Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Re: Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:49

Wel jammer dat er eerst wat moet gebeuren voordat het verplicht word.
Ik ben laatst nog van mn 24 jarige super makke fjord gevallen in het bos. Was er al 6 jaar niet meer afgevallen en dan lig je daar ineens! Had gelukkig wel een cap op. Dat zegt dus wel iets over dat er altijd wat kan gebeuren, zelf met een braaf paard.
Bij ons op de menclub is het dragen van een cap tijdens de vaardigheidslessen verplicht, al houd helaas niet iedereen zich er even goed aan.. Is sinds vorigjaar ingevoerd en daarvoor hebben ze tijdens die lessen nooit met cap moeten rijden, sommigen hebben ook geen cap. Maar ik vind het opzich wel een goede regel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:31

MelanieB schreef:
Of dan gaan ze buitenrijden; 'ja maar mijn paard doet écht niks'.
Nee, die dronken bestuurder die je vol van achter aanrijd, heb je niet zoveel maar aan je brave paardje hoor. :n

Dan ben ik benieuwd of jij op de fiets ook een helm draagt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:50

Geen cap als je paardrijdt, geen helm op de fiets, schaatsen op natuurijs.
Ik noem maar een paar dingen die in andere landen echt niet mogen omdat ze gevaarlijk kunnen zijn.

Maar ik blijf bij mijn standpunt.
Ik zou niet in een politiestaat willen leven en ik vind dat iedereen zijn eigen verantwoording moet nemen, zeker als het alleen om zijn eigen gezondheid gaat en daarbij geen anderen in gevaar brengt.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:01

Ik heb die hoedjes al nooit iets gevonden, een paard kan áltijd iets doen waarbij je erg naar te val kan komen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:14

belachelijk eigenlijk dat dit soort dingen eerst verplicht moeten worden voordat mensen inzien dat een cap gewoon moet als je op het paard zit.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:16

lovejw schreef:
Ik snap topruiters ook niet altijd. Wij hebben een dressuurstal, zitten de hele dag op het paard. Met cap op!! Niet zeuren dat het plakkerig en zweterig is, gewoon zo'n ding op je kop zetten. Je hersens zijn het waard om beschermd te worden.

Er zijn caps die je een hele dag kunt ophouden zonder te zweten in de endurance gebruiken wij die, dus dat mag de rede niet zijn.
In de winter draag ik er wel een dunne muts onder of een andere cap want door de ventilatie stroomt dan wel te koude lucht.

Ik was onlangs eens mijn helm vergeten op te zetten tijdens een wandeling en voelde mij daar maar onprettig bij als ik alleen had geweest was ik terug gereden om hem te halen.

Trouwens de verzekeringen zouden het kunnen verplichten want zij moeten er ook mee voor opdraaien.
Laatst bijgewerkt door Inn op 29-01-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:16

Zonde dat het altijd 'fout' moet gaan voordat het verandert, maar beter laat dan nooit.
Deze regels zijn in ieder geval een stap in de goede richting :) En dat je vanaf de Lichte Tour zelf mag weten of je een cap draagt of niet... tja, daar komt dan je eigen verantwoordelijkheid maar kijken.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:18

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hoedje bij de dressuur niet kwijt wil maar ..... heb net mijn paard naar zijn nieuwe stal gebracht en daar is het verplicht om een cap op te zetten ik vind het prima heb er helemaal niet over nagedacht dus vanaf morgen heb ik altijd mijn capje op ;-)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:20

Ik sta versteld van iedereen die zomaar de verantwoording naar de staat verschuift.
We zijn toch niet een volk met een luier aan?

Straks mag de Sinterklaasintocht alleen nog met een rode cap, moet hij er alleen nog een goudkleurig kruisje op plakken.
Afbeelding

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:25

Een cowboy hoed kan je ook dragen over een inzet-helmpje, dat zou met een dressuurhoed (ook met een mijter) ook kunnen, enkel het kinriempje is dan zichtbaar (als je geen baard hebt). ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:03

Tamartjj schreef:
ik daadwerkelijk last van als ik een cap op heb. Er zijn ook geen caps die mij echt passen, doordat ik dus een bult op mn hoofd heb.

Inderdaad; iedereen zou een cap op moeten als je op een paard stapt. Maar ik vind bijvoorbeeld ook wel, dat ze een bepaalde service zouden moeten maken waarmee je een cap op maat kunt krijgen. Dat kan wel met leren rijlaarzen, waarom niet met caps?

Dat zou misschien ook wel een gat in de markt zijn. Mooie caps, die goed luchtdoorlatend zijn en op maat gemaakt. Aan op maat gemaakte hoedjes geven mensen tenslotte ook 600-700€ uit. Rijlaarzen idem. Ik doe echt al heel lang met mijn cap, zou er best wat geld voor over hebben als het ding écht lekker zat.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:09

Ik begrijp niet dat er weer zo wordt gezeurd over "met hoedje rijden"
Hoe groot is de groep die met dressuurhoed rijdt. Het zijn in elk geval ruiters die al meerdere jaren mee draaien en hebben bewezen dat ze kunnen paard rijden. Is er wel eens onderzoek na gedaan hoeveel ruiters die met een hoed rijden, tijdens concour van het paard zijn gevallen. Ik kom al heel wat jaren op wedstrijden en nog nooit gezien dat er een afviel. Sommigen van jullie schrijven er over, dat het lijkt dat ze elke dag met hoed op trainen. Beste luitjes dat is alleen met wedstrijden. Ik krijg de indruk dat vooral de mensen die dus geen Z of hoger rijden kritiek op het hoedje hebben. Is dat nu jaloezie of hoe moet je dat zien. Wil je alles veilig doen moet je stoppen met paardrijden. Een trap tegen je borst kan ook dodelijk zijn. We kunnen ook in harnas te paard gaan, zijn we goed beschermd.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:38

Cowgirl schreef:
MelanieB schreef:
Of dan gaan ze buitenrijden; 'ja maar mijn paard doet écht niks'.
Nee, die dronken bestuurder die je vol van achter aanrijd, heb je niet zoveel maar aan je brave paardje hoor. :n

Dan ben ik benieuwd of jij op de fiets ook een helm draagt.

Mijn fiets schrikt niet :d maar wel beetje overdreven voorbeeld hierboven

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:27

Kom op jongens,.. gewoon allemaal die cap dragen.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:58

Het schijnt dat de meeste ongelukken nog steeds in huis gebeuren, zullen we daar dan ook maar helm/cap en bodyprotector verplichten ?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:30

eerste keer op mijn jonge merrie: vinger gebroken, alle tanden van mijn onder kaak door de lip ( kreeg tijdens een steiger/bok/capriool sprong haar nek in mijn gezicht) en mijn been helemaal blauw. dankzij het klepje op mijn cap is volgens mijn bescheiden mening mijn neus heel gebleven ( klepje helemaal verbogen door de kracht waarmee het ging). maar verder was ik ok. bij ons is het helaas ook een heel normaal straatbeeld dat meisje x elke zondag ochten op haar haflinger met de mp3 speler op ( hoe hoor je dan verkeer???) haar telefoon in de hand ( ja je zult maar even een uurtje niet bereikbaar zijn of niet kunnen smsen) en de teugels helemaal los en GEEN CAP OP!!! is tot nu toe altijd goed gegaan... nou ik doe het dus never nooit niet. ( geen van alle drie bovengenoemde dingen trouwens en al helemaal niet in comcinatie met elkaar). tweede keer dak van mijn merrie viel : lichte hersen schudding. cap stuk. hoofd nog heel. draag sinds 13 jaar tijdens het paardrijden een cap. heb het twee of drie keer vergeten en één keer heb ik toen gewoon NIET gereden en de beide andere keren ( met mijn lieve rustige friesje) voelde ik me echt supper ongemakkelijk, zat er gewoon niet lekker op omdat ik bang werd van het geen cap dragen. ik vind wel dat het ieders eigen beslissing is. maar ik vind dat het in het verkeer en zowiezo op buitenrit verplicht moet worden. ( al is het maar voor een ander. je zult maar die gene zijn die een jong meisje met haar hoofd helemaal stuk op een fietspad vind omdat ze er af viel en met haar hoofd op de stenen kwam ( is hier in de buurt een aantal jaren geleden gebeurt)... dan heb je als "vinder" of als getuige van zon ongeluk ook een trauma ( meisje is later aan haar hoofd verwondingen overleden)).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 07:56

KingMarco schreef:
Het schijnt dat de meeste ongelukken nog steeds in huis gebeuren, zullen we daar dan ook maar helm/cap en bodyprotector verplichten ?

Wat dacht je van ongelukken die naast het paard plaatsvinden?
Ik lipe vorig jaar een hersenschudding op doordat het paard(3 stuks trouwens) over mij heen liepen. Naast het paard dan ook maar een cap op.

De eerdere fietsvergelijking was gebaseerd op een niet schrikkend paard dat aangereden werd door een dronken automobilist. Ik kan net zogoed op mijn fiets aangereden worden door een dronken automobilist, of zoals deze week nog gebeurde dat de fietser helemaal niet gezien werd door de laagstaande zon. Dus daarom mijn opmerking van helm op op de fiets. Is in Belgie geloof ik zelfs verplicht.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:23

er moet altijd iets voor af gebeuren. voor wij mensen het inzien ;)
heb er ook al paar keer ervaring mee gehad

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:39

Het is hier slechts een kwestie van tijd. Op de meeste maneges is een cap al verplicht dus ben je er van jongs af aan al mee opgegroeid en weet je niet beter. Ik denk wel dat wedstrijdruiters in deze een goed voorbeeld kunnen geven door een cap te dragen. Vooral de jeugd spiegelt zich graag aan hun idolen. Tot die tijd is het gewoon ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om wel of geen cap te willen dragen.
Zelf rijd ik al 40 jaar met cap en zou hem "missen" als ik hem niet op zou hebben. Tegenwoordig is er keuze genoeg in modellen, pasvorm en kleur dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:58

willie57 schreef:
Ik begrijp niet dat er weer zo wordt gezeurd over "met hoedje rijden"
Hoe groot is de groep die met dressuurhoed rijdt. Het zijn in elk geval ruiters die al meerdere jaren mee draaien en hebben bewezen dat ze kunnen paard rijden. Is er wel eens onderzoek na gedaan hoeveel ruiters die met een hoed rijden, tijdens concour van het paard zijn gevallen. Ik kom al heel wat jaren op wedstrijden en nog nooit gezien dat er een afviel. Sommigen van jullie schrijven er over, dat het lijkt dat ze elke dag met hoed op trainen. Beste luitjes dat is alleen met wedstrijden. Ik krijg de indruk dat vooral de mensen die dus geen Z of hoger rijden kritiek op het hoedje hebben. Is dat nu jaloezie of hoe moet je dat zien. Wil je alles veilig doen moet je stoppen met paardrijden. Een trap tegen je borst kan ook dodelijk zijn. We kunnen ook in harnas te paard gaan, zijn we goed beschermd.

Ik snap je punt, maar dat je in het Z rijdt wil niet zeggen dat je gelijk goed kan rijden. Zie ook ruiters in het Z rijden dankzij hun paard bij wijze van spreke. Zo hoog is het Z niveau ook weer niet, no offence. Daarbij zijn er ook veel ruiters die niets geven om wedstrijden en thuis, op stal, paarden beleren etc., maar die nog nooit Z gereden hebben. Natuurlijk heeft het valrisico wel wat te maken met je rijkunsten. Maar de meesten die goed kunnen rijden hebben ook moeilijkere paarden. Het hoeft niet zo te zijn dat je er nooit afvalt omdat je Z rijdt. Z springruiters rijden ook gewoon met cap.
Ik kom ook al redelijk wat jaren op wedstrijden en heb er wel wat af zien gaan, niets ernstigs gelukkig. Wel is het i.m.o. zo dat veel professionele ruiters thuis zonder cap rijden. ik zie het op veel plekken gebeuren. Het is iedereen zijn eigen keus, maar dat je Z rijdt hoeft niet per definitie te betekeken dat je goed rijdt en dan dus nooit valt. :)

En om even op jouw laatste zin terug te komen, die slaat in mijn ogen nergens op. Als je het veilig wilt doen moet je stoppen met paardrijden, als je veilig wilt leven kun je dan net zo goed stoppen met alles. Niets is veilig, maar je kan het wel zo veilig mogelijk maken. Een cap helpt behoorlijk bij bepaalde vallen. Wat ik dan niet snap, wat is er nou zo erg aan een cap? Het schaadt je niet, je kan er alleen maar baat bij hebben....
Ik vind een cap ook niet ideaal, vooral in de zomer niet als het snikheet is. Maar goed, als het mijn hersenen beschermt dan doe ik dat met alle liefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:09

Fleurtje100 schreef:
Tamartjj schreef:
ik daadwerkelijk last van als ik een cap op heb. Er zijn ook geen caps die mij echt passen, doordat ik dus een bult op mn hoofd heb.

Inderdaad; iedereen zou een cap op moeten als je op een paard stapt. Maar ik vind bijvoorbeeld ook wel, dat ze een bepaalde service zouden moeten maken waarmee je een cap op maat kunt krijgen. Dat kan wel met leren rijlaarzen, waarom niet met caps?

Dat zou misschien ook wel een gat in de markt zijn. Mooie caps, die goed luchtdoorlatend zijn en op maat gemaakt. Aan op maat gemaakte hoedjes geven mensen tenslotte ook 600-700€ uit. Rijlaarzen idem. Ik doe echt al heel lang met mijn cap, zou er best wat geld voor over hebben als het ding écht lekker zat.

Ja heb ik ook.. Zou er goed wat voor over hebben om eindelijk eens zonder hoofdpijn van t paard te stappen!

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:36

naar ik meen is ook een van de eisen om een veiligheidscertificaat te kunnen krijgen en/of behouden voor een manegebedrijf ( aangesloten bij Fnrs) dat alle ruiters en amazones , of dit nou pensionklanten of lesklanten zijn verplicht zijn een goedgekeurde cap te dragen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:50

Verzekeringen zouden gewoon niet meer uit moeten keren als er geen cap gedragen is en het bewezen is dat het letsel voorkomen had kunnen worden als degene een cap op had.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:13

Tamartjj schreef:

Ja heb ik ook.. Zou er goed wat voor over hebben om eindelijk eens zonder hoofdpijn van t paard te stappen!

Lijkt mij ook een heel goed idee. laarzen en hoedjes kun je ook op maat maken waarom caps dan niet. De mensen die er hoofdpijn van krijgen of ze niet mooi vinden zijn dan al meer geneigd om een cap te gaan dragen.
Maar dan is elke cap anders, misschien is dat lastig voor het veiligheidscertificaat?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:31

Germatje schreef:
Verzekeringen zouden gewoon niet meer uit moeten keren als er geen cap gedragen is en het bewezen is dat het letsel voorkomen had kunnen worden als degene een cap op had.

maar daar zit zo'n groot grijs gebied... Want je kan wel een cap op hebben, maar als die niet goed past (bijv. te ruim is daardoor je neus breekt) wat dan? In dat geval is wellicht zelfs letsel ontstaan dóór de cap ipv ondanks. Ik ben wel met je eens dat je een ruiter mag afrekenen op het niet dragen van een cap, maar de maatstaf die je daarbij zou moeten hanteren is erg lastig vast te stellen vrees ik.

Voor de mensen die het lastig vinden een goede cap de vinden: kijk eens naar Uvex caps! Deze zijn in hoogte en breedte verstelbaar en zijn qua comfort niet te vergelijken met de oude casco's. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar aangenaam verraste mensen gezien :)