Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:21

Brendaaaa schreef:
Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade. Dan zou ik ze liever de hele dag in een paddock zetten....
Wij hebben een klein shetlanderweilandje op onze pensionstal, speciaal om te voorkomen dat er teveel lekkers wordt gegeten:-)

Niets zieligs aan, mijn Fjordenman eet gewoon met de graaskorf, en kan op die manier toch een uurtje grasjes knagen, dat houdt het in zijn koppie ook goed, zo blijft hij tevreden. Tinkermerrie idem dito, had het binnen 10 minuten door. Half doodgaan van de pijn in je hoefbevangen pootjes, dat is pas zielig.
Juist de zgn shetlanderweitjes (klein met minimaal gras) zijn gevaarlijk.

Anoniem

Re: Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:30

Ik let gewoon op de fructaanindex en op hoe het weer bij mij is. Aan de hand van die inschatting laat ik mijn paarden op het gras. Heel makkelijk, die fructaanindex. Kan mijn fjord die ook gevoelig is voor hoefbevangenheid bij een laag fructaangehalte toch lekker tekeer gaan op de wei zonder consequenties.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:05

Goed gaan opletten op de samenstelling van de wei helpt ook. Wij zitten in een natuurgebied waar je op lang niet alle weides onkruid mechanisch weg mag spuiten (dus met een grote trekker die je hele land spuit) ook mag er niet geinjecteerd worden. Resultaat: Wei vol kruiden (minimaal verplicht voor ons gebied is 10 verschillende gras/kruiden/planten soorten per m2) En nooit geen last van overschotten aan eiwit fructaan of wat dan ook. Hoe laat je het dan groeien, en niet overwoekeren? Biologisch kunstmest strooien en met de handspuit ontwikkelende bosjes hardnekkig onkruid wegspuiten.

Strookbegrazing is gevaarlijk. Waarom? Paarden kunnen zelf heel goed onderscheiden welke planten giftig voor ze zijn. Krijgen ze elk dag een strook en zijn ze met meerdere paarden? Competatief graasgedrag. Wie kan het meeste eten in minste tijd. Gevolg: Paard let niet meer op wat hij eet.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:15

Wij zetten dat soort paarden helemaal niet op het land, alleen in de paddock. Probleem opgelost!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:53

hier gaan ze ook met graaskorf het land op,enkele uurtjes.
heb een exhber.
Paarden hebben de vitamines ook nodig die in het gras zitten,enkel alleen hooi is voor mij dus geen optie ;-)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:58

Interessante discussie! Mijn welsh pony is helaas ook gevoelig voor hoefbevangenheid. Op het moment gaat ze in de middag een paar uurtjes naar buiten en wanneer ze op stal staat krijgt ze hooi. Eerder gaf ik haar voordroog, maar daar at ze zich helemaal klem in. Met hooi zie ik dat ze eerder verzadigd is en blijft er nog wel eens hooi liggen. En ik hou de fructaanindex in de gaten, wanneer deze hoog aangeeft gaat ze niet de weide op.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:37

Ik vind het een vreemd en erg onvolledig onderzoek, beetje appels met peren vergelijken. Paarden die merendeel op stal staan zijn niet te vergelijken met weidepaarden, daarbij dan ander voerbeleid, daar kun je volgens mij niet echt duidelijke conclusies uit trekken. Fructaan wordt al helemaal niet meegenomen.
Beweging is juist heel belangrijk voor paarden met aanleg voor bevangenheid om de voeten goed doorbloed te houden, dus zulke paarden vooral op stal zetten is al vragen om problemen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:38

Lamar schreef:
Ik let gewoon op de fructaanindex en op hoe het weer bij mij is. Aan de hand van die inschatting laat ik mijn paarden op het gras. Heel makkelijk, die fructaanindex. Kan mijn fjord die ook gevoelig is voor hoefbevangenheid bij een laag fructaangehalte toch lekker tekeer gaan op de wei zonder consequenties.

Waar vind je die fructaanindex?en verschillen veilige waarden niet per paard?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:40

Ik denk aan een graasmasker voor komend weideseizoen.
Zijn er mensen die mij een bep merk of type aan kunnen raden?
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 13-03-11 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:41

Ik snap ook niet waar sommige ondezoeken op slaan .. Dit kon ik je ook wel vertellen voor het onderzoek. :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:46

Die fructaanindex is ook niet waterdicht, dus een beetje je verstand blijven gebruiken is niet verkeerd. Op paardnatuurlijk en op de site van safergrass staat veel informatie over fructaan en onder welke omstandigheden het fructaan hoog is. Goed het weer in de gaten houden.

Mijn exhb'ers staan op een kale wei met mss 3 sprieten gras. Ze krijgen de hele dag door hooi te eten. Dit jaar wil ik kijken of ik een track kan bouwen waar ik in de hoeken het hooi kan voeren, zodat ze meer moeten lopen om er te komen. Het pad wil ik dan met strookbegrazing laten kaal eten, als de weersomstandigheden goed zijn. Kort gras is overigens gestresster dan lang gras, toch laat ik de mijne wel het liefst op een kort gegeten stukje lopen, waar minder gras te eten is met grotere moeite. In totaal denk ik dat de inname gelijk is aan een groot stuk met lang gras (minder moeite doen om meer gras met een lagere hoeveelheid fructaan te eten).

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:54

Ik denk dat de discussie veel ingewikkelder is, en er eerst onderzocht moet worden waarom de paarden HB hebben. Welke afwijking heeft het paard, wat leidt tot HB? Daarbij is HB een sluipend proces, in mijn ogen is er een druppel die de emmer doet overlopen, maar start het proces al tijden van te voren.

Dat gras meer vitamines heeft dan hooi, ben ik het niet mee eens. Oud hooi heeft wel minder vitamines en mineralen dan jonger hooi, het fructaan gehalte is even hoog.

Net als met ZE, waar men probeert met allerlei middeltjes, smeren en voeren, de kwaal te verminderen of te verhelpen, reageert ieder paard anders. Wat bij de 1 helpt, helpt niet bij de ander. Daarvoor zou je in kaart moeten brengen waardoor het paard HB krijgt. Wat voor voer het er naast krijgt, en dan het grasland testen. dit om een duidelijk beeld te krijgen, wat voor beweging, want dat zegt ook iets over de opname, of de opslag van stoffen.Misschien zegt zelfs een dek op s'winters al iets, over wat een paard nodig heeft, immers, dan gaat 90% naar warm houden.

Ook kruidrijk land hoeft niet gezond te zijn. Heb net geleerd dat uit studies blijkt dat er verschillende kruiden zijn, die juist meer fructaan bevatten, dan het gras zelf.

Persoonlijk heb ik een tijd het idee gehad, dat temperatuurs wisselingen ook invloed hebben op het spijsverteringswezen van het paard. Dat wat het eerst volop gebruikt om bv warm te blijven, gaat op een gegeven moment toch weer als reserve dienen? Het zijn vaak geen paarden die het kunnen gebruiken voor de training? Wat speelt er hormonaal mee bij merries, die in het voorjaar weer willig worden? Hormonen hebben een brede werking.

Ik denk dat het allemaal veel complexer werkt, dan waar men nu nog achter is.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:56

Mijn shet was ook erg hoefbevangen en kon eigenlijk haar hele leven niet meer op de wei.
Ik vond dat geen paardwaardig leven en heb haar om die reden laten inslapen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:59

simodi schreef:
Ik vind het een vreemd en erg onvolledig onderzoek, beetje appels met peren vergelijken. Paarden die merendeel op stal staan zijn niet te vergelijken met weidepaarden, daarbij dan ander voerbeleid, daar kun je volgens mij niet echt duidelijke conclusies uit trekken. Fructaan wordt al helemaal niet meegenomen.
Beweging is juist heel belangrijk voor paarden met aanleg voor bevangenheid om de voeten goed doorbloed te houden, dus zulke paarden vooral op stal zetten is al vragen om problemen.

Ja ik vind het ook erg onvolledig. Naast dat de fructaan niet meegenomen wordt, wordt er ook niet verteld hoe die paarden die op stal stonden gevoerd werden. Kregen die onbeperkt hooi/ kregen die smorgens voor ze op de wei gelaten werden nog hooi/ of werden die met een lege maag op de wei gezet?

24/7 staat hier ook geeneen op de wei, ze vreten zich dan helemaal klem. Maar ik zorg ervoor dat ze voordat ze op de wei mogen ze in ieder geval een berg hooi ophebben. Daarvoor zet ik ze ook allemaal apart en als 1 zijn/haar hooi niet opeet gaat die ook niet op de wei. Als die eerst honger maar voorbij is valt dat gulzig eten ook wel mee. En in de zomer als ze snachts buiten op de wei staan, geef ik ze op de wei hooi. En dat is smorgens toch echt allemaal opgegeten terwijl ze gras zat hebben.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:01

Ariebren schreef:
Wat is de omschrijving van een sober ras ??

Is het een ras die veel meer behoefte heeft aan suikers, enz.
En een ander ras niet ??

Of zijn de sportpaarden niet sober ??
Die moeten natuurlijk veel harder werken dan een paardje wat als weide stofzuiger rondloopt.
Of het oeroude trekpaard voor de ploeg ??

Waarom zijn er zoveel paarden in Nederland met obesitas ??

Waarom blijven wij de paarden maar hooi, gras, supplementen, extraatjes en krachtvoer geven ??

Mijn antwoord is:

Terug naar de natuur, geef het paard een aantal hectaren grond, waar de natuur zijn gang mag gaan.

Had ik maar een hectare of 10.
Ging daar gelijk met de buldozer doorheen om al het gras kapot te maken.
Maak puin bergen en water poelen.
Laat de boel verwilderen en zet er dan wat geiten, schapen, koeien en andere dieren erop.
En dan mogen daarna al die paardjes komen die zgn zo snel hoefbevangen worden.

Het probleem van hoefbevangenheid is opgelost.
De paardjes moeten gaan lopen om een stukje gras te vinden en tussen door slopen ze ook nog de bomen en struiken.
Ze graven putten om een wortel van een plant te kunnen pakken.
Variatie in voeding en actief bezig zijn voor de voeding.

Dus de grootste fout die we maken is een paard op een koeien wei te zetten.

Die koeien zijn gefokt om zo veel mogelijk melk en of vlees te geven.
Stopt de melkgift of is de vleeskoe op gewicht ??
Ze verdwijnen dan naar de slacht.

En dat willen wij onze paardjes niet aandoen.

Maar ja, zo'n droom van een grote woestenij heeft elke paarden liefhebber.

Amen, sluit me er volledig bij aan! Is ook mijn ideale plaatje!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:11

Brendaaaa schreef:
Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade. Dan zou ik ze liever de hele dag in een paddock zetten....
Wij hebben een klein shetlanderweilandje op onze pensionstal, speciaal om te voorkomen dat er teveel lekkers wordt gegeten:-)

Dit is er zo een die wel de bel heeft horen ringen maar niet weet waar de klepel hangt!

Zielig? Weet je wat zielig is? Een paard dat de hele dag binnen moet staan en nog zieliger is een hoefbevangen paard!
De mijne staat overdag op het zand met hooi in een net (wel beperkt) en aan het einde van de dag een uurtje MET graasmasker op het gras.
Het kostte wat tijd en overredingskracht (grassprietjes met de hand door gaatje duwen etc) maar hij graast er nu gewoon zonder moeite mee!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:17

Focussed schreef:
Ik vind het trouwens een raar artikel... Want wie zegt dat het paard nou meer gras eet? Wie weet stond er korter/weinig voedzaam gras op het land en was het voordroogkuil wat de binnenpaarden te eten kregen veel voedzamer en komt het extra gewicht daardoor...

Een echt waterdicht onderzoek is het inderdaad niet. Maar ik denk dat ze hebben gekeken via droge stof opname.
Ofwel, paard gaat op de wei die er altijd op staat, schrokt minder, heeft dus nog een mindere DS opname, dus eet meer hooi dan het paard wat kort op de wei staat, eet meer, krijgt meer DS opname al in de wei dus eet minder hooi....

Ik denk dat ze daarop hun conclusie hebben genomen.. Niet een erg waterdicht onderzoek maar wel iets om over na te denken :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:21

luv rozes. het vitamine e gehalte in hooi daalt na een jaar haast tot 0.
ben het dus niet met je eens.
Gras hebben ze nodig qua vitamines,krijgen ze dit niet zul je iets bij moeten geven.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:35

piepenfiets schreef:
Ik denk aan een graasmasker voor komend weideseizoen.
Zijn er mensen die mij een bep merk of type aan kunnen raden?

De sterkste is die van Best Friend.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:38

vraagje wat zou in mijn situatie het beste zijn,

onze shet en tinker hebben in de winter 24/7 buiten gestaan in de volle wei (1 ha misschien?) met een halve baal hooi per dag erbij. Ze zijn niks van gewicht verandert (misschien de shet ietsje voller vanwege minder bereden)

Vorige zomer kwam de hoefsmid erachter dat de shet een lichte vorm van HB had gehad, toen hebben ze de halve wei 24/7 gekregen, wat kan ik nu doen om dat zoiezo te voorkomen?

ze zijn gewend de hele dag buiten te staan dus dat wil ik niet zomaar van ze af nemen..?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:52

Tooske schreef:
Mijn shet was ook erg hoefbevangen en kon eigenlijk haar hele leven niet meer op de wei.
Ik vond dat geen paardwaardig leven en heb haar om die reden laten inslapen.

Kon ze dan ook niet ergens op zand staan?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:03

timokyana schreef:
luv rozes. het vitamine e gehalte in hooi daalt na een jaar haast tot 0.
ben het dus niet met je eens.
Gras hebben ze nodig qua vitamines,krijgen ze dit niet zul je iets bij moeten geven.

Als je leest wat ik schrijf, zie je ook, dat ik schrijf dat het vitaminegehalte in oud hooi wel daalt. Het fructaan gehalte niet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:10

zal dit ook gelden als je ponys zomers a 14 uur op de wei lopen en alleen in de nacht op stal gaan met hooi?
of echt als je paardjes maar 2 a 3 uur op het land komen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:12

Max_en_Max schreef:
vraagje wat zou in mijn situatie het beste zijn,

onze shet en tinker hebben in de winter 24/7 buiten gestaan in de volle wei (1 ha misschien?) met een halve baal hooi per dag erbij. Ze zijn niks van gewicht verandert (misschien de shet ietsje voller vanwege minder bereden)

Vorige zomer kwam de hoefsmid erachter dat de shet een lichte vorm van HB had gehad, toen hebben ze de halve wei 24/7 gekregen, wat kan ik nu doen om dat zoiezo te voorkomen?

ze zijn gewend de hele dag buiten te staan dus dat wil ik niet zomaar van ze af nemen..?

wellicht dat een graaskorf een optie is?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:14

judithM schreef:
Brendaaaa schreef:

Dit is er zo een die wel de bel heeft horen ringen maar niet weet waar de klepel hangt!

Zielig? Weet je wat zielig is? Een paard dat de hele dag binnen moet staan en nog zieliger is een hoefbevangen paard!
De mijne staat overdag op het zand met hooi in een net (wel beperkt) en aan het einde van de dag een uurtje MET graasmasker op het gras.
Het kostte wat tijd en overredingskracht (grassprietjes met de hand door gaatje duwen etc) maar hij graast er nu gewoon zonder moeite mee!

de pony krijgt gewoon gras binnen zodra deze weet hoe te grazen met die masker op, het enige wat mij tegen houd is het sociale kriebel contact met andere of als andere hem bijten dat hij niets terug kan doen, kwa eten eten ze nu dan alleen in kleine hoeveelheden tegelijk ipv heel veel. Dus ze krijgen wel degelijk jou voorbeeld chocola, alleen 5 chocolaatjes per uur ipv het hele doosje vol in 1x