Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Leorah schreef:Ze is een KWPN merrie (wolfgang x spartaan v. sinaeda) met ergens weer ver daarvoor de stamvader Gambo, dus eigenlijk duits x half groninger. Ze valt in de cathegorie rp (rijpaard dus), ondanks haar klassieke uiterlijk. Haar moeder was wel een bp (basispaard). We hebben uit haar ook rijtypische paarden gefokt, maar ze erft haar exterieur vrij dominant na. Juist doordat iedereen altijd zei dat ze wel gelders moest zijn (ze is inmiddels 24 en al 8 jaar op pensioen), ben ik me enorm gaan interesseren voor het gelderse paard, en ik ben er erg gecharmeerd van.
NatasjavE schreef:Het Gelderse Paard was vroeger onderdeel van de VLN wat later opgegaan is in het KWPN.
Op een goed moment(1978/1979) heeft het KWPN besloten dat de ouderwetse Gelderse hengsten overbodig waren.
Een groepje fokkers(dit groepje heeft NIETS met het GPA te maken!) zijn daar tegenin in verzet gegaan. Tot en met de rechter aan toe. (De hengst Commandant werd afgekeurd en toen heeft een rechter uiteindelijk bepaald dat de hengst weer goedgekeurd moest worden)
De vereniging tot behoud van het basispaard werd toen opgericht en de fokrichting basispaard werd een feit bij het KWPN. Het Gelderse Paard mocht op dat moment die naam niet dragen het werd BasisPaard.
Later heeft een Marketing(?) Onderzoek bureau onderzoek gedaan naar hoe het KWPN zich beter promoten of zo iets...anyway...er kwam naar voren dat de naam Basispaard beter terug veranderd kon worden in Gelders Paard.
stoffel schreef:toen ik las fokplan dacht ik aan een doordacht groots opgezet idee over de gelderse fokkerij helaas is het weer een andere naam voor steeds het zelfde verhaal.
U praat heel makkelijk over gelders bloed maar kon mij in een eerder topic niet duidelijk maken wat nu precies geldersbloed is (misschien anders van kleur of zo).
Uw prachtige Koss merrie gaat terug op Wilmavivera (volgens uw site 100% gelders) deze merrie is van Gondelier die afstamt van Amor een Duitser die op uw site in eens 100% gelders is en dat uit een Krawall merrie Krawall, een volbloed, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
U ziet zich hier meteen al genoodzaakt een uitzondering te maken voor de hengst Upperville hoevele gaan er volgen.
Het is met u steeds hetzelfde wanneer er een groot evenement (HK Den Bosch) aankomt of er zit weer een nieuwe minister /staatssecretaris dan komt u met steeds het zelfde verhaal alleen in een ander jasje.
Als het werkelijk zo is dat veel fokkers zo ontevreden zijnzult u en het GPA wel een grote aanhang hebben, vertelt u eens hoeveel leden hebben jullie?
Ik zelf heb een gelderse van nimber hier op bokt van orbaldo en libel van de nieuweheuvel.