Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:38

K zou niet weten waaro BLID dat niet mag doen?
Heb jij dat ten hunnen tijde dan ook niet mogen doen? Ik dacht toch altijd dat Blid zoveel kon doen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:45

enca schreef:
K zou niet weten waaro BLID dat niet mag doen?
Heb jij dat ten hunnen tijde dan ook niet mogen doen???

Staat in de statuten he? En in de handleiding...... :D
Als inspecteur heb je niet meer rechten dan elke andere burger.

Dat geldt in Belgie trouwens voor elke Dierenbescherming.
Ik ben ook erkend door de FOD en FAVV, maar geeft me geen extra rechten, ik heb dezelfde rechten als de BLID. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:24

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een flink aantal off topic berichten verwijderd. Ik wil jullie vriendelijk verzoeken om vanaf hier weer on topic te reageren. Bedankt alvast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:29

vivana schreef:
Vreemde verhalen over dat chippen......wat een gedoe???
Elk jar komt er bijmijn schoonouders een veulen....deze wordt geschetst gechipt en het papier komt thuis........
Bij mij op stal komen ook wel eens ongechipte oudere dieren, dierenarts wordt gebeld,dier wordt geschetst en gechipt en het gepeukel wordt naar het desbetreffende stamboek gestuurd......wat is nu het probleem???

Neem nu voor de lol niet eens een Belgisch stamboek, maar een buitenlands. Dus formulier insturen met kopie paspoort, dan sturen ze papieren naar je dierenarts en die komt dan bij jou op stal voor de identificatie. Moet je eens zien in hoeveel van de gevallen de papieren nooit aangekomen zouden zijn (aangetekend verzonden he ;) ) en als ze aankomen hoe lang het duurt voor jouw gekozen dierenarts een keer iets binnenkrijgt :=

Over voedselveiligheid: mijn DA noteert nooit medicatie in het paspoort en de ontwormingen staan er ook niet in, wachttijd mijn neus! ;)

AngelofLove

Re: Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:32

Wij hebben op stal bijna allemaal paarden staan die ingeschreven staan bij NL stamboek. We laten de paspoorten schetsen door iemand van het stamboek, dierenarts laten we komen voor chip erin te zetten en dan downloaden we de formulieren van de website en sturen we het op. Nooit geen gedoe gehad :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:35

Enkel de entingen komen in het paspoort terecht bij mij voor de rest wordt er ook niets ingevuld. Volgens de VLP zou ik een logboek moeten bijhouden met alle DA behandelingen voor het geval ik dopingcontrole krijg. Er is me nog nooit om dat logboek gevraagd en vorig vergat ik het telkens bij mij te hebben. Vraag me trouwens af waarom dat nodig is op provinciaal niveau in de lage klassen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:36

AngelofLove schreef:
Wij hebben op stal bijna allemaal paarden staan die ingeschreven staan bij NL stamboek. We laten de paspoorten schetsen door iemand van het stamboek, dierenarts laten we komen voor chip erin te zetten en dan downloaden we de formulieren van de website en sturen we het op. Nooit geen gedoe gehad :D

Dan ben je echt bij gelukkigen en had je waarschijnlijk iemand die zijn job serieus neemt.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:41

het is toch al zo'n 15 keer goed gegaan, dus telkens wel geluk gehad dan :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:12

Dat kun je wel zeggen, als je bedenkt dat op alle paarden die hier passeren alleen die ene BWP-merrie is goed gegaan (en dat denk ik eerder te danken hebben aan het stamboek)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:17

Kennis heeft speciaal haar paarden laten schrappen voor consumptie, omdat er anders veel behandelingen niet toegestaan zijn. Mijn DA's hebben nog nooit gevraagd of mijn paard nog naar de slacht mag of niet en spuiten gewoon in wat zei nodig achten voor een behandeling. Ontwormingen, kan je nog steeds "vrij" verkrijgen en als je zelf niet bijhoudt wanneer je dat gedaan hebt, niemand die ernaar vraagt of je het überhaupt wel doet...

Moi_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:54

Als je paard al ingeschreven staat bij een europees gekeurd stamboek zoals het KWPN en al gechipt is, dan hoef je alleen de dierenarts te laten komen die dit controleert. Hij verstuurt dan de papieren naar de vlaamse confederatie van het paard. Bij mij ging het gelukkig wel allemaal vrij vlotjes. Alleen bij de 2 shetjes die nog gechipt en paspoort moesten krijgen duurde het wat langer.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:58

Dan moet je toch nog steeds de volle pot betalen+ de voorrijkosten van de DA.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:31

Kom er net achter dat ze iets heel belangerijks vergeten dit heb ik dus opgevraagd bij overheid:

De regels voor in Benelux reizen zijn veranderd voor paarden en met name voor hobbypaarden en max 2 paarden tegelijk vervoer. Dus hobby vervoer binnen Benelux. GEzondheidsverklaring is dan helemaal niet meer nodig zoals gezegd wordt. Ook als je paard binnen Benelux reist of verhuisd en al gechipt is en een paspoort heeft en op jou naam staat. JE paard niet nog eens gecontroleerd te worden vooraf door een dierenarts. Want alles is dan opvraagbaar en controleerbaar als ze willen binnen Benelux en bij je stamboek. EN hoeft dus niet apart nog eens.

Je hoeft dus ook niet opnieuw zoals zegt wordt een tekening van je paard te laten maken enz. HEt enige wat je hoeft te doen..is het aanvraagformulier en een kopie van het paspoort met chipnummer erin en eventueel stamboek te sturen. EN de rest is onzinnige kosten jaging die niet nodig is binnen Benelux. VOor andere landen gelden weer andere regels.

Voor de paarden die nog niet gechipt zijn en geen paspoort hebben en/of niet op naam van de huidige eigenaar staan gelden alle andere regels wel en moeten deze worden uitgevoerd. EN voor handelaren enz en meerdere paarden op een vrachtwagen gelden weer andere regels.

Dat scheelt nog al voor mensen om dus wel in te schrijven in de databank..want je hoeft dus veel minder te doen dan dat ze jou zeggen dat je zou moeten doen. En dan vind ik het niet zo erg. Dus geen extra dierenartskosten enz. Want je paard was al gecheckt en ze kunnen terplaatsen alles als ze willen opvragen en controleren of het klopt met een chiplezer enz.

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:07

@Kostolany
Klopt inderdaad cfr. : http://www.favv.be/persberichten/_documents/2009-06-24_cv_nl.pdf. De precieze formulering van wat er allemaal is afgesproken is echter nergens te vinden.
In België houd de FAVV er ook een eigen interpretatie van deze europese richtlijn i.v.m. het transport van dieren op na, die veel soepeler is voor hobbydieren of kleine transporten. Het gaat echter om een interpretatie en die is dus nergens afdwingbaar. Als een politieagent de wet strikt wenst na te leven bent u de pineut.
Wat het chippen betreft: dit blijft onder alle omstandigheden verplicht, of dit nu voordelen i.v.m. het transport oplevert of niet.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:26

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:38

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:56

czar : Chip lijkt me logisch...en hebben de meesten paarden wel. Politie weet veelste weinig van paarden en controleren vaker mijn auto en trailer kwa transport en gewicht dan dat ze naar mijn paard kijken In al die jaren dat ik reis met paarden heb ik nog nooit een agent gehad die mij aanhielt om mijn paard te controleren...wel de materialen;) DUs daar ben ik niet bang voor.

Tot nu toe zo lang de systemen die men verzint niet waterdicht kunnen werken en de registraties overal een rommeltje is...win je bij de rechter altijd als je het aanvecht. Dus het is meer hele grote bangmakerrij dan dat het werkt in praktijk...helaas zoals zoveel dingen.