NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:49

Sammyoo schreef:
Volgens mij bedoelt de NVVR dat de recreant welliswaar vaak maar 1 paard heeft, maar dat dat paard wel contact heeft met andere paarden. Toen ik maar 1 paard had, stond die ook op een pensionstal met een heleboel andere paarden. Toch had ik maar 1 paard!

Dat kunnen ze wel bedoeld hebben, maar zo hebben ze het niet geschreven. ;)

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:54

julius_juut schreef:
Waar in die brief lezen jullie dan dat paarden in hun eentje de wei op moeten? Er word enkel geschreven dat veel mensen slechts één paard hebben, en dat ze dus met andermans paard een weiland delen. Wel goed lezen voordat je gaat mopperen.

:)* Zie hierboven. (En eerder op pagina 1, post van Ariege.)

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:07

pmarena schreef:
Wat betreft de brief : mooi dat ze van zich laten horen , maar ik zie even niet helemaal wat de DB voor boodschap heeft aan de wens om meer natuurgebieden open te stellen :P

Uitgebroken stokpaardje van de NVVR? ;)

Citaat:
Wat betreft de opmerkingen hier in het topic :

ze verwoorden het i.m.o. prima dat paarden niet alleen horen te staan , er wordt hier in het topic door sommigen echt weer een probleem gemaakt dat er niet is :P

:x De bewuste zinsnede uit de brief van de NVVR hoef ik denk ik niet nog een keer aan te halen? ;)

Citaat:
Dan krijg je dus van die stallen met 100 paarden op een hectare , en al die 100 paarden hebben dan ineens een "medische reden" waarom ze nooit meer vrijheid krijgen dan onder het zadel en in de stapmolen , dat soort dingen :P

:)* Zo'n medische reden zou dan vergezeld moeten gaan van een 'briefje van de dokter' (da).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:33

Botervlieg , ik zie het probleem ècht niet ? :)

Ze zeggen gewoon dat ze het er mee eens zijn een paard contact moet kunnen hebben met een ander paard , maar als enige nuance geven ze dan aan dat het natuurlijk geen 2 paarden van 1 eigenaar hoeven te zijn. Daar hebben ze toch ook gewoon dubbel en dwars gelijk in :P

Citaat:
Met name uw eis om meer dan één paard te houden zouden we graag wat nuanceren. Want we zijn het met u eens dat een paard tenminste één soortgenoot moet kunnen zien en liefst ook kunnen aanraken. Maar dat kan ook het paard van een ander in een andere wei zijn.

Over het briefje van de dokter , wie gaat dat controleren ?

Er zijn natuurlijk genoeg stallen die een soort "huis-DA" hebben , ik ben er eerlijk gezegd niet helemaal van overtuigd dat elke DA tegen de moderne manier van paardenhouden is....van ieder zijn hokje en alleen maar aan een touwtje naar buiten.....

Ik kan me dan heel goed voorstellen dat zo'n "sport-DA" dan maar meewerkt met zijn goede klant en een leuk briefje in elkaar draait ,
waarbij ze het gooien op blessure-gevaar ofzo :P

Als je alleen al ziet hoe vaak DA's nog die belachelijke boxrust voorschrijven , en handelaren helpen op dubieuze manieren ,
dan zou ik ze daar niet zo mee vertrouwen eerlijk gezegd :o

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:12

Ik ben blij dat de DB paardenwelzijn zo hoog op de agenda heeft gezet, al zie ik de manier waarop ze e.e.a. willen gaan regelen niet zitten.
Ik ben ook blij met de reactie vanuit de NVVR, de uitnodiging om in gesprek te gaan en om ervaringen vanuit de praktijk te delen.

We zijn het toch allemaal wel met elkaar eens dat paardenwelzijn ingewikkelde materie is, die moeilijk in regeltjes te vangen is?
En toch ook dat er aan het welzijn van paarden nog vreselijk veel te verbeteren valt?

Er is een beweging in gang gezet en die juich ik toe. *\o/*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:25

JolandaS schreef:
Er is een beweging in gang gezet en die juich ik toe. *\o/*

Exact! Je hoeft het toch niet woordelijk eens te zijn met die brief om de algemene boodschap wel toe te juichen? Zoveel mensen, zoveel meningen, ook binnen de NVVR zijn er verschillende meningen en dat is maar goed ook. Juist door te kijken hoe een ander het doet en waarom die dat doet kun je weer leren om het nog beter voor je paard te regelen. Zodra je tegen een ander zegt "je doet het fout" weet je tenminste zeker dat die niet verder wil praten met je terwijl als je in een gesprek vraagt "waarom" er misschien heel verrassende informatie uitkomt.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:41

pmarena schreef:
Botervlieg , ik zie het probleem ècht niet ? :)

Ze zeggen gewoon dat ze het er mee eens zijn een paard contact moet kunnen hebben met een ander paard , maar als enige nuance geven ze dan aan dat het natuurlijk geen 2 paarden van 1 eigenaar hoeven te zijn. Daar hebben ze toch ook gewoon dubbel en dwars gelijk in :P

Tuurlijk!
ALS ze dat zouden schrijven. Maar dat doen ze niet; wèl:
'het paard van een ander' (dan het jouwe) 'in een andere wei' (dan de jouwe).

'en liefst ook kunnen aanraken' betekent dat de NVVR dit niet noodzakelijk acht.

Zie je het al?
Voor het gemak laat ik je eigen quote hieronder even staan:

Citaat:
Met name uw eis om meer dan één paard te houden zouden we graag wat nuanceren. Want we zijn het met u eens dat een paard tenminste één soortgenoot moet kunnen zien en liefst ook kunnen aanraken. Maar dat kan ook het paard van een ander in een andere wei zijn.

Citaat:
Over het briefje van de dokter , wie gaat dat controleren ?

Idealiter(!): de DB-controleur of de 'caviapolitie' (die getipt is?).

Citaat:
Er zijn natuurlijk genoeg stallen die een soort "huis-DA" hebben , ik ben er eerlijk gezegd niet helemaal van overtuigd dat elke DA tegen de moderne manier van paardenhouden is....van ieder zijn hokje en alleen maar aan een touwtje naar buiten.....

Ik kan me dan heel goed voorstellen dat zo'n "sport-DA" dan maar meewerkt met zijn goede klant en een leuk briefje in elkaar draait ,
waarbij ze het gooien op blessure-gevaar ofzo :P

Als je alleen al ziet hoe vaak DA's nog die belachelijke boxrust voorschrijven , en handelaren helpen op dubieuze manieren ,
dan zou ik ze daar niet zo mee vertrouwen eerlijk gezegd :o

Je twijfel t.a.v. 'de integere da' deel ik volkomen! :j
(En nee, ik zeg niet dat er geen integere da's zijn.)

pmarena

Re: NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:01

Ik snap je punt , en dat wat je nu aanhaalt zag ik natuurlijk ook wel staan :P

Maar toch ben ik het wel met de quote eens. Ik denk namelijk dat het niet realistisch is om voor èlk paard te eisen dat het samen met minimaal 1 ander paard in de wei staat :)

Dus is het minimale dat je kunt eisen voor àlle paarden , dat ze tenminste 1 ander paard goed in het zicht hebben , en dan inderdaad liefst ook met maar 1 draadje ertussen waarover ze kunnen neuzen en doen :)

Er zijn immers zoveel verknipte paarden die ik ook niet bij mijn paardje in de wei zou willen hebben hoor :P

Wat dat betreft denk ik dat er een soort overgangs-regeling plaats zou moeten vinden.

De bestaande verknipte gevallen kunnen dan "apart" gehouden worden , maar veulens moeten sowieso in een kuddetje opgroeien zodat er niet nog meer van die zielige a-sociale beestjes gemaakt worden.

En dan weer fases daar tussenin voor de "normale" paarden.

Maarja , dan kom je weer bij het punt van wie gaat die paarden indelen , zeg maar.

Het stikt natuurlijk ook van de paarden-eigenaren die bij hoog en bij laag beweren dat hun paard niet op de wei kan/ mag / wil omdat het dan helemaal fout gaat , terwijl zo'n dier dan na verkoop aan een minder hysterisch iemand na een paar maandjes gewoon helemaal deel van een kudde is :P

Maarja , op dat moment bij die eerste eigenaar kan het inderdaad zo zijn dat het dier niet te vertrouwen is binnen een kudde.... dan is het ook wel makkelijk om te zeggen : die mag wel apart blijven staan.

Terwijl dat nu juist typisch zo'n dier is dat geholpen zou moeten worden met een dergelijke wet :)

Ik ben echt heel erg benieuwd of er nu echt spijkers met koppen geslagen gaan worden binnen afzienbare tijd , ik heb er best een hard hoofd in in ieder geval :o

Maar sowieso is het natuurlijk al fijn als tenminste nieuwe stallen die gebouwd / in gebruik genomen worden een stevige keuring zouden ondergaan op het gebied van paardenwelzijn , zodat er niet nog meer van die fabrieken voornamelijk gericht op ruiterwelzijn bij komen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:24

IJskonijn schreef:
momo_lover schreef:
Juliette86 -> sommige paarden kunnen niet met andere. Mijn merrie heeft ook meer dan 3 maanden afgezonderd gestaan vanwege een wond. Ze kon nog wel de andere zien en zelfs neuzen over de draad. Is dat dat zo verkeerd?

Het paardenbesluit voorziet in dit soort situaties:
Paarden hebben zicht-, hoor- en reukcontact en de mogelijkheid tot fysiek contact met tenminste 1 ander paard, tenzij dit met het oog op de gezondheid en/of het welzijn van het paard niet wenselijk is.

Lijkt mij ook niet meer als logisch dat een gewond/geblesseerd paard tijdelijk apart gehouden word.

Verder kan ik mij wel goed vinden in de brief.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:26

Met jou ben ik het nou eens. Mensen kiezen altijd de makkelijke paarden om examen mee te doen voor het ruiterbewijs en dat heeft geen enkel nut natuurlijk. Verder blijft het een beest en die kan ook gewoon eens schrikken als er iets langs komt wat ze niet vaak zien. Een ligfiets of een brommer met een knallende uitlaat. Dan maakt het echt niet uit of je een ruiterbewijs hebt of niet. Ervaring is belangrijk. Een meisje dat op een manege rijdt en daar haar ruiterbewijs heeft gehaald kan niet zo goed aanvoelen wat een paard doet als iemand die elke dag op zijn eigen paard zit en misschien geen ruiterbewijs heeft.

joyce B schreef:
Fijn dat er nu vanuit een andere hoek reactie komt op het besluit. De sectorraad zelf had wat mij betreft ook wel even publiekelijk een reactie mogen geven om het negatieve beeld wat de dierenbescherming in de media schetst recht te zetten... Dit gaat toch om het publieke beeld van de paardensport en paardenhouderij, en de sectorraad is hun eigen visitekaartje!

momo_lover schreef:
mooi stukje tekst hier vindt ik me meer bij dan het paardenbesluit. (al is het buitenrijden toch ook wel een deel kunde van de ruiter dus misschien is dat ruiterbewijs toch zo gek nog niet om die wel verplicht te stellen, als men van zijn.haar erf afgaat)

Ruiterbewijs wordt gehaald met een bepaald paard, daarna mag met alle paarden gereden worden, terwijl veiligheid vaak juist afhangt van de combinatie ruiter en paard.
Verder zit er veel onzinnige theorie bij het behalen van het ruiterbewijs, die niets te maken heeft met verkeersveiligheid en bijvoorbeeld het verschil in hoogte van springen tussen engelse ruiters en westernruiters vind ik helemaal een schande... Alsof het alleen het zadel is wat bepaald of je over een boomstam heen komt. Meestal zijn omgevallen boomstammen niet eens veilig om overheen te springen door de vele zijtakken en gaten in de grond door de wortels die uit de grond zijn getrokken... En je paard moet maar kunnen springen... Het is aan jezelf en de situatie om te bepalen of je springt, of dat je omkeert of er om heen probeert te komen... Inzicht en je paard kennen is in die zin veel belangrijker. Ook in het verkeer.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:27

Volgens mij is er maar 1 ding belangrijk in de hele discussie rondom paardenwelzijn. En dat is een stuk bewustwording. Niks meer en niks minder. En dat kan wat mij betreft op allerlei manieren (ook met hele kleine stapjes). Als het paard er maar baat bij heeft.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:31

Ik ben bang dat je hier niet helemaal gelijk hebt. Tot mijn grote verdriet zie je juist heel veel mensen die een veulen kopen of een groen paard omdat die veel goedkoper zijn. Paarden worden niet opgevoed en krijgen dan de stempel onhandelbaar als het inrijden dan niet lukt.

mairead schreef:
Een examen voor het te paard deel nemen aan het verkeer, daar kan ik nog in komen.

Maar had de DB het ook niet over een diploma voordat je überhaupt een paard mag houden? (Wat mij nog niet duidelijk is: is 'houden' in deze context trouwens hetzelfde als 'aanschaffen'?) Ik vind dit plan in elk geval volkomen onrealistisch en vreselijk betuttelend! En waar moeten we straks de grens trekken? Moeten we voor het houden van honden, katten of goudvissen dan ook een verplichte (en dure) cursus met diploma gaan invoeren? Want alle dieren hebben toch recht op een goed tehuis met een baasje dat weet hoe het moet handelen in bepaalde situaties?
Bovendien: volgens mij is het voorbeeld van de ouders die een veulen kopen voor hun kind om mee op te groeien, zonder verder enig verstand van paarden te hebben, echt een extreem voorbeeld. Ik denk toch niet dat dit al te vaak voorkomt(?). De meeste mensen hebben toch wel gezond verstand en denken toch wel serieus na voordat ze een hoop geld in zoiets kostbaars als een eigen paard investeren?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:38

Botervlieg schreef:
Dat kunnen ze wel bedoeld hebben, maar zo hebben ze het niet geschreven. ;)

Je kunt het ook omkeren, zo heb jij het niet geïnterpreteerd. Het gros van de reacties hier, en op andere plekken op internet en binnen de NVVR zelf, hebben het wel geïnterpreteerd zoals het bedoeld is.

Weet je, ik vind het erg jammer dat je zo ontzettend blijft doordrammen over een zinsnede die in jouw ogen niet goed geformuleerd is. Dat is je goed recht hoor, maar het gaat hier om veel meer.
De NVVR wil inderdaad graag de discussie 'openbreken', en ervaringen en kennis uitwisselen. Om zo tot een beter paardenwelzijn in Nederland te komen. Daar gaat het om.
Toch?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:41

Nou, daar doe ik dan aan mee. Niet goed?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:59

Tis maar hoe je het bekijkt :+

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:52

Sommige mensen halen graag het negatieve uit een positief iets.
Ik ga nu niet naar mensen wijzen, of de les lezen ( niet verkeerd opvtten dus) maar ik vindt het wel jammer dat ik vreselijk veel topics lees op bokt, die einidigen in vijandige discusies. heel jammer.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:05

@ Dorien66 en Xnicotica: Hetgeen waar Botervlieg naar verwijst is de letterlijke tekst. Dat daar dan interpretaties van komen en ieder datgene eruit haalt wat binnen zijn of haar context valt mag duidelijk zijn. Om dan maar te zeggen of te impliceren dat mensen die wel de letterlijke tekst hanteren, en dus anders reageren dan door sommigen gewenst, vijandelijk zijn gaat me toch echt te ver.

De NVVR kan bepaalde bedoelingen hebben gehad met de brief en het mag ook duidelijk zijn dat deze vanuit een positieve insteek komen. Maar: Als men serieus genomen wil worden bij de beleidsmakers en de beslissers dan zal men ook op moeten schrijven wat men bedoelt en duidelijker moeten zijn in de formulering van de tekst.

Verder valt het me op dat in een groot deel van de reacties wel erg zwart / wit gereageerd wordt; OF je hebt je paard 24/7 buiten staan OF je paard staat 24/7 op stal. Oftewel je bent goed of fout. Ik kan je vertellen dat er ook nog heel veel nuances hierin aan te brengen zijn. Daarnaast heeft iedereen zijn of haar eigen redenen en motieven om hun paard zo te houden als zij dat doen. Zoals ook al eerder in een post gezegd is, leer van elkaar en veroordeel eens wat minder snel. Ik kan je verzekeren dat er een wereld voor je open gaat.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:56

HindaFree schreef:
je ziet het wel heel vak uitgeschoren oren enz... bij ons op stal staan zon 60 paarden en bij bijna alles is de neus zo i zo al kaal...

maja om daar nou een heel verbod op te leggen :+

weet je waarvoor paarden deze haren hebben?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:11

Ariege schreef:
@ Dorien66 en Xnicotica: Hetgeen waar Botervlieg naar verwijst is de letterlijke tekst. Dat daar dan interpretaties van komen en ieder datgene eruit haalt wat binnen zijn of haar context valt mag duidelijk zijn. Om dan maar te zeggen of te impliceren dat mensen die wel de letterlijke tekst hanteren, en dus anders reageren dan door sommigen gewenst, vijandelijk zijn gaat me toch echt te ver.

Het is dat je me direct aanspreekt door mijn naam te noemen, maar ik ben me echt van geen kwaad bewust... Ik schrijf zelfs letterlijk dat het Botervlieg's goed recht is om te vinden wat ze vindt. Maar ik schrijf ook dat ik het jammer vind dat er zo doorgegaan wordt op een onomkeerbaar feit. Want er is toch niks meer aan te doen, anders dan dat we bij een volgende brief nog veel beter/langer nadenken over de formulering. Dus... Point taken.
Zullen we dan nu doorgaan waar het om begonnen is? Het opstarten van een open discussie over het paardenwelzijn zelf, en in wat voor vaatje e.e.a. gegoten zou kunnen/moeten worden.

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:25

HindaFree schreef:
7. Het is verboden de tastharen te verwijderen of in te korten.
8. Het verwijderen of inkorten van haren uit een of beide oren van het paard is
verboden.

en als je dit weldoet niet deel mogen nemen aan keuring, wedstrijd enz...

volgends mij kan 90% van nederland dan zijn cariere wel schudden :+

En mag 90% van al die paarden zich weer een stukje meer paard voelen (ik neem aan dat je 90% van paardrijdend NL bedoelt).
Zolang er mensen zijn die punt 7 en 8 als geldende norm hanteren, ben ik erg blij met het Paardenbesluit.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:00

Ik vraag me af of mijn paard zich meer paard voelt als ik de uitstekende plukjes onderaan zijn oren (let wel: alleen de uitstekende plukjes, van de rest blijf ik af) laat zitten :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:47

De uitstekende plukjes afknippen is op zich ook helemaal niet zo'n ramp , maar waarom nou toch ?
Wat schiet je er nou toch mee op.... dat gepruts aan die beesten altijd.

Het uitscheren van de oren vind ik werkelijk belachelijk , mag van mij ook gerust verboden worden inderdaad :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:52

JolandaS schreef:
We zijn het toch allemaal wel met elkaar eens dat paardenwelzijn ingewikkelde materie is, die moeilijk in regeltjes te vangen is?

Nee. Daar ben ik het helemaal niet mee eens.

1. Het is fundamenteel zeer eenvoudig overnemen van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.
2. Invulling in normen voor de diersoort paard is afgeleide; invullen van 1. met de ethologie van het paard en dat is al 30 jaar mbt de inhoud voor 1. bekend.
3. Uitvoering is een non-probleem; kwestie van omgekeerde bewijsast en de ruiterij zelf de kosten laten dragen.

Nee, het is níet complex. Het enige ´complexe´ ligt bij de houders.
De enige hindernis is onwil van de bedrijfstak en de eigenaren.
Die willen niet meer kosten want dat is minder winst of ´anders kan ík geen paardrijden´.

Deze hele situatie bewijst alleen maar dat de ruiterij slechts een kleine minderheid van dierenliefhebbers kent.
De brief van de NVVR is een amateuristisch stokpaardje.
De DB schrijft nergens van wie de niet alleen te houden paarden zijn. Alleen dat paarden niet alleen gehouden behoren te worden. Van wie e zijn of van wie het stuk grond is waarop ze buiten moeten kunnen lopen is irrelevant. Het gaat erom dát ze in gezelschap buiten kunnen lopen :)*
De NVVR komt verder alleen maar met ruíterbelangen en een eigenbelang en die twee zijn al lange genoeg primair geweest {x)

Nogmaals; het is érg simpel.
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid :)*
Begin dus gewoon eens met het páárd *\o/*
Ga eens gewoon van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier uit. De rest is dan een afgeleide.