Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:13

Alane schreef:
Cassidy schreef:
En de Irisscan ook.
En voordat ik een rechtsprocedure tot aan de Hoge Raad doorloop waarvan het traject mogelijk langer duurt dan mijn paarden in leven zijn, ga ik niet chippen.
Ik heb ontheffing gevraagd toen het nog mocht, maar bij een nieuw aan te schaffen paard dat nog niet gechipt is, ga ik burgerlijk ongehoorzaam zijn en niet chippen.

Overigens kan een chip die in een spier zit niet aan de wandel gaan. Die is ingekapseld door de spier. Kan de oorzaak zijn voor tumoren, hij kan niet meer afgelezen worden, maar als hij er eenmaal inzit, gaat hij niet aan de wandel.

Als je een paard koopt die voor 1 juli 2009 geboren is en een geldig paspoort heeft hoeft het geen transponder te hebben.
In Zwitserland worden de veulens gechipt maar wordt er geen inhaal slag gedaan bij oudere paarden ook al hebben ze geen paspoort.
En in Duitsland is chippen ook verplicht en eveneens geen inhaalslag tenzij het paard geen geldig paspoort heeft.
Daarnaast kan de fokker/eigenaar beslissen om ook nog eens te brandmerken, dus dubbele identificatie.
In de meeste gevallen is een brandmerk gewoon af te lezen en de identiteit te achterhalen van het paard, maar niet in alle gevallen.

Nu pas anno 2011 gaat men in Duitsland onderzoeken hoe het zit met de pijn van brandmerken en wat veulens daadwerkelijk voelen van het brandmerken.

Van vriesbranden weet men dat het geen grote betrouwbaarheid vwb identificeren van paarden, aldus de genomen proeven. DNA is zeker een methode alleen tussen paard zien en identificeren gaat te veel tijd zitten, en is te fraude gevoelig.
praktijk onderzoek vriesbranden paarden

@Hotchocolat: als je haf een geldig paspoort heeft dan behoeft je paard niet gechipt te worden, zelfs niet als je wedstrijden gaat starten.

Deze heeft geen paspoort alleen een stamboompapier/eigentumsurkunde.

xxBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:53

echt stoppen ermee!!

Adriana

Re: Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:38

Met chippen ja!!!