Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
joopie7 schreef:Ik doel op de waarschijnlijkheid dat zij de X-factor heeft (dit is een vergroot hart, veroorzaakt door een "foutje" in het X-chromosoom) En dit niet persé aan haar kinderen door hoeft te geven. En het feit of het over gegeven wordt of niet is nogal essentieel, een paard met de X-factor heeft een hart van rond de 10 kilo, een normaal paardenhart weegt ongeveer 4 kilo. Ik weet bijna zeker dat zij de X-factor heeft, je ziet het bij alle renpaarden rond haar kaliber, zoals Secretariat, Phar Lap etc. Secretariat had bijvoorbeeld de X-factor maar kon deze niet aan zijn zonen doorgeven, wel aan zijn dochters waardoor die beduidend beter preseteerde. Maar Zenyatta kan het dus wel doorgeven aan haar nakomelingen, alleen niet op een 100% schaal, de gevallen die geen X-factor krijgen zullen lang niet zo goed zijn.
En ja, de fokwaarde van toppaarden is altijd relatief, Totilas en Zenyatta zijn eindproducten, die eng dichtbij perfectie komen voor de sport, maar niet voor de fokkerij. Voor de fokkerij heb je niet persé een eindproduct nodig, maar een geschikte combinatie die dat uiteindelijk levert. De paps en mams van Zenyatta lijken mij in fokwaarde vele malen hoger, zij hebben al bewezen iets goed te kunnen afleveren. Daarbij wil ik niet zeggen dat ze bij voorbaat slecht zullen fokken, maar dat het gewoon altijd afwachten is en dat rond zulke paarden de verwachtingen van hun fokproducten eigenlijk altijd te hoog zijn.