Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cupcake1986 schreef:hier krijg ik het dus van hé.
ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).
Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?
iemand daar een uitleg voor?
horseyfries schreef:Je kan toch sowieso de vaderschapstest laten doen?? Als daaruit met zekerheid blijkt dat een bepaalde hengst de vader is, dan kun je dat paard misschien niet in een hoofdregister laten inschrijven als de hengst nog niet was goedgekeurd, maar kunnen ze er volgens mij niet onderuit hem in een bijboek in te schrijven.
Dat is Europees verplicht.
savath schreef:cupcake1986 schreef:hier krijg ik het dus van hé.
ik ben al maanden bezig om via een dnaonderzoek ev. een hengst te laten matchen als vader van mijn veulentje en op haar papieren te laten zetten.
ik kreeg van stamboek belgië (ondersteund door een persoon van de 1 of andere overheidsinstantie) niets anders te horen dan dat dit niet mogelijk is, ook als ik een match vind omdat ik geen dekbewijs heb. Een dna onderzoek sluit volgens hen immers enkel uit dat een bepaalde hengst de vader NIET is, ipv bevestigen dat het wel de vader is. Gevolg: geen geldig bewijs en ook geen vermelding mogelijk in de papieren. Ook als het een positieve match is volgens het labo moet er afstamming onbekend voorkomen omdat ik geen dekbon kan voorleggen (papier is nochtans meer dan gewillig).
Nu komt een er een fout aan het licht bij een goedgekeurde (dure?) hengst. Ze vinden via net dezelfde dnaonderzoeken via hetzelfde labo de juiste vader, en voor hen is dit ineens wel een geldig bewijs?! Ze hebben voor die hengst toch ook nooit een correct dekbewijs voorgelegd, dus waarom mag die hengst zijn stamboom wel aangepast worden! of komt daar dan ook "onbekende afstamming" op te staan?
iemand daar een uitleg voor?
Bwp maakt regels zoals het hun uitkomt.
We hadden ooit een veulen uit kwpn goedgekeurde hengst en merrie met geldig dekbewijs ,het veulen werd bij bwp aangemeld en geschetst,het kreeg ook het bwp brandmerk,maar achteraf zijn er geen stamboek papieren afgeleverd omdat de fokker op een veulenprijskamp moest zijn geweest(de man kon niet lag met een hartinfarct in de kliniek)
dus kreeg het hengstje geen papieren.
Alles was nochthans in orde....
kan er nog een heel verhaal van schrijven....
BWP en hun regels...
savath schreef:horseyfries schreef:Je kan toch sowieso de vaderschapstest laten doen?? Als daaruit met zekerheid blijkt dat een bepaalde hengst de vader is, dan kun je dat paard misschien niet in een hoofdregister laten inschrijven als de hengst nog niet was goedgekeurd, maar kunnen ze er volgens mij niet onderuit hem in een bijboek in te schrijven.
Dat is Europees verplicht.
Europees verplicht of niet, bwp doet er niet aan mee;;
besita schreef:Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
de enige reden zou kunnen zijn is dat het dekgeld niet is betaald ..of je hebt de factuur die je ontvangt voor opmaken stamboekdokumenten niet betaald ..zolang deze zaken niet zijn geregeld krijg je inderdaad het papier niet !!
renatevb schreef:Ik ben ook niet echt te spreken over het BWP. 6 jaar geleden mijn eerste veulen gehad, van een BWP merrie en BWP hengst, ik heb der na enkele dagen aangegeven en alle nodige papieren opgestuurd, het heeft wel een hele tijd geduurd voor ze kwamen schetsen en dan nog een hele tijd voor ik de papieren had.
Met het 2e veulen die nu 4 wordt het zelfde, merrie en hengst BWP. Enkele weken na de geboorte alle papieren opgestuurd, 2 jaar later nog niet eens geschetst. 100x heb ik gebeld, en 100x zeiden ze dat het deze maand nog zou gebeuren.. Op der 2 jaar nog eens gebeld en dan zeiden ze dat ze de aangifte niet hadden en dat ik die niet doorgestuurd had! Naja niet met mij hoor! Ik heb die dag zelf nog alles naar Zangersheide gestuurd. De week nadien stond de schetser er al. Ik denk dat het op en al 4 weken duurde om de papieren in de bus te hebben met DNA testen bij.
Voor mij lang geen BWP meer, Z is vele malen professioneler en correcter.

ulestro schreef:besita schreef:Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
de enige reden zou kunnen zijn is dat het dekgeld niet is betaald ..of je hebt de factuur die je ontvangt voor opmaken stamboekdokumenten niet betaald ..zolang deze zaken niet zijn geregeld krijg je inderdaad het papier niet !!
Wat het wel kan zijn is, dat je de meerprijs niet wilt betalen om een controleur aan huis te laten komen, terwijl het op een veulenkeuring gratis is...
Dan wordt je uiteraard wel verplicht om naar een veulenkeuring te gaan...
besita schreef:Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
ulestro schreef:besita schreef:Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
Wat het wel kan zijn is, dat je de meerprijs niet wilt betalen om een controleur aan huis te laten komen, terwijl het op een veulenkeuring gratis is...
Dan wordt je uiteraard wel verplicht om naar een veulenkeuring te gaan...
savath schreef:besita schreef:Ik ga met Ulestro mee Savath , ik denk dat er een heel andere "oorzaak " meespeelt in het niet krijgen van de papieren ..zeker als ze de schets en het DNA hebben afgenomen ...Bovendien is een prijskamp nooit verplicht al helemaal niet voor veulens dus dat is zeker geen reden om geen papier af te geven ..
Ik heb het veulen niet gefokt en heb gezegt dat ik lid was en alle kosten voor stamboek ,dna of wat nodig was te betalen,maar neen dat kon niet paard was toen ik hem kocht 18 maanden oud.Alle dokumenten aanwezig.
Ik weet wel dat je facturen moet betalen hoor ben fokker en zelfstandige..