Bewuste keuze in ruwvoer voor paardeneigenaar niet mogelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:42

Idd Anastasia. Het vochtgehalte bepaalt of het voordroog of kuil is.

Het proces in de kuil of in foliepakken is namelijk precies hetzelfde, je sluit het gras luchtdicht af waardoor bepaalde processen op gang komen. Dat maakt dus niet uit voor het proces.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:56

Nee hoor dames...Hierdoor komen de misverstanden. Een fiets is ook een fiets als er een motortje aanhangt. Dan is het nog steeds geen brommer...De nattigheid heeft daar helemaal niets mee van doen...
En ik heb het niet over wat wel of niet geschikt is...
Kuilvoer bestaat al heeeeel lang..Er kan van alles in de kuil gedaan worden. ook bijv. mais. Dat is ook kuilvoer. Het gaat om waar het in zit, niet om wat er in zit...
Hebben jullie soms een cursus gevolgd bij het PKC? Echt, daar hebben ze ook van deze antwoorden..

touchofpink

Re: Bewuste keuze in ruwvoer voor paardeneigenaar niet mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:03

Fijn dat jullie er nu onderling ook discussie over hebben..... Zo makkelijk is het dus blijkbaar nog niet hè :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:04

Zammie schreef:
Nee hoor dames...Hierdoor komen de misverstanden. Een fiets is ook een fiets als er een motortje aanhangt. Dan is het nog steeds geen brommer...De nattigheid heeft daar helemaal niets mee van doen...
En ik heb het niet over wat wel of niet geschikt is...
Kuilvoer bestaat al heeeeel lang..Er kan van alles in de kuil gedaan worden. ook bijv. mais. Dat is ook kuilvoer. Het gaat om waar het in zit, niet om wat er in zit...
Hebben jullie soms een cursus gevolgd bij het PKC? Echt, daar hebben ze ook van deze antwoorden..

Dat weet ik ook wel dat er maiskuil is. En dat kan ook in zowel pakken als rijkuil zitten. Alsook in een slurf.
Maar goed hoe kom jij aan je informatie dan?
En wbt je laatste zin, echt jammer..............
Dan is het hele agrarische onderwijs niet goed, en dan zouden alle boeren incl loonwerkers hier in de buurt alsook de voerleverancier (groot bedrijf) niet goed wijs zijn en een cursus bij het PKC hebben gevolgd.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:04

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:17

In eerste instantie bestond er alleen de kuil als middel om gras, of al enkele dagen voorgedroog gras (of andere producten maar daar gaat het hier al helemaal niet over) te conserveren, door middel van luchtdichte opslag.

Later heeft men bedacht dat hetzelfde procede ook in die balen kon worden bewerkstelligd, vooral om logistieke voordelen.

We kunnen hier wel een hele discussie gaan voeren of iets dat in pakken folie zit, wel kuil mag heten maar het punt is en blijft dat in beide hetzelfde product zit: namelijk afhankelijk van de droogtijd, kuilgras of voordroogkuilgras.

Dus Zammie, ik snap je verwarring wel, maar voor de discussie is het echt handiger om het over het product te hebben, en dan wordt echt door veel boeren over balen kuil gesproken, gewoon omdat we die benaming nou eenmaal aan gras dat zo wordt geconserveerd, hebben gegeven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:30

Dat hebben juist de paardenmensen eraan gegeven..de namen...Bij een boer is kuil, voer wat in een kuil zit. Het woord zegt het ook..kuil.
Voordat de balen er waren, waren er ook zat paardenstallen die een kuil hadden. Dat werd dan echt kuilvoer genoemd, ondanks dat het veel droger was als wat de boeren aan koeien voeren. Dat werd echt geen voordroog genoemd. Juist door websites zoals PKC is deze verwarring ontstaan. En andere doen het helaas na. hHb het PKC daar ook al eens op aan gesproken, maar ze veranderen het niet...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:45

En wat is jouw relatie met de agrarische sector dan?

Want ik weet niet beter als dat er eerder altijd hooi en kuil was.
En dan heb je natte en droge kuil, en later is er voordroog bijgekomen, maar meer voor de handel en dan richting paardenhouders.
Ik kom uit de agrarische wereld en houd me dus ook met de rundveehouderij bezig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:53

http://edepot.wur.nl/34060

Ach, natte kuil, droge kuil, voordroogkuil, silage, hooi.... weet je Zammie, de term voordroog is niet gisteren bedacht en hij bestaat wel degelijk al veel langer dan een instituut als het PKC.

In de veeteelt zit men niet stil, logisch dat er bij nieuwe technieken om voer te conserveren en nieuwe inzichten over voeren, soms verfijnd wordt in de termen.

Daar heeft de paardenhouderij op zich zelfs vrij weinig invloed op...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:56

Nou en is de voordroog in balen of komt het uit een kuil? Aangezien jij je daar zo mee bezig houdt..

In de jaren 80 waren er al onderzoeken gaande naar kuilvoer voor paarden. Heeft genoeg van in de hoefslag en in de strengen gestaan in die jaren. Vriendin van mij had ook altijd een kuil voor hun paarden. Werd gewoon kuilvoer genoemd, ondanks dat het veel droger was als wat je bij een boer in de bult ziet. Toen bestond het woord "voordroog" geeneens. Dat is pas gekomen, toen de balen in folie er zijn gekomen.
Onze vrienden die inderdaad ook koeienboer zijn, die kunnen ons ook foliebalen leveren, maar dat is erg nat, net zoals hun kuilvoer. Is van dezelfde partij gras, alleen in balen gedaan. Is niet geschikt voor paarden..Maar hij noemt dat echt geen kuilvoer, maar foliebalen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:01

randalinpony schreef:
http://edepot.wur.nl/34060

Ach, natte kuil, droge kuil, voordroogkuil, silage, hooi.... weet je Zammie, de term voordroog is niet gisteren bedacht en hij bestaat wel degelijk al veel langer dan een instituut als het PKC.

In de veeteelt zit men niet stil, logisch dat er bij nieuwe technieken om voer te conserveren en nieuwe inzichten over voeren, soms verfijnd wordt in de termen.

Daar heeft de paardenhouderij op zich zelfs vrij weinig invloed op...

VoordroogKUIL. Staat er in het hele rapport/onderzoek. Dus weer KUIL...Lezen is ook een vak of niet...
Heb niet gezegd dat het PKC het bedacht heeft. Je zit nu woorden neer te plempen die ik niet gezegd heb. Wel dat het OPKC niet de moeite neemt om zich er daadwerkelijk eens in te verdiepen en de juiste benamingen te gebruiken. Voor leken die vaak naar hun cursussen zullen gaan, zal het er een stuk duidelijker op worden, als ze de juiste benamingen eens gingen gebruiken. Net zoals hier...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:06

Maaruh... de fabriek-ruwvoer als aanvulling.... ideaal! En zeker voor de paarden met slechte tanden: beste ontwikkeling sinds afgelopen jaren!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:09

scoxxx schreef:
Maaruh... de fabriek-ruwvoer als aanvulling.... ideaal! En zeker voor de paarden met slechte tanden: beste ontwikkeling sinds afgelopen jaren!

Wat bedoel je hiermee?
Zaken als de Subli seniores priores of lucerne?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:24

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kuilvoer

Maar hoe zit het eigenlijk met de sleufsilo Zammie? Kan je daar nu wel of niet kuil, of voordroogkuil in maken?

Als ik jou goed begrijp zit in de kuil kuilgras en in de balen voordroog?
Maar hoe zit het dan als ik het gras direct in de balen pers en wikkel? Hoe heet het dan?

Mij maakt het verder niet uit, als ik zaken moet doen met een fouragehandel dan hebben we al die begripsverwarringen nooit, weten we precies van elkaar waarover we het hebben. ;)

Touch of Pink schreef:
Citaat:
Fijn dat jullie er nu onderling ook discussie over hebben..... Zo makkelijk is het dus blijkbaar nog niet hè

Maar wat is jouw mening?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:41

Sleufsilo is gewoon een kuil. Principe is precies hetzelfde. Bovenop komt gewoon plastic met zand.

Je begrijpt me duidelijk niet, want ik heb het over kuilvoer en over foliebalen. Niet over wat erin zit. In beide kun je dezelfde prodocten stoppen. Je kunt ook een kuil maken van luzerne en daar kun je ook foliepakken van maken. Dus ik noem de verpakking zoals de verpakking is...Kuil is voer uit een kuil en foliepakken is voer wat in foliepakken zit...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:56

annastasia schreef:
scoxxx schreef:

Wat bedoel je hiermee?
Zaken als de Subli seniores priores of lucerne?

De grasbrokken in alle vormen en maten. Lucerne + slechte tanden = bijzonder groot risico op slokdarmverstopping. Absoluut niet doen! (tenzij lucerne geweekt in ruim water.... dan weinig risico op slokdarmverstopping. Maar in droge vorm, niet doen!)
Nee, de grasbrokken doel ik op. Wel/ook weken in ruim water!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:08

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties zijn verwijderd. Laten we het wel gezellig houden hier.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:26

randalinpony schreef:
Touch of Pink schreef:
Citaat:
Fijn dat jullie er nu onderling ook discussie over hebben..... Zo makkelijk is het dus blijkbaar nog niet hè

Maar wat is jouw mening?

Het ligt er maar net aan met wie je praat met de koeienboer of met het paardenmeisje.

Op een rundveehouderij is gras uit de kuil (of sleufsilo) kuilgras. Dit gras wordt snel na het maaien ingekuild om zoveel mogelijk voedingsstoffen te bewaren en tevens is dit vaak zeer eiwitrijk gras (bv engels raaigras) omdat onze melkkoeien nu eenmaal veel moeten produceren. Maar let op de voedingswaarde wordt meer bepaald door de snede van het gras dan op welke manier dat het bewaard wordt. De reden dat het bewaard wordt in de kuil heeft te maken met het conserveren van het voer maar ook omdat het zo makkelijk te voeren is met de tractor.

Het verschil tussen een kuil of een sleufsilo is gering. Een kuil is een vloerplaat waar het gras op gaat en waar vervolgens plastic met een berg zand of autobanden opgaat. Een sleufsilo is eveneens een vloerplaat maar deze is voorzien van twee of drie opstaande randen. De manier van opslaan is weer met plastic en een berg zand of autobanden.

Gras dat geperst wordt (zonder wikkel) en met een touwtje er omheen bewaard wordt noemen ze daar hooi.

Wij paardenmeisjes hebben altijd geleerd dat kuilgras slecht is voor ons paard omdat het diarree veroorzaakt en vaak teveel eiwitten bevat. Wij vinden echter ook dat hooi te stoffig is voor ons paard dus we willen eigenlijk iet wat er tussen in zit met dan het liefste ook een wikkeltje eromheen zodat we het makkelijk op kunnen slaan en in kleine porties kunnen voeren. Ook het liefste met de stengeligheid van het hooi want het kuilgras is vaak dunnig en slap: TADAAHH daar is het voordroog.

Wij paardenmeisjes prefereren dan ook voordroog. Als je je paard kuil voert ben je een slecht paardenmeisje voer je voordroog dan doe je het beter. Voordroog heeft dus de voordelen van kuil maar niet de nadelen ervan.

Om voordroog te krijgen heb je in de meeste gevallen dus een andere grassoort nodig (die wat stengeliger is zodat onze paardjes meer te kauwen hebben en die wat minder eiwitten bevat) en laat je het na het maaien iets langer liggen zodat het minder nat is. Je maakt hier baaltjes van en laat ze omwikkelen zodat je ze makkelijk overal op kunt slaan ook buiten.

Ne hebben sommige boeren voortaan ook baaltjes in het plastic liggen zul je denken en inderdaad, die hebben ook het voordeel ontdekt van de baaltjes. Het nadeel is dat dit duurder is dan het gras in een kuil op te slaan maar voor sommige boeren is dit toch aantrekkelijker bijvoorbeeld bij het proportioneren. Ik heb echter nog nooit een koeienboer horen zeggen dat ie baaltjes voordroog heeft maar ze noemen het allemaal kuil in baaltjes.

Conclusie is dus volgens mij dat voordroog voor paardenmeisjes is en kuilvoer voor koeienboeren.

Correct me if i'm wrong :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:31

Vergeet paardenmeisjes nou eens als het over voordroogkuil gaat.... :Y)

Koeienboeren voeren voordroogkuil, niet omdat paardenmeisjes ze dat ooit hebben wijsgemaakt (ik moet de koeienboer die zich iets laat wijsmaken door een paardenmeisje over ruwvoerproductie trouwens nog tegenkomen :') ) maar omdat voordroog wat voordelen heeft ten opzichte van natte kuil.
Dat ze het gewoon kuil noemen, is omdat het uiteindelijk ook kuil ís, maar dan een drogere kuil.

In dit document wordt het allemaal erg goed uitgelegd, is volgens mij een afstudeerprojectje: http://doks.khk.be/eindwerk/do/files/Fi ... 701ef60095

Citaat:
Met betrekking tot kuilvoeder mag gesteld worden dat er praktisch geen noemenswaardig en
systematisch verschil is in energiewaarde tussen natte kuil en voordroogkuil. Het eiwit van
voordroogkuil is bestendiger en wordt beter verteerd in de dunne darm, waardoor de DVEwaarde
ongeveer 20 g/kg DS hoger en de OEB + 20 g/kg DS lager zijn dan bij natte graskuil.
Derhalve is er bij voordroogkuil minder DVE-supplementatie nodig, en wordt er meestal
minder stikstof in het milieu uitgescheiden. De opname is algemeen hoger van voordroogkuil
dan van natte graskuil (zonder bewaarmiddel). Gemiddeld voor 20 geraadpleegde proeven
met melkvee bedroeg het opnameverschil 15%. Voordrogen werkt dus als het ware
krachtvoederbesparend. Boven een DS-gehalte van 35-40% stijgt de opname meestal niet
meer. De SW verschilt niet tussen natte graskuil en voordroogkuil en is hoger bij hooi. Daar
men in een voordroogkuil geen sapverliezen en minder fermentatieverliezen heeft, zijn de
totale bewaarverliezen lager dan in een natte graskuil. Voorts biedt voordroogkuil meer
comfort omdat hierbij de hinderlijke geur van natte graskuil afwezig is(DE BOEVER, e.a.,
1999:28).
Er zijn dus meerdere argumenten om naar voordroogkuil te streven. Anderzijds heeft men bij
voordroogkuil meer veldverliezen en meer werk. Derhalve moet het DS-gehalte van
voordroogkuil, mede door het gevaar op schimmelvorming, niet hoger zijn dan 35-40%, zodat
de veldperiode bij gunstig weer kan beperkt worden tot 1 of 2 dagen. Door het kneuzen kan
de veldperiode verkort worden, krijgt men een snellere verzuring en wordt de voederwaarde
niet direct beïnvloed, terwijl het effect op de opname onbekend is. Indien de
59
voordroogperiode langer duurt, is het niet uitgesloten dat de nadelen van voordroogkuil groter
worden dan de voordelen, vooral bij minder goed weer.

Wat betreft de opslag: of het nou in de silo, ouderwetse kuil (bult), torensilo :D of in de balen gemaakt wordt, het is allemaal hetzelfde spul.
Het is natte of droge(re) kuil.

Voordroog wordt zo genoemd omdat het langer heeft gedroogd op het land, het is dus een product waarin de twee manieren om gras te bewaren zijn verenigd.

Dat je voor voordroog, hooi of kuil andere grassoorten nodig zou hebben is natuurlijk niet steekhoudend heh.
Het heeft namelijk niet te maken met de soort gras, maar met de manier van produceren.
Structuur heeft te maken met de lengte/leeftijd van het gras en het jaargetijde speelt ook een rol. Voor paarden maai je algemeen wat later. Het ene gras is bladrijker dan het andere, maar wij hebben toch ook een mengsel op de weide dat koeienboeren ook vaak zaaien, net als de meeste nuchtere paardenhouders.

Wat betreft geschikt ruwvoer voor páárden, het lijkt mij logisch dat deze iets andere eisen aan het ruwvoerrantsoen stellen dan koeien, aangezien het andere beesten zijn.
Voor paarden gebruik je best niet te natte/zure kuil, aangezien in de praktijk idd blijkt dat dat problemen met o.a. diarree kan geven.
Paarden hebben meer structuur in het kuil nodig dan koeien.

Over stof in hooi heb ik hierboven ergens al wat geschreven.

Ik vind persoonlijk dat je nogal denigrerend schrijft over good practices door paardenhouders door dat allemaal af te doen als (emotionele) voorkeuren van 'paardenmeisjes'.

Trouwens, even voor de duidelijkheid: wij praten hier ook over kuil. ;) In balen. :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:43

Dan zal ik het nog duidelijker schetsen:

Voor een koeienboer is alles kuil of hooi

Als een paardenmeisje (niet denegrerend bedoelt ik bedoel hier een meisje met een paard) kuil hoort denkt ze = slecht en hoort ze voordroog dan denkt ze = goed. Dus een paardenmeisje praat over voordroog of hooi.

Wat ik dus bedoel is dat het niet uitmaakt wat jij of ik er van vindt maar hoe er in de praktijk mee om wordt gegaan.

Als mijn vriend (= koeienboer) naar een fourage handel zou bellen en zegt dat ie kuil moet hebben snapt die beste man precies wat ie bedoelt. Als ik als paardenmeisje bel en vraag om kuil of voordroog of hooi of wat dan ook dan snapt ie mij ook precies :D

Als ik op een rundveebedrijf kom en pakken met gras zie liggen weet ik wat er ongeveer in zit en dat weet ik ook als ik op een paardenbedrijf kom hoe ze het dan noemen maakt niet uit we weten toch waar het over gaat?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:07

Citaat:
Dat ze het gewoon kuil noemen, is omdat het uiteindelijk ook kuil ís, maar dan een drogere kuil.

Dat zei ik toch? ;)

En dat paardenmeisjes hele rare ideeen over kuil kunnen hebben, dat was me al duidelijk. :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:21

Nou dan denk ik dat we er bij deze uit zijn toch?

Maar even faxen naar het PKC?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:55

touchofpink schreef:
Nou dan denk ik dat we er bij deze uit zijn toch?

Maar even faxen naar het PKC?

Amen!

Alleen als je bij ons thuis was geweest, had je ws verkeerd ingeschat wat er bij ons in de partij pakken had gezeten.
Namelijk erg droog spul.
Veel boeren laten ook wel een partijtje pakken maken om bv even snel op zondag oid te kunnen voeren.
Ook zijn er koeienboeren die alleen maar pakken of rollen hebben, Duur voeren en een hoop plastic afval.
Ach ja, ieder z'n keus.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:44

Alle theorie is idd handig.... maar uiteindelijk geeft de mest van het paard de beste indicatie ;)

12-13% van het totale dagelijkse paardenrantsoen mag/moet uit eiwitten bestaan. Kom je daaroverheen, dan krijgt het paard "problemen" met de dikke darmen. Nu ja de bacteriehuishouding van de dikke darmen om precies te zijn. Natte kuil is vaak te eiwitrijk -> diarree.
Hooi bevat 50.000 x meer stof (kan schadelijk zijn) dan kuil/voordroog. Plus te droog hooi kan te langzame darmen veroorzaken = verstoppingskoliek.

Zelf meng ik 3 verschillende soorten voordroog en kuil door elkaar + hooi. 4 verschillende soorten ruwvoer. Oh ja en ook nog fabrieks-ruwvoer.
De 3 verschillende soorten voordroog heeft een DS van 50% tot 85%
Het hooi ga ik mee stoppen: veels te stoffig.... hoe goed de kwaliteit ook is.

Btw, een ruwvoeranalyse is heel handig ;)