Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:55

haan schreef:
tita schreef:
Laat ze eerst druk gaan maken over... A de echte gevallen en B welzijn van nederland zelf
Overigens werkt het wel op mijn lachspieren hoor die regels...hebbie die gasten niks beters te doen

Hier nog een :D dit kan (voor een groot deel) niet anders verzonnen zijn door mensen die nog nooit een paardendrol in handen hebben gehad :Y)

:D Bij mij verschijnt er ook een glimlach... ;)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:55

haha nou dan kunnen heel wat stallen hier in de randstad verbouwen of sluiten pff die boxen zijn standaard 250x3.00 of 3.00 x 3.00.
En hoe zit dat dan met manege paarden moeten die ook 4 u per dag naar buiten??En stellen ze daar nog meer eisen bij??dat ze niet meer dan 2uurtjes per dag mee mogen lopen in een les? als je soms ziet dat een paardje 6 lessen mee loopt?!

Nou ik woon in de randstad maar heb mijn paarden in schiedam staan (ruimte voor (weide)buitengang heerlijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:56

KarinvdM schreef:
Sappos schreef:
Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?

Dit vind ik iets heel normaals, ruwvoer is een eerste levensbehoefte.

indian_horse schreef:
En waar blijven die dan ????

Worst, rookvlees en fricandel.

Nogal helder.
Ik schreef toch echt zwart op wit dat dood beter is dan lijden en dat zeker een derde lijdt.
Slacht is een instant verlossing en verbetering van het massale lijden is wéér uitgesteld en zal nog lang duren.

Ik begrijp echt niet dat hier op Bokt niet massaal :o is.
Nu ja, ik begrijp het wel; de ruiterij is helemaal geen groep paardenliefhebbers.
Zoals gelukkig een klein aantal reactie aangeeft gaat het om MINIMÁÁL welzijn van het paard. Wie daar tegen is dus geen dierenliefhebber :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:57

diesel83 schreef:
haha nou dan kunnen heel wat stallen hier in de randstad verbouwen of sluiten pff die boxen zijn standaard 250x3.00 of 3.00 x 3.00.
En hoe zit dat dan met manege paarden moeten die ook 4 u per dag naar buiten??En stellen ze daar nog meer eisen bij??dat ze niet meer dan 2uurtjes per dag mee mogen lopen in een les? als je soms ziet dat een paardje 6 lessen mee loopt?!

Allemaal onderbouwing van hoe érg het is :)*

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:57

Ze kunnen zich beter met dringendere zaken bezighouden dan van die onzin regeltjes op te stellen. Ga weg, die regels slaan helemaal nergens op.
[/quote]
Nou dat is wel het andere uiterste , een paard hoort gewoon met soortgenoten een aanzienlijk deel van de dag (idd min 4uur,maar lieve meer )buiten -het liefst op de weide - te lopen.[/quote]

Met een aantal voorstellen ben ik het ook wel eens hoor, maar hoe mag ik aan meneer of mevrouw de inspecteur verklaren dat mijn paard 8 week verplichte boxrust opgelegd heeft i.v.m. knieband blessure?
Afspenen met 6 maanden, als een merrie het na 4 maanden al zwaar te verduren heeft met haar veulen, waarom dan nog 2 maanden langer wachten? Om een leeggetrokken merrie in het land te zien?
Dit zijn dingen die in de praktijk voorkomen en niet door regeltjes van kantoormensen aan banden gelegd kunnen worden :+[/quote]

Idd en dan gaan mensen weer bellen die met hun fiets langs rijden en daar een moeder merrie mager zien dus denken dat merrie geen eten krijgt.
Dan krijg je dat weer, dus van het een krijg je het andere.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:58

pffft wat een onzin allemaal, allemaal niet te controleren en kost handen vol geld, laten ze dat maar in het speciaal onderwijs steken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:59

fokfanaat schreef:
pffft wat een onzin allemaal, allemaal niet te controleren en kost handen vol geld, laten ze dat maar in het speciaal onderwijs steken!

Dat hoeft NIETS te kosten :)*

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:59

Paarden moeten elk jaar naar de tandarts... De tandarts zei de laatste keer over 2 jaar kijk ik weer...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:01

Ik zou wel eens willen weten hoe ze de eisen onderbouwen. Bij sommige dingen is het duidelijk, maar b.v. waarom schaad je het welzijn van je paard als je de pluimen uit zijn oren knipt?

En hoe gaan ze het invoeren, het probleem met de stalmaat is niet makkelijk op te lossen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:01

Drie jaar bezig???? Onzin, ze lopen al een kleine 30 jaar te vergaderen hierover, zonder resultaat, kostte bergen met geld (wordt in eigen zakken gestoken). Zolang die hardnekkige kern blijft zitten zal er nooit iets gebeuren.....

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:04

Huertecilla schreef:
fokfanaat schreef:

Dat hoeft NIETS te kosten :)*

Voor wie niet?
Dit kost voor iedereen geld. Belastinggeld ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:05

Misschien moet de overheid eerst bij zichzelf beginnen om dieren niet meer alleen te zien als `bezit`
Zodat men sneller echt grove zaken van mishandeling en verwaarlozing aan kan pakken en er ook grotere straffen opgelegd kunnen worden.

Wat heb je er aan om allemaal extra regels te verzinnen en er wetten van te maken als de wetten ontbreken om diegenen te pakken en straffen die hun paarden stelselmatig tot hun knieën in de modder (of stront) laten staan 24/7, hun paarden onvoldoende te eten geven zodat ze er uit zien als een zak botten, paarden die rondlopen met verwaarloosde wonden, omgekrulde hoeven, ingegroeide halsters...

En vervolgens die mensen op pakt die (andermans) paarden slaan, met rotjes of stenen bekogelen, met messen snijden, merries gebruiken als seksobject, aan een strop vastbinden zodat ze zichzelf ophangen...

Als men zich eerst eens richt op het basisniveau van dieren verzorgen en moedwillige mishandeling, dan zou de wereld voor de dieren al zoveel mooier zijn... En denk dat de overheid, AID en Dierenbescherming hun handen daar al vol aan hebben...
Kunnen we daarna weer een stapje verder...

oh, ik snap het al: Het is veel makkelijker goedwillende en wetsgetrouwe mensen te verplichten allerlei extra dingen te laten doen, voor extra welzijn, dan om die slechteriken aan te pakken die moedwillig mishandelen of door omstandigheden verwaarlozen...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:07

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-07-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:08

Een beetje kortzichtig vind ik je nu dus HC... Dat er regels moeten komen, prima... Maar als ik het zo lees, nee, is dat niet haalbaar... En nee, ik rijd geen wedstrijden en bla bla bla. Maar net zoals de schuilvoorziening, leuk maar vaak niet haalbaar. Veulen eraf halen met 6 maanden? Leuk bedacht, maar ik heb mijn merrie er bijna mee naar de donder geholpen. Dat soort zaken kun je niet even zwart op wit zetten, dat is per dier verschillend. In mijn ogen ben je dan pas een liefhebber van dieren als je het per individu ziet en niet omdat een of andere pannenkoek even een vlaag van verstandsverbijstering krijgt...

haan

Huertecilla schreef:
haan schreef:
Met een aantal voorstellen ben ik het ook wel eens hoor, maar hoe mag ik aan meneer of mevrouw de inspecteur verklaren dat mijn paard 8 week verplichte boxrust opgelegd heeft i.v.m. knieband blessure?
Afspenen met 6 maanden, als een merrie het na 4 maanden al zwaar te verduren heeft met haar veulen, waarom dan nog 2 maanden langer wachten? Om een leeggetrokken merrie in het land te zien?

Wedrom is dit hele topic één groot bewijs van onwil bij de ruiterij.

_O- sorry hoor om jouw reacties kan ik alleen maar lachen, je kunt niet eens lezen dat dit in het belang van de paarden gebeurt

MamboBeach

fokfanaat schreef:

Amen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:09

Cayenne schreef:
tita schreef:
4 uur eruit dat zou betekenen dat er overschot aan paarden komen met name al die sportpaarden uit de randstad en wat dacht je van de sportpaarden van denk je nou echt dat Totilas er 4 uur per dag uit komt of hebben we weer uitzonderingen?

Bovendien in paspoort moet staan waar het paard voor gebruikt wordt? Donder toch op
Is er ook iemand die de wetsvoorstel gaan verdedigen ofzo

Totilas staat toch ook niet in Nederland? :+
en er zijn ook zat sportpaarden die er wel gewoon een flink aantal uren uitkomen, ook in de topsport :)

goei;)

maar ik ben het met sommige dingen wel eens.
zoals paarden overdag even naar buiten(ik vind 4 uurtjes maar even) maar het meeste is gewoon onmogelijk om er in te krijgen.
misschien is het slimmer dat ze aan die nieuwe stallen en maneges die worden gebouwd eisen aan stellen qua box etc etc...
onze paarden staan nachts op stal en komen overdag eruit, met voer op stal en in de weide. dus ze zijn een beetje dikker dan dat zou moeten.
de merrie die drachtig is krijgt nu ze in de laatste 3 maand extra brok. mn hengst komt dagelijks slechts 2 uurtjes buiten tot onze hengstenbak af is, dan ook gewoon de gehele dag.
water altijd voorradig. netjes bekapt en geent. en waneer ze moeilijk kauwen of we willen ze beleren dan toch eerst even de tandarts erbij.
maar dan nog.
net als totilas woon ik ook heerlijk in duitsland:)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:11

ik zie die boeren met tig shetjes al jaarlijks naar de tandarts.

dingen als prikkeldraad verbieden is misschien nog een idee, dat is iig ook makkelijker te controleren dan die tandarts of aantal uur weidegang.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:11

zandvangers schreef:
jouke_h schreef:
Paarden moeten elk jaar naar de tandarts... De tandarts zei de laatste keer over 2 jaar kijk ik weer...

ja maar als jij een schrijven hebt van de betreffende ( erkende ) tandarts dat dit paard niet eerder weer hoeft dan over 2 jaar mits er intussen niets veranded dan neem ik echt wel aan dat het goed is .

zo heel veel staat er toch eigenlijk niet in .
ik bedoel , je paard heeft een ruime stal nodig .
weide gang voor minimaal 4 uur .
tandarts , dierenarts , hoefsmid , etc etc etc .
deze eisen zijn toch normaal of ben ik nu gek .
tuurlijk heb je uitzonderingen maar dat zou je toch best in overleg met dierenarts/hoefsmid/tandarts op kunnen lossen ,
door b.v een verklaring .
en dat de stal/pension houder vakbekwaam is is toch voor ieder zijn paard alleen maar beter ?

Daar gaan we dus al mis, want paardentandarts is een vrij beroep. Willen ze minimaal 1 keer per jaar verplichten? Welke zool heeft dit bedacht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:12

madamX schreef:
Drie jaar bezig???? Onzin, ze lopen al een kleine 30 jaar te vergaderen hierover, zonder resultaat, kostte bergen met geld (wordt in eigen zakken gestoken). Zolang die hardnekkige kern blijft zitten zal er nooit iets gebeuren.....

Inderdaad.
De welzijnsnormen zijn zelfs dan méér dan 30 jaar helder. Sindsdien heeft alle wetenschappelijk onderzoek deze alleen maar beter onderbouwd en is door voortschrijdend inzicht over dierelwelzijn de maatlaat eerder hoger dan lager komen te liggen.

De sector en de ruiterij hebben al die tijd alleen maar bewezen niet te willen.
Waar geen wil is, is geen weg. dat blijkt.
Er is echter geen vraag óf er wat moet gebeuren.
Dus is de oplossing helder; de paardenwereld moet opzij gezet worden en de al volstrekt heldere normen gewoon opgelegd worden.
Met omgekeerde bewijslast en kostenneutraal.
Dat het dierenwelzijn massaal met voeten getreden wordt door de paardhouders is geen reden voor het laten betalen van handhaving door de belastingbetaler. Degenen die een paard willen mogen het gewoon ook zelf betalen :)*

Als dat niet kan, dan wordt vanzelf het hele paardrijden in NL verboden. Daar is steeds meer maatschappelijk draagvlak voor en naarmate de onwil van de ruiterij/sector helderder wordt is er minder begrip voor hun belang.

stalbluemoon

2 van mijn paarden willen niet eens op stal.
bevallen doen ze in de rijbak en afspenen met 6 maanden?
Dat gaat echt niet lukken.
Ze moeten eens naar paarden eigenaars zelf luisteren, die kennen hun eigen paarden het beste en weten ook wat het beste voor ze is.

fokfanaat

hagelslag schreef:
maar ik ben het met sommige dingen wel eens.
zoals paarden overdag even naar buiten(ik vind 4 uurtjes maar even) maar het meeste is gewoon onmogelijk om er in te krijgen.:)

vind het ook an sich wel een goed punt, maar het is gewoon niet et controleren, en dus hoef je het niet in te voeren

fokfanaat

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:13

laten ze zich druk maken over de kwaliteit van leven van bv kistkalveren, dat is ook legaal, en die hebben het ene heel stuk slechter dan paarden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:13

haan schreef:
Huertecilla schreef:
Wedrom is dit hele topic één groot bewijs van onwil bij de ruiterij.

_O- sorry hoor om jouw reacties kan ik alleen maar lachen, je kunt niet eens lezen dat dit in het belang van de paarden gebeurt

Mijn gedachte! :) Waar moet het heen als begrijpend lezen al moeilijk is?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:14

en wat komt hierna, een minimaal aantal minuten dat honden moeten worden uitgelaten, en afspraken over de grote van kennels?