Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:03

Dat zou helemaal schrijnend zijn dat de DB is geweest en niets heeft gedaan..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:06

Geen idee, daar kan ik verder niets over zeggen. Triest is het wel dat er eerst een dier moet overlijden voordat er aktie wordt ondernomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:11

Karijn, er staan dus meer paarden en staan die er nog of is er werk van gemaakt en ik wil je absoluut niet aanvallen want je bent niet de enigste die daar langs komt maar als jij de hele winter al ziet dat ze er steeds slechter uit gaan zien dan is het misschien verstandig om eerder aan de bel te trekken als je zoiets constateerd, beter te vroeg dan te laat, helaas is het vaak zo dat iedereen het ziet en niemand iets doet omdat wij nederlanders de neiging hebben om te denken dat die ander het wel meld. Zie je ook vaak bij ongelukken, stond erbij en keek ernaar.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:17

Ik ben er afgelopen winter 2x langsgereden, toen was de wei helemaal bevroren en kregen de paarden hooi/gras. Ze stonden toen dus op de blub en niet erin zoals nu het geval was/is. Normaal gesproken rijd ik altijd via een andere route naar stal maar toevallig kwam ik dit weekend weer hierlangs.
Of de andere paarden er nog staan weet ik niet, ik weet wel dat ze gisterochtend allemaal verhuisd waren naar het drogere gedeelte.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:15

Shanedow schreef:
Moet trouwens wel zeggen dat als ik dit zo lees er wel snel een conclusie tot inslapen is gekomen

Als een paard verzwakt is dan kan het toch ook even opgenomen worden in een stal en lekker verzorgt worden
voor het zelfde geld had het binnen een halfe dag weer gestaan ? Maarja dat is hoe IK het opvat als ik dit zo lees :o ..
Misschien was het dier inderdaad wel niet meer te redden maar daar meot het lijkt mij toch wel meer dan alleen verzwakt voor zijn ?

Zoals de berichtgeving is, is het wel raar ja...
Al denk ik dat de conclusie van Karijn al heel wat verklaart...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:20

mss een tip voor de DB en consorten, om niet alleen de paarden willen aanpakken, die op stal staan ?
24/7 in een modderpoel is ook niet zo geweldig....
niet alleen weidegang voor paarden willen verplichten, maar ook toegang tot een schone droge stal ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:23

gohya schreef:
Zo'n eigenaar zou nooit geen dieren meer mogen houden.
Kijk modder in de wei dat kan altijd,dat is in mijn weiland ook.
Maar ze hebben ook heel veel droog weiland erbij,ik zet de kuilbaal nu een stuk verder het land in,zodat ze niet in de modder hoeven te staan.Het is heel zwaar zo'n baal van 150kilo in het land te rollen,maar ik weet gewoon dat ze op een droog stuk moeten staan als ze gaan eten.Als ik het te zwaar zou vinden en daarom maar in de modder zou laten staan,dan moet ik geen paarden nemen.Je weet dat er altijd zulke situatie's kunnen voor komen.

Maar het rare is. De politie heeft een proces-verbaal opgemaakt omdat:
Citaat:
het dier had namelijk de mogelijkheid moeten hebben om ergens op harde ondergrond te staan.
Dat betekend In mijn ogen) dat droog niet voldoende is, maar dat je een verhard stuk moet hebben.

Ik heb gelukkig hier een verhard stuk voor de schuilstal. Dat vind ik wel het minimum. Daar worden ze op gevoerd en staat hun water.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:26

spicegirl schreef:
mss een tip voor de DB en consorten, om niet alleen de paarden willen aanpakken, die op stal staan ?
24/7 in een modderpoel is ook niet zo geweldig....
niet alleen weidegang voor paarden willen verplichten, maar ook toegang tot een schone droge stal ?

Helemaal mee eens :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:44

Als ik denk te weten waar het is, wil ik toch zeggen dat (zoals ik de situatie denk te kennen) dit echt geen mensen zijn die de paarden niet goed zouden verzorgen. Mensen die van hun paardjes houden en geprobeerd hebben de paarden een goede voorziening te geven; buiten in groepsverband; schuilstal, bijgevoerd, etc. Ik geloof dat er ook wat oudere paardjes bij staan, mogelijk is dier al verzwakt geweest en gevallen. Ik kan me ook voorstellen dat er een inschattingsfout is gemaakt, over de combinatie van klei, hoeveelheid paarden en flinke buien/nattigheid. Ben benieuwd wat de db bedoeld met verhard stuk. In de wei waar mijn paardjes staan (gelukkig bosgrond en snel droog) heb ik geen verhard stuk. Gelukkig is 90% van de weioppervlakte ook met flinke regenval gewoon droog. Ik verschuif ook de waterbak en hooiberg)waar ik eten leg), zodat ze droog staan... Zou dat niet voldoende zijn?? Zou erg vreemd vinden.

Maar goed, ook ik weet niet precies hoe en wat en waaraf, maar Ik geloof iig niet in verwaarlozing, dat soort bechuldigingen en vind ik iig niet gepast als je de situatie niet helemaal kent.. Iig wel heel triest voor alle betrokkenen.
Laatst bijgewerkt door celticpony op 17-01-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:47

Djilna schreef:
Hoe weten ze zeker dat het dier verzwakt was door het modderbad? Misschien was het wel al ziek (oke daar had ook wat aan gedaan moeten worden ;) ) en kon het daarom niet meer opstaan. Ik denk dat we nu te weinig feiten hebben om een goede conclusie te kunnen trekken.

Dat was ook mijn gedachte. Ken een paar ouwetjes met ouderdoms-ataxie, die omdat ze in de blub geen grip kregen dagelijks met de trekker omhoog moesten worden geduwd. Maar goed, deze paarden stonden 's nachts wel op stal. Net als de mijne trouwens, die staan overdag ook in de blub, maar kunnen zich er prima in redden. Daardoor krijg ik toch het idee dat het dier om de een of andere reden zelf al verzwakt was. Daarmee probeer ik trouwens de eigenaar niet vrij te pleiten hoor, maar ook niet gelijk te beschuldigen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:49

Nee, we kennen niet alle feiten, dus mogen inderdaad niet oordelen. Onderzoek van de DB zal hopelijk uitwijzen wat er precies misgegaan is.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:53

diep triest

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:55

celticpony schreef:
Als ik denk te weten waar het is, wil ik toch zeggen dat dit echt geen mensen zijn die de paarden niet goed zouden verzorgen. Mensen die van hun paardjes houden en geprobeerd hebben de paarden een goede voorziening te geven; buiten in groepsverband; schuilstal, bijgevoerd, etc. Ik geloof dat er ook wat oudere paardjes bij staan, mogelijk is dier al verzwakt geweest en gevallen. Ik kan me ook voorstellen dat er een inschattingsfout is gemaakt, over de combinatie van klei, hoeveelheid paarden en flinke buien/nattigheid. Ook ik weet niet precies hoe en wat en waaraf, maar Ik geloof iig niet in verwaarlozing, dat soort bechuldigingen en vind ik iig niet gepast als je de situatie niet helemaal kent.. Iig wel heel triest voor alle betrokkenen.

Niemand beschuldigd hier maar er word afgegaan op het artikel waar het topic mee begon.. Daar kan iedereen een mening op hebben.
En mijn mening is dat als een paard oud en zwak is, hij niet in de modder hoort te staan. Dit is nog voorzichtig uitgedrukt, want we weten niet precies wat wel en niet waar is wat in het artikel staat...

LauraDokter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:27

Arm beest. Staat weinig informatie in de berichtgeving, lastig om een oordeel te geven.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:49

Berichtgeving is altijd maar zo kort en bondig en spmmigen verslaggevers hebben geen kijk op het specifieke onderwerp.
Persberichten moet je meestal met een zak zout nemen ;)

Maar dat het paard het zo slecht had is gewoon erg triest!
Als ie al zolang in de midder ligt kan ie natuurlijk ook onderkoeld raken, hij word door en door nat... krijgt koud, kan zich niet warm houden en niet wegkomen.... Nou dan duurt dat geen dag(en)...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:16

Dat vind ik nu zo lastig aan dit stuk. Ik lees het, denk ja hoor, wat een figuren en vervolgens besef ik; Dit zijn mensen waar ik de zorg voor mijn paardje aan had durven toe vertrouwen (en geloof me.. Ik ben kritisch). Dit zijn echt geen mensen zdie geen paarden meer mogen houden (zoals word. Er zijn echt schrijnende situaties in het land, mensen die hun paard dumpen in een stal en er niet meer naar omkijken. Juist hier is dat niet het geval. Mensen zijn er iedere dag, proberen er iets goeds van te maken. Nogmaals ook ik weet niet alle ins en outs, maar zoals het nu geschetst word, is imo niet gelijk aan de realiteit. Zo lees ik dat paardjes dunner werden. A) denk ik dan, het is winter b) ze staan ingepakt in deken.. Hoe zag je dat??? Op een ander forum gaat iemand aande haal met het feit dat mensen dan sowieso maar boete moeten krijgen omdat je een paard niet alleen moet laten staan... Pardon? Denk ik dan? Ken je de situatie wel als je dat zegt??? Ik besef wel dat ik zelf ook eens wat anders naar berichtgevingen zal gaan kijken. We zijn zo makkelijk geneigd om van het slechtste uit te gaan. Blijft triest en misschien had het wel kunnen voorkomen, maar nuance zou sieren!

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 07:19

Wat ik niet begrijp: Waarom is er niet eerder ingegrepen........(of ik moet iets over het hoofd hebben gezien in dit topic)...
Zoveel voorbijgangers die de situatie hebben gezien, maar er wordt pas gereageerd als de situatie hopeloos is en het dier onnodig heeft geleden.......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:08

Nja, ik ken de situatie ook niet, weet ook niet of er meer met dit paard aan de hand was (denk het wel, anders had de da het niet ingeslapen, lijkt me) maar hoe dan ook....

Ik ben van mening dat een paard buiten de mogelijkheid moet hebben om droog te staan. Dat hoeft geen verharding te zijn, maar kan bv ook een hoger gelegen stuk zijn of een gedraineerd stuk wei. Wij hadden bij ons vorig huis hetzelfde probleem. Te veel modder in de wei, vooral rondom de schuilstal en het stuk waar ze veel stonden. Dat hebben we destijds uit laten graven en drainage zand in laten storten. Probleem verholpen. Zo eenvoudig kan dat. Nu hebben we een grote wei met meer dan voldoende grote droge delen. En dat is iets waar de paarden wel degelijk dankbaar gebruik van maken.

Uiteraard hebben we ook een schuilstal, maar daar staan ze nauwelijks in. Scheelt dat we ook veel bomen in de wei hebben, zodat ze ook daar beschut kunnen staan.

Hoe dan ook.... Weidegang is heel erg goed, maar een deel van de wei moet droog zijn, iig als ze er 24/7 in staan (en er moet beschutting zijn)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:14

Celticpony: ken je deze mensen nu wel of niet?
Feiten zijn:
* paarden zijn veel te mager in vergelijking tot de conditie waarin ze verkeerden toen ze van de zomer daar kwamen te staan. Lijkt mij een duidelijk teken dat ze onvoldoende te eten kregen. Een ouder paard heeft al meer nodig om in goede conditie te blijven. Een paard dat verzwakt is, mist de spierkracht om onder deze omstandigheden overeind te komen zodra hij gaat liggen. Komt daar dan nog een hoop stress bij, dan is hij op sterven na dood.
* een aantal paarden stond dag en nacht tot aan de knieën in de kleiblubber, een aantal paarden waaronder een paar veulens hadden de mogelijkheid te schuilen in een schuilstal in een ander gedeelte van de wei.
Mijn conclusie: deze mensen hebben geen kaas gegeten over het houden van paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:18

OMG Bizar...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:30

Ik heb het al eens eerder voorgesteld: een soort 'inspectiedienst' door onszelf Bokkers.
'Big Bokker is watching you'
We delen NL in in gedeeltes en elke Bokker krijgt een stukje waar hij/zij alle paarden weet te staan en zo nu en dan vanaf de weg/pad, via bekenden die de stal in kunnen als de paarden binnenstaan enz....checkt of het goed gaat. En dan melden bij het LID als het niet goed gaat + hierover een topic bij houden.
Volgens mij zijn er genoeg Bokkers?
Zoals nu ook weer met Karijn, ze zag dat het niet goed ging en heeft er niets aan gedaan/kunnen doen. Mss dat zo'n actie als 'Big Bokker is watching you' de mensen leert/stimuleert wanneer en hoe te melden. Kijk maar eens naar de topics waarbij Bokkers verwaarlozing aantreffen en niet precies weten waar naar toe te bellen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:52

Niets aan gedaan? Ik heb er niets meer voor kunnen doen.
Big bokker is watching you voel ik persoonlijk niets voor. Ik ben van mening dat een ieder nog steeds zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar handelen als het om paarden gaat. Als je niet weet hoe het moet, dan schakel je hulp in.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:16

Sommige mensen denken nog steeds dat een paard (of een ander dier) zich wel red als het 24/7 in de wei staat, wordt wakker, ook dan heeft het dier verzorging nodig!

Denk persoonlijk dat sommige mensen te licht denken over het houden van een paard en ben van mening dat je ten alle tijden een (schuil) stal, beschutting, droge wei, genoeg voeding etc. voor handen moet hebben, zo niet dan moet je genoeg financiële middelen hebben om het dier zo nodig in pension neer te zetten.

Vaak wordt er gezegd ja maar dit zijn extreme omstandigheden veel regen of wat dan ook, maar dat is toch geen excuus?

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:37

Toevallig ken ik deze mensen persoonlijk. Ik ga geen namen noemen, ondanks dat wij (ons gezin) woedend zijn. Omdat ons paard hier een tijd heeft gestaan ivm zijn longen. Gelukkig staat hij sinds een tijdje ergens anders.

Het paard wat in is geslapen was erg mager en verzwakt.

Er zijn al een aantal klachten ingediend bij de dierenbescherming door meerdere mensen.

Ik hoop dat ze er echt iets aan gaan doen want dit kan zo niet langer.
Wij hadden vertrouwen in deze mensen maar zo blijkt dat het een grote fout is gewees om deze mensen te vertrouwen.

Om misverstanden te voorkomen, dit is niet bij stal van Rossum!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:44

wat ik niet begijp is dat er verschillende meldingen zijn geweest en en DB gewoon niets deed?
Waarom zitten ze er dan?
Dat zou nou eens aan de grote klok gehangen moeten worden...instanties die lekker zitten te vergaderen en ondertussen gaan er dieren dood,worden er kinderen misbruikt en worden er kinderen vermoord door ouders...en iedereen was op de hoogte maar niemand deed wat.