Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:02

Joscaa schreef:
simonvpret schreef:
Dus als je om je paard geeft? dan maar geen dressuur rijden?

In ieder geval, op vriendelijke en eerlijke manier. Ik weet natuurlijk niet wat voor ruiters er op die paardeng gezeten hebben, maar als het van die trek en schop mensen zijn die je bijna alleen nog maar ziet verklaard alleen dat al een hoop stress :')

Wat mij door de kenners is gezegd... "als je om paarden geeft" hoor je er niet op te rijden.
Een paardenrug zal daar niet gemaakt voor zijn, zoiets in de trant van. Heb zelf daar geen onderzoek naar gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:04

Mimpje schreef:
Agree, maar dan heb je wel een andere onderzoeksopzet nodig. Bijvoorbeeld één groep ruiters, die twee groepen paarden rijden: de één met veel genetische aanleg, de ander met weinig genetische aanleg. Moet je wel nog eerst even 'genetische aanleg' definiëren, dat zal nog wel een lastige zijn om dat echt objectief te doen.

In dit onderzoek zouden ze wel nog kunnen bekijken waar de stress dan precies vandaan komt en hoe die wordt geuit. Daar worden in de conclusies wel aanwijzingen voor gegeven, maar die worden niet verder gedefinieerd.

Hoe heb ik ooit mijn tentamen onderzoeksvaardigheden kunnen halen... |(

Heb hier niets meer op te zeggen :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:06

De reden voor mij om het dressuur werk met veel andere dingen af te wisselen.
Ik rij dressuur, maar ga regelmatig naar buiten, laat ze vrij springen, longeer als pure beweging en longeer als training.

Denk als ik 3 dagen in de week echt dressuurmatig train dat het dan ook wel is.
Belangrijk vind ik het ook dat mijn paarden elke dag lekker buiten kunnen spelen met vriendjes.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:09

Erg goed dat ze hier onderzoek naar doen.
Ben ook niet erg verast over de uitslag. :o
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 17-02-11 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_unique

Re: Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:11

Ik rijd mij paard dressuurmatig 1 maal in de week, puur om haar soepel in haar lijf te houden. Ik merkte ook aan mijn merrie dat 4x in de week dressuur voor haar niet het beste was, dus de resultaten van dit onderzoek komen iniedergeval bij mij erg overeen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:19

Myca schreef:
Geweldige foto!
Voor een dressuurruiter springt die er wel heel lenig op _O-

De achtergrond van deze foto: Dit echt brave paard schrok.
En voordat de ruiter er op bedacht was, lag hij er naast.
Past dus niet bij de topic over stress bij dressuurpaarden.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:27

Word mijn theorie toch nog bevestigd!

Natuurlijk snap ik dat dit per ruiter/paard cominatie verschilt maar toch.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:31

Kan deze tekst pagina groot in de telegraaf worden gezet? :9

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:31

Niet een hele verrassende uitslag. Handig dat je bij een dergelijke uitspraak kan verwijzen naar een onderzoek, het is nu niet meer een aanname.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:35

Skygirl schreef:
Jammer dat er verder niets bij staat over de eventingpaarden, want die moeten ook een nette dressuurproef kunnen lopen en daarna nog springen.

Ik denk dat dat de hoeveelheid stress juist vermindert. De paarden kunnen bij het springen en vooral bij de cross lekker stoom afblazen.
In het algemeen is lichamelijke inspanning goed tegen stress. Dressuur is vooral mentale stress.

Het is net als sporten na een dag hard werken op kantoor. Dat helpt ook terwijl het in feite extra werk is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:36

LindyH: Hoe weet jij dat het in dit onderzoek gaat over mentale stress?? Kan zijn dat ik wederom iets verkeerd heb gelezen of dergelijke..

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:40

had ik niet verwacht :D
tuurlijk wad denk je zelf :j

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:40

Robin_S schreef:
Ligt toch veel aan de ruiter vind ik ...

Wel nee! :D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:41

VOlgens mij heeft dit al eerder op de voorpagina gestaan?? Of ik heb een DeJaVu.. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:41

Ik geloof het onmiddellijk en herken het ook. Mijn oudste paard vond het allemaal wel prima en ging echt niet in de stress. Mijn nieuwe paard waar ik nu meer rijd is al zeer sensibel en haar moet ik dressuur rijden met buiten rijden echt afwisselen met of een lekkere staprit in het zonnetje (zoals vandaag mmmmmmmmmmm) of juist eens lekker laten knallen in het bos, of een fijne rustdag. Zij trekt het absoluut niet als ze alle dagen zou moeten dressuren want daar wordt ze gewoon heel erg spits van en dan word ze ook zenuwachtig wat zich uit door alles eng te vinden. Ook met een andere ruiter eens lekker laten springen (mag ik niet met mijn rug) vind ze helemaal het einde. Ik denk ook dat dit komt omdat je traint op minimale hulpen met een zo groot mogelijke reactie dus ze moet heel alert zijn in de dressuur. Dus het hangt niet alleen af wat je met je paard doet maar ook aan het paard zelf.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:46

Johanna59 schreef:
Myca schreef:
Geweldige foto!
Voor een dressuurruiter springt die er wel heel lenig op _O-

De achtergrond van deze foto: Dit echt brave paard schrok.
En voordat de ruiter er op bedacht was, lag hij er naast.
Past dus niet bij de topic over stress bij dressuurpaarden.

Om het dan nog duidelijker te omschrijven: zij lag er naast.
Ze was trouwens wel flink blauw, maar volgens mij niet op het bordje geland.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:50

Dit klopt gedeeltelijk; zolang de ruiter het voor het paard leuk houdt en zolang er genoeg afwisseling is dan levert het niet zo heel veel stres op denk ik.
want ook paarden die elke week netjes moeten presteren op een wedstrijd kunnen een keer mee op buitenrit ofzo. die hoeven niet elke dag alleen op het dressuren getraind te worden; want ja; dan komt er stres.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:51

Joscaa schreef:
simonvpret schreef:
Dus als je om je paard geeft? dan maar geen dressuur rijden?

In ieder geval, op vriendelijke en eerlijke manier. Ik weet natuurlijk niet wat voor ruiters er op die paardeng gezeten hebben, maar als het van die trek en schop mensen zijn die je bijna alleen nog maar ziet verklaard alleen dat al een hoop stress :')

Wat mij door de kenners is gezegd... "als je om paarden geeft" hoor je er niet op te rijden.
Een paardenrug zal daar niet gemaakt voor zijn, zoiets in de trant van. Heb zelf daar geen onderzoek naar gedaan.[/quote]

Tja zit wat in, maar toch vind m'n vriend het ook heel leuk als ik op hem rijd, en daar is een man toch ook niet voor gemaakt? hahahaha

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:54

Ik had het wel gedacht..

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:59

Sta er eigenlijk ook niet van te kijken.. :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:06

@thriam, dan heb jij toch een stukje evolutietheorie gemist geloof ik :'), ik zou niet weten wat je anders met een man moet _O-

Ik dacht eerst ook dat ik een deja vu had, maar dit klonk al wel beter dan wat ik me van het vorige onderzoek herinnerde, hier maakte de aanleg, huisvesting en leeftijd niet uit, omdat die dus allemaal gelijk lagen. Wat betreft de aanleg, dat werkt natuurlijk ook beide kanten op, een paard wat geen aanleg heeft voor het springen, heeft het ook moeilijk. Ik denk dat het inderdaad meespeelt dat springpaarden bijvoorbeeld niet constant in eenzelfde houding hoeven lopen en ook zo nu en dan best een keer flink tussendoor mogen bokken. Daarnaast vind ik het wel grappig, dat de afkomst dus inderdaad geen invloed heeft, je hoort zo vaak het excuus dat het paard bloederig gefokt is en dat dat de reden is van het gedrag, maar springpaarden zijn minstens zo bloederig gefokt en die zijn doorgaans toch echt stukker rustiger. Zoals ik het opvat is het dus inderdaad vooral de training die de stress oplevert (en de ruiter waarschijnlijk ook), niet de genetische achtergrond.
Hoop dat ze ooit nog een veel uitgebreider onderzoek gaan doen, waarbij dus bij een hele grote groep bekeken wordt wat de invloeden zijn, maar dan dus ook, bloederige paarden in meerdere disciplines, dezelfde ruiters voor alle disciplines, and so on :j.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:08

Absoluut niet verassend. Ik moet zeggen, als je ziet hoe over-the-top die paarden in sommige dressuurwedstrijden zijn, ik wend mijn blik precies hetzelfde af zoals wanneer ik dierenmishandeling zie. Maar ik zie ook ontzettend goede combinaties waar zowel het paard en de ruiter voor elkaar werken, en dan denk ik weer: gelukkig zijn die er ook nog, en "redden" deze ruiters hun paarden van de - naar mijn mening- over het algemeen martelende dressuurtak.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:29

Kan niet mee discussieren, maar wil alleen even zeggen dat ik het een 'waanzinnig mooie foto vind :D

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:44

Voor voltige worden overigens niet alleen superrustige paarden gebruikt hoor. De meesten zijn wel bomproof, maar ik ken er ook een heel aantal die dat niet zijn.. Ze worden alleen wel duidelijk anders getraind dan de meeste dressuurpaarden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:55

hyppolyte schreef:
@thriam, dan heb jij toch een stukje evolutietheorie gemist geloof ik :'), ik zou niet weten wat je anders met een man moet _O-

Proest!!! :D