Twee paarden vallen dood neer in Engelse race

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:01

Jeetje, je zal je toppertje zo maar kwijt raken...

klopt wat je zegt barbar/ blacknorton, ijzer geleid als een tierelier, rubber niet.

denk maar als je bv bliksem hebt op je auto dan wordt je medebeschermt door je rubberen banden..

Toch blijf ik t vreemd vinden dat de mensen dan niks voelen, als meende ik in een engels bericht te lezen dat een vrouw iets voelde tintelen...

kwacht op verdere info over de oorzaak..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:02

Miss_Ty schreef:
Waarom zou een paard van 500/600 kilo het loodje leggen bij electriciteit in de grond en een mens van ong 60 kilo die er letterlijk NAAST loopt niet?
En bij zo een electriciteits-potentiaal zouden rubberen zolen i.t.t. hoefijzers toch geen verschil moeten maken?
En daarnaast stonden er aan de andere kant van de heg (halve meter breed?) ook veel mensen te kijken; alsof die allemaal goede dikke rubberen zolen aan hebben...

zou ik ook niet weten.
maar wat moet het anders zijn volgens jou?
in de bak waar ik het voorval meemaakte konden wij mensen ook gewoon lopen.

hoe aluminium geleid weet ik niet.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:05

misselijkmakend dat filmpje :(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:06

volgens mij staan het publiek op stenen (tarmac), de paarden lopen op nat gras en dat maakt zeker verschil. Ik las iig net iets op de BBC dat een groom ook een tinteling voelde.

Blacknorton, thanks voor de links. Ik heb ze in de OP gezet.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Twee paarden vallen dood neer in Engelse race

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:08

wtf
hoe kan zoiets gebeuren?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:09

jeetje wat bizar zeg..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:10

Aluminium is een even goede geleider als ijzer, dus ook al hadden ze deze ijzers maakt dat geen verschil. Eigenlijk is aluminium nog een betere geleider, aangezien deze op een oppervlakte meer eenheden kan overbrengen dan ijzer. Je kan het vergelijken met koper. Maar ik weet niet of zulk ijzer uit zuivere aluminium is opgebouwd, want daar hangt de verhouding geleiding/massa wel vanaf.

Een rubberen zool daar in tegen is een van de allerbeste weerstandsbieders tegen elektriciteit. Dus Miss_Ty, ja, mensen die er naast lopen met een rubberen zool zullen deze schok niet voelen, ook al is het paard veel groter in massa.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:11

Goede vriendin van me werkt op de stal waar een van die paarden vandaan komt.. Ze werkte die dag niet, maar word een moeilijke tijd daar eventjes denk ik..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:12

pernill schreef:
Ik vind het ook heel raar, kunnen ze niet een goedje gekregen hebben waar ze sneller door konden en wat ze fataal is geworden?
Was het eerste waar ik aan dacht.

Dat ging inderdaad ook door mijn hoofd.
Elektrocutie vind ik ook een beetje vreemd.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:13

zou kunnen dat een aluminium ijzer niet helemaal van zuiver aluminium is, want dat is volgens mij superzacht.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:14

Zo vreemd hoeft het niet te zijn (kapotte?) kabel die onder het natte gras doorloopt. Paarden op ijzers met waarschijnlijk kalkoenen zodat ze zelfs de grond in gaan.
Hele trieste gebeurtenis in ieder geval.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:27

het aluminium ijzer is niet puur aluminium als ik het goed heb.

in het fragment werd ook gezegt dat het gras nat is en dat de paarden er in zakken. en dat de zeer oude kabel daar op de tekening ligt. maar die jockey die op dezelfde plek staat heeft geen dikke rubberen zool, dan zou je toch verwachten dat hij wat zou voelen. daarnaast heb ik van de zomer dan wel in ierland genoeg van die bobo's in de ring gezien die op dure leren schoenen liepen en vrouwen op hakken. (geen idee hoe de geleiding daar van is)
die tinteling was bij een groom die een van de paarden vast had (waarschijnlijk aan een hengstenketting)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:13

Bizar.. :\

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:20

wat raar, wel erg.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:37

Brr, bizar. Ben benieuwd wat er uit de autopsie komt, vind het wel een rare situatie zeg.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:50

Quir schreef:
Brr, bizar. Ben benieuwd wat er uit de autopsie komt, vind het wel een rare situatie zeg.

Ik denk eerlijk gezegd alleen hartstilstand en verder niks... De hoeveelheid stroom die dodelijk is voor een paard is vele malen kleiner dan de hoeveelheid stroom die nodig is om het hart van een mens van slag te krijgen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:05

Wat een vreemde gebeurtenis! Bah!
Vind het echt sneu voor de paardjes, en ook voor de eigenaren!
Als het die kabel is, is dat wel echt een ernstige fout die ze waarschijnlijk veel geld gaat kosten!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:11

ik las dit en dacht ook van hoe kunnen ze nou stroom krijgen, maar dit zou idd kunnen, je ziet idd eerst een heftige schrik reactie, dat stijgeren en weg stuiven, dan zakken ze pas in elkaar

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:33

och jezus :(:)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:37

Wat vreemd zeg..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:06

Ben benieuwd wat het is, vreselijk. Voor de paarden, en voor de mensen die hun paarden kwijt zijn... ;(

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 02:40

blacknorton schreef:
het aluminium ijzer is niet puur aluminium als ik het goed heb.

in het fragment werd ook gezegt dat het gras nat is en dat de paarden er in zakken. en dat de zeer oude kabel daar op de tekening ligt. maar die jockey die op dezelfde plek staat heeft geen dikke rubberen zool, dan zou je toch verwachten dat hij wat zou voelen. daarnaast heb ik van de zomer dan wel in ierland genoeg van die bobo's in de ring gezien die op dure leren schoenen liepen en vrouwen op hakken. (geen idee hoe de geleiding daar van is)
die tinteling was bij een groom die een van de paarden vast had (waarschijnlijk aan een hengstenketting)

Allle aluminium ijzers hebben een stalen stripje in de teen, omdat aluminium zo snel slijt zit dit extra stripje staal erin.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 08:09

Martie schreef:
Lijkt wel een Dick Francis boek....
Maar in het echt is het niet leuk meer!

Precies waar ik aan dacht.

Citaat:
korte samenvatting
ze verwachten dat een oude kabel geraakt/verschoven etc is bij voorbereidingswerkzaamheden. de 2 die er 'goed' vanaf kwamen hadden aluminium ijzers, de 2 dode ijzeren...dat in combinatie met 4 voeten en hogere gevoeligheid dan de mens. er is ook verklaring van grooms dat ze schokken kregen toen ze het zadel eraf haalde... alle 4 de paarden worden onderzocht, evenals het terrein, water, voer etc.

Overigens was een kapotte kabel in de grond ook het eerste waar ik aan dacht.

Alleen dat van ijzeren/ aluminium ijzers vind ik raar. Denk dat het andersom was. Volgens mijn is Aluminium een betere geleider als staal. Want voor hoogspanningskabels word ook wel eens aluminium als aders gebruikt. Omdat die minder verliezen hebben dan koper aders.

Ik las ergens iemand over een lantaarnpaal die het bleef doen terwijl hij stroom "lekte"
In huizen zitten tegenwoordig aardlekschakelaars. Die voorkomen dat soort dingen.
Als je geen aardlekschakelaar hebt en de kortsluiting naar aarde is niet groot genoeg, zal de zekering in de stoppenkast er niet uit gaan en blijft het apparaat, in dit geval dus de lantaarnpaal, dus gewoon onder stroom staan en het doen.

hoefijzer009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:07

pernill schreef:
Ik vind het ook heel raar, kunnen ze niet een goedje gekregen hebben waar ze sneller door konden en wat ze fataal is geworden?
Was het eerste waar ik aan dacht.

Ja dit dacht ik ook maar geelectrocuteerd dat is pas raar >;) >;) >;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:23

ik zag het op het nieuws, ben benieuwd naar de oorzaak..
krap mezelf nu wel 2 keer achter mijn oren als ik een lantaarnpaal zie :+