig herkenbare aftekeningen hebben. :)

Inderdaad, die klok is dan handig. Maar (zoals wat tegenwoordig nog veel gebeurt) het stamboek logo, daar heb je in zo'n geval niks aan. Daarnaast kunnen ze ook vrij makkelijk verborgen worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:29

Van mij mogen ze het daar ook verbieden. Mijn paard is inmiddels al 10 jaar gechipt en heeft totaal nergens last van en ook niet gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:34

juliomariner schreef:
En op een schimmel? Kan trouwens de foto's niet openen

Op een schimmel wordt het nummer zwart. Net als littekens.
Foto's en de uitleg erbij staan ook op deze pagina.

http://www.freezemark.net/faq.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:35

AaronYve schreef:
Van mij mogen ze het daar ook verbieden. Mijn paard is inmiddels al 10 jaar gechipt en heeft totaal nergens last van en ook niet gehad.

En heb je recent nog laten controleren of de chip er nog zit en of hij het doet?
Want als dat niet het geval is, mag er weer een chip in.
En als die het niet meer doet, mag er weer een chip in.
En als die het niet meer doet, mag er weer een chip in.
Ik ken paarden met 7 (!!!!) chips....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:36

Mijn paard en pony hebben allebei, chip en brandmerk. Bij de pony was ik er met chippen en brandmerken bij en van beide weinig tot geen last gehad. Hij is wel plaatselijk verdoofd tijdens het chippen :+ , was ook 1 van de eerste beesten die gechipt is. Brandmerk vind ik erg mooi, ben ook blij dat ze allebei een stempel hebben :D

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:41

Ariebren schreef:
Een chip die aan de wandel gaat in het paarden lichaam ??
Hooguit de bloed aders kunnen daar de schuldigen aan zijn, dus een chip die verkeerd geplaatst is.
Helaas! Als de chip niet diep genoeg zit (bijvoorbeeld doordat het beest ging wurmen door de pijn van de dikke naald) zit ie niet vast in de spier, maar tussen de spier en de huid. En dan zal de chip niet door het lichaam vervoerd worden in de bloedbaan (goddank! want als die chip in het hart of de longen zou komen?!?!) maar bij beweging zal deze wel kunnen verplaatsen (omdat de spieren dan bewegen ten opzichte van de huid). Ik vond een keer een chip ter hoogte van de lendenen, bovenop de rug, van een hond met korte vacht. Ik wist niet wat het was, dus meldde het aan de eigenaar, die dus vertelde dat dat de chip was. Alsof 't de normaalste zaak van de wereld was. En van andere mensen weet ik, dat ze voor hun honden een penning hebben met chipnummer erop, zodat, mochten de honden kwijt raken, de DA weet dat ze gechipt zijn, en eventueel door blijft zoeken tot hij de chip gevonden heeft. Omdat ze bij de dierenambulance werken en dat al zo vaak meegemaakt hebben!
misterA schreef:
...het voorkomt fraude op wedstrijden, keuringen, terugvinden na diefstal enz.
Nou, als chippen voorkomt dat 'n beest teruggevonden wordt na diefstal... :+
assie schreef:
Dat brandmerken van afgekeurde paarden vind ik overigens wel een prima idee. Zo voorkom je dat paarden die van binnen stuk zijn, alsnog worden doorverkocht en langer moeten lijden.
En toen bleek dat het afgekeurde paard toch wel te genezen viel, maar dat de diagnose verkeerd was of de geneeskunde vooruit is gegaan. Dan heeft het paard onterecht levenslang gekregen!

Al met al blijkt het maar weer reuze makkelijk om te concluderen op basis van horrorverhalen. Zelf vind ik zichtbare merktekens, zoals een brandmerk, absoluut lelijk, zonde en verminking. Bovendien is het geen uniek gegeven, waardoor het geen identificatie mogelijk maakt. Bovenstaand vriesmerk is dan misschien uniek te maken, maar liever zie ik gewoon een ongeschonden nek. Tattoeëren, zoals bij konijnen, in het oor, is snel en ook uniek, maar bij konijnen is dit al vrij snel onleesbaar (omdat het met puntjes gebeurd en niet zoals bij mensentattoo's getekend wordt). En dan heeft een paard behoorlijk wat meer oorhaar dan het gemiddelde konijn.
Op dit moment is de chip "state of the art" - een stukje digitale revolutie. In de toekomst zullen er chips zijn met GPRS-functie (of waren die er al?) Wat dus localisering ten alle tijden mogelijk zou maken. En dan is het ook mogelijk om meer dan alleen een nummer af te lezen - dan heeft het leesapparaat direct verbinding met de database waarin betreffende nummers zijn gekoppeld aan naam en toenaam. En waarschijnlijk gaan ze nog kleiner worden, en dus minder naar in te brengen.

Persoonlijk zou ik 100% voor irisscans zijn: helemaal geen aanpassing aan het paard, en net zo uniek en betrouwbaar als vingerafdrukken. Uiteraard zal deze techniek misschien verder moeten ontwikkelen om tot perfectie te komen, maar voor mensen wordt dit al commercieel gebruikt ter identificatie (op Schiphol bijvoorbeeld). Waarschijnlijk zal dit een behoorlijke investering worden (zo'n scanner moet mobiel gemaakt worden, er moet een database aan gekoppeld, en dan moet die scanner beschikbaar zijn voor dierenartsen...) maar vergeleken met hoeveel geld er omgaat met die chips...

@ Cassidy: dan ben je dus wel bewust littekens aan het aanbrengen op je paard!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:45

De belangrijkste reden waarom de Duitse stamboeken tegen het brandverbod is heeft volgens mij niets met chippen te maken maar puur de "tradition"

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:48

Van mij mogen ze het veulenbranden meteen weer invoeren. Qua stress en last doet de chip er niks aan onder, terwijl na het branden de pijn na een aantal dagen weg is, de wond genezen en het dier er nooit meer last van heeft. De chip blijft altijd in zijn lijf met de nodige risico's van dien.

Wat is er mis met Tradition? Niks toch als er nog geen andere optie is gevonden die beduidend beter is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:50

ranna schreef:
Het enige nadeel waar ik persoonlijk erg argwanend tegenover sta is dat de scan op de markt gebracht wordt door Merck = een grote pharmaceut.
Maar goed, wie weet is er ook een demo in NL te regelen en kunnen we de NL overheid daarmee overtuigen. Moet nog even zien hoe we dat gaan aanpakken.

Waarom zou dat een nadeel zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:54

Lamar schreef:

Maar er zijn verschillende zenuwuiteinde in de huid. Je hebt apparte zenuwuiteinde voor pijn en tastzin.
Dat een paard beter een vlieg kan voelen wil niet betekenen dat hij ook beter pijn kan voelen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:04

Een van mijn vorige paarden had ook een chip die een eindje is gaan verschuiven. Omdat we die dus niet konden vinden dachten we dat ze niet gechipt was (geen stickers oid in paspoort) en heeft ze nog een gekregen. Daarna kregen we uiteraard bericht dat het paard al een chip moest hebben, DA nog een keer goed gezocht, zat ie bovenin tegen de manenkam. := (En daar wassie niet ingebracht)

Een van mijn veulens was ingeschreven in het Duitse pony stamboek, moest naar Duitsland en dus een brandmerk. Dacht eerst wel dat het erg zielig zou zijn, maar ze gaf geen kik en de dagen er na eigenlijk ook niet gemerkt dat ze er nog last van had.

Toch hebben eigenlijk al mijn beesten ook niet echt gereageerd op het chippen.. dus ik ben er niet echt uit wat ik nou beter vind.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:07

Leorah schreef:
Van mij mogen ze het veulenbranden meteen weer invoeren. Qua stress en last doet de chip er niks aan onder, terwijl na het branden de pijn na een aantal dagen weg is, de wond genezen en het dier er nooit meer last van heeft. De chip blijft altijd in zijn lijf met de nodige risico's van dien.

Wat is er mis met Tradition? Niks toch als er nog geen andere optie is gevonden die beduidend beter is?

Nogmaals branden is geen alternatief voor chippen want je kan met een brandmerk geen paard identificeren!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:19

quote wikipedia:

Het doel
Het brandmerk voorzag vroeger het paard van een uniek zichtbaar kenmerk waardoor men in één oogopslag kon zien wie de eigenaar was. In tegenstelling tot deze tijd waren grasvlaktes niet omheind en liepen paarden in kuddes bij en door elkaar, zich niets aantrekkende van eigendomsrecht en landsgrenzen.

Later werd het brandmerken gebruikt om ook te laten zien dat een paard tot een bepaald ras, stoeterij of stamboek behoorde, soms in combinatie met een extra brandmerk dat liet zien dat het betreffende paard voldeed aan bepaalde eisen en een predikaat of premie had behaald en/of , maar zeer zelden, een eigenaars brandmerk.

Soms, veelal in geval van epidemieën, wordt een brandmerk door een overheid verplicht gesteld om aan te geven dat een paard ingeënt is tegen een bepaalde ziekte. Een voorbeeld hiervan is de uitbraak van Afrikaanse paardenpest in Spanje (1987-1990) en Portugal (1989). In Portugal werden alle ingeënte paardachtigen toen voorzien van een brandmerk op de linker achterhand of op de linkerzijde van de hals.[1]

In Nederland worden ingeënte dieren bij voorkeur geïdentificeerd via een aantekening in het paspoort.[2] Brandmerken zou dan niet nodig zijn.
Tegenwoordig worden er steeds minder paarden gebrandmerkt. Er zijn wel mensen die geloven dat een paard met een brandmerk een bepaalde raszuiverheid heeft. Paarden met een brandmerk kunnen dus duurder verkocht worden. Daarom worden paarden die verhandeld worden naar Nederland soms gebrandmerkt door de handelsstal die ze doorverkoopt.

Er wordt soms verteld dat paarden met een brandmerk aan de verkeerde kant van hun lichaam niet raszuiver zijn. Zogenaamde Cruzados zouden hun brandmerk bijvoorbeeld aan de andere kant hebben als raszuivere Andalusiërs. Dit lijkt erg onwaarschijnlijk omdat de meeste fokkers hun brandmerk alleen op raszuivere paarden willen aanbrengen en niet geassocieerd willen worden met kruisingen.

In principe was het doel dus wel identificeren. Is dat nog steeds niet mogelijk door een code aan het brandmerk toe te voegen?