dát is nog eens goed nieuws.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
stef schreef:Niet te hard van stapel lopen allemaal, t is nog maar een voorstel

Miss_Malfoy schreef:Ben benieuwd of afknippen van de haren nog wel mag? Hier word er (oké vooral voor demonstraties maar toch) nog regelmatig echt gewerkt met de dieren, ik geloof graag dat je zo'n staart niet in je leidsels wilt als je achter de ploeg loopt...
Wat ik bedoel is staartwortel kaal met onderaan een pluimpje. Beetje poedel idee 
) in de bosbouw, ander had er 1 om het land mee te bewerken, allemaal gewoon met staart 
ene oor in andere uit zie je die boertjes (no offense) dan denken.
, kan er niet aan doen. Maarrrr.... nu komt de grote maar: ik vind het absoluut niet diervriendelijk en het werkelijke verbod wat hier voorgesteld wordt mag van mij liever vandaag dan morgen ingevoerd worden.
blijft toch wel apart zeg maar haha en ten tweede; het is gewoon echt zielig als ze tijdens het ringrijden of in de wei met hun stompjes heen en weer staan te zwiepen maar er gebeurt niks
Femke schreef:Schimpje schreef:Lijkt me wel dat ze dan moeten invoeren dat paarden geboren voor 2011 wel gecoupeerd mogen zijn. Paarden geboren in 2011 of later worden dan niet meer geaccepteerd. Want als ze nu gecoupeerde staarten gaan verbieden op keuringen en tentoonstellingen komen er nog een handje vol volwassen paarden, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Waarom?
Couperen is al sinds 2001 verboden in Nederland.
Dat is nu dus al 10 jaar!
Het is het risico van de eigenaar/fokkers om ze na dat verbod alsnog in het buitenland te laten couperen.
Die hebben gewoon "pech" lijkt me. Hadden ze het verbod maar niet moeten ontwijken.
Het zou wél redelijk zijn om eventueel een ontheffing te verlenen voor paarden die geboren zijn vóórdat het verbod op couperen ingevoerd werd. Maar voor de paarden die na het verbod gecoupeerd zijn, lijkt me dit een typisch gevalletje "eigen schuld, dikke bult".
En ik kan me ook best voorstellen dat het nu onderhand tijd is om een goed "voorbeeld" te laten zien.
Door enkel ongecoupeerde paarden op evenementen te tonen. Dan wordt het tenminste éindelijk eens de "norm" om een paar mét staart te zien, ipv een paard zonder staart. En zorg je er direct voor dat fokkers hun veulens niet meer couperen, want zo'n veulen kun je dan niet meer naar de keuring.
Het lijkt me een noodzakelijk én goed plan.
Stamboeken en fokkers hebben samen lang genoeg de tijd gehad om het onderling te regelen.
Het is gebleken dat ze daar niet toe in staat waren, dus is het nu tijd voor de regering om in te grijpen![]()
Geen onnodig dierenleed meer.
Schimpje schreef:Lijkt me wel dat ze dan moeten invoeren dat paarden geboren voor 2011 wel gecoupeerd mogen zijn. Paarden geboren in 2011 of later worden dan niet meer geaccepteerd. Want als ze nu gecoupeerde staarten gaan verbieden op keuringen en tentoonstellingen komen er nog een handje vol volwassen paarden, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.