Oprichting stamboek voor Schwarzwälder Fuchs in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Re: Oprichting stamboek voor Schwarzwälder Fuchs in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 14:22

Ponies, ze zijn daarom nu op zoek naar eigenaars van Schwarzwälder Fuchs :)

luckydunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:33

Stal Hofs uit Westendorp heeft een hengst Majoor. Ze hebben ook wel eens merries te koop. Zie hun website: www.stalhofs.nl

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:40

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:52

Afbeelding

Wat leuk!
Dat is de Schwarzwälder merrie bij ons op stal. Hier met haar laatste veulen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:57

wow mooie paarden inderdaad!! *\o/*

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:00

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 10-08-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:06

De Schwarzwalder is mijn droompaard, leuk nieuws is dit! :D
Een paar jaar geleden heb ik voor een Schwarzwalder merrie gezorgd, echt een leuke en betrouwbare pony was dat.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:27

Inderdaad echt goed nieuws!

Ik heb ook een Fuchs en die kan best leuk lopen, natuurlijk zijn ze niet gebouwd als een sportpaard ik hoop ook niet dat ze veredeld worden.

En daarnaast, het zijn gewoon 100% betrouwbare paarden, ze worden simpelweg zadelmak geboren en je hebt er echt een onwijs leuk paard aan!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:02

Geweldig ras. Ik weet nog dat ik er eentje in het "echt" zag <3 Leuk dat ze een eigen stamboek krijgen!

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:04

Op de site staat dat ze bij het KVTH in komen.
Dus naast de Haflingers en trekpaarden komen er ook Scharzwalders.

Ze doen het dus niet alleen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:13

'ponies', hoe kom je aan die eis van 100 merries als minimum?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:23

hollie schreef:
Op de site staat dat ze bij het KVTH in komen.
Dus naast de Haflingers en trekpaarden komen er ook Scharzwalders.

Ze doen het dus niet alleen

Die informatie is waarschijnlijk verouderd, eerder in dit topic heb ik ook aangegeven dat dat aanvankelijk inderdaad het plan was. Maar nu lijkt een eigen stamboek toch van de grond te komen :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:09

Rosa__ schreef:
Had liever gezien dat jij/jullie die zin wat lichter hadden opgevat. Was totaal niet mijn bedoeling om zo over te komen hoor. Ik had dat 'nog' ook beter kunnen weglaten. Ik heb gewoon een beetje een mindere ervaring met de aankoop van mijn 1e paard, dus vandaar dat ik me daar wat op vastpin en dus misschien een beetje vreemd uit de hoek kan komen.

Zo zwaar heb ik het helemaal niet opgevat hoor! :) Maar toen ik die zin zo las, dacht ik direct aan veredelen tot rijtypisch paardje, zoals wel vaker gebeurt bij een ras door de jaren heen, en dat zou zonde zijn, dus vandaar mijn opmerking. En....je mag gewoon schrijven wat je wilt toch? Als dat woordje "nog" er dan tussen staat, so what!? :D

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:03

dit is echt een ras om bij te gaan :~ :~

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:35

Leuk! Ik heb een jaartje een Schwarzwalder merrie bijgereden, tof beest :D (Alleen vond ze rijden niks, ze was van mening dat ze er voor gemaakt was om buiten de kar te trekken, en niet om moe te worden in een binnenbakje :') )

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:10

Sugarfoot schreef:
Ik heb ook een Fuchs en die kan best leuk lopen, natuurlijk zijn ze niet gebouwd als een sportpaard ik hoop ook niet dat ze veredeld worden.
!

Ik hoop het ook voor je, sugarfoot. Ik ging pas met m'n dochter mee naar een open dag op haar school. Hier kwam ik in gesprek met een gerenomeerde deskundige op het gebied van exterieur over de verluxing van Haflingers (wat ik dus jammer vind). Hij was ervan overtuigd dat er geen vraag meer was voor een zwaar paard, en dat daarom veredelen de enige kans op voortbestaan van het ras was.

Je loopt natuurlijk met de SF hetzelfde risico. Uiteindelijk wil men er misschien toch dressuurwedstrijden op kunnen rijden, waardoor er dan toch in de fokkerij voor een andere richting wordt gekozen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:02

Geen vraag meer naar het zware paard? Ik hoor niet anders dan dat men klaagt dat de zware haflingers bijv. nergens meer te vinden zijn en juist wel graag willen...

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:28

Sugarfoot schreef:
Inderdaad echt goed nieuws!

En daarnaast, het zijn gewoon 100% betrouwbare paarden, ze worden simpelweg zadelmak geboren en je hebt er echt een onwijs leuk paard aan!

dat wordt wel gezegd maar is echt niet waar, ik heb er eentje gehad (zie profiel) en die was niet bepaald makkelijk. ..en nog steeds niet trouwens, terwijl hij nu toch 6 jaar is.. Ook heb ik een jaarling gehad, waar je echt heel erg mee moest uitkijken, die trapte gericht..en ik ben echt geen beginner of doetje, maar ik had het op een gegeven moment wel gehad!
De nieuwe eigenaresse vraagt nu een bijrijdster (western) dus liefhebbers kunnen hun hart ophalen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:34

Geen enkel paard word zadelmak geboren en zeker niet alle paarden binnen 1 ras :+

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:41

snowdon schreef:
Geen enkel paard word zadelmak geboren en zeker niet alle paarden binnen 1 ras :+

dat bedoel ik..ik heb toen ook contact gezocht met Marja, die zei dat hij uit de "verkeerde" lijn gefokt wa, alle paarden van die hengst vertoonden kuren.. Ik heb bij haar een centered riding workshop gedaan op Schwarzwalders, die waren wel erg prettig te rijden!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:46

Mensen, mensen, het is een uitdrukking! ;)

Niet gelijk alles letterlijk nemen, het zijn gewoon ontzettend meegaande paarden (uiteraard uitzonderingen daargelaten). De Fuchs-eigenaren die ik ken hebben nog nooit problemen met ze gehad, natuurlijk blijven het gewoon paarden en hebben ze allemaal hun eigen karakter. Je moet van geen enkel paard verwachten dat ze nooit een stap verkeerd zetten...

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:16

snowdon schreef:
'ponies', hoe kom je aan die eis van 100 merries als minimum?

Voor het registreren van een stamboek wordt zowel vanuit het ministerie als vanuit Brussel wel wat eisen gesteld
een paar van die eisen zijn minimaal 100 merries ouder dan 3 jaar en 15 volwassen hengsten.
Daarnaast moet je aangeven hoe je steekproefgewijs afstammelingen gaatt controleren en hoe je fokbeleid wordt
inclusief verbeteren van het ras en administratieve eisen etc. Tevens moet je de regels van het moederstamboek
naleven als dochterstamboek. Veel registratie, onderzoeken en vergadering en uiteindelijk een hoop kosten die gedragen moeten worden door een klein aantal leden. Promotie van een ras kan ook met een rasvereniging zonder de stamboekregistratie.

Al met al komt er nog wat bij kijken. Ik zie de toegevoegde waarde vaak niet van een Nederlands stamboek
voor een klein ras. Shows kunnen je toch al organiseren en desnoods haal je er gewoon een buitenlandse jurylid van het moederstamboek
bij, een goede jury in NL is moeilijk te vinden om dat weinig paardenkenners vertrouwd zijn met de raskenmerken.

LET OP: Ik zeg zeker niet dat het hier het geval is want ik ken de mensen in kwestie niet maar in het verleden zijn er nog wel
eens stamboeken opgericht waarbij de oprichter een commercieel belang had bij de verkoop van het ras.
De geinteresseerde mensen kwamen dan al gauw bij het stamboek c.q. fokker/handelaar terecht voor informatie en had direct het
etiket van een goed paard; want gekocht bij de voorzitter/secretaris etc. van het stamboek.

Wat voor het ras vaak heel jammer is want door dit vangnet komen de paarden vaak uit dezelfde vijver wat voor de diversiteit
van de opbouw van een populatie zeker niet ideaal is. Wat ook een groot gevaar is dat door beleidsfouten, weinig kennis door onervarenheid, ruzies of door verkeerde motieven het stamboek een slechte naam krijgt met als gevolg dat een prachtig ras een negatief stempel krijgt
waar ze heel moeilijk weer vanaf komt.

Andersom gebeurt het natuurlijk ook dat mensen die met veel passie en inzet een stamboek oprichten en omdat zij toevallig ook
het ras verkopen er direct op afgerekend worden dat ze enkel uit commercieel belang werken. Het mooiste is kenners te vinden die totaal geen belangen hebben maar ja, die zijn niet zo eenvoudig te vinden.

Ik wens de mensen die het SF stamboek willen oprichten oprecht succes toe maar ik zou ze graag de volgende bovenstaande punten ter overdenking mee willen geven.

(by the way, maar ik weet dat er al SF bij de KVTH in het verleden zijn geregistreerd dus dat begrijp ik nog steeds niet)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:19

Dank je wel voor het delen van deze informatie.
Ik vraag me alleen af hoe strict die regel is van 100 merries, ik weet nl zeker dat er stamboeken zijn in NL die daar (nog) niet aan voldoen.

niekp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:53

Belangrijk

Zondag 20 maart a.s. is er een bijeenkomst voor alle liefhebbers van de Schwarzwalder fuchs, in verband met de nieuwe vereniging.
De koffie staat klaar vanaf 13.00 uur. Aanvang 14.00 uur.
Heeft u vragen of suggesties, dan is het zeker belangrijk dat u deze middag aanwezig bent.
De heer H. van Rossum, van het trekpaardenstamboek, zal deze middag ook aanwezig zijn om het één en ander uit te leggen.
Hopende op een grote opkomst zodat wij allen verder kunnen.

Het interim bestuur,
H. van Rossum, M. de Bruin, R. van Dijk, B. Peppelman, G. Hofs, B. van Delft en M. v/d Vooren.

Waar: Stal Hofs
Ehringveld 1
7054 BV Westendorp (bij Doetinchem)

Voor meer informatie kunt u bellen naar: 06-22951060 of mailen naar bertpeppelman@hotmail.com

Vanaf 16 maart is er informatie te vinden op onze eigen site:
www.sfvn.nl