Strook van 200 meter weiland met glasstukken bezaaid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Strook van 200 meter weiland met glasstukken bezaaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:52

als niemand hun producten koopt wel ja!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:53

Hmm, ik heb het je nu allemaal voorgekauwd, volgens mij geef ik de moed maar op.
Als iemand anders zo vrij wil zijn....

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:59

Kom op zeg het is maar een topic!! Of wil je net zo lang doorgaan tot jij in je gelijk wordt gesteld?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:03

NienkeNiels schreef:
als niemand hun producten koopt wel ja!

wat een onzin zeg :n
je moet je echt beter gaan verdiepen in het onderwerp voor je dingen gaat roepen :=

even wat feiten:
Nederlandse producten zijn duur, worden nauwelijks verkocht omdat het in het buitenland goedkoper is... daar heb je gelijk in...
maar heb je ooit wel eens gehoord van de antiglobaliseringswet? vast niet :)
bovendien worden ook onze producten geexporteerd...
en als ik zo vrij mag zijn...
de nederlandse boeren melken niet meer om hun melk te verkopen...
ze melken voor de kaas :) want dat is ons product ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:23

ik ken namelijk heel wat boeren die voor campina, melkan, friesch vlag melken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:30

NienkeNiels schreef:
ik ken namelijk heel wat boeren die voor campina, melkan, friesch vlag melken hoor!

Duh, dat doen ze allemaal :roll: . Wat gezegd wordt is dat de nederlandse melk wordt geproduceerd voor primair de kaasmakerij. Daarna komen boter, toetjes, melkpoeder enz. Het gaat juist om de bijprodcuten en vandaar dat boeren betaald krijgen op de vet en eiwitgehaltes in de melk en niet op alleen de liters zelf. De melk die je in een pak koopt is niet meer en minder dan een volledig gestript restproduct.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:35

Juliette86 schreef:
NienkeNiels schreef:

Duh, dat doen ze allemaal :roll: . Wat gezegd wordt is dat de nederlandse melk wordt geproduceerd voor primair de kaasmakerij. Daarna komen boter, toetjes, melkpoeder enz. Het gaat juist om de bijprodcuten en vandaar dat boeren betaald krijgen op de vet en eiwitgehaltes in de melk en niet op alleen de liters zelf. De melk die je in een pak koopt is niet meer en minder dan een volledig gestript restproduct.

FF off topic
Klopt, de boeren kijgen inderdaad per kg vet en eiwit betaald. Ze hebben zelfs een negatieve grondprijs dus voor elke liter die geleverd moeten ze eerst betalen (voor het water dat in principe afval is)

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:43

M_D_H schreef:
Nederlandse producten zijn duur, worden nauwelijks verkocht omdat het in het buitenland goedkoper is... daar heb je gelijk in...
Even serieus: hoe kan het dan dat ik voor vlees/melk/eieren meer betaal in de rest van West-Europa dan in NL ? NL is toch juist heel goedkoop (ook de NL merken)?

M_D_H schreef:
Oohoooh.. dát ga ik Campina vertellen ! :j

Dát vind ik nou het moeilijkste van internep: iedereen kan erop plaatsen wat ie wil en zie maar eens uit te vinden wat nu feitelijk waar is en wat niet (en dat bedoel ik niet persoonlijk hier maar geldt voor veel onderwerpen).
In de reakties hier lees ik van allerlei beweringen maar wat is nu waarheid ...
't Is eigenlijk meer wat iedereen zelf zo'n beetje geloofd heb ik 't idee.

milou123 schreef:
En geloof me 90% van de boeren willen helemaal geen mega groot bedrijf. Maar het is kiezen of delen; groeien of kapot gaan want wij willen allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten bij de supermarkt.
De consument kiest zodra hij een keuze heeft, en als er geen kiloknallers liggen.. dan kopen ze 'n halve kilo. Da's nou marktwerking. Ik vind 't simpel: als 'n bedrijf geen winst meer maakt en uitbreiden niet meer mag ==> andere business .

milou123 schreef:
En de grootste giller van dit alles vind ik nog wel dat vroeger de varkens ook buiten liepen, maar omdat de consument begon te klagen over van alles en nog wat is dat toentertijd zelfs verboden.
Wanneer was dat dan ? Want nu mag het gewoon.

milou123 schreef:
En daarbij is het meerdere malen bewezen dat biologische varkens e.d. (ja, dus die buiten lopen!) meer ziektes e.d. hebben.
Waar staat dat dan ? En kijken die onderzoeken ook naar preventief antibiotica-gebruik (want dat zou veel verklaren natuurlijk!)

milou123 schreef:
Waar ik vandaan kom is in de buurt ook een biologische varkensboer, kan nou niet echt zeggen dat die beesten er goed uitzien. :n
Tsja, wat is 'goed uitzien'.. shetjes die 24u/dag op de wei staan zien er ook heul anders uit als 'n wedstrijdpaardje die 1u/dag buiten komt met deken en beenbescherming.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:09

Hoewel het een interessante discussie begint te worden, wil ik jullie er even aan helpen herinneren dat het hier gaat om een paardenweide waar glas in gegooid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:12

Baal schreef:
milou123 schreef:
En geloof me 90% van de boeren willen helemaal geen mega groot bedrijf. Maar het is kiezen of delen; groeien of kapot gaan want wij willen allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten bij de supermarkt.
De consument kiest zodra hij een keuze heeft, en als er geen kiloknallers liggen.. dan kopen ze 'n halve kilo. Da's nou marktwerking. Ik vind 't simpel: als 'n bedrijf geen winst meer maakt en uitbreiden niet meer mag ==> andere business .

Dat was mijn uitspraak ;) .

Dat is inderdaad marktwerking maar het is heel krom dat consumenten goedkoop willen, daarmee de boeren dwingen op te schalen en vervolgens gaan zeuren over 'mega'stallen. Dat is net zo hypocriet als zonnepanelen op je dak zetten en tegelijkertijd een hummer rijden.

Een andere business is makkelijker gezegd dan gedaan. Vergeet niet dat dit geen werk is maar een way of life. De meesten gaan door tot in het graf (al dan niet heel kleinschalig) en daarom geen veel boeren emotioneel kapot als een bedrijf bijvoorbeeld wordt geruimd.

Het is gewoon heel 'normaal' menselijk gedrag NOT IN MY BACKYARD

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:19

dusde boeren gaan heel kleinschalig het graf in, dat wil ik dan voor me zien :D

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:20

Voor de daders van dit kinderachtig gedoe hoop dat ze zich zelf flink gesneden hebben tijdens het strooien. Jeetje zeg het moet niet gekker worden. Je hebt toch een mond om te praten wat hebben die paarden ermee te maken.
Gelukkig heb ik niks gelezen over wondjes of sneetjes bij de paarden.

Even off topic ik kan me er wel wat bij voorstellen bij de stelling dat het de stadse mensen zijn die verhuizen naar het plattenland die hier problemen hebben met uitbreidingen. De boeren verstoren hun ideaal plaatje van rust en natuur. Toch vind ik dat de boer zijn werk ook moet kunnen uitvoeren. Jammer dat deze boer via rechtzaken en pesterijen wordt tegengehouden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:20

Baal schreef:
M_D_H schreef:
Even serieus: hoe kan het dan dat ik voor vlees/melk/eieren meer betaal in de rest van West-Europa dan in NL ? NL is toch juist heel goedkoop (ook de NL merken)?

M_D_H schreef:
Oohoooh.. dát ga ik Campina vertellen ! :j

Dát vind ik nou het moeilijkste van internep: iedereen kan erop plaatsen wat ie wil en zie maar eens uit te vinden wat nu feitelijk waar is en wat niet (en dat bedoel ik niet persoonlijk hier maar geldt voor veel onderwerpen).
In de reakties hier lees ik van allerlei beweringen maar wat is nu waarheid ...
't Is eigenlijk meer wat iedereen zelf zo'n beetje geloofd heb ik 't idee.

wij hebben te weinig nederlandse boeren om voor iedereen melk te kunnen produceren ;)
wij kopen het van het buitenland en het buitenlandse melk is vele malen goedkoper dan de melk van onze boeren...
de goedkopere melkmerken zijn dan ook van buitenlandse melk gemaakt :)

de reden dat het in het buitenland zoveel duurder is is waarschijnlijk omdat de supermarkten etc daar geen lage prijzen voor vragen?
het is namelijk nog altijd de supermakrt die de uiteindelijke prijzen zal vragen waarvoor jij en ik het product aanschaffen :)
maar bij de allereerste verkoop, van de boer aan de fabrikant is de melk van de nederlanse boeren nog altijd veel duurder als dat van de buitenlandse boeren :).

campina is nagenoeg de enige fabrikant die nog melk van nederlandse boeren koopt...
maar zelfs die melk is niet voor de volle 100% nederlands ;)
de meeste boeren zijn overgestapt naar een ander product, zoals kaas...
melken is maar bijzaak geworden want daar valt voor de boeren nauwelijks meer aan te verdienen(omdat ze duurder zijn dan de buitenlanders).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:26

Juliette86 schreef:
NienkeNiels schreef:

dat bedoel ik inderdaad ja :))

en zowiezo, de melk van campina, melkan, friesche vlag etc is niet voor de volle 100% nederlands ;)
wij hebben nooit genoeg melk om die hele productie te kunnen voorzien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:37

@ Mod; mag ik nog heeeeeel even off-topic :o .

Voordat er vragen komen waarom wij buitenlandse melk drinken, omdat die goedkoper is en waarom die dan goedkoper is:

In NL hebben we gebrek aan grond en zijn de bedrijven heel intensief (1 tot 4 koeien per hectare). Dat betekend dat de boer te weinig grond heeft om zijn koeien op te huisvesten en te voeden. Dus worden de dieren opgestald (hoge stalkosten ivm 'verplichte' luxe) en de grond tot maximale prodcutie gedreven. Daarnaast moeten ze vaak nog extra ruwvoer aankopen en mest tegen hoge kosten laten afhalen, omdat ze niet genoeg land hebben om op uit te rijden.

In het buitenland is de melkveehouderij extensiever en kan een boer hectares per koe beschikbaar hebben. Daar kan hij zelfvoorzienend ruwvoer produceren, al zijn mest kwijt op eigen land en de dieren veel buiten laten lopen waardoor de staleisen lager liggen. Hij maakt gewoon heel veel minder kosten en krijgt toch ongeveer dezelfde melkprijs.

Daarom melken Nederlandse boeren op gehaltes (kwaliteit) en veel minder op het aantal liters (kwantiteit). Dat is de enige manier om de kosten niet op te drijven (minder koeien nodig) en toch nog iets te verdienen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:40

Juliette86 _/-\o_

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:33

NienkeNiels schreef:
Francis schreef:
Dit soort situaties ontstaan steeds vaker helaas. Mensen uit het westen die willen rentenieren op het platte land en daarna het leven van hun agrarische buren ondragelijk proberen te maken omdat ze last hebben van de boeren bedrijven... Blijf dan verdikke in de stad!

pff waar slaat dat op? Door de mensen uit het westen zijn de boeren bedrijven tenminste moderner geworden
anders molk iedereen nou nog met de hand.
[/quote]

Niet door mensen uit west-nederland... maar het 'rijke' westen... waar men het nu nog naar verwijst... dat westen wat voorop loopt, en daartoe behoort heel Nederland

De ruilahndel met stadsen bestond al ver voor de mechanisatie van de landbouw, en heeft wederom niets te maken met de westerlingen uit Nederland.

Wat wel een feit is dat de huidige stedelingen die op het platteland gaan wonen schijnbaar niet weten dat aardappels op het land groeien en niet in de fabriek, dat melk van een koe komt en geen produkt is wat mbv machines gemaakt wordt, en niet begrijpen dat boeren afhankelijk kunnen zijn van het weer, en tijdsdruk hebben vwb het oogsten.
En hebben diezelfde stedelingen geprobeerd om het voorelkaar te krijgen dat boeren vanaf een bepaald en tot een bepaald tijdstip niet meer mochten oogsten of met groot materieel in de weer zin, vanwege de rust.... en dat bijv. mais niet wacht tot familie Stad hun slaap uit hebben...

maar ik vraag me af of men mag concluderen dat de mensen die tegen die kalverstal zijn ook gelijk stadsen zijn. En zolang niet bewezen is wie het glas in de weide heeft gegooid kun en vooral mag je niet wijzen naar die mensen.
En daarnaast snap ik niet wat de meerwaarde zou zijn om glas in de weide te gooien en tegen de bouw van een stal te zijn.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:42

Wordt het niet eens tijd dat we weer on topic gaan?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:46

NienkeNiels schreef:

Sorry moet je toch even op een paar fouten wijzen.

Melkveehouders in NL leveren hun melk aan zuivelfabrieken zoals: Friesland Campina (dus niet Campina! Campina is gefuseerd met Friesland Foods, vandaar de naam Friesland Campina), DOC kaas, Beemster-kaas, CONO kaasmakers, Arla, enz. Dit zijn allemaal cooperatieve zuivelfabrieken. Particulier zijn er ook bv: Leerdammer, maar er zijn er nog meer.

Daarnaast verwerken sommige boeren zelf hun melk tot streekproducten zoals kaas en ijs, zij verkopen vaak in hun directe omgeving.

Melkan is géén zuivelfabriek waar melkveehouders hun melk aan leveren, maar een merknaam voor zuivelproducten van SuperUnie. SuperUnie is een inkooporganisatie die producten levert aan haar leden zoals: Jan Linders, Coop en bv ook Nettorama. SuperUnie koopt dus producten in die al kant en klaar zijn en is dus geen zuivelverwerker.

Friese vlag is ook een merknaam, maar dan voor de zuivelprocucten van Arla. Een melkveehouder kan dus wel melk leveren aan Arla, maar niet aan Friese Vlag, dat is gewoon een merk wat op de producten van Arla wordt gezet.

M_D_H_ schreef:
de reden dat het in het buitenland zoveel duurder is is waarschijnlijk omdat de supermarkten etc daar geen lage prijzen voor vragen?
het is namelijk nog altijd de supermakrt die de uiteindelijke prijzen zal vragen waarvoor jij en ik het product aanschaffen
maar bij de allereerste verkoop, van de boer aan de fabrikant is de melk van de nederlanse boeren nog altijd veel duurder als dat van de buitenlandse boeren .

Tjee was dat maar waar dat de Nederlandse melkveehouder meer geld voor zijn melk krijgt van de fabriek als buitenlandse melkveehouders! Maar helaas dit is niet zo. Europees gezien liggen de melkprijzen kort bij elkaar schommelend de laatste jaren tussen 21ct per liter melk tot net geen 36ct per liter melk. Volgens de EU ligt de kostprijs voor 1 liter melk op 40ct.... duidelijk dus dat t de laatste jaren geen vetpot is voor de Melkveehouders. Dit geldt zowel voor Nederlandse Melkveehouders als voor hun buitenlandse collega's in de EU! Er zijn niet voor niks acties geweest in Belgie, Duitsland en Frankrijk.
In de winkel betaal je rond de 60ct voor een liter melk en bij de Aldi is de prijs wel eens 39ct geweest. Erg laag dus, een pak water in de winkel kost meer 8)7 !

Even on-topic: Vind het ook erg triest dat de burenruzie over de rug vd dieren wordt uitgevochten, moedwillig een dier proberen te verwonden is te bizar voor worden :roll:
Vind t erg jammer voor de kalverhouder dat ondanks dat t recht aan zijn zijde staat er geen vooruitgang zit in zijn bouwplannen, alleen maar door eigewijze mensen die menen dat ze hun gelijk moeten halen koste wat kost..tsssss *diepe zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:18

Famke160301 schreef:
In de winkel betaal je rond de 60ct voor een liter melk en bij de Aldi is de prijs wel eens 39ct geweest. Erg laag dus, een pak water in de winkel kost meer 8)7 !

Melk in pak is een restproduct. De waardevolle ingrediënten zijn er dan al uit gehaald voor kaas, toetjes, boter, poeder ed.

De kostprijs ligt gemiddeld gezien inderdaad hoger dan de opbrengst van 1 kilo melk. Maar daar zitten dus dieptepunten in met bedrijven onder de 40 melkkoeien en de paar joekels die door opschaling de kostprijs kunnen drukken. De gemiddelde boer komt met deze prijs net uit en kan ook nog een beetje leven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:58

Even een bericht voor degene die zich afvragen of deze discussie niet off topic is. Zolang het over boeren gaat en het zo'n fijne en interessante discussie blijft zoals die nu gevooerd wordt (mijn complimenten daarvoor) is het geen enkel probleem om die discussie hier te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:04

ThePast03 schreef:
Even een bericht voor degene die zich afvragen of deze discussie niet off topic is. Zolang het over boeren gaat en het zo'n fijne en interessante discussie blijft zoals die nu gevooerd wordt (mijn complimenten daarvoor) is het geen enkel probleem om die discussie hier te voeren.

Bedankt +:)+

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:15

Idd bedankt! *\o/*

Edit:
Nja restproduct..da klinkt een beetje negatief :+ Een pak volle melk is nie zoveel mee gebeurt, pasteuriseren oid wel, maar verder niks. Een pak half volle melk en zeker magere melk, tja das een ander verhaal. Magere melk is net geen water, halfvolle zit tenminste nog wat in. Wij drinken thuis volle melk en nee niet vers uit de tank van onze eigen koeien, maar uit de winkel :o O:) (vind ik lekkerder, en makkelijker, anders moet t eerst gekookt worden enz.).

Ben wel benieuwd hoe t nou met die kalverhouder af gaat lopen. Kan hij gaan bouwen op korte termijn, én zou de relatie met zijn buren nog hersteld kunnen worden?