Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Verkeerde vader op de papieren van Quinn van de Heffinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:48

Je kan toch sowieso de vaderschapstest laten doen?? Als daaruit met zekerheid blijkt dat een bepaalde hengst de vader is, dan kun je dat paard misschien niet in een hoofdregister laten inschrijven als de hengst nog niet was goedgekeurd, maar kunnen ze er volgens mij niet onderuit hem in een bijboek in te schrijven.
Dat is Europees verplicht.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:51

cupcake1986 schreef:
hier krijg ik het dus van hé.

ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).

Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?

iemand daar een uitleg voor?

Bwp maakt regels zoals het hun uitkomt.
We hadden ooit een veulen uit kwpn goedgekeurde hengst en merrie met geldig dekbewijs ,het veulen werd bij bwp aangemeld en geschetst,het kreeg ook het bwp brandmerk,maar achteraf zijn er geen stamboek papieren afgeleverd omdat de fokker op een veulenprijskamp moest zijn geweest(de man kon niet lag met een hartinfarct in de kliniek)
dus kreeg het hengstje geen papieren.
Alles was nochthans in orde....
kan er nog een heel verhaal van schrijven....
BWP en hun regels...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:51

horseyfries schreef:
Je kan toch sowieso de vaderschapstest laten doen?? Als daaruit met zekerheid blijkt dat een bepaalde hengst de vader is, dan kun je dat paard misschien niet in een hoofdregister laten inschrijven als de hengst nog niet was goedgekeurd, maar kunnen ze er volgens mij niet onderuit hem in een bijboek in te schrijven.

Europees verplicht of niet, bwp doet er niet aan mee;;

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:45

savath schreef:
cupcake1986 schreef:
hier krijg ik het dus van hé.

ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).

Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?

iemand daar een uitleg voor?

Bwp maakt regels zoals het hun uitkomt.
We hadden ooit een veulen uit kwpn goedgekeurde hengst en merrie met geldig dekbewijs ,het veulen werd bij bwp aangemeld en geschetst,het kreeg ook het bwp brandmerk,maar achteraf zijn er geen stamboek papieren afgeleverd omdat de fokker op een veulenprijskamp moest zijn geweest(de man kon niet lag met een hartinfarct in de kliniek)
BWP en hun regels...

Dit is absuluut geen waar!
Ik fok met een KWPN merrie...
1ste en 3de veulen was een KWPN hengst : veulen ingeschreven in het BWP
2de veulen was van een duitsgefokte hengst : ook zonder enige problemen BWP papieren...
ik had mijn papieren al voor een veulenkeuring ontvangen.
3de veulen is zelfs nooit op een veulenkeuring geweest...

Het gaat er gewoon om, dat je correct en op tijd je papieren moet indienen...
Als de mensen er thuis een zootje van maken, kun je ook niet zomaar verwachten dat je je papieren zomaar krijgt...
Als je nooit de aangifte doet, dat bij jouw thuis een veulen geboren is, dan gaan ze er van uit dat je merrie niet drachtig was...

Je moet je dekbewijs van het BWP (indien je dit niet hebt, kun je dit gratis via het BWP aanvragen en krijg je dit blanco per post) ingevuld binnen de 7 dagen van geboorte opsturen, met de gegevens van de fokker, eigenaar, de hengst, merrie, hengstenboer en de veearts die geinsimineerd heeft...
Daarna komt de controleur signalement opnemen, geruime tijd later ontvang je je boekje...

Zelfs indien je dit niet had gedaan, en je dus een paard zonder papieren hebt (en dit heb ik dus al meegemaakt bij vrienden waarvoor ik een papierloos veulen wel voor papieren heb gezorgd!)
Vraag je dus eerst die dekbon op, daar zorg je dat de juiste gegevens allemaal opstaan (zelfs al is het een jaar geleden)
Zorg je dat je contact hebt met de hengstenboer van waar je sperma afkomstig is, meld je van ik heb een nakomeling, die zullen je de factuur van het dekgeld opsturen en zullen dus akkoord gaan met de dekbon.
Daarna gaat alles naar het BWP
Die zullen een controleur naar je toe sturen (duurt toch wel een geruime tijd, tenzij je weet wie verantwoordelijk is voor je streek, dan kun je zelf sneller contact opnemen om een afspraak te maken)
Die zal het signalement opnemen, kijken als de leeftijd klopt, en stalen van manen en staart nemen voor DNA controle.
Aangezien het veulen/paard al afgespeend is, zul je zoiezo DNA van de moeder ook moeten meegeven en dus zoiezo de DNA kosten moeten betalen.
Na enkele maanden zul je dan zonder enkel probleem je boekje ontvangen...
Laatst bijgewerkt door ulestro op 22-01-11 01:53, in het totaal 2 keer bewerkt

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:46

savath schreef:
horseyfries schreef:

Europees verplicht of niet, bwp doet er niet aan mee;;

Europa verplicht enkele zaken...
Dit zijn ze zoiezo verplicht... Maar ze mogen gewoon nog extra regels aan toevoegen...
Maar ze kunnen niet onderuit aan de Europeese wetgeving

Het komt er dus op neer, dat mensen de kosten niet willen doen voor de papieren, het dna en het dekgeld...
Indien je dit wel allemaal wilt betalen, zul je zonder enig probleem je paspoort kunnen ontvangen!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:59

Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
de enige reden zou kunnen zijn is dat het dekgeld niet is betaald ..of je hebt de factuur die je ontvangt voor opmaken stamboekdokumenten niet betaald ..zolang deze zaken niet zijn geregeld krijg je inderdaad het papier niet !!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:34

Ik ben ook niet echt te spreken over het BWP. 6 jaar geleden mijn eerste veulen gehad, van een BWP merrie en BWP hengst, ik heb der na enkele dagen aangegeven en alle nodige papieren opgestuurd, het heeft wel een hele tijd geduurd voor ze kwamen schetsen en dan nog een hele tijd voor ik de papieren had.
Met het 2e veulen die nu 4 wordt het zelfde, merrie en hengst BWP. Enkele weken na de geboorte alle papieren opgestuurd, 2 jaar later nog niet eens geschetst. 100x heb ik gebeld, en 100x zeiden ze dat het deze maand nog zou gebeuren.. Op der 2 jaar nog eens gebeld en dan zeiden ze dat ze de aangifte niet hadden en dat ik die niet doorgestuurd had! Naja niet met mij hoor! Ik heb die dag zelf nog alles naar Zangersheide gestuurd. De week nadien stond de schetser er al. Ik denk dat het op en al 4 weken duurde om de papieren in de bus te hebben met DNA testen bij.
Voor mij lang geen BWP meer, Z is vele malen professioneler en correcter.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:06

besita schreef:
Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
de enige reden zou kunnen zijn is dat het dekgeld niet is betaald ..of je hebt de factuur die je ontvangt voor opmaken stamboekdokumenten niet betaald ..zolang deze zaken niet zijn geregeld krijg je inderdaad het papier niet !!

Wat het wel kan zijn is, dat je de meerprijs niet wilt betalen om een controleur aan huis te laten komen, terwijl het op een veulenkeuring gratis is...
Dan wordt je uiteraard wel verplicht om naar een veulenkeuring te gaan...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:09

renatevb schreef:
Ik ben ook niet echt te spreken over het BWP. 6 jaar geleden mijn eerste veulen gehad, van een BWP merrie en BWP hengst, ik heb der na enkele dagen aangegeven en alle nodige papieren opgestuurd, het heeft wel een hele tijd geduurd voor ze kwamen schetsen en dan nog een hele tijd voor ik de papieren had.
Met het 2e veulen die nu 4 wordt het zelfde, merrie en hengst BWP. Enkele weken na de geboorte alle papieren opgestuurd, 2 jaar later nog niet eens geschetst. 100x heb ik gebeld, en 100x zeiden ze dat het deze maand nog zou gebeuren.. Op der 2 jaar nog eens gebeld en dan zeiden ze dat ze de aangifte niet hadden en dat ik die niet doorgestuurd had! Naja niet met mij hoor! Ik heb die dag zelf nog alles naar Zangersheide gestuurd. De week nadien stond de schetser er al. Ik denk dat het op en al 4 weken duurde om de papieren in de bus te hebben met DNA testen bij.
Voor mij lang geen BWP meer, Z is vele malen professioneler en correcter.

Ik verstuur alles via aangetekende post ;)
Zo heb je toch bewijs achter handen... Want tenslotte zijn die papieren wel de waarde van je paard
Zo voorkom je ook een hoop misserie van verloren geraakte post (die in België vaak voorkomt)

Over het laattijdig zijn van het BWP kan ik idd meespreken.
Dit jaar duurde het ongeveer 3 maanden, maar vroegere jaren was het idd geen uitzondering dat dit een 9tal maanden duurde

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:15

ulestro schreef:
besita schreef:

Wat het wel kan zijn is, dat je de meerprijs niet wilt betalen om een controleur aan huis te laten komen, terwijl het op een veulenkeuring gratis is...

oh ja dat wel maar dan moet je niet klagen vind ik ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:18

ik doe ze nu ook allemaal Z en ben daar echt tevreden over ..
je krijgt ook gewoon het nummer van de veulencontroleur en je neemt met hem contact op als je het "snel " wil hebben ...maar ik heb respect voor die mens zijn werk en heb ook meestal geen haast ..als je weet dat ie in zijn ééntje die duizenden veulens moet schetsen ..en ik al die farden met geboorteaangiftes in zijn auto zag liggen ;) _/-\o_

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:55

haha volgens mijn vader is het nog niet eens zo verkeerd; ) nou ja, het is natuurlijk niet echt eerlijk maar oke.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:08

[Bwp maakt regels zoals het hun uitkomt.
BWP en hun regels...[/quote]

Dit is absuluut geen waar!
Ik fok met een KWPN merrie...
1ste en 3de veulen was een KWPN hengst : veulen ingeschreven in het BWP
2de veulen was van een duitsgefokte hengst : ook zonder enige problemen BWP papieren...
ik had mijn papieren al voor een veulenkeuring ontvangen.
3de veulen is zelfs nooit op een veulenkeuring geweest...

Het gaat er gewoon om, dat je correct en op tijd je papieren moet indienen...
Als de mensen er thuis een zootje van maken, kun je ook niet zomaar verwachten dat je je papieren zomaar krijgt...
Als je nooit de aangifte doet, dat bij jouw thuis een veulen geboren is, dan gaan ze er van uit dat je merrie niet drachtig was...

Je moet je dekbewijs van het BWP (indien je dit niet hebt, kun je dit gratis via het BWP aanvragen en krijg je dit blanco per post) ingevuld binnen de 7 dagen van geboorte opsturen, met de gegevens van de fokker, eigenaar, de hengst, merrie, hengstenboer en de veearts die geinsimineerd heeft...
Daarna komt de controleur signalement opnemen, geruime tijd later ontvang je je boekje...

Zelfs indien je dit niet had gedaan, en je dus een paard zonder papieren hebt (en dit heb ik dus al meegemaakt bij vrienden waarvoor ik een papierloos veulen wel voor papieren heb gezorgd!)
Vraag je dus eerst die dekbon op, daar zorg je dat de juiste gegevens allemaal opstaan (zelfs al is het een jaar geleden)
Zorg je dat je contact hebt met de hengstenboer van waar je sperma afkomstig is, meld je van ik heb een nakomeling, die zullen je de factuur van het dekgeld opsturen en zullen dus akkoord gaan met de dekbon.
Daarna gaat alles naar het BWP
Die zullen een controleur naar je toe sturen (duurt toch wel een geruime tijd, tenzij je weet wie verantwoordelijk is voor je streek, dan kun je zelf sneller contact opnemen om een afspraak te maken)
Die zal het signalement opnemen, kijken als de leeftijd klopt, en stalen van manen en staart nemen voor DNA controle.
Aangezien het veulen/paard al afgespeend is, zul je zoiezo DNA van de moeder ook moeten meegeven en dus zoiezo de DNA kosten moeten betalen.
Na enkele maanden zul je dan zonder enkel probleem je boekje ontvangen...[/quote]

Alles was erbij dekbewijs ,kopie stamboek moeder, kopie stamboek vader nveulen aan de hand van de moeder geschetst en gebrandmerkt en dan tot bij meneer eerdekkens....
Schetser wist perfect om welke zaak het ging en bevestigde dat die man in het ziekenhuis lag de moment van de keuring....

neen, bwp !?!?
mischien had ik toen geld moeten bieden en meer dan ik had ,of een naam in de wereld moeten hebben....
Neen zelfs als ruin schreef men hem niet in.
Zit je met een kwpn gekeurde hengst en een kwpn merrie met nederlands dekcerticicaat en een belgisch bwp karrewiel waardoor kwpn hem dan ook weigert!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:10

besita schreef:

Ik heb het veulen niet gefokt en heb gezegt dat ik lid was en alle kosten voor stamboek ,dna of wat nodig was te betalen,maar neen dat kon niet paard was toen ik hem kocht 18 maanden oud.Alle dokumenten aanwezig.
Ik weet wel dat je facturen moet betalen hoor ben fokker en zelfstandige..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:13

ulestro schreef:
besita schreef:

Veulen was reeds aan huis geschets door de schetser van Geel,ga geen namen noemen,maar een goud eerlijk man die al verschillende malen oo kbij ons aan huis kwam.
Alles was betaald.. heeft ook de schetser acheraf tegen mij bevestigd.
Hij begreep zelf niet waar meneer eerdekkens zo druk over was..

Voor de laatste keer alles was volgens eerdekkens betaald,door de fokker en dat was ik niet!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:15

[/quote]
Dan wordt je uiteraard wel verplicht om naar een veulenkeuring te gaan...[/quote]

oh ja dat wel maar dan moet je niet klagen vind ik ..[/quote]

Heb je op mij ,,, dat ik de rekening niet betaald zou hebben,ik was niet de fokker en er stonden geen rekeningen op het paard zijn naam open, wat een speculaties.
Heb nog nooit een aanmaning van een stamboek gekregen want ik wil op drie maand papieren bij mijn veulens en niet op 10 maand zoals bij bwp..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:26

savath schreef:
besita schreef:

Ik heb het veulen niet gefokt en heb gezegt dat ik lid was en alle kosten voor stamboek ,dna of wat nodig was te betalen,maar neen dat kon niet paard was toen ik hem kocht 18 maanden oud.Alle dokumenten aanwezig.
Ik weet wel dat je facturen moet betalen hoor ben fokker en zelfstandige..

dan zou ik eerst een kijken bij de fokker...
Normaal zijn ze verplicht om het af te leveren...
en de nodige telefoontjes doen naar het bwp

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:56

Het is al heel lang geleden,paard noemde Quick van de holvenhoeve

Aan de Q zie je hoe lang al.
Hij was toen ik hem had en met de papieren bezig was 18 maanden oud.
Heb hem als driejaarse verkocht toen ,omdat ik de zaak kostbeu was en ...
Vanaf toen zijn we halfbloed arabs gaan fokken,gedaan met de bwp.