Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NienkeNiels schreef:als niemand hun producten koopt wel ja!

want dat is ons product
NienkeNiels schreef:ik ken namelijk heel wat boeren die voor campina, melkan, friesch vlag melken hoor!
. Wat gezegd wordt is dat de nederlandse melk wordt geproduceerd voor primair de kaasmakerij. Daarna komen boter, toetjes, melkpoeder enz. Het gaat juist om de bijprodcuten en vandaar dat boeren betaald krijgen op de vet en eiwitgehaltes in de melk en niet op alleen de liters zelf. De melk die je in een pak koopt is niet meer en minder dan een volledig gestript restproduct. Juliette86 schreef:NienkeNiels schreef:ik ken namelijk heel wat boeren die voor campina, melkan, friesch vlag melken hoor!
Duh, dat doen ze allemaal. Wat gezegd wordt is dat de nederlandse melk wordt geproduceerd voor primair de kaasmakerij. Daarna komen boter, toetjes, melkpoeder enz. Het gaat juist om de bijprodcuten en vandaar dat boeren betaald krijgen op de vet en eiwitgehaltes in de melk en niet op alleen de liters zelf. De melk die je in een pak koopt is niet meer en minder dan een volledig gestript restproduct.
M_D_H schreef:Even serieus: hoe kan het dan dat ik voor vlees/melk/eieren meer betaal in de rest van West-Europa dan in NL ? NL is toch juist heel goedkoop (ook de NL merken)?Nederlandse producten zijn duur, worden nauwelijks verkocht omdat het in het buitenland goedkoper is... daar heb je gelijk in...
M_D_H schreef:Oohoooh.. dát ga ik Campina vertellen !de nederlandse boeren melken niet meer om hun melk te verkopen...
ze melken voor de kaaswant dat is ons product
milou123 schreef:De consument kiest zodra hij een keuze heeft, en als er geen kiloknallers liggen.. dan kopen ze 'n halve kilo. Da's nou marktwerking. Ik vind 't simpel: als 'n bedrijf geen winst meer maakt en uitbreiden niet meer mag ==> andere business .En geloof me 90% van de boeren willen helemaal geen mega groot bedrijf. Maar het is kiezen of delen; groeien of kapot gaan want wij willen allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten bij de supermarkt.
milou123 schreef:Wanneer was dat dan ? Want nu mag het gewoon.En de grootste giller van dit alles vind ik nog wel dat vroeger de varkens ook buiten liepen, maar omdat de consument begon te klagen over van alles en nog wat is dat toentertijd zelfs verboden.
milou123 schreef:Waar staat dat dan ? En kijken die onderzoeken ook naar preventief antibiotica-gebruik (want dat zou veel verklaren natuurlijk!)En daarbij is het meerdere malen bewezen dat biologische varkens e.d. (ja, dus die buiten lopen!) meer ziektes e.d. hebben.
milou123 schreef:Tsja, wat is 'goed uitzien'.. shetjes die 24u/dag op de wei staan zien er ook heul anders uit als 'n wedstrijdpaardje die 1u/dag buiten komt met deken en beenbescherming.Waar ik vandaan kom is in de buurt ook een biologische varkensboer, kan nou niet echt zeggen dat die beesten er goed uitzien.
Baal schreef:milou123 schreef:De consument kiest zodra hij een keuze heeft, en als er geen kiloknallers liggen.. dan kopen ze 'n halve kilo. Da's nou marktwerking. Ik vind 't simpel: als 'n bedrijf geen winst meer maakt en uitbreiden niet meer mag ==> andere business .En geloof me 90% van de boeren willen helemaal geen mega groot bedrijf. Maar het is kiezen of delen; groeien of kapot gaan want wij willen allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten bij de supermarkt.
.
Baal schreef:M_D_H schreef:Even serieus: hoe kan het dan dat ik voor vlees/melk/eieren meer betaal in de rest van West-Europa dan in NL ? NL is toch juist heel goedkoop (ook de NL merken)?Nederlandse producten zijn duur, worden nauwelijks verkocht omdat het in het buitenland goedkoper is... daar heb je gelijk in...M_D_H schreef:Oohoooh.. dát ga ik Campina vertellen !de nederlandse boeren melken niet meer om hun melk te verkopen...
ze melken voor de kaaswant dat is ons product
![]()
Dát vind ik nou het moeilijkste van internep: iedereen kan erop plaatsen wat ie wil en zie maar eens uit te vinden wat nu feitelijk waar is en wat niet (en dat bedoel ik niet persoonlijk hier maar geldt voor veel onderwerpen).
In de reakties hier lees ik van allerlei beweringen maar wat is nu waarheid ...
't Is eigenlijk meer wat iedereen zelf zo'n beetje geloofd heb ik 't idee.

.
Juliette86 schreef:NienkeNiels schreef:ik ken namelijk heel wat boeren die voor campina, melkan, friesch vlag melken hoor!
Duh, dat doen ze allemaal. Wat gezegd wordt is dat de nederlandse melk wordt geproduceerd voor primair de kaasmakerij. Daarna komen boter, toetjes, melkpoeder enz. Het gaat juist om de bijprodcuten en vandaar dat boeren betaald krijgen op de vet en eiwitgehaltes in de melk en niet op alleen de liters zelf. De melk die je in een pak koopt is niet meer en minder dan een volledig gestript restproduct.

.NienkeNiels schreef:[/quote]Francis schreef:Dit soort situaties ontstaan steeds vaker helaas. Mensen uit het westen die willen rentenieren op het platte land en daarna het leven van hun agrarische buren ondragelijk proberen te maken omdat ze last hebben van de boeren bedrijven... Blijf dan verdikke in de stad!
pff waar slaat dat op? Door de mensen uit het westen zijn de boeren bedrijven tenminste moderner geworden
anders molk iedereen nou nog met de hand.
NienkeNiels schreef:ik ken namelijk heel wat boeren die voor campina, melkan, friesch vlag melken hoor!
!
Famke160301 schreef:In de winkel betaal je rond de 60ct voor een liter melk en bij de Aldi is de prijs wel eens 39ct geweest. Erg laag dus, een pak water in de winkel kost meer!
ThePast03 schreef:Even een bericht voor degene die zich afvragen of deze discussie niet off topic is. Zolang het over boeren gaat en het zo'n fijne en interessante discussie blijft zoals die nu gevooerd wordt (mijn complimenten daarvoor) is het geen enkel probleem om die discussie hier te voeren.

Een pak volle melk is nie zoveel mee gebeurt, pasteuriseren oid wel, maar verder niks. Een pak half volle melk en zeker magere melk, tja das een ander verhaal. Magere melk is net geen water, halfvolle zit tenminste nog wat in. Wij drinken thuis volle melk en nee niet vers uit de tank van onze eigen koeien, maar uit de winkel
(vind ik lekkerder, en makkelijker, anders moet t eerst gekookt worden enz.).