Nieuw experiment: veulen van twee klonen in aantocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:10

KLfan schreef:
ik wist geen eens dat ze al konden kloonen

Ja, 'ze' kunnen al een tijdje klonen, maar dat is niet hetzelfde als een exact duplicaat maken van een volwassen individu. Met een kloon is principieel altijd het e.e.a. mis. Voor het klonen wordt namelijk gebruikmaakt - zoals iemand anders al zei - van 'oud' (volwassen) dna, terwijl normaal gesproken een zoogdierjong ontstaat uit (de samensmelting van) 'jong' dna. Da's bij de ontwikkeling van het embryo van vitaal belang. Een embryo kan zich niet goed ontwikkelen op basis van volwassen dna.

Elk gekloond dier heeft dus altijd zichtbare of onzichtbare erfelijke afwijkingen. Veel van die afwijkingen hoeven niet direct levensbedreigend te zijn, waardoor er veel dieren worden gekloond voor het gebruik als proefdier. Voordeel is, dat die proefdieren - die dus in principe allemaal ongezond zijn - wel allemaal vrijwel 100 procent identiek zijn.

Er is geen principieel verschil tussen het klonen van een dier en een mens, want de mens is ook een zoogdier. Maar vergeet niet dat als het werkelijk mogelijk was een gezonde kopie van een volwassen mens of dier te maken, er al duizenden kleine Edjes en Totilaskes zouden rondlopen.

Airborn

Re: Nieuw experiment: veulen van twee klonen in aantocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:12

Daarnaast is het process dat gebruikt word om te klonen verschrikkelijk duur en het kost ook heel veel tijd. Het is dus niet zo dat je zomaar ff een kloon kan maken gelukkig.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:42

Ik heb niks met klonen, maar als ze er dan eenmaal mee zijn begonnen vind ik ook dat ze het gehele proces moeten doorwerken om alle complicaties onder ogen te komen. Oftewel ik vind het wel verstandig dat ze nagaan wat de gevolgen zijn van het fokken met twee klonen. En niet alles niet natuurlijk of gezond is volgt in abortus, ooit gehoord van een kalf met twee hoofden? Levend geboren, heb dat niet helemaal gevolgd maar weet dat het dier zwz nog een aantal weken heeft geleefd...

Anoli

Re: Nieuw experiment: veulen van twee klonen in aantocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:32

Wetenschappelijk gezien is klonen erg interessant,
gevoelsmatig vind ik klonen veel te ver gaan, laat de natuur zn werk doen alsjeblieft!