Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:34

Siesz52 schreef:
Citaat:
Als je een "dragend" paard kruist met een niet "dragend" paard, komt er ten aller tijden een gezond veulen uit, het enige minpunt is dat het veulen ook drager is.

Dat is dus NIET het geval. Het veulen heeft 50 procent kans om drager te zijn.

Dat is toch ook hetgeen wat RhealLover zegt? drager x niet drager = 50% kans op drager

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:36

Siesz52 schreef:

Als je een "dragend" paard kruist met een niet "dragend" paard, komt er ten aller tijden een gezond veulen uit, het enige minpunt is dat het veulen ook drager is.[/quote]

Dat is dus NIET het geval. Het veulen heeft 50 procent kans om drager te zijn.[/quote]

Jawel, het veulen is gewoon gezond en ondervind geen last van het drager zijn.

LadyMadonna

Re: Mogelijke oorzaak van ziekte Cerebellar Abiotrophy gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:37

het veulen zelf niet, maar het blijft een drager en zo blijft het gen dus in stand gehouden worden.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:38

stef schreef:
het veulen zelf niet, maar het blijft een drager en zo blijft het gen dus in stand gehouden worden.

Het gaat er hier om dat het veulen gezond is
Ok dek nu ook niet meer met CA dragers
Laatst bijgewerkt door 00000000 op 24-01-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:39

stef schreef:
Met 1 drager ouderdier heb je nog steeds 50% kans dat het veulen een drager wordt.

Maar ook 50% kans op een veulen welke geen drager is van het gen! :)

Het percentage CA-dragende paarden zal met de huidige tests hoogst waarschijnlijk toch wel dalen ondanks dat er nog steeds met dragers gefokt wordt. Het is vooral belangrijk geen zieke dieren meer te fokken, dus geen drager x drager te combineren. Zolang men geen dragers combineert zullen er ook geen zieke dieren geboren worden. Zo kan er toch veilig met dragers gefokt worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:44

ja, 50% kans op een niet drager, en 50% kans op een wel drager, dat snapt mijn neus ook, maar men zou helemaal niet met dragers moeten wíllen fokken en tegelijk roepen dat ze streven naar CA vrije paarden. Want CA vrije paarden ga je alleen bereiken door dragers compleet uit te sluiten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:46

AndreaB schreef:
stef schreef:
Met 1 drager ouderdier heb je nog steeds 50% kans dat het veulen een drager wordt.

Waarom zou je als goede fokker dat risico willen lopen?
Dan pleit je toch voor gehele uitroeiing van zo'n nare ziekte? Je laat je dieren toch geen risico lopen? :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:48

Cayenne schreef:
AndreaB schreef:

Dan pleit je toch voor gehele uitroeiing van zo'n nare ziekte? Je laat je dieren toch geen risico lopen? :?

Geld, geld, geld, geld is het enige dat telt! :+:

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:48

Wie beweert er CA vrije paarden te willen fokken dan? Lees ik daar overheen? :o Als je de paarden compleet vrij wil hebben van CA dan kan dat enkel gebeuren door deze paarden compleet uit te sluiten, maar daarin snijd men zich dan tegelijkertijd enigzins in de vingers door een hoop goede ouderpaarden te diskwalificeren. Zelf denk ik dat met CA vrij vooral bedoeld wordt geen zieke paarden meer te willen fokken, wat met deze tests dus mogelijk is.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:51

_San87_ schreef:
Cayenne schreef:

Geld, geld, geld, geld is het enige dat telt! :+:

Voor zover ik begrepen heb is er als hengstenhouder in AV-land niet bijster veel te verdienen hoor. Naar het schijnt mag je al van geluk spreken als je 7 dekkingen op jaarbasis weet te 'verkopen'. Denk dat de noemer "geld" hier niet helemaal opgaat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:55

Mwah, als je leest dat het dekgeld van Marajj nu 12.000 euro is en van zijn vader 30.000.
Dan hoef je er maar een paar te dekken en dan ben je wel aardig binnen hoor := en dat voor dragers!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:58

horseyfries schreef:
Zo zie je maar weer dat kruisen met andere rassen niet altijd alleen maar verbetering oplevert, maar ook betekent dat je naast de gekende problemen van het ene ras ook de problemen van het andere ras erbij kan krijgen.

Met teruglezen kwam ik deze tegen, en aangezien ik redelijk een beelddenker ben zie ik ineens een wiebelende, omvallende dwerg voor me :)

AndreaB: Dat haal uit de diverse advertenties waarin aangegeven wordt: CA-vrij. Als dat niet belangrijk zou zijn, zou het ook niet vermeld hoeven worden.

AndreaB schreef:
Als je de paarden compleet vrij wil hebben van CA dan kan dat enkel gebeuren door deze paarden compleet uit te sluiten, maar daarin snijd men zich dan tegelijkertijd enigzins in de vingers door een hoop goede ouderpaarden te diskwalificeren.

Hierover denk ik: Als je de CA dragers niet kunt missen, is je genenpoel te klein, en is een ras in feite al naar de *piep*.
Ik meen dat het bij de arabieren icm CA gelukkig niet zo ernstig gesteld is als bij de friezen en het dwerggen, dus dan zou je die dragers, ondanks hun overige hele goede kwaliteiten, best kunnen missen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:59

Zelf was ik meer binnen Nederland aan het denken :o Nu denk ik ook niet dat dekkingen van Marajj, gezien de prijs, over de toonbank heen vliegen. Ik denk dat hij enkel gebruikt wordt door mensen die hier heel goed over na hebben gedacht en dus ook over zijn CA-dragersschap. Voor 12.000 euries zou ik persoonlijk niet het risico willen lopen op een ziek veulen :o Maar met éénmalig 12.000 zou ik toch ook al best gelukkig zijn als hengstenhouden :=

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:04

Dat het CA-vrij erbij vermeld wordt is denk ik meer bedoeld als informatie voor de merriehouder. Als ik mijn CA-dragende merrie zou willen laten dekken dan zou ik toch wel heel zeker willen zijn dat de hengst dit niet is. Daarbij is het denk ik ook voor de niet-CA-dragende merriehouders wel een pluspunt als een hengst niet dragend is. Niet dragend x niet dragend is altijd nog beter dan niet dragend x dragend. Het maakt de keus voor de niet dragende hengst t.o.v. de wel dragende hengst wellicht iets makkelijker.

Wat betreft de genenpoel die er in AV-land beschikbaar is heb ik geen idee, maar ik geloof dat er meerdere lijnen binnen AV-land 'besmet' zijn met het CA-gen.
Laatst bijgewerkt door AndreaB op 24-01-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:04

maar even buiten het dekgeld en de locatie om andrea, jou zou dus gerust met Marajj (of welke CA drager dan ook) dekken? Want ach, je hebt toch maar 50% kans dat het veulen een drager wordt, en daar heeft ie zelf geen last van....

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:08

Mocht ik een merrie hebben welke geen CA-drager is en echt de meeste prachtige combinatie met Marajj zou vormen dan zou ik hem zeer zeker het overwegen waard vinden. Het veulen hoeft dan niet ziek te zijn en als je goed met het dragerschap om weet te gaan hoeft dit voor verdere nakomelingen ook geen ziek zijn op te leveren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:10

Maar met zo'n nakomeling valt dan toch niet te fokken?
Ik zou persoonlijk iedere % kans op drager zijn al eentje teveel vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:29

Dan denk jij hetzelfde als mij Cayenne...

Met CA heb ik zelf geen ervaring, met dwerggroei wel, een gen wat net zo ongewenst is, en no way dat er bij mij met dragers gefokt wordt (mits te testen), hoe goed een combinatie ook zou passen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:30

Wellicht fok je door die combinatie uit te voeren wel een nieuw wereldwonder welke ook nog eens CA-vrij blijkt te zijn! Door met een drager te fokken hoef je niet persé een drager te fokken, het kan evengoed helemaal vrij zijn. Kansen zijn er om genomen te worden. Fokken blijft gokken ;) Wellicht pakt de combinatie wel totaal verkeerd uit en fok je i.p.v. een nieuw wereldwonder een mislukkeling. Van fouten kan je leren en met deze tests is het mogelijk om enkel nog gezonde paarden te fokken, met of zonder gen.

Overigens is met "mijn CA-dragende wereldwonder" prima door te fokken, omdat je door deze tests enkel partners kan selecteren welke niet dragend zijn en dus geen kans maakt op een ziek veulen. Het kan zelfs zo zijn dat het veulen van mijn wereldwonder gewoon CA-vrij is :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:42

nee andrea, ik weet dat je hgeen drager hoeft te fokken, maar ik vind 50% toch echt teveel om de gok te nemen om een paard te fokken met een genetische afwijking.
Het is ook duidelijk dat een drager niet ziek is, maar een drager blijft een drager... Een drager van een genetische afwijking die IMO uitgebannen dient te worden.
Want stel nou, jij verkoopt je drager veulen, en de nieuwe eigenaar gaat met deze drager fokken, in combinatie met een andere drager? Want ach, het risico dat ik een ziek veulen krijg is maar 25 %, en deze combi is zo perfect, en ik heb 75% kans dat ie nergens last van heeft, dat risico neem ik dan maar... (want ja, zo werkt het in de praktijk wel).
Prima, wil jij dat op je geweten hebben? Ik niet hoor :n

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:53

50% vind ik nog genoeg om een paard te fokken welke volkomen gezond is (wat betreft CA) en evt., maar misschien ook niet, een genetische afwijking met zich mee draagt.

Zelf zou ik ook geen paard fokken voor de verkoop en mocht dit onverhoopt toch voorkomen dan zou ik de nieuwe eigenaren van het paard daar duidelijk op wijzen en de risico's voorleggen van het fokken met dit paard. Dan is het aan hen de keus en verantwoordelijkheid om een partner voor het paard uit te zoeken welke bij het paard past. Daarbij ga ik er dan vanuit dat iederéén een gezond dier wil fokken en niet bewust een ziek veulen zou fokken. Een combi welke kans geeft op een ziek veulen zou ik nou niet bepaald perfect noemen en zou ik zelf ook nóóit maken. Voorlopig zie ik mij uberhaupt geen veulens fokken, omdat ik vind dat ik daarvoor niet genoeg achtergrondinformatie heb om ook daadwerkelijk een poging te kunnen doen tot het verbeteren van het/een ras.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:01

Fokkers (stallen) fokken over het algemeen wel voor de verkoop.
LWO is al jaren ingeburgert, toch zijn er nog steeds fokkers die 2 positieven bij elkaar zetten in de hoop een super getekend veulen te krijgen.
met CA en dwerggroei net zo
Want tja, je hebt kans op een geweldig dier, als je bloedlijn x en bloedlijn y combineert, maar ach, je hebt ook 25% kans dat het niet goed gaat, nouja, die kans nemen we dan maar voor lief.
Want zó werkt het in fokkerij land :j Godzijdank niet bij iedereen, maar zolang zulkes er blijven zal je dragers en dus ook lijders blijven houden.
Dus oplossing: Dragers verbannen....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:14

Ik vind het echt een rare redenering dat je een drager beschouwt als een ziek paard. Want er is genetisch overal wel iets te vinden wat eventueel vererft zou kunnen worden als je de (on)juiste match maakt.
Wees blij dat erop getest kan worden zodat je dragers kan combineren met niet-dragers. Omdat vijftig procent van die nakomelingen ook weer niet-drager is, ban je dit vanzelf uit. Daarvoor hoef je niet alle dragers van fok uit te sluiten, maar slechts te combineren met niet-dragers.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:22

horseyfries schreef:
Dat is niet zo best voor de "Arabofriezen"....

:') Grapje toch hoop ik? :oo

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:52

Nee hoor, bloedserieus! Door Friezen te kruisen met Arabieren zou men een zgn. gezonder paard fokken, nu blijkt echter dat ze kans hebben nog een extra ziekte erbij in te fokken. Genetisch testen doen zij niet, dus ze weten ook niet zeker of ze met dragers fokken of niet.
Dat mag ik dan toch "niet zo best" noemen lijkt mij zonder daarover een grapje te maken?