Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:46

Ongeacht of het wel/niet terecht is geweest...maar het is wel bizar dat iemand wordt uitgesloten,dat iedereen (sporters, jury, media) roept: 'tja, niks aan te doen, da's nou eenmaal de regel' en dat men (wie zou dat geweest zijn) er na een half jaar (!) achterkomt dat de regel niet bestaat....
Zou toch denken dat juryleden voordat ze op dit niveau mogen jureren zo'n boekje hebben moeten lezen / van buiten moeten leren met alle FEI-regels...

Anoniem

Re: Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:55

Dit is allemaal een beetje achteraf gepraat, maar wellicht wel nuttig voor in de toekomst. We weten nu dat ondanks een specifieke bepaling er toch uitsluiting kan volgen vanwege artikel 430.7.6 .

Als je hier even doorscrollt naar 19 februari dan zie je dat een tijdelijk kreupel en bloedend paard zich plaatst voor de finale van het KNHS kampioenschap: http://www.beukenvallei.nl/news.php?lang=nl . Wat de jury in Uden deed, had de jury in Kentucky ook kunnen doen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:14

Pff, en daar komen ze nu mee..
Zuur zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:27

nijland schreef:
Bizzybijtje schreef:
Zuur voor haar, maar om eerlijk te zijn zou ik het niet meer dan terecht vinden als deze regel wél geldig zou worden. Kom nou, bloed uit de mond toestaan? Dan kan het wel een pechgeval zijn, het hoort niet. Een paard gaat niet zomaar bloeden...

heb jij nog nooit is zelf op je tong of wang gebeten?

Ja, maar ik ben noch een paard, noch een paard dat meedoet aan internationale wedstrijden.
Mijn mening over het voorval komt hoogstwaarschijnlijk ook niet overeen met de rest van het ja-knikkende bokt, een paard bijt namelijk niet zomaar op zijn tong. Dit is meestal zelfs een teken van spanning, en het kan ook zijn tijdens een proef dat een ruiter gewoon te hard was met zijn handen waardoor het paard is gaan bloeden. Moet je dan midden in de proef even gaan kijken hoe het komt? Nogal lastig lijkt me.... En bovendien kan er dan ook weer misbruik van gemaakt worden en wordt het weer ruzie wie wel of niet uitgesloten wordt. Imo; bloed = bloed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:29

Beetje mosterd na de maaltijd. Als ze het er niet mee eens waren hadden ze dat toen gelijk moeten uitzoeken en niet manden later.

Als ik op mijn tong bijt verrek ik ook even flink van de pijn. Dus dat ze op dat moment uitgesloten is vind ik wel terecht. Hartstikke zuur voor Adelinde dat het gebeurt maar zo is het nou eenmaal. Ze kan vast op een andere wedstrijd weer opnieuw knallen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:31

Maar als een paard zich tijdens de proef nou aantikt en hij heeft een miniem wondje aan de kroonrand dat gaat bloeden. Ook uitsluiting? Ook een teken van stress?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:32

Maar dat was hier niet het geval. Hij heeft zich op zijn tong gebeten....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:35

Mja... ik zou het een slechte zaak vinden als men besluit in het vervolg bloedende paarden dus wél door te laten lopen.

Laten we wel wezen, een paard wat bloed in de mond heeft, of dit nu door het bit komt of omdat het dier op wang of tong heeft gebeten, moet je niet aan start laten komen maar uitsluiten...

Zou ik een hele slechte ontwikkeling vinden...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:36

't Was meer een reactie op Bizzybijtje.
Maar ik snap dat dat hier niet het geval was... :+ Ik wil alleen even aangeven dat je te maken hebt met dieren en dat dit soort kleine dingetjes kunnen gebeuren. En wbt de wedstrijd: vond dit niet echt een wedstrijd dat je zegt, goh, daar zijn er komend jaar nog twintig van. De WEG is een van de meest belangrijke wedstrijden uit je hele carriere als combinatie zijnde.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:43

Jeetje, moet dan nu allemaal nog? Wat win je er mee? Niets! Dan had sister/toot, een paard van Gal, op de nederlandse ook door mogen rijden? (of was dat niet toen, help ff :Y))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:48

smeetjoew schreef:
Maar als een paard zich tijdens de proef nou aantikt en hij heeft een miniem wondje aan de kroonrand dat gaat bloeden. Ook uitsluiting? Ook een teken van stress?

Stiekem had ik het vooral over bloed uit de mond ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:49

Adeline schiet er niets meer mee op.

Maar zou niet iemand (een beetje) op de hoogte moeten zijn van de inhoud van het reglement of het bij zich moeten dragen op zo'n moment? De bondscoach bijvoorbeeld, of de teamarts van de paarden? En de organisatie op zo'n moment moeten vragen waar die regel te vinden is en het vervolgens checken? :?

Ze hebben het wel heel gemakkelijk laten gebeuren.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:51

Bizzybijtje schreef:
Stiekem had ik het vooral over bloed uit de mond ;)

Goh... je meent het? :7 Maar aangezien dit gewoon een klein ongelukje was, is het aantikken ook een ongelukje. Zouden ze daarom een combinatie ook moeten uitsluiten?
Het gebeurt immers tíjdens de proef.

Maargoed, laatmaar. :+

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:06

Ontzettend vervelend. Bizar dat dit heeft kunnen gebeuren.
Je zou toch denken dat men de regels goed kent....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:08

Bizzybijtje schreef:
Ja, maar ik ben noch een paard, noch een paard dat meedoet aan internationale wedstrijden.
Mijn mening over het voorval komt hoogstwaarschijnlijk ook niet overeen met de rest van het ja-knikkende bokt, een paard bijt namelijk niet zomaar op zijn tong. Dit is meestal zelfs een teken van spanning, en het kan ook zijn tijdens een proef dat een ruiter gewoon te hard was met zijn handen waardoor het paard is gaan bloeden. Moet je dan midden in de proef even gaan kijken hoe het komt? Nogal lastig lijkt me.... En bovendien kan er dan ook weer misbruik van gemaakt worden en wordt het weer ruzie wie wel of niet uitgesloten wordt. Imo; bloed = bloed.

Hoe moet je hier misbruik van maken dan?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:15

Vreemd dat daar nu pas naar gekeken wordt. Bovendien worden wij ook geacht het reglement van de KNHS te kennen, dus waarom geldt dat niet voor een internationale ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:17

smeetjoew schreef:

Zie mijn vorige post.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:31

Waarom zou er een speciale regel voor deze situatie moeten zijn als er een algemene welzijnsregel is, die je als jury gewoon kan gebruiken om een combinatie uit te sluiten? De jury heeft op basis van die algemene regel gewoon goed gehandeld en is Adelinde niet tekort gedaan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:12

CarolineP schreef:
Jolliegirl schreef:
Waarom zijn de ruiters nou nooit beschikbaar voor commentaar?

Misschien omdat Adelinde op dit moment in Goteborg op concours is??????

Zou jij op zo'n dom verhaal reageren?

1. Er is niets meer tegen te doen. Het WK is allang voorbij, de medailles zijn verdeeld en Adelinde was daar niet bij.

2. Als er geen specifieke regel bestaat voor het bloeden aan de mond kun je het wel op tig andere regels gooien om geen verantwoording te hoeven nemen. Ik lees hier dat er al een bobo is die vindt dat het onder welzijn valt.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:12

Was het welzijn van het paard dan in het geding doordat hij op zijn tong had gebeten?
Ze hoeven het van mij niet te negeren maar laat het dan onderzoeken door een da en die bepalen of de combinatie mag starten of niet.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:21

Mahitri schreef:
Was het welzijn van het paard dan in het geding doordat hij op zijn tong had gebeten?
Ze hoeven het van mij niet te negeren maar laat het dan onderzoeken door een da en die bepalen of de combinatie mag starten of niet.

En hoe wou je dat dan doen tijdens de proef? Even tussendoor * check,check * en dan weer verder rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:21

Mahitri, dat konden ze zo gauw niet bepalen en er is ook geen onderzoek gedaan ter plekke om te zien of er wel sprake was van schade aan het paard door toedoen van de ruiter.

Seabiscuitje, daar had de hoofdjury over moeten beslissen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Bloed uit mond, been, kont of weet ik veel = gewoon NIET meedoen

Je paard is STUK, en waardoor maakt niet uit. Ik snap niet dat een trainer als Sjef hier uberhaupt nog over in discussie gaat.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:36

Nee lijkt me niet dat je dat tijdens de proef gaat controleren maar volgens mij kun je wel iemand nogmaals laten starten nadat je geconstateerd hebt dat het niet ernstig is.
En ze hebben inderdaad geen onderzoek gedaan omdat iedereen er vanuit ging dat in de reglementen stond dat het niet mocht.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:40

Arabesk schreef:
Bloed uit mond, been, kont of weet ik veel = gewoon NIET meedoen

Je paard is STUK, en waardoor maakt niet uit. Ik snap niet dat een trainer als Sjef hier uberhaupt nog over in discussie gaat.

Wat een kortzichtige reactie's hier zeg. Je paard is stuk en waardoor maakt niet uit.
Dat is nu precies wat het wel uitmaakt.
Er lopen genoeg dierenartsen rond laat die het bekijken en beslissen.
Het is toch van de zotte dat een los velletje uitsluiting tot gevolg heeft.