Test op komst voor dwerggroei bij Friese paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:14

Dit is de laatste keer dat ik het probeer uit te leggen want we draaien nu steeds in cirkeltje. Als je weet of je merrie drager is en van de dekhengsten is dit ook bekend. Dan hoeft er geen enkel dwergveulen geboren te worden. Wat is dan het probleem? (Zou ook fijn zijn als je daar eens een onderbouwd antwoord op geeft) Het gen is nu ontdekt en kan positief ingezet worden zonder al die drastische maatregelen.
Bijzondere uitspraak om te zeggen dat het ras toch al naar de klote is >;)

LadyMadonna

Re: Test op komst voor dwerggroei bij Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:44

Wat het probleem is? Dat je op de manier die jij aangeeft dragers blijft houden. Natuurlijk is het mooi als je je merrie test, dat je dan kan kiezen voor een niet drager hengst, maar dat moet dan wel gebeuren. Als ik nu zie dat er in 2007 12 goedgekeurde hengsten drager waren, maar die namen angstvallig geheim worden gehouden, heb ik er geen vertrouwen in dat het probleem verholpen wordt. Zolang je dragers blijft houden, blijft er risico op dwergen. Genoeg mensen die niet gaan testen. Kijk bijv met LWO bij paarden die het kleurenpatroon frame overo dragen. De meeste mensen weten wat het gevolg kan zijn van een LWO x LWO, maar er wordt nog steeds mee gefokt, want tja... als het goed gaat heb je kans op een super getekend veulen.....
Met dwerggroei dus net zo.
Ik zeg niet dat het ras naar de klote is, het is een vraagstelling. Als je 15 hengsten niet kan missen op je genenpoel, dan is het ras toch in feite al naar de klote? Als je kijkt naar de inteeltpercentages die achter friezen zitten, dat er gestreeft wordt om zo min mogelijk te hebben, maar dat het eigenlijk onmogelijk is om dat percentage op 0 te krijgen.. Dat is toch niet gezond? Zorgt toch niet voor een gezonde genenpoel om uit te putten?
naar mijn mening onderbouw ik mijn mening prima. T is alleen kennelijk niet wat jij wilt horen....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:36

chanouk schreef:
Barvrouwke schreef:
Want, stel... je hebt een vrije merrie, gebruikt hengst x en je krijgt een drager veulen... Dan weet je genoeg, lijkt mij.

Een dwergveulen komt tot uiting als ook de merrie drager is.

Het dwerggen hoeft ook niet tot uiting te komen, alleen het drager-gen dmv DNA.

Voor de rest zullen we wel zien hoe groot het daadwerkelijke aantal is wat drager is...