Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:58

Whoot! :D *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* dát is nog eens goed nieuws. :)

LadyMadonna

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:14

Niet te hard van stapel lopen allemaal, t is nog maar een voorstel ;)

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:16

super idee !! :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:17

Hèhè, eindelijk! Hopen dat her voorstel doorkomt!

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:20

Goed zo jongens! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:21

stef schreef:
Niet te hard van stapel lopen allemaal, t is nog maar een voorstel ;)

Je hebt wel gelijk ja. En gezien de enorme lobby die er van de coupeerders af komt... Hoop dat het deze keer wel standhoudt.
Ik zie het zo graag verboden worden, laat je je een beetje door meeslepen.
Dus... Duimen dat het er komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:24

Ben benieuwd of afknippen van de haren nog wel mag? Hier word er (oké vooral voor demonstraties maar toch) nog regelmatig echt gewerkt met de dieren, ik geloof graag dat je zo'n staart niet in je leidsels wilt als je achter de ploeg loopt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:26

Voor mij zou het heel simpel zijn. Paarden geboren na invoering van de regel (dat op shows de staarten eraan moeten zitten) weren uit het stamboek, of althans, van de keuringen.
Voor franse paarden zoals comtois, boulonais etc, die hebben naar mijn weten geen stamboek in NL, dus die kunnen zowiezo niet naar keuringen.

Wat ze bij shires weleens willen doen is de staart recht ónder de staartwortel af knippen. En dan wordt het voor de keuring heel strak ingevlochten. Vind ik ook wel wat hebben, als er dan toch perse wat af moet.

MM: Voor een demo kan je de staart prima opbinden
Afbeelding

Zelfs paarden in de bosbouw hebben tegenwoordig lange staarten, moet je je eens bedenken waar die allemaal in kunnen blijven hangen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-02-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:28

@Stef: Ik ben dus een van de mensen die een gecoupeerde staart fraai vind, maar idd zo onder de staartwortel afknippen vind ik ook wel wat hebben, zeker als ze het invlechten. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:31

Miss_Malfoy schreef:
Ben benieuwd of afknippen van de haren nog wel mag? Hier word er (oké vooral voor demonstraties maar toch) nog regelmatig echt gewerkt met de dieren, ik geloof graag dat je zo'n staart niet in je leidsels wilt als je achter de ploeg loopt...

Alleen de zijkanten van de staart wegscheren en de onderkant op een handbreedte onder de sprongafknippen. Staart dunner en minder lang..werkt makkelijker maar het paard heeft wel een wapen tegen de vliegen en zijn balanceerstok blijft in takt.

Paard poept dan ook minder op de eigen staart.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:32

dat er (uitstervende) beroepen zijn waarin een gecoupeerde staart practisch is kan ik inkomen, maar fraai? Mwah.... zeker bij merries niet.

Natasja, wat jij noemt zie je ook veel bij criollo's en andalusische merries :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:36

Wat natasja noemt vind ik op zich wel wat.
En tja, het zijn hier nu eenmaal boeren. Dat vond die bosbouw vond ik wel appart, met zo'n staart zou het toch mijn ding niet zijn. Iedere keer dattie zwiept slaat 'ie de leidsels uit je handen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:37

kennelijk niet.... Anders had ie wel opgebonden geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:39

stef schreef:
Natasja, wat jij noemt zie je ook veel bij criollo's en andalusische merries :j

Dat doen ze bij vrijwel alle KWPNers..hier mijn Gelderse merrie die een nu nog veel dikkere staart heeft dan op de foto.
Afbeelding

Denk dat jij het anders bedoelt...of niet?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:39

Ik ben benieuwd óf en wanneer het voorstel doorkomt.

Wij hebben ook meerdere belgen op stal. Moet ook zeggen dat ik het netjes ingevlochten wel mooi vind, maar de staart opgebonden vind ik dan net zo mooi. Maar ik moet nog zien dat het voorstel niet "verdrinkt" in andere "belangrijkere" voorstellen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:41

Hhhm ik bedoelde iig niet zoals op de foto.

@Stef: Tja ik vraag het me af. Zal morgen bij stroa in renesse es vragen wat de fokkers er nu van vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:43

Natasja: nee, ik bedoel absoluut niet zoals bi de kwpnners ;) Wat ik bedoel is staartwortel kaal met onderaan een pluimpje. Beetje poedel idee ;)

Verder: paarden in het boerenwerk met staart
http://www.rootsweb.ancestry.com/~pollu ... farm19.jpg
http://www.ohiohistorycentral.org/images/1202.jpg
http://mandalafarm.com/apprentice/files/23.jpg
http://rlv.zcache.com/old_ireland_count ... ta_400.jpg

Dus misschien is het toch niet zo'n groot probleem?

Toen ik in tsjechie was ook, 2 boeren, 1 had een 2span (vraag me niet welk ras, maar ze waren groot en breed ;) ) in de bosbouw, ander had er 1 om het land mee te bewerken, allemaal gewoon met staart

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:14

Als die paarden zonder staart bedoeld waren had de lieve heer ze wel gecoupeerd en wel afgeleverd op de wereld ;)
Bij het KVTH wordt steeds benadrukt dat gecoupeerde staarten niet gewenst zijn en dat met nadruk gevraagd wordt met complete paarden te verschijnen. Ja hoor :O ene oor in andere uit zie je die boertjes (no offense) dan denken.
Een verbod zou het beste zijn. Geen staart is geen keuring. Maar ja, er zijn altijd van die mensen met hun arm tot de elleboog in de pap.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:23

Dit wordt IMO niet benadrukt alet, anders zouden de kopplaatsen wel staarten hebben. KVTH doet er dus net zo hard aan mee

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:28

Eh dan druk ik me wat onhandig uit, het woord 'steeds' had er wel uitgemogen.
Dit was namelijk de hele zin die eraan besteed werd op de ALV.
Geen discussie of mensen toe nou even, of er zijn consequenties als... Gewoon de mededeling en 'nu hebben we het gezegd en de plicht weer gedaan'. Ben het dus met je eens stef.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:29

*\o/* jeeeeeejjjj *\o/*

;)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:36

Hahaha :))

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:58

Ik ben zelf ook gek van trekpaarden, doe zelf ook mee met strao en ringrijden en ja... ik vind 't wel wat hebben, als je dan bij het ringrijden als die dikke billen op een rij ziet staan... :), kan er niet aan doen. Maarrrr.... nu komt de grote maar: ik vind het absoluut niet diervriendelijk en het werkelijke verbod wat hier voorgesteld wordt mag van mij liever vandaag dan morgen ingevoerd worden.
Wij hadden op stal zelf ook een trekpaardmerrie staan.. ten eerst kijk je bij die merrie's zo naar binnen ;) blijft toch wel apart zeg maar haha en ten tweede; het is gewoon echt zielig als ze tijdens het ringrijden of in de wei met hun stompjes heen en weer staan te zwiepen maar er gebeurt niks :(:)
En inderdaad, het verbod is er al tien jaar dus ik stel voor dat alleen paarden die voor 2001 zijn geboren mee mogen doen aan shows/tentoonstellingen/keuringen met een gecoupeerde staart.
Heb je een paard van na 2001, ongeacht de medische verklaring: helaas pindakaas.
Want je kunt niet controleren of de medische verklaring die de dierenarts heeft afgegeven nu echt medisch noodzakelijk was of dat het gewoon een 'vriendendienst' was aan de paardeneigenaar.

Sowieso snap ik niet dat je als dierenarts hier aan meewerkt, vind ik dat je je verstand niet hebt.
Je bent verdorie dierenarts geworden uit de liefde voor dieren zodat je ze kan genezen, maar vervolgens wel aan deze verminking meewerken... :n

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:30

Helemaal met Femke eens .Ze hebben nu 10 jaar de tijd gehad .Bij paarden van na 2001 :staart weg is dikke pech.Ook het opscheren tot de staartwortel moet verboden worden .De staart hebben ze niet voor niks .Niet alleen om 's zomers vliegen mee te verjagen maar ook om 's winters , als ze met de kont in de wind en regen staan , de boel warm te houden .
Femke schreef:
Schimpje schreef:
Lijkt me wel dat ze dan moeten invoeren dat paarden geboren voor 2011 wel gecoupeerd mogen zijn. Paarden geboren in 2011 of later worden dan niet meer geaccepteerd. Want als ze nu gecoupeerde staarten gaan verbieden op keuringen en tentoonstellingen komen er nog een handje vol volwassen paarden, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Waarom?
Couperen is al sinds 2001 verboden in Nederland.
Dat is nu dus al 10 jaar!

Het is het risico van de eigenaar/fokkers om ze na dat verbod alsnog in het buitenland te laten couperen.
Die hebben gewoon "pech" lijkt me. Hadden ze het verbod maar niet moeten ontwijken.

Het zou wél redelijk zijn om eventueel een ontheffing te verlenen voor paarden die geboren zijn vóórdat het verbod op couperen ingevoerd werd. Maar voor de paarden die na het verbod gecoupeerd zijn, lijkt me dit een typisch gevalletje "eigen schuld, dikke bult".

En ik kan me ook best voorstellen dat het nu onderhand tijd is om een goed "voorbeeld" te laten zien.
Door enkel ongecoupeerde paarden op evenementen te tonen. Dan wordt het tenminste éindelijk eens de "norm" om een paar mét staart te zien, ipv een paard zonder staart. En zorg je er direct voor dat fokkers hun veulens niet meer couperen, want zo'n veulen kun je dan niet meer naar de keuring.

Het lijkt me een noodzakelijk én goed plan.
Stamboeken en fokkers hebben samen lang genoeg de tijd gehad om het onderling te regelen.
Het is gebleken dat ze daar niet toe in staat waren, dus is het nu tijd voor de regering om in te grijpen +:)+

Geen onnodig dierenleed meer.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:21

Schimpje schreef:
Lijkt me wel dat ze dan moeten invoeren dat paarden geboren voor 2011 wel gecoupeerd mogen zijn. Paarden geboren in 2011 of later worden dan niet meer geaccepteerd. Want als ze nu gecoupeerde staarten gaan verbieden op keuringen en tentoonstellingen komen er nog een handje vol volwassen paarden, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Inderdaad,
Is een heel mooi idee :)

Edit: Ik wist niet dat het al vanaf 2001 verboden was.
Dan vind ik dat het vanaf nu helemaal echt niet meer mag.