Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:13

stef schreef:
Cchanny schreef:
En MIJN mening blijft, dat ik die zwepen zielig vind ja ;)

En mijn mening veranderd niet of ik nou wel of niet het topic door lees.

Dus hier had je het topic helemaal nog niet gelezen? Tja, dan houdt het op....

Jawel, daar had ik ook het hele topic al door gelezen.
Na mijn aller eerste reactie hasd ik het topic al door gelezen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:15

Als het afgeschaft zou worden, zal er flink wat minder verwarring komen over het 'slaan'.
Idd, wat Stef zegt; de paarden worden niet constant gemept, er word meerendeel mee gezwiept. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:18

Huertecilla schreef:
iirrssjjee schreef:
Dus jij geeft je paard nooit een tik als die ana het etteren is?

Nee.

´Etteren´ is paarden bovendien vreemd.

Als het niet doet wat jij vraagt dan doe JIJ iets niet goed :)*

Een mens die tikken uitdeelt hoort niet in een relatie. Niet met een ma/vrouw/kind, niet met een dier.

Ik zie paarden toch ook regelmatig tegen elkaar 'etteren' en dan worden er door paarden toch ook flinke tikken uitgedeeld :) .
Dus dat een mens geen tikken uit hoort te delen in een relatie zal best, maar een paard doet het wel. Dus zo gezegd: als ik mijn paard een tik geef pas ik mij helemaal aan aan zijn belevingswereld :') .

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:21

Mooi onderzoek!
Vond het altijd al zo rot om te zien.. van mij mogen ze het meteen afschaffen! :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:23

Zijn jullie allemaal blind of zo? Dat iedereen hier altijd denkt te zien dat die paarden zo vaak geslagen worden? Die maximaal 3 keer regel is er al heel lang volgens mij.

Denk dat op een dressuur/springwedstrijd meer zweepslagen worden uitgedeeld hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:28

Skygirl schreef:
Zijn jullie allemaal blind of zo? Dat iedereen hier altijd denkt te zien dat die paarden zo vaak geslagen worden? Die maximaal 3 keer regel is er al heel lang volgens mij.

Denk dat op een dressuur/springwedstrijd meer zweepslagen worden uitgedeeld hoor.

En wat dacht je van maneges! Daar word ook heel wat afgeslagen. Omdat die paarden protesteren tegen hun ruiter, En tegen het vaak slecht passen zadel enz.

Ik denk dat ik liever een renpaard zou zijn, Dan een gemiddeld dressuur, spring of manege paard!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:29

Skygirl schreef:

Ben het volledig met je eens en de straffen liegen er niet om MOETEN ze ook doen bij de KNHS en bij de vele recrea bea ruiters dan pas gaat het goed, zeker bij al deze NH mensen, want paarden onderling zijn zeker minder vriendelijk en zacht voorelkaar !!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:01

stef schreef:
vind je het zielig als iemand die vrijheidsdressuur doet zijn paard laat wenden door de zweep horizontaal langs het hoofd van het paard te bewegen? Of iemand die zijn paard laat steigeren door zijn zweep in de lucht te steken? Of iemand die een spaanse pas vraagt door een schouder aan te raken?

Idd en wat te denken van die paarden die zo opgefokt worden op de keuring...want dan showen ze mooi.

Bah wat is paardensport eigenlijk een walgelijke sport.

kyrkelover

Re: Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:45

Laten we nu alstjeblieft er geen andere takken bij halen.
Er zijn voors en tegens voor het afschaffen van de zweep.
Maar verkeerd gebruik is ten alle tijden slecht.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:21

Cowgirl schreef:
Misschien moet de zweepverkoop in de winkels maar gestopt worden.

Moest gelijk denken aan die keer in de winkel dat een vrouw om een nieuwe zweep kwam, de oude had ze op de kont van haar paard stukgeslagen en dat was de derde al. :x Dát vind ik pas zielig. (overigens wist de verkoper in dit geval zelf op vriendelijke wijze duidelijk te maken dat dat hoogstwaarschijnlijk niet helemaal correct zweepgebruik was)

On topic, terugkomend op het bericht in de OP, vraag ik me af hoe dat onderzoek is gedaan. Je kunt paarden nu eenmaal niet een aantal keren onder exact dezelfde omstandigheden laten rennen, met en zonder zweep, zodat je precies kunt meten of en hoeveel effect een zweep heeft, lijkt me. Dus in hoeverre is zo'n onderzoek dan wat waard?

Dat een verzuurd paard niet meer vooruit te branden is, met of zonder motiverende tik, lijkt me sowieso wel duidelijk. Als het kwartje op is, is het op. Dat de start, het verloop en het doseren van de energie van een paard minstens net zo belangrijk is dan die laatste meter wist ik eerlijk gezegd ook al...en dan ben ik niet eens een rensportdeskundige...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:32

Kan me er ook zo aan irriteren als je zo'n renbaan spel speelt op de pc. Als je wilt winnen meot je het paard slaan met de zweep.
Spel is voor kinderen, kinderen leren dat het hoort, gaan het later ook doen...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:42

Apple schreef:
Wat Stef zegt :-)

Je mag tijdens een race inderdaad een paard maximaal 3 keer slaan met een zweep. Als je je daar niet aan houdt dan wordt je als jockey voor een bepaald aantal races geschorst.

Daarnaast is een renzweepje niet te vergelijken met een dressuurzweep bijvoorbeeld. Een renzweepje is een stuk korter en gemaakt van een ander materiaal. Ik denk zomaar dat een pets met een dressuurzweep een stuk harder aan komt.

Ja inderdaad, ik vind het ook jammer dat er vooral mensen reageren die al met een mening klaar staan voor zich erin verdiept te hebben, en er niet meer informatie wordt gegeven..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:50

Slaan bij kinderen heet kindermishandeling. Slaan bij paarden is dus ook mishandeling. Dat heb je in gradaties natuurlijk, maar toch. Onmacht jezelf afreageren, van alles gebeurt er, het blijft onterecht.
Dat paarden elkaar bijten of een mep uitdelen lijkt me toch niet echt vergelijkbaar met wat een mens doet. Misschien kan het in noodgevallen, waarin je jezelf bedreigd voelt of zo, iets anders kan ik niet echt bedenken. Want inderdaad, in een relatie sla je niet! Mooi vergelijking.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:52

Ik heb ook weer wat geleerd! Had altijd wat tegen de rensport, met dat 'gemep'! Blijkt dus helemaal niet zo te zijn! Heel goed!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:07

Huertecilla schreef:
Zoek eens op wat dierenmishandeling is :)*

paarden zijn er ook niet voor geboren om mensen te dragen. Schaf je dan een fiets aan als je niet wilt lopen :o

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:08

beauisvancie schreef:
als je soms ziet hoe hard die beestjes geslagen worden, de paardjes zijn eerder overhaast en vallen zo sneller

Ik word hier echt zo moe van, leer eerst meer over rensport voordat je dit soort reacties plaatst. De zweep mag alleen worden gebruikt voor het zwiepen langs het hoofd en het lichaam, omdat een paard dan denkt dat er een paard aankomt. Ze mogen het paard alleen de laatste paard 100 meter slaan maar dit wordt streng in de gaten gehouden ga je erover heen wordt de jockey geschorst

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:12

Skygirl schreef:

Ben niet de enige gelukkig, word er zo moe van! In plaats eerst iets te lezen over rensport en je er een beetje in te verdiepen weet je al snel dat paarden maar een maximaal aantal keer geraakt mogen worden.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:15

stef schreef:
en heb je vervolgens mijn uitleg gegeven over de regels die er hangen aan het zweepgebruik in de rensport?

Volkomen mee eens

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:14

regels rensport wbt zweepgebruik:
I Hinderlijk, overmatig, dan wel ondoelmatig gebruik van de karwats is
verboden. Vanaf 400 meter voor de finish mag het paard niet meer dan
viermaal gekarwatseerd worden. Het vierhonderd meter punt is door middel
van een duidelijke markering aan de binnenzijde van de baan aangegeven.
II Tijdens de ren moet de karwats zodanig worden gehouden, dat andere
deelnemers daarvan geen hinder kunnen ondervinden.
III Bij meevoeren van de karwats mag deze niet in zijwaartse richting worden
gehouden c.q. gehanteerd.
Alleen onderhands karwatseren is toegestaan. Bij gebruik van de karwats
mag de arm niet boven schouderhoogte uitkomen.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de karwats nadeel ontstaat
voor een andere deelnemer en de rijder opzet of grove nalatigheid kan
worden verweten, zal het paard worden uitgeschakeld en de rijder
bestraft.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de karwats nadeel ontstaat
voor een andere deelnemer en de rijder geen opzet of grove nalatigheid
kan worden verweten, zal het paard worden teruggesteld achter het paard
dat de hinder heeft ondervonden en kan de rijder worden bestraft.
IV Een rijstokje mag uitsluitend worden gebruikt voor een correctie aan de
hals van het paard. Elke andere vorm van gebruik is verboden.
De bepalingen met betrekking tot gebruik en meevoeren van de karwats,
zoals gesteld in lid I, lid II en lid III, zijn bij het gebruik van het
rijstokje op overeenkomstige wijze van toepassing.
V Schreeuwen is verboden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:24

Huertecilla schreef:
iirrssjjee schreef:
Dus jij geeft je paard nooit een tik als die ana het etteren is?

Nee.

´Etteren´ is paarden bovendien vreemd.

Als het niet doet wat jij vraagt dan doe JIJ iets niet goed :)*

Een mens die tikken uitdeelt hoort niet in een relatie. Niet met een ma/vrouw/kind, niet met een dier.

Wat doe je dan als je paard bijt? Of wat zou je doen als een jong paard je bijt? Als je m niet duidelijk maakt dat hij niet mag bijten, tja, dan ben je wel de klos. Ik zeg niet dat je m moet in elkaar meppen, maar een elleboogstoot op zn nek of schouder zal hem niet in 2 breken hoor.

Zorro89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:32

Ik denk dat die paarden er sowieso al weinig van merken vanwege de adrenaline.. verzuring.. zit ook wat in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:43

weg met de zweepies! en weg met de races!
(dit is mijn mening, en die zal niet veranderen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:48

owhjee, daar komt ie weer... en waar is jou mening op gebaseert peca? Kan je die met goede argumenten onderbouwen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:49

whoeps ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:49

Cowgirl; ehhh... Jaa.. Paarden gaan pas écht mooi lopen als je ze flink in elkaar mept :? :+ Ook op shows zijn er strenge regels wbt zweepgebruik.. Eerlijk is eerlijk, heb niet van elk ras een show bijgewoond of de reglementen bekeken. Maar bijv bij AV's worden ze vaak wakker gemaakt met een plastic zakje (overigens, daar zijn ze al heel snel niet bang meer voor, ze weten gewoon dat dat plastic betekent dat ze moeten lopen) en bij Welshjes is t vaak een rammeldoosje oid voor ze de ring in gaan. Zwepen worden meestal gebruikt bij t opstellen en dan wordt t soortgelijk gebruikt als bij bijv VD; als aanwijsmethode. Dáár moet je naar kijken, nee, niet stiekem een paar passen opzij.... Ik wil iig wel is een paard zien wat mooi gaat lopen als je m slaat :+

Verder kan ik me voorstellen dat een tikje/zwiepen met een zweep als aanmoediging werkt... Of om bij te sturen... Paarden zijn niet van suiker, zo'n tik is echt geen drama denk ik zo als ik zie wat poowlief als spelen beschouwt :+ Dat ze er niet harder van gaan lopen, a lá, maar als je wil voorkomen dat ze terugvallen in tempo is een zweep miss net iets handiger aangezien een renpaard niet zo ''fijn'' wordt opgesloten tussen benen en handen als bij dressuur of springen. Je kan m moeilijk vooruit knijpen :P

En iedereen die denkt dat paarden niet ''etteren' nodig ik van harte uit om eens een paar dagen met mijn ukkie te komen stoeien :+ Die weet namelijk heeeel goed hoe die me op stang kan jagen en houdt pas op als ik dat soort praktijken stelselmatig keihard negeer, want dan is de lol eraf :+

Peca; eenieder heeft recht op zn eigen mening :) Persoonlijk vind ik de racesport een stuk vriendelijker dan de meeste paardensporten... Paard rent omdat ie dat leuk vindt (anders is t een vrij waardeloos renpaard over t algemeen). Andere takken van de paardensport wordt een paard opgesloten en ''gedwongen'' om bijzonder onnatuurlijke oefeningen uit te voeren... Rennen, competitie, is een stuk prettiger voor een paard denk ik zo... Al zijn de omstandigheden natuurlijk een stuk risicovoller en wordt er op heel jonge leeftijd al een hoop van zo'n paard verwacht.. Ik zie iig liever een paard dat met veel plezier als eerste door de finish gaat dan een paard met weet-ik-wat-voor-bitten dat een zeer beheerste piaffe uitvoert...