Het statussymbool is nu een wegwerpartikel geworden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:50

Jezus, ook echt dat die ouders dat kind uberhaupt een paard geven.. Ik ken ook iemand die paarden als dvd's ziet (niet meer leuk? dan ruil je m toch in?) maar hoopte dat zij de enige zou zijn, maar helaas.. ;S

Verosjaak

Re: Het statussymbool is nu een wegwerpartikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:13

Nou ik zie toch wel foto's van erg jonge paarden waar de kinderen al op zitten. Wel mijn complimenten voor de fotograaf want de foto's (technisch gezien) zijn echt prachtig.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:33

ik word echt misselijk van dit artikel... dat zoiets voorkomt! wow!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:53

En hoe reageren de ouders dan? Mijn ouders hadden mij als scholier al zien aankomen: deze pony staat vannacht op het grasveld hoor! Kan toch niet zomaar????

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:54

Prachtige foto's trouwens!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:12

Huertecilla schreef:
Niceee schreef:
Als kinderen al geleerd wordt dat je zo met dieren om kan gaan, dan belooft dat weinig goeds voor de toekomst..

Gaat het in NL anders?

Daar wordt op het hoogste voorbeeldniveau met paarden geschoven als nórm.
Legio ruitertjes maken ´carrière´ met een eindeloze reeks paarden die doorgeschoven worden van de ene opslag naar de andere.
En aan de basis worden ook veel en veel meer paarden aangeschaft dan bezonnen voor begonnen. De meerderheid van de paarden in NL wordt ook aangeschaft voor de heb zonder dat er mogelijkheden voor adequaat houden zijn.
Ondertussen houdt de ruiterij, Bokt inclusef, élke regelgeving tegen en is de 30 jaar geleden aangekondige 10 jaar geleden al onacceptabele situatie sterk verslechterd wat inderdaad weinig goeds voor de paarden in NL belooft.

Waarom naar Ierland kijken?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Al vind ik niet dat er voor zulke dingen grenzen zijn......Maar verder goed gesproken. Sluit me er helemaal bij aan.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:08

Mooie foto's, bizarre situatie. Niet ideaal voor die paarden, moet zeker verbetering komen, maar het kan toch nog wel (veel) erger. Je ziet wel verschillen trouwens: van goed doorvoede paarden die lekker staan te grazen tot jaarlingen waar kids al op zitten en op een andere website een beschrijving van een paard met een gebroken been die op 't ijs moest lopen. Vind het wel fascinerend, eigenlijk. Ik wilde vroeger ook altijd een pony in de achtertuin. :o Misschien maar goed dat m'n ouders dat niet wilden! :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:22

Discovery heeft een prachtige docu over de Dublinse ponyjongens. Het is een apart fenomeen. Zoek maar eens op Smithfield Horse Fair op YouTube.

Er was een stallenproject. Jongens konden hun pony stallen en de pony kreeg wat eten en de jongens leerden over de verzorging. Weet niet of dat project nog bestaat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:41

Die docu heb ik ook gezien, inderdaad prachtig. Heel bizar voor ons, het doet denken aan steden aan het begin van de eeuw, waar paarden aan het werk waren terwijl de omstandigheden daar eigenlijk al steeds minder plaats voor boden.

Ik denk trouwens aan de hand van de fotos niet dat die paarden zulke fijne levens hebben, ik denk dat er veel onkunde bij de eigenaren is, veel niet passend tuig, te jonge en onderontwikkelde dieren met grote zware mensen erop, te weinig draagkracht bij eigenaren om dieren naar behoren te onderhouden en geschikte onderkomens te regelen.

Je kan dat allemaal 'niet schrikbarend erg' vinden, maar het is een glijdende schaal...

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:16

heeft iemand een linkje van dat artikel? krijg hem niet geopend en kan hem op de site ook niet zo 1,2,3 vinden!

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:46

Tja.......en dan gaan wij hier in NL discussieren of een box 3x3m wel groot genoeg is voor een paard van 1,50m en dergelijke.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:44

Ach, ieder land heeft wat.. beter gezegd het zijn gewoon hoe mensen mee om gaan..

Toen wij op zoek gingen voor een woning in duitsland, bij 1 vd bezichtigingen was de paard erbij inbegrepen met de koop! Dus zouden wij ongevraagd een paard hebben gekregen...

Een boerderij vlakblij ons werden alle dieren achtergelaten toen de eigenaar besloot om te vertrekken.. honden, katten, konijnen, schapen, geiten en ja ook paarden en pony's! Al deze dieren zijn opgevangen en herplaatst.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:10

xTammyy schreef:
Jezus, ook echt dat die ouders dat kind uberhaupt een paard geven.. Ik ken ook iemand die paarden als dvd's ziet (niet meer leuk? dan ruil je m toch in?) maar hoopte dat zij de enige zou zijn, maar helaas.. ;S

eehhh ik denk dat heel veel kinderen in Nederland ook een pony krijgen van hun ouders. Ik tenminste wel!
Het lijkt allemaal heel zielig maar de geplaaste foto´s vallen echt wel mee. Idd zoals eerder genoemd misschien wat slecht passend tuig, tja ze hebben geen geld voor op maat gemaakte zadels...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:33

Ik zie op deze foto's eigenlijk maar één ding afwezig zijn: gezond verstand.
Ik zie pony's bijna achterover klappen omdat 't stoer is, ijzerloze hoeven over bestrating galopperen, jochies die met hun pony in het verkeer spelen.
Maar gezond verstand, dat is een cultuurding: wij vinden onze cultuur verstandig, zij de hunne, HC die in Spanje... Niemand die zegt dat z'n eigen verstand niet klopt hoor ;)

En dan zou ik graag een vergelijking trekken: er wordt in Dublin op jonge pony's gereden. Ik heb Nederlandse sportpaarden te koop gezien, 2,5 jaar oud en volledig aangereden, mooie rijfoto's erbij met de slof erop. Dan is slof erop en dressuuroefeningen vragen behoorlijk wat belastender dan bokkesprongen maken met 'n puber op de rug. Natuurlijk is zo'n leven niet optimaal, maar er wordt van deze pony's ook niets verwacht. En in Spanje heb ik eens 'n 2 uur durende buitenrit gemaakt op een paard, dat bij 't afzadelen 'n open wond onder het zadel bleek te hebben zo groot als mijn handpalm. In de Spaanse cultuur normaal, in Nederland uit den boze, en geen enkele van de pony's die ik op de foto's zie, hebben enigerlei verwonding.

De kinderen spelen met pony's als alternatief voor drugs, wapens, geweld, vandalisme. Dus wat is moraal? Een pony is geen speelgoed voor in de achtertuin, in onze cultuur. In de Ierse cultuur wel. Gebruiks/verbruiksvoorwerp, ja, maar niets crimineels. Niet onze afweging, wel het hunne, wie zijn wij om te oordelen?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:53

Daar heb je helemaal gelijk in hoor, maar het gaat er hier in het topic eigenlijk om dat veel paarden in de steek worden gelaten bij gebrek aan financiele middelen.
De voorbeeldfoto's zijn volgens mij (heb ze niet eens bekeken) een beetje misplaatst in sommige gevallen.

Maar goed, ik vind het nog altijd niet echt leuk hoe ze met die beestjes omgaan, maar het is net wat je zegt, hun cultuur. Het is trouwens maar een heel klein deel die dit soort dingen doet. Ik heb toch al heel vaak in Dublin geweest, maar heb hier nog nooit is van gezien. Het is ook niet echt een buurt waar je vrijwillig heen gaat, maar toch .... ik heb er nooit is van gezien.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:46

Het punt wat ik wilde brengen, is dat in deze andere cultuur (welke ik overigens zeer tegenstrijdig vond, tegelijk pauper en patserig, vruchtbaar maar verlaten) dieren ook verbruiksvoorwerpen zijn, net als DVDs en mobieltjes.

Ik zie wel in waarom pony's losgelaten worden: eindeloze heuvels grasland waar ze kunnen eten wat ze nodig hebben. En je houdt toch van je pony, dood wil je 'm niet hebben. Wie weet heb je volgende maand wel weer geld om 'm te onderhouden? Dan kan je hem weer uit de heuvels oppikken. Of je hoopt dat iemand anders 'm uit de heuvels oppikt.

Later blijkt dat iedereen op dat idee gekomen is, en de pony's toch niet zo ver kunnen dwalen over de graslanden als dat nodig is om in hun voedselbehoefte te voorzien. Maar in deze cultuur wordt niet zover vooruit gekeken.

Hoeveel huizen in aanbouw wel niet tot ruïne vervallen waren... Gewoon beginnen met bouwen. Red je 't niet? Of verlies je interesse in het project? Gewoon wegwandelen, plek zat om ergens anders weer te beginnen. En dat was nog vóór de crisis!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook het hele artikel niet kan vinden, overigens...

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:00

ik ben nu bezig met informatie zoeken voor een artikel! ik zal het artikel hier plaatsen!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:22

Als statussymbool of hebbeding aangeschaft, worden deze dieren vervolgens in de steek gelaten en dupe van egoistisch en gewetenloos menselijk handelen.
Er zouden imo behoorlijke strafmaatregelen op mogen staan en lang niet iedereen zou zomaar in de gelegenheid moeten zijn om een paard aan te schaffen.. alsof het een motor is die je in de garage parkeert wanneer het om welke reden dan ook even niet schikt!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:48

Bij deze: mijn artikel! (+bronnen voor de geinteresseerden)

Tegenstrijd op Smithfields’ paardenmarkt
Door Annelin de Jonge, maandag 7 maart 2011
Bij het denken aan Dublin wordt de link gelegd naar een hoofdstad dat moderniseert. De stadsraad wil Dublin groot en eigentijds maken. De uitgaansgelegenheden, goedkope maar luxe appartementen en de leuke restaurantjes schieten als paddenstoelen de grond uit. Hier komen vooral de jonge, kindloze en hardwerkende jonge stellen op af. Laat dat nu net zijn waar de stadsraad heen wil; een stad met jonge arbeiders die geld uit kunnen geven. Dit is onder andere te vinden in Smithfield, een stadsgebied in het noorden van Dublin. Smithfield heeft van vroeger uit een marktplein waar allerlei levensmiddelen werden verhandeld. Tegenwoordig is er niet zo veel te beleven op het plein. De bewoners zijn daar blij mee. Het is er lekker rustig. Vóór de eerste zondag van de maand houden de bewoners hun ramen opvallend dicht en gaan ze iets eerder naar bed dan normaal. ’s Ochtends worden ze namelijk wakker van het geluid van paardenhoeven op de kasseiles, marktlui die hun paarden al schreeuwend te koop aan bieden, paarden die verstrikt zitten in een touw, oude mannen die het eens hebben over het weer en kinderen die zeuren om een pony. Dat is “Smithfields’ horse fair”.

Verstand op nul
Elke eerste zondag van de maand zijn allerlei mensen op de been om op weg te gaan naar Smithfield. Met de gedachte een koopje mee terug te nemen en de eigen paarden voor een mooie prijs te verkopen. Elke Ier heeft geld nodig, als een paard dat op kan brengen lijken er bijna geen grenzen te zijn. Het plein is gekleurd met alle kleuren die een paard kan hebben en de eigenaren wachten op de juiste koper; een met veel geld. Onder de hoeven van de dieren is een oud plein te vinden met kasseiles, niet ideaal voor een vlakke paardenhoef. Zodra het handelen is begonnen is het kletteren van paardenhoeven op de stenen een feit. Jongeren showen hun paarden door er op te rijden en zo hard mogelijk te gaan over de straat die langs het plein loopt. De dieren kennen ‘kunstjes’ zoals steigeren. Er lopen opvallend veel jonge, slecht geklede jongens over het plein. Ze zoeken een koopje. Dit is niet heel moeilijk, de pony’s op de markt kosten niet veel, maximaal veertig euro. Je hoeft als koper kennelijk niet heel veel verstand te hebben van paarden. Een paard kan makkelijk in een trailer die bestemd is voor pony’s en de dieren kunnen ook makkelijk met allerlei touwtjes aan elkaar vast gebonden worden. Dit kan verstikking of paniek tot gevolg hebben. Dit komt helaas maandelijks aan bod.

Verhuizen, sluiten, opgeven
Wat voor de marktlui een traditie is, is voor Dublin een sta-in-de-weg. Het wil de markt weg hebben uit het centrum om Smithfield helemaal om te bouwen in een modern jongerencentrum, althans dit zijn de ideeën van het DCC (Dublin City Counsil/stadsraad). De markt vind plaats sinds 1665 en is dus uitgegroeid tot een traditie. Al die tijd heeft het DCC stil gezeten en toegekeken. Pas sinds 1990 heeft het DCC zich laten horen. Ze hebben destijds de DSPCA (dierenbescherming van Dublin) en de politie ingezet om een oogje in het zeil te houden en tevens grip te krijgen op de markt. Het heeft er niet veel mee gewonnen, de markt is losjes georganiseerd, er kan dus weinig grip op de markt komen. Het DCC besloot het een paar jaar geleden op de geven. De ondernemers die in Smithfield zijn getrokken klagen hier nog altijd over. Toen heeft de stadsraad bedacht een nieuwe locatie te vinden voor de markt. Het kon gehouden worden aan de rand van de noordkant van Dublin. Bij dit voorstel is waarschijnlijk gezwegen tegen de mensen en bedrijven die aan die rand gevestigd zijn. Uit protest en traditie was de eerste zondag van de maand Smithfield market gewoon weer vol. Toen was voor het DCC de maat vol. Een paardenmarkt waar soms verwaarloosde paarden over de keien galoppeerden is geen goed imago voor een stad wat aan het moderniseren is. In 2002 heeft het DCC de markt af willen schaffen. Ook na enkele acties bleven de marktlui met paarden komen. De marktlui stonden namelijk sterker. Er is een wet geldig waarin staat dat er recht is om het plein als markt te gebruiken tenzij er een alternatief wordt geboden. Dit verklaarde ook Charlie Lowe, central area manager van het DCC. Ondanks de vele campagnes van dierenrechtenorganisaties en het DCC hebben de marktlui geen kick gegeven, ze blijven waar ze zijn. Ze staan sterk en zijn bovendien gedekt door de wet. Voorlopig heeft het DCC het hier maar bij gelaten, al blijven ze van mening dat het een onveilige plek is voor de paarden.

Onverwoestbare traditie
Bernard Fagan, van de Dublin Horse Owners’ Association, heeft gezegd. “Er is een paardenmarkt in dit gebied sinds 1665. Mijn familie verhandeld hier paarden sinds 273 jaar geleden. Het is een van de weinige stukjes van de cultuur die we nog hebben, en ze (DCC) proberen dat weg te nemen.”
Voor veel van de marktlui geldt hetzelfde. Het is een traditie die van zoon, op zoon, op zoon door gaat. Je handelt in paarden om een zakcentje bij te verdienen. Volgens veel handelaren is het ook een stukje plezier en soms trots. Het veulen dat een tijd geleden geboren is wordt groot, bereden en verkocht. Het verwijt van vandalisme en mishandeling worden afgekeurd. Het is iets waar jongeren buiten de markt aan doen, uit verveling. Niet de mensen van de ‘horse fair’ zelf. De mishandeling vind men ook een overdreven uiting. Natuurlijk komen er mensen die een slecht gevoed paard komen verkopen. Maar die verkopen het dan ook niet voor niets! Het is een traditie die op deze plek is geboren. Daar willen de handelaren niet meer weg, punt uit.

Controleren en soms in beslag nemen“Een groot percentage van de paarden die we in beslag hebben genomen kwam regelrecht van de Smithfield paardenmarkt” vertelt Liam Kinsella van de DSPCA (dierenbescherming Dublin). De dieren zijn er slecht aan toe, hebben vaak verwondingen en zijn ondervoed. Het grootste probleem voor de DSPCA vormt het fokken. Er wordt te veel gefokt met paarden, daardoor is er een overschot aan de dieren en kan niemand ze meer kwijt, vooral als ze wat ouder zijn of iets mankeren. De prijzen liggen daarom laag, wat weer jonge kopers trekt. De jonge kopers weten vaak niet veel van paarden. Ze rijden er te veel mee en te intensief, binden het verkeerd vast en creëren daardoor gevaarlijke situaties. Zo is er laatst een vrouw gewond geraakt omdat iemand een pony met bouten in de auto had klem gezet. Regelmatig lopen er paarden in paniek los rond, verwonden zichzelf en soms mensen. Na afloop van de markt blijven er wel eens paarden of pony’s achter. Vermoeid en uitgehongerd. De DSPCA neemt deze dieren in beslag en zoekt er een nieuw, veilig onderkomen voor.

Toekomstbeeld
De markt van Smithfield zal voorlopig nog wel blijven bestaan. Een wet zal niet zomaar aangepast worden en het DCC heeft voorlopig nog geen nieuwe plannen. Al met al zal het lastig worden en honderdjarige traditie zomaar op te heffen of te verplaatsen. De handelaren houden stug vol geen nieuwe plek te willen betrekken en de traditie daar te willen houden waar het geboren is; op Smithfield Market.

bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=nJ0bCZR2 ... e=relatedd
http://www.independent.ie/national-news ... 8118.htmll
http://www.independent.co.uk/news/world ... 44382.html
http://hubpages.com/hub/Smithfield-Horse-Market-Dublin
http://www.dspca.ie/cat_news_detail.jsp?itemID=14500
http://www.indymedia.ie/article/86077