Zenyatta wint titel "Paard van het Jaar 2010" **video**

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:00

Ik doel op de waarschijnlijkheid dat zij de X-factor heeft (dit is een vergroot hart, veroorzaakt door een "foutje" in het X-chromosoom) En dit niet persé aan haar kinderen door hoeft te geven. En het feit of het over gegeven wordt of niet is nogal essentieel, een paard met de X-factor heeft een hart van rond de 10 kilo, een normaal paardenhart weegt ongeveer 4 kilo. Ik weet bijna zeker dat zij de X-factor heeft, je ziet het bij alle renpaarden rond haar kaliber, zoals Secretariat, Phar Lap etc. Secretariat had bijvoorbeeld de X-factor maar kon deze niet aan zijn zonen doorgeven, wel aan zijn dochters waardoor die beduidend beter preseteerde. Maar Zenyatta kan het dus wel doorgeven aan haar nakomelingen, alleen niet op een 100% schaal, de gevallen die geen X-factor krijgen zullen lang niet zo goed zijn.

En ja, de fokwaarde van toppaarden is altijd relatief, Totilas en Zenyatta zijn eindproducten, die eng dichtbij perfectie komen voor de sport, maar niet voor de fokkerij. Voor de fokkerij heb je niet persé een eindproduct nodig, maar een geschikte combinatie die dat uiteindelijk levert. De paps en mams van Zenyatta lijken mij in fokwaarde vele malen hoger, zij hebben al bewezen iets goed te kunnen afleveren. Daarbij wil ik niet zeggen dat ze bij voorbaat slecht zullen fokken, maar dat het gewoon altijd afwachten is en dat rond zulke paarden de verwachtingen van hun fokproducten eigenlijk altijd te hoog zijn.

petraaken

Re: Zenyatta wint titel "Paard van het Jaar 2010" **video**

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:28

maar de goede genen die Zenyatta in zich geeft kan ze doorgeven aan haar kinderen die het op hun beurt dan wel weer toppers kunnen leveren. De genen moeten nog passen inderdaad maar dat kan je van geen enkele combinatie op voorhand zeggen. Je vermindert wel het gegeven dat het een toevalproduct is als de voorouders al uitstekend gepresteerd hebben. Of dat nu in de rensport is of in het springen of dressuur is maakt niet uit. Daarnaast kan het karakter ook een helpen met in combinatie een goede begeleiding om dat topgenen pakket tot en topsportpaard te maken. Geen enkel paard wordt nl als topvolbloed, springpaard of dressuurpaard geboren.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:16

En terecht!!!! _/-\o_

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:49

joopie7 schreef:
Ik doel op de waarschijnlijkheid dat zij de X-factor heeft (dit is een vergroot hart, veroorzaakt door een "foutje" in het X-chromosoom) En dit niet persé aan haar kinderen door hoeft te geven. En het feit of het over gegeven wordt of niet is nogal essentieel, een paard met de X-factor heeft een hart van rond de 10 kilo, een normaal paardenhart weegt ongeveer 4 kilo. Ik weet bijna zeker dat zij de X-factor heeft, je ziet het bij alle renpaarden rond haar kaliber, zoals Secretariat, Phar Lap etc. Secretariat had bijvoorbeeld de X-factor maar kon deze niet aan zijn zonen doorgeven, wel aan zijn dochters waardoor die beduidend beter preseteerde. Maar Zenyatta kan het dus wel doorgeven aan haar nakomelingen, alleen niet op een 100% schaal, de gevallen die geen X-factor krijgen zullen lang niet zo goed zijn.

En ja, de fokwaarde van toppaarden is altijd relatief, Totilas en Zenyatta zijn eindproducten, die eng dichtbij perfectie komen voor de sport, maar niet voor de fokkerij. Voor de fokkerij heb je niet persé een eindproduct nodig, maar een geschikte combinatie die dat uiteindelijk levert. De paps en mams van Zenyatta lijken mij in fokwaarde vele malen hoger, zij hebben al bewezen iets goed te kunnen afleveren. Daarbij wil ik niet zeggen dat ze bij voorbaat slecht zullen fokken, maar dat het gewoon altijd afwachten is en dat rond zulke paarden de verwachtingen van hun fokproducten eigenlijk altijd te hoog zijn.

Nu snappen we je verhaal.
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Zenyatta heeft zich op fok gebied nog niet bewezen, net zoals met totilas e.d.
Maar ja de veulens verkopen wel als een tierelier.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:47

Ere wie ere toekomt.
Zenyatta heeft dit echt verdiend !!!
Wat een paard 8-) :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:04

Ben nu echt zeer benieuwd wat er van d'r veulens terecht komt! :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:18

Zenyetta heeft trouwens een ´dagboek´op facebook als je zenyetta toevoegd krijg je alle nieuwtjes :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:34